Van stalling gewisseld, problemen!!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spirit_

Van stalling gewisseld, problemen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 18:13

Hallo bokkers,

Sinds begin januari ben ik van stal verhuisd, ik wilde graag naar een stal dichter bij huis met meer weidegang. Paard opgeladen en kwam vrolijk en relaxt van de trailer af. Vervolgens de volgende dag meneer apart in de paddock gezet maar hij kon nog wel neuzen met de andere paarden. Er staan 3 merrie's en 1 ruin in de groep. Alle drie de merrie's waren hengstig dus mijn paard vond dat erg leuk en interessant en ging zich echt als een hengst gedragen. Hij is vol door het draad gegaan met een flinke knokpartij als resultaat tussen hem en de andere ruin. Toen het gedimd was alle paarden op stal, mijn paard was flink gestresst en stond alleen maar rondjes te draaien en te hinniken, van stal gewisseld zodat hij contact kon hebben met de andere paarden (deze stal had dichte wanden, maar hij kon ze wel allemaal zien) hij werd meteen rustiger. Volgende dag weer apart gezet in de paddock, meneer is er weer doorheen gegaan. Ze stonden koppel aan koppel dus ik dacht dat het wel goed zal gaan en dat het de dag er voor wel uitgevochten was. Nu zoekt mijn ruin bescherming bij 1 merrie maar die wilt niks van hem hebben, de andere merrie wilt evengoed niks van hem hebben en de ruin stuurt hem alleen maar weg en dan loopt hij angstig weg maar komt ook weer terug omdat hij best dominant is en zich niet wilt laten kennen. Elke keer word hij achter nagezeten door de ruin en de merries willen hem ook niet erg accepteren. Als er gevoerd word eet hij niet, tenzij hij bij de merrie mag eten, maar dat wilt de merrie niet dus dan eet hij niet. Nu hebben wij mijn ruin en de andere ruin apart gezet in de paddock, dit ging goed op stal en in de bak en de dames zouden er ook niet meer bij betrokken worden. Nu staat hij eeuwen voor het draad te ijsberen en af en toe hinnikt hij naar de merrie's, als er kuil word gevoerd, dan eet hij niet, hij blijft maar voor het draad ijsberen.

Nu zit ik met mijn handen in het haar omdat ik mijn vrolijke en makkelijke paard simpel weg niet meer ken, hij is angstig en gestresst. Op stal is hij nu wel rustig maar staat ook constant gespannen te kijken als er iets gebeurd wat hij niet kent.

Moet ik hem weghalen omdat dit ten kosten van hem gaat of moet ik het nog aankijken? Mijn idee is dat hij bescherming zoekt bij de merrie en dat hij de kudde heeft verstoord. Hij is dominant maar de andere ruin ook, ze willen allebei niet opgeven en het gaat er echt flink aan toe.

Wie kan mij helpen?

Groetjes Lisa

Lianne86

Re: Van stalling gewisseld, problemen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:20

Is het een mogelijkheid dat er 2 kuddes komen? Bij ons op stal hebben we altijd kleine groepjes en dat gaat naar mijn ervaring vaak beter dan 1 grote groep :S

Weet niet of dat ook mogelijk is?

Zelf heb ik een hele makkelijke pony, dus daar weing last van. De eerste keer dat ik hem verhuisde (had hem toen gekocht) had hij dat ook. Met 1 van de ruinen kon hij niet overweg, maar de wei was zo groot dat ze elkaar wel uit de buurt bleven, maar toch kwamen ze elkaar soms tegen :S Hij werd toen ook in een andere wei gezet uiteindelijk en stond daar gewoon rustig bij een ander vast maatje... Dat vonden we toch een fijner idee.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:58

Dit is gewoon kudde gedrag dat gaat wel over.
Iedereen is zijn plaats aan het zoek in rang. :D :D

Spirit_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 20:02

Ze staan nu apart, mijn paard samen met de andere ruin die hem constant aanviel en de merrie's staan ook apart. Als de ruin links staat, staat mijn paard rechts enz

depbl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:49

Hey Lisa,

Wat ontzettend vervelend. Wij verkopen regelmatig paarden en zien het ook als er nieuwe paarden bij ons op stal komen: De eerste week kunnen ze echt hele rare dingen doen. Dwars door de omheining rennen, over de boxdeur springen, hengstengedrag vertonen, we hebben het allemaal meegemaakt! De braafste paarden veranderen soms in monsters op hun nieuwe stal!

Het toverwoord om dit op te lossen is: geduld!! Geef je paard de tijd om te wennen en zijn nieuwe plek in de rangorde te vinden. Probeer niet te denken voor of als je paard maar laat hem even met rust de eerste week. Werk aan een ritme, zorg dat hij zijn voer op vaste tijden krijgt, op vaste tijden naar buiten gaat en dan zul je zien dat hij na 1 of 2 weken weer de oude begint te worden en echt wel weer jouw lieve, brave paard wordt!

Heel veel succes!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:34

Kan je paard niet aan 1 van de merries gekoppeld worden? Dus dat beide heren hun "eigen" merrie hebben? Dat zal jou paard waarschijnlijk meer rust geven?

Paarden relaties ontstaan soms van het ene op het andere moment, soms duurt het maanden, soms zal het nooit klikken. Hopelijk zal je paard snel berusten in de nieuwe situatie, en een fijne klik vinden.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 23:54

Jeetje wat balen voor je!

Toch denk ik dat de combinatie die nu gemaakt is, niet werkt. Hij staat met de ruin met wie het niet klikt, en hij kan niet bij de merrie waar hij zich wel bij op zijn gemak voelt. Dat klinkt niet handig ....
Ik zou eens een andere combi proberen.

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 18:15

Angela schreef:
Kan je paard niet aan 1 van de merries gekoppeld worden? Dus dat beide heren hun "eigen" merrie hebben? Dat zal jou paard waarschijnlijk meer rust geven?

Paarden relaties ontstaan soms van het ene op het andere moment, soms duurt het maanden, soms zal het nooit klikken. Hopelijk zal je paard snel berusten in de nieuwe situatie, en een fijne klik vinden.

En wat moet je doen als dit gedrag maanden aanhoud?
Die van mij eet gelukkig wel, maar ik kan er verder eigenlijk vrij weinig mee.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:44

Om de rust te krijgen zou ik de ruinen apart doen van de merries

kaatjeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:10

Oh, dat is heel naar om te zien! Wij hebben in december een nieuwe d pony ruin bij drie merries gekregen. Echt, hij maakte geen schijn van kans! Hij at inderdaad niet, schrok van alles en keek ook echt zielsongelukkig. Heel naar. ik heb zelfs gedacht om hem dan maar terug te doen... Maar.... er is hoop! Inmiddels is hij goed op zijn gemak bij twee van de drie, oogt rustiger, lijkt weer goed in z'n vel en is ook rustiger en tevreden. Geef het de tijd. Zo werkt het blijkbaar in de kudde, bij de een kost het meer tijd dan bij de ander. Succes!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:14

Voor mij de vraag: hoe groot zijn de paddocks? hebben ze de ruimte om het uit te vechten?