Ik ben al tijden bezig met het laden van mijn paard. Soms loopt die erin, en een uur later niet meer. Ik ben nu wel een beetje aan het einde van het proberen en wil er iemand bijhalen.
Ik zal even een korte situatiebeschrijving maken: Mijn ruin is 18, bijna 19. Heeft zat vaak op de trailer gestaan. M1 dressuur geweest, en zelf met mij ook een paar keer op concours. Nou ging dit altijd moeizaam. Met veel oefenen had ik eindelijk bereikt dat die vrij snel meeliep, maar nu is dit laatst weer misgegaan en moest ik naar huis lopen. Ik sla niet met zwepen en gebruik geen trailerlaadhulpen ect. Echter wel longeerlijnen geprobeerd, maar dan gaat die gewoon op zn kont zitten als die wil. Mijn paard is super braaf op ander terrein en erg nieuwschierig. Op de trailer is die gewoon rustig. Hij staat wel het liefst met een ander paard, maar we nemen ze ook 80% van de tijd samen mee. Hij staat nooit lang op de trailer. Max. 30 min reizen.
Wie heeft hetzelfde meegemaakt en heeft nu een blijvende oplossing gevonden? Met hulp van een professional dan. Het liefst iemand die zelf mijn paard gaat aanpakken en aan huis komt. Ik woon in gemeente Lochem.
Ik ben druk aan het oefenen. Maar waarom wil je een uur later hem er weer in hebben? Heb zelf geen professionele hulp, het gaat elke keer weer een stapje verder.
Ik oefen het 1x in de week voor ongeveer 15 minuten. De 1e keer was een beetje mijn controle post. Dus hem gewoon zover mogelijk gevraagd. Hij bleef met 2 benen halverwege de plank, maar dat was prima.
1 week later weer geoefend. En dus wat verder gevraagd. Ben nu naar 4x oefenen zover dat hij er helemaal op staat. Dan beloon ik, alleen rende hij er nog wel steeds weer af. De laatste keer, begon hij aan het hooi te knabbelen, dus echt hem helemaal de hemel in geprezen.
Tuurlijk elk paard verschillend, maar die van mij reageert er heel goed op als je hem zelf mag laten ontdekken, gewoon wat bijsturen en belonen zodra hij weer een paar stappen verder is als de keer ervoor. Geen doel stellen, behalve het doel om hem 1 stap verder te krijgen.
OliLau
Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-15 15:48
sanne1992 schreef:
Ik ben druk aan het oefenen. Maar waarom wil je een uur later hem er weer in hebben?
We waren naar les geweest, en een uurtje/1.5 uurtje later moest die er dus weer in om terug te gaan! Ik ben zelf al 7 maanden aan het oefenen, dus ik ben bang dat een beetje professionele hulp nu wel nodig is.
Ik raad je Florence Faber aan. Ik vind haar erg fijn met laadproblemen. Ze gebruikt wel longeerlijnen maar dan niet om druk achter de kont van je paard te leggen, maar als drijvende hulp zodat ze leert naar voren te gaan. Longeerlijnen raken dus niet je paard zeg maar. Ze heeft een website http://www.gowithflo.nl en komt op lokatie, ook als het wat verder weg is. Volgends mij werkt ze volgends de methode van 2 moons. Heel veel succes!
OliLau
Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-15 17:20
sanne1992 schreef:
Ow ja, dat is het een ander verhaal. Is het dan niet meer de andere locatie wat jouw paard tegenhoudt?
Ik twijfel, de ene keer laadt hij thuis wel en op locatie niet de andere keer andersom
ik raad je eddy modde aan. http://www.diagonaal-paardenvervoer.com/ hij heeft mij geholpen met mijn paard en ik ben er super tevreden van. hij komt ook aan huis. je kan zijn E-book ook eens downloaden daarin legt hij zijn methode uit op een eenvoudige manier, echt een aanrader
Sjira
Geplaatst: 20-01-15 17:31
Heeeeeeeeeeeeeeel herkenbaar!! En nog het ergste, sta je drie kwartier te klooien, komt er iemand aan om te helpen en loopt ze er zonder problemen in... Zonder dat de helper ook maar iets doet
Nu loopt m'n paard altijd supergeweldig braaf de trailer in. Wat heb ik gedaan? Ik ben ook niet van het schoppen, slaan, kwaad en gefrustreerd worden, zwepen en andere atributen. Maar op een gegeven moment was ik er echt klaar mee dat ze op de klep bleef staan en niks meer deed. Ik heb mezelf 'groot' gemaakt, haar heel boos aangekeken en gezegd 'wat wou je doen dan? En nu doe je wat ik zeg en loop je de trailer in, punt uit!' Zoiets dan in ieder geval. Waar het om gaat is dat ik haar dominantie heb overwonnen op dat moment.
Als je paard angstig is oid dan is het een anders verhaal. Maar mijn paard was gewoon dominant bezig en 'wilde' niet en vond dat ze dan ook maar niet hoefde te luisteren. Nu zijn echt alle problemen opgelost. Ik laad haar alleen in en kan lekker alleen op wedstrijd of naar het bos zonder bang te zijn dat ik weer sta te klooien
CharlieVM
Geplaatst: 20-01-15 17:42
Neem eens contact oo met Annemarie van der Toorn (http://www.annemarievandertoorn.nl). Ik heb hele goede ervaringen met haar. Daarnaast heeft zij regelmatig paarden met trailerlaadproblemen nodig voor haar studenten. Ook daar heb ik vrijwel zonder uitzondering veel beter vandaan zien komen.
zo heb ik ook een keer 3 kwartier gestaan met een paard dat weigerde om de trailer in te lopen. maar toch steeds rustig weer proberen een stukje verder te komen en rustig blijven (wat op zo'n moment zo moeilijk is omdat ik er zo gefrustreerd van werd) maar uiteindelijk na 3 kwartier liep die er zo in en konden we eindelijk gaan. na een paar keer oefenen gaat het steeds sneller en wel steeds belonen als die er in staat. dat hielp bij de mijne iniedergeval.
Hi allemaal! Bedankt nog voor al jullie reacties. Ik wilde even laten weten dat het inmiddels gelukt is! Paardlief loopt er zonder problemen in.
Er is een handelaar langsgeweest met een kennis van m en die hebben hem er iets hardhandiger (Wel eerlijk) ingezet, sinds dien heeft die nooit meer een kick gegeven! Ben ongelofelijk blij en trots en we gaan nu lekker genieten van concoursen!