steigeren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jampie1

steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 17:03

Hallo.
Ik heb een erg pittige verzorgpony weet nu goed hoe ik met haar om kan gaan alleen het rijden gaat nog.niet altijd goed. Soms zodra je lichte druk op de teugels geeft gaat ze steigeren of ze gaat stilstaan en je kan alles doen maar ze gaat niet vooruit maar steigert wel ze wil alleen wat zei wil en anders steigert ze heeft iemand tips hoe dit kan of wat er aan te doen is?

joey2010

Re: steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:05

Het kan zijn dat ze pijn aan haar tanden heeft, omdat je zegt dat ze dit doet bij lichte druk.
Hoe oud is ze? misschiens een bezoekje aan de tandarts.

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:06

idd ik zou even de tandarts erbij halen . succes

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:07

Snapt ze wel wat je wilt? Anders les nemen en niet te lang aanklooien.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:14

na laten kijken bij osteopaat of da of tandarts, zadel nakijken, om zeker te weten dat haar niks lichamelijks dwars zit waardoor ze steigert (en daarmee zegt, ik wil niet want.....er is pijn oid.). Als dat uitgesloten is, kun je gaan kijken naar hoeveel respect heeft mijn pony voor mij en snapt ze wat ik bedoel? is het ondeugendheid? of om onder werk uit te komen?

jampie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 07:11

Ze is helemaal nagekeken het is sws ondeugendheid heb ook zonder bit en zadel geprobeerd doet ze het alsnog ..
Ze is van de hengst ashkar ox. Heb ook gehoord dat die precies zo is. En andere nakomelingen.
Ben nu bezig met steeds meer respect voor mij te krijgen wat ze eerst ook deed was mij aanvallen als.ik in haar land kwam dat doet ze nu al een stuk minder.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 08:00

Ik zie juist voornamelijk erg fijn bloed achter die hengst.

Wat zegt je instructie van dit gedrag?
Doet ze dit bij de eigenaar ook? Osteopaat bij geweest?

jampie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 15:17

De moeder is ook zo en de halfzus dat is 1 van dezelfde hengst. Ja die is er ook bij geweest het is gewoon uitgesloten dat er iets met haar is.
De eigenaar is een oude man die er verder niet mee rijd. Ze is wel heel 1 kennig . Als ik iemand meeneeem die ze niet kent is ze alleen maar erger

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:20

Ik denk dat ze bang voor je is. aanvallen doet ze niet zomaar. Mijn pony deed dat ook de 1e maand dat ik em had. Gelukkig is dat met grondwerk lessen overgegaan. Is grondwerk niet iets voor jullie?

jampie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 15:46

ben ik sinds 2 weken net mee bezig :)

jampie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 15:46

maar ze is niet bang ik was eerst eerder bang voor haar dan zei voor mij

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:02

Weet ze wel wat je bedoeld met druk op de teugels, of gaat dit om in de teugels kruipen omdat je schrik hebt?
Want als ze niet weet wat je ermee bedoeld, je druk geeft op de teugels en verder gaan zegt blijft er weinig anders over dan achteruit of omhoog.
Je zal dan aan de pony uit moeten leggen wat er dan wel bedoeld wordt. Hoe ze moet wijken voor die druk(van nature gaan ze tegen druk in).

De grote vraag is hier waarom geef je die druk, wat is de bedoeling daarachter?

jampie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 16:07

ik bedoel bijvoorbeeld of als ik naar rechts of links stuur doet ze het soms al of ze moet stilstaan en dat wil ze niet.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:30

jampie1 schreef:
ik bedoel bijvoorbeeld of als ik naar rechts of links stuur doet ze het soms al of ze moet stilstaan en dat wil ze niet.

Wat voor bit hangt erin? En als ze stil moet staan, hou je dan de druk op die teugel omdat ze vooruit wil?
Als je wil sturen, doe je dat dan met de teugel, of is de teugel alleen een ondersteuning als het normale niet werkt?

Is ze goed ingereden en doorgereden, je zegt dat de eigenaar zelf niet rijdt, is dit dier wel beleerd?

jampie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 16:38

dubbelgebroken hiervoor enkelgebroken, nee die hou ik er niet op maar geef een beetje druk en dan wil ze meteen al. jaa dat is ze de eigenaar heeft haar nu ongeveer 3 jaar en ze is al 13. soms heeft ze een dag dan is ze niet zo moeilijk en dan doet ze het wel.ze kan heel veel maar wil meestal niet

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:55

Een paard dat niet stil kan staan en gaat "knokken" als je dat toch vraagt/eist voelt zich zeer ongemakkelijk. Is het een mogelijkheid om eens te kijken of je dit anders op kan lossen. Heeft ze zulke grote behoefte aan haar voeten bewegen, laat haar dan, zet haar in een kleine cirkel en ga terug naar de plek van stilstaan om daar weer op je zit te vragen tot ze denkt, he, dat stilstaan is veel makkelijker zeg. Evt een beetje je plek kiezen, bakranden en hekken kan je gebruiken als extra vangnet en om het logisch te maken daar stil te staan.
Zo ben je wel bezig met wat jij wil bereiken, maar hou je ook rekening met haar gemoedstoestand.

