Braaf paard ineens bang voor wapperend plastic

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bonny123

Braaf paard ineens bang voor wapperend plastic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 21:24

Mijn tinker fjord kruising is super braaf buiten. Een voorbeeld voor anderen. Loopt buiten voorop in de groep want t is een held. Hij is van veulen af aan al in handen en geconfronteerd met tractor, vrachtwagen en noem maar op. super koelbloedig.
Ook bij een schriktraining is hij een welkome gast. Hij loodst andere paarden door enge dingen heen en hij kan worden ingepakt in plastic. Laatst een training met hartslagmeter: zijn hartslag dáált terwijl hij wordt ingepakt in plastic.

Máár ineens, wapperend plastic buiten: heel eng! In de buurt an mijn stal is door de wind de afgelopen tijd ergens wat opslag weggewaaid en nu ligt overal plastic. Van die grote stukken wit plastic. Het hangt in e bomen, ligt in de sloot en ligt te wapperen achter een struik. Mijn pony zet zn nek op (en die is flink), snuiven en hij wil wegrennen.

Ik heb een groot stuk van de weg geraapt en m daarmee geconfronteerd in de veiligheid van de bak. Geen probleem. Leuk spelen met plastic. Hij gaat erop staan, neemt t in zn mond en gaat ermee schudden.

Maar buiten! Brr....
Wat moet ik hiermee? Ik ben steeds afgestapt en heb m aan t plastci laten ruiken enzo. Meestal wint zijn nieuwsgierigheid. Geen effect. Ik ben ferm geweest : hup doorlopen! Ook geen effect. Naast lopen,merop blijven zitten. Geen effect. Nou ja zeg! Duss.... Wie kent dit en graag tips.
Mijn pony is best dominant. Erg speels. Bedoelt t goed, maar ik moet erg consequent zijn. Hij vindt zichzelf de grappigste.

Lill_Sunn

Re: Braaf paard ineens bang voor wapperend plastic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:28

misschien door het wapperen ervan? Het maakt wel veel geluid misschien daardoor?

Misschien vanaf nu schriktraining met plastic buiten doen?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:31

Afbeelding

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 23:05

Ja dat plaatje ken ik! Mijn mini is doodsbang voor flapperend plastic. Misschien ligt t aan mij, twee paarden die bang zijn voor plastic. Maar die kleine is overal bang voor. Vandaar dat ik zo graag een paard wilde die nergens bang voor is... Heb ik weer.
Overigens was die kleine niet bij t plastic. Dus onafhankelijk van elkaar is de grote bang geworden van plastic.

Dus...en nu?

Punz

Re: Braaf paard ineens bang voor wapperend plastic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 23:09

Punt is dat een voor hem bekende situatie, nu ineens door het plastic wat daar ligt ánder is.
Het probleem is niet het plastic, maar het feit dat een bekende plek er ineens anders uit ziet.

Dat maakt dat je paard, als toch prooidier, nu op zijn hoede en gealarmeerd is. Want die stukken plastic zóuden leeuwen kunnen zijn. Als het kan gewoon volhouden, blijven oefenen, dan gaat dit vanzelf weer over.

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 19:48

Sorrie lang niet op bokt gekeken, maar wel de laatste reactie gezien. Bedankt voor deze reactie, het klopt eigenlijk wel. Inderdaad als de context anders is, verandert alles. Inmiddels gaat t iets beter.