Hoelang mag/kan je een paard in een trailer vervoeren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jasper_C

Hoelang mag/kan je een paard in een trailer vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 23:04

Ik begrijp dat mijn vraag niet een duidelijkzwart/wit antwoord kan krijgen. Maar wellicht dat jullie kennis en ervaring wel iets van een richtlijn kan aangeven.

Een aantal vraagjes dus over transport
Hoelang kun je een paard, die ervaring heetf met trailer transport vervoeren, zonder dat hij uit de trailer wordt gehaald?

Is het toegestaan om een paard op een parkeerplaats uit de wagen te halen?

Welke tijd is dan aan te bevelen. om het paard los te laten lopen voor het andere deel van de reis?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Hoelang mag/kan je een paard in een trailer vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 07:02

Ik ben voorstander van zo lang mogelijk doorrijden maar dan heb ik het over binnen NL, kan je iets concreter zijn in welke afstanden je bedoeld?

Ik zou mijn paarden, ongeacht of het wel of niet is toegestaan, NOOIT op een parkeerplaats langs de weg van de wagen halen, dat is wel het aller allerlaatste wat ik zou doen. Wat als het dier uitbreekt, de wagen niet meer op wil of in paniek raakt.. ik wil er niet eens aan denken.

Als we het echt over een lange reis hebben zou ik ervoor kiezen om te overnachten en het dier dan ook een nacht weg te zetten op een stal waar hij echt tot rust kan komen.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 07:09

Als ik een paard uit een trailer haal wil ik ook dat ie daar een paar uurtjes uit kan blijven . binnen Nl inderdaad gewoon doorrijden. Veel verder weg zou ik er een overnachting tussen plakken

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:59

Uit de trailer langs de snelweg is een echt no go. Nooit doen!
Maar ligt inderdaad aan de afstand.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:01

Ze kunnen best lang reizen als het moet! Tussendoor hooi en water geven in de trailer is ook een optie. Hebben we het over 4-6 uur reizen of nog langer?

Enige reden dat ik 1x een paard op een parkeerplaats heb uitgeladen is omdat ik een lekke band had EN een braaf paard. Meteen overgeladen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:11

Paarden die op internationale wedstrijden gaan, maar ook die verhuizen naar het buitenland en andersom uiteraard, die staan weleens 10 tot 12 uur op een vrachtwagen zonder er tussendoor uitgeladen te worden (anders staan ze met 15 paarden langs de snelweg en dat is niet echt handig ;) )

Nu is een vrachtwagen wel iets stabieler dan een trailer, maar het gaat om de tijd dat ze er op staan.

Als je maar hooi en water hebt voor onderweg dan komt het wel goed.

Jasper_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 22:01

Ik vrees dat onze reis nog een stuk langer is. Namelijk 23 uur, als je in één keer door kan rijden.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:03

Ik zou minimaal een geplande tussenstop maken
ergens op de helft ook voor de chauffeur heel belangrijk
op een parking etc uitladen nooit doen is levens gevaarlijk
ook met ervaren paarden die altijd erop lopen en zo mak als een lammetje zijn

zelf even bij slapen paardjes even de benen kunnen strekken op een weide en n uur of 8 later weer door

Tussen door om de 4 uur ongeveer moet je zelf even oordelen water aanbieden en het hooinet bijvullen
Geef ze genoeg tijd om te drinken veel paarden willen het ook niet hoor

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 23:56

Wat ik begrepen heb mag een paard maximaal 24 uur op de trailer staan, maar dan wel met iedere 8 uur een uur rust ( dus niet rijden). Dat uur kan hij bijeten als hij dat rijdend niet voldoende doet en je biedt hem dan ook water aan. Niet uitladen is het advies.
Als jij al zegt dat het zonder pauzes 23 uur is, zou ik toch op zo'n 15 uur rijden ( inclusief 1 uur pauze na 8 uur) of je kan overnachten, paard het liefst in de wei of in een paddock met voldoende water en voer, zodat hij zijn benen kan strekken. Dan is het de volgende dag nog zo'n 9 uur, dat zou ik denk ik in één keer doen.
Dit alles zou ik alleen doen met een paard dat gewend is te reizen en zich onderweg gewoon rustig gedraagt.
Er worden wel eisen gesteld aan het vervoermiddel, maar ik neem aan dat je een ruime trailer hebt waarin ze niet met hun hoofd omlaag moeten staan.
Ik zou in elk geval wel meer overnachtingsadressen langs de route opzoeken op internet, je weet nooit of de reis toch tegenvalt qua reistijd en dan is het handig als je eerder op de route kan stoppen. Dan desnoods twee overnachtingen, als iedereen maar redelijk fit en heelhuids aankomt. Het laatste advies is dus: neem er ruimschoots de tijd voor, je kan beter eerder aankomen dan verwacht dan later, dan ga je jezelf opvreten en misschien tegen de klok rijden en dat is voor een paard echt funest.
Overigens hadden we vroeger voor bestuurders van auto's het advies: twee uur rijden, een kwartier rust. Ik rijd heus wel eens vier uur achter elkaar hoor, maar 8 uur achter elkaar is voor een mens ook niet echt verstandig.