Stop ook eens als ze wel ontspannen stil staat, it wil blow her mind. Denk ook niet dat het niet willen is, dat klinkt alsof het persoonlijk bedoeld is namelijk. Het gaat niet om niet willen, het gaat om niet kunnen om de een of andere reden. Het vanuit dat oogpunt bekijken is constructiever, geeft een andere sfeer.

Hoe is haar conditie tegenover wat je van haar vraagt? Als ze al 3 jaar geen bal heeft gedaan zal het niet zo best zijn op dat gebied, kan ze wel zonder ongemak doen wat je vraagt?

jampie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 16:57

ik ga het proberen ! ze heeft erg veel energie longeer haar bijna altijd van te voren om dat ze zoveel energie heeft. ik verzorg haar nu een jaar en daarvoor gaf iemand anders haar beweging dus tis niet dat ze heeft stilgestaan.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:13

Ik denk dat ze niet helemaal snapt wat je bedoelt, misschien begrijpt ze de hulpen niet en doet ze het daarom?

DJHORSE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 11:44

jampie1 schreef:
Hallo.
Ik heb een erg pittige verzorgpony weet nu goed hoe ik met haar om kan gaan alleen het rijden gaat nog.niet altijd goed. Soms zodra je lichte druk op de teugels geeft gaat ze steigeren of ze gaat stilstaan en je kan alles doen maar ze gaat niet vooruit maar steigert wel ze wil alleen wat zei wil en anders steigert ze heeft iemand tips hoe dit kan of wat er aan te doen is?

Dit heb ik ook gehad met mijn verzorgpony. Als ze steigerd haar of hem naar bijvoorbeeld rechts trekken nog voordat ze gaat steigeren. Dan kan je het voorkomen. dan snel naar voren drijven.

jampie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 11:45

DJHORSE schreef:
jampie1 schreef:
Hallo.

Dit heb ik ook gehad met mijn verzorgpony. Als ze steigerd haar of hem naar bijvoorbeeld rechts trekken nog voordat ze gaat steigeren. Dan kan je het voorkomen. dan snel naar voren drijven.

hmm oke ga het proberen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 11:53

jampie1 schreef:
ik ga het proberen ! ze heeft erg veel energie longeer haar bijna altijd van te voren om dat ze zoveel energie heeft. ik verzorg haar nu een jaar en daarvoor gaf iemand anders haar beweging dus tis niet dat ze heeft stilgestaan.

Waarom zoek je niet iemand op, die specifiek kan helpen met jou probleem?
Er zijn genoeg mensen, die probleem paarden hanteren vanuit het probleem, en niet denken vanuit een makkelijke oplossing.

Ergens is er pijn aanwezig, waar jij het misschien helemaal niet kan zien!
Of er is een communicatie fout aanwezig.

In beide gevallen is het nooit verkeerd om een deskundig persoon er naar te laten kijken.

Schroom je niet.

Paardrijden kan hartstikke moeilijk zijn, wanneer je elkaars communicatie niet snapt.
Paardrijden over het algemeen is al moeilijk genoeg.

jampie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 14:33

ik heb gezocht of iemand me kon helpen maar jammer genoeg niet gevonden

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 07:14

jampie1 schreef:
ik heb gezocht of iemand me kon helpen maar jammer genoeg niet gevonden

Waar heb je dan gezocht, want geen hulp kunnen vinden is erg vreemd.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 07:23

Ts, waar woon je?
Er zijn veel mensen die in de paarden werken die je kunnen helpen, ik denk echter dat je vooral moet kijken naar iemand die ervaring heeft met (her)africhten en het inrijden van jonge paarden...
Waarom? Omdat jou paardje klinkt als een dier wat het niet begrijpt en ik heb het gevoel dat er ook niet zoveel nog mee gedaan is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 07:53

Steigeren is duidelijk een vorm van verzet. Probeer haar op je stem te laten reageren. Dit kun je oefenen met longeren en lange lijnen en later uitbouwen naar rijden. Vervolgens kun je voorzichtig proberen om een stemcommando te combineren met een (zachte!!!!) druk van kuit of teugel, maar als je geen wedstrijdambitie hebt, zou je ook gewoon op stem kunnen blijven rijden.