Dit topic staat misschien een beetje verkeerd omdat het niet alleen paardengedrag is.. maar ook meer mensen gedrag zeg maar

Het zit zo.
Ik kan in sommige situaties me nogal snel 'opjagen'... Zonder goede reden. het is nergens voor nodig en helpt zeker niet. En ik wil er vanaf

bv. Paardlief opladen op trailer als dat alweer even niet is gebeurd. Ik ga mijn paard nog maar uit zijn stal halen en hij voelt het al aan me. Niet dat ik op dat moment al opgejaagd ben hoor! Maar hart klopt wat sneller en waarschijnlijk span ik me wat op. Dan neem ik een paar keer goed adem om me te ontspannen.. Dat helpt even maar ook niet lang

Maargoed, dit is het probleem niet zo.
kwa laden kan ik een ellenlang voorbeeld schrijven maar ik denk gewoon dat het er op neer komt dat zodra er iets gebeurd dat niet in mijn controle ligt ik het al meteen warm begin te krijgen, wat met die hoeveelheid kleding in dit koude weer niet zo handig is
Dan krijg ik een soort 'paniekreactie' als ik het zo kan noemen denk ik, trillen enzo. Dit is wel nooit bij het opladen zelf maar meestal als we samen in de trailer staan en ik hem dan moet losklikken. Ik heb geen claustrofobie maar op die momenten als ik me wat heb 'zitten opjagen' bij het laden, moet ik daar weg.Terwijl mijn paard wel een beetje kan twijfelen voor op de trailer te gaan maar uiteindelijk gaat hij er altijd braaf op. En dit weet ik!
Toch gebeurd het soms dat als hij langs de zijkant komt of hij langs de trailer wil gaan bv. Ik meteen duizend (onnodige) beelden zie over wat er zou kunnen gebeuren

Dit helpt mijn paard totaal niet en het is zoals ik dus al zij, super stom en heel nutteloos.
Dit gebeurt vooral bij het opladen om ergens naartoe te gaan. Als we ter plaatse opladen om terug naar huis te komen heb ik dit veel minder aan de hand en zijn we beide veel rustiger.( energie van ons af door rijden denk ik? )
Als het dan bijvoorbeeld gewoon goed gaat en hij gaat er voor de eerste keer op dan heb ik dit helemaal niet aan de hand, blijf ik gewoon vrij rustig en gaat alles goed.
Dit gebeurd niet alleen bij trailerladen maar heb ik ook in sommige andere situaties.
Terwijl ik als bevoorbeeld mijn paard stikgek begint te doen bij het longeren of gewoon bij loslopen in de piste ( hij had een week stil moeten staan wegens blessure
) ik heel kalm blijf en dit totaal geen probleem is.Ik hoop dat je mijn onsamenhangend verhaal een beetje begrijpt
Ik weet het, het is slecht geschreven, maar ik heb niet veel tijd dus post het nu toch maar even. 
Wat ik dus vooral zoek zijn tips om me op deze momenten rustig te houden of oplossingen zodat het niet meer gebeurd.
Uit ervaring weet ik dat hoe vaker ik iets doe hoe beter het word tot het uitendelijk weg gaat.
Maar al die onnodige stress

Is zooo niet nodig en ik haat het dat ik het niet onder controle kan houden.
Alvast bedankt in ieder geval! Ik hoop dat jullie het begrijpen!
Groetjes Kaat
Het is grappig want eergisteren stond ik in de piste, paard alles en... longeerzweep vergeten en niemand in de buurt om deze even te gaan halen