https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=ver ... t&start=10 en dan de link van de vwa ( pdf-file) aanklikken, dan vind je met wat zoeken wel de nodige informatie.
Overigens komt er ngo wel meer bij kijken, maar misschien weet je dat al, je hebt ook een speciale gezondheidsverklaring nodig. Het kost wel wat tijd voordat je dat geregeld hebt, dus ik weet niet wanneer je wil vertrekken? http://www.vwa.nl/onderwerpen/dieren/do ... nsporteren voor meer informatie.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:01

Mijn paard is uit Polen gekomen. Is 15 uur op de trailer. Ze heeft in Utrecht een nachtje overnacht in een weiland, maar verder is de reis in 1x gegaan. Genoeg hooi in een hooinet en af en toe water aanbieden. ( de chauffeurs waren met 2 dus die wisselden elkaar af).

Jasper_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 16:40

Dank je wel, het is dus wel mogelijk.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 10:16

Als wij naar Spanje/Portugal of andere landen gaan, doen wij het meestal zo:
-we rijden s nachts voor het comfort (wel op een grote vrachtwagen)
- we rijden van s avonds tot s morgens (ongeveer van 22u tot 06/07u) elke 4 uur stoppen we bij een tankstation voor minstens 45 min (rij- en rusttijden). Dan krijgen de paarden water en wat wortels/appels. Een hooinet hebben ze altijd.
- s ochtends komen we bij de eerste stopplaats. Paarden uitladen en voeren, water geven. De paarden blijven tot 16-17u op deze stal voordat we verder rijden. Ze worden elk wat aan de hand gestapt na een paar uur rust.
- terug vertrekken s avonds (17u ongeveer) en terug om de 4 uur 45 min stoppen. doorrijden tot s ochtends (tot de volgende tussenstop) en weer hetzelfde.

Op voorhand regelen we de stopplaatsen afhankelijk van de afstand tot de bestemming.
Afhankelijk van deze afstanden kijken we wanneer we vertrekken.

1 keer hebben we klapband gehad op de snelweg en omdat de communicatie met de pechverhelping stroef liep, hebben de paarden 28u aan 1 stuk op de vrachtwagen gestaan de laatste rit.
Bij aankomst waren ze wel beiden ziek (reisziekte)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 10:25

De wetgeving in NL ken ik niet, maar hier in BE hebben wij een vakbekwaamheidsattest moeten behalen ivm vervoer paarden. Dit geldt voor commercieel transport. Maar niet in elk land zien ze hetzelfde onder dat commercieel.
In die cursus staan heel erg strikte wetgevingen ivm het aantal uur een paard (of ander dier) op transport mag staan.
Dit is meestal enkel na te kijken als je ook het verplichte reisjournaal bij hebt/invult.

Voordat wij vertrekken voor een meerdaagse reis moet de trailer gekeurd worden (document is wel voor langere tijd geldig) en ook paarden dienen een gezondheidscertificaat te hebben.

Wij reizen zo'n 1000km in 1 keer. Als het verder is, maken we een tussenstop waar de paarden toch wel minstens 8 uur los kunnen. Ze na lang stilstaan op de trailer op stal te zetten is een nogo. Ze moeten kunnen wandelen.
Uitladen op een parkeerterrein zou ik niet doen.
In noodgevallen kan je niet anders, zo hadden wij gaan andere keuze toen we een lekke band hadden.

Voorzie een camera, dan kan je je paard in het oog houden zonder telkens te moeten stoppen.
Drinken kan je aanbieden, maar weinig paarden drinken op de trailer.
Wij deden altijd een laagje water in een emmer en daarin wortels en appels, bij het uitvissen krijgen ze altijd wat water binnen. Ook nat hooi is een optie.
Zorg voor goede ventilatie, geen (te dikke) dekens en let op met beschermers rond de benen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:26

Kirr, zo'n zelfde regel voor commercieel vervoer is hier in Nederland ook. Gesplitst in vervoer tot 8 uur en vervoer langer dan 8 uur. Ik denk dat in de link die ik gaf die regels wel staan. Het is een Europese wetgeving, die ieder land wel redelijk zelf kan invullen, maar die toch wel aan een aantal zaken gebonden is.

