Paard kopen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PrincessXO

Paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 00:45

Ik ben van plan mijn eigen paard te kopen, mijn vraag is of jullie tips hebben qua sites waar je paarden kan kopen.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 01:17

Marktplaats,sporthorses.

Jamiejoyce

Re: Paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 01:20

Marktplaats, sporthorses en bokt markt

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 01:22

Als je een specifiek ras zoekt kan je op een rasgerelateerd forum kijken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 08:23

Wat voor een paard zoek je precies?

Zorg dat je paardenkennissen weten wat voor een paard je zoekt. Via via is vaak een goede weg naar een fijn paard. Daarnaast kun je zoeken op marktplaats, de bokt markt of bijvoorbeeld op sporthorses.

Je zou via een handelaar kunnen zoeken, maar niet iedere handelaar is even eerlijk over het werkelijke karakter van het paard, en gezondheidsfoutjes worden ook nog wel eens verzwegen, waardoor je misschien niet koopt wat je eigenlijk zoekt, en vooral met veel verdriet achter blijft.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 08:51

Belangrijk is voor wij tips kunnen geven: wat wil je met het paard gaan doen? En wat zijn je verdere eisen.
kijk eens op mijn website: ik heb twee paarden te koop: >1.65 mtr Netjes gereden, L-niveau

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 09:10

Lees deze bokt Wiki eens door:
http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_paard_kopen

Heel belangrijk - naast natuurlijk of het financieel allemaal kan, maar ik ga er even vanuit dat je dat al zal hebben gedaan - is een stukje zelfkennis.
Zoek een paard dat bij jouw niveau past. Dan heb je er het meest plezier van.
Neem als je gaat kijken iemand mee die jouw niveau en dat van het paard goed kan beoordelen.
Eentje die goed verstand heeft van het aankopen van een paard en ook het paard vooraf al goed kan beoordelen.

Laat altijd (of je nu koopt bij een handelaar of bij een particulier) een aankoopkeuring uitvoeren door een DA en stel een koopcontract op, waarin je alles omschrijft wat er tussen jou en de verkoper is afgesproken.

Angela hierboven zei dat handelaren het werkelijke karakter en gezondheidsfoutjes e.d. wel eens kunnen verzwijgen. Dat klopt, maar dat geldt net zo goed voor particulieren.
Als je weinig ervaring hebt in het kopen van een paard is het niet zo gek om naar een handelaar te gaan.
Je kunt dan vaak toch een paard een poosje uitproberen en je hebt "garantie" op verborgen gebreken in de vorm van consumentenkoop. D.w.z. dat als zich gedurende een half jaar een verborgen gebrek aandient - in twijfelgevallen - de verkoper moet aantonen dat het paard het niet had op het moment dat het verkocht werd.
Deze garantie heb je bij het kopen van een particulier niet.

Succes met het zoeken naar een geschikt paard. Mocht je nog wat te vragen hebben mag je me altijd een berichtje sturen.

PrincessXO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 22:36

Heel erg bedankt! Hier heb ik zeker wat aan. Ik ben op zoek naar een Allround paard. Wat voor ras vind ik erg moeilijk..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 02:37

Gelderse paarden zijn in het algemeen goede allrounders.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 07:46

Ik wilde een rustig ouder paard van ongeveer 20 plus.Via marktplaats liever niet.Ik heb op de manege bij pension klanten nagevraagd of ze iemand wisten met een paard die te oud werd voor de sport.Zo iemand gevonden die met heel veel moeite haar paard verkocht om die reden.We hadden alletwee voordeel.Ik een heel leuk gezond paard en zij een superhuis voor haar paard.Maar als je de sport in wil met je paard kan dit natuurlijk niet.

PrincessXO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 13:18

Ja dat is idd ook leuk, maar wil zelf graag nog wel de sport in ja.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:43

PrincessXO schreef:
Heel erg bedankt! Hier heb ik zeker wat aan. Ik ben op zoek naar een Allround paard. Wat voor ras vind ik erg moeilijk..

Wat vind je leuke paarden om te rijden en wat wil je met het paard gaan doen?
Dan heb je al een behoorlijk selectiecriterium.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:32

Als je een allrounder wil vallen Friezen in ieder geval al af. :D :D :D
Denk dat je toch bij de kwpn-er uit komt. Kijk je naar een spring gefokte kwpn-er die ook een beetje aardig kan bewegen, zou je al een leuke allrounder kunnen hebben.
De typisch dressuur gefokte paarden zijn in het algemeen geen springers, alhoewel er ook wel uitzonderingen bij zitten. Als je rondkijkt op sporthorses.nl kun je de zoekfunctie ook toespitsen op allrounder, maar daar zou ik niet uitsluitend naar kijken.

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:40

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=34&t=1819568&lr=442748757#unread
Ik raad je aan eens in dit topic te kijken! :)
Inderdaad sporthorses en marktplaats. Er zijn ook die die bemiddelen bij koop en verkoop. Veel informatie voor jezelf winnen en dan kom je er vanzelf achter wat je graag wilt. Je kan ook je instructeur informeren en die kan jou vast en zeker een kant op helpen of met jou opzoek gaan naar een paard wat aan jouneisen voldoet.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 15:08

Babootje schreef:
Denk dat je toch bij de kwpn-er uit komt. Kijk je naar een spring gefokte kwpn-er die ook een beetje aardig kan bewegen, zou je al een leuke allrounder kunnen hebben.
De typisch dressuur gefokte paarden zijn in het algemeen geen springers, alhoewel er ook wel uitzonderingen bij zitten. Als je rondkijkt op sporthorses.nl kun je de zoekfunctie ook toespitsen op allrounder, maar daar zou ik niet uitsluitend naar kijken.

Babootje,

Friezen zijn allrounders !!! dressuur / recreatie / mennen / springen / trec etc etc Ze kunnen het allemaal.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 15:14

friesiszwart schreef:
Babootje schreef:

Babootje,

Friezen zijn allrounders !!! dressuur / recreatie / mennen / springen / trec etc etc Ze kunnen het allemaal.

Een fries in de springsport zie je toch niet al te vaak :+

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:41

Flevolander:

Ik ken(de) verschillende friese paarden die het leuk vinden om te springen.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:25

friesiszwart schreef:
Flevolander:

Dat zeg ik ook niet.. echter is het niet logisch om als je de ambitie hebt ook springconcoursen te rijden een fries te kopen.. wil je af en toe een huppeltje maken kan een fries en een gemiddeld ander paard ook wel..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:17

friesiszwart schreef:
Flevolander