De andere tips die je geeft zijn inderdaad ook heel nuttig!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:23

Kan eigenlijk idd niet anders dan dat de regels overal hetzelfde zijn. Aangezien wij net voor Frankrijk de raad kregen om de vakbekwaamheid te doen.

Had je linkje niet gezien Jet! Is idd duidelijk.

odilia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:39

Ik heb mijn paard naar Denemarken gebracht. Dit was een rit van 9u. Heb de avond en nacht gereden. Voordeel; het is rustiger op de weg èn als vrouw zijnde mag je stoppen bij de shops van het tankstation. Je hoeft je dus niet tussen al het vrachtverkeer te wringen om gauw je paard van water te voorzien. De reis verliep prima. Aankomst uitladen en de wei op.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:29

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:00

Ik heb een aantal jaar een "keuringsarts/ man van het vwa op stal gehad ivm het op handen zijnde verkoop van een paard naar het buitenland. Het paard werd door hem "gekeurd" toen het paard goedgekeurd en "getekend" (aftekeningen zwilwratten) was komt een loodje in de manen of staart te zitten. Dan moest het paard binnen 10 dagen uitgevoerd worden bovendien moest een lijst bij me te hebben waar het paard tijdens de reis minimaal 8 uur in box of weide moest verblijven.
Ik denk dat het handigste voor jou is om even op de site van vwa te kijken of maandag even contact met ze op te nemen en vragen hoe dit gaat/ werkt.
Maar hoe dan ook als je het land uitgaat met je paard hoor je ten alle tijden een gezondheidsverklaring bij je te hebben.

Jasper_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 13:16

Bedankt flitzz, het is niet voor mij. Maar bij ons nieuwe huis hebben we best wel wat ruimte over en iemand wilde zijn paard bij ons zetten.

Als ik zo lees hoeveel moeite dat is, lijkt het me beter om het niet te doen. Maar dat is aan de persoon zelf.
De paarden die wij gaan kopen kunnen we zo te horen ook beter in het land kopen waar we naar toe gaan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 17:36

Citaat:
Voorzie een camera, dan kan je je paard in het oog houden zonder telkens te moeten stoppen.
Drinken kan je aanbieden, maar weinig paarden drinken op de trailer.
Wij deden altijd een laagje water in een emmer en daarin wortels en appels, bij het uitvissen krijgen ze altijd wat water binnen. Ook nat hooi is een optie.

Een paar pakken appelsap mee om het door het water te doen vaak willen ze dan wel drinken.
Op lange vluchten heb ik ook electrolyten mee, dat scheelt ook een hoop. paarden raken minder snel uitgedroogt. Ook een idee dus om mee te nemen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 23:50

Met electrolyten moet je wel heel erg oppassen hoor. Als je ze geeft en ze drinken niet, kunnen ze uitgedroogd raken doordat de electrolyten water aantrekken en vasthouden, dan kan het bloed dikker worden en daar kunnen ze gigantisch ziek van worden. Dat is tenminste de grote waarschuwing ind e endurance bij gebruik van electrolyten.

Ikke, volgens mij heb ik die link ook al geplaatst. Niet zo rechtstreeks als jij, maar wel zo te vinden. Geeft niet hoor, beter dubbel dan helemaal niet.

Ja Jasper, een paard naar het buitenland meenemen en dan zeker over die afstand is niet niks. Er komt nog zoveel meer bij kijken en de kosten van de nVWA-keuring komen er ook nog eens bij. Die rekenen een starttarief en een tarief per kwartier als ik het goed heb, maar het kan ook zijn dat dat kortgeleden veranderd is, alleen dat is wel in hun voordeel veranderd, dus die kosten zijn ngo hoger dan ze al waren. Ik zou denk ik ook geen paard meenemen zover weg, zeker als het niet al mijn eigen paard zou zijn, in jouw geval als ik het zo lees kan je beter daar paarden kopen. Die zijn ook aan het klimaat en de ondergrond daar gewend, onze Nederlandse paarden zullen daar waarschijnlijk erg moeten wennen.

Jasper_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 00:07

Ja dat denk ik ook. Bedankt allemaal voor het meedenken!

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 02:52

mijn pony vond 2 uur belijkbaar teveel, toen we even checkten tussendoor was hij met zijn voorbenen over het schot gesprongen, ja, krijg zo een dikke pony er maar weer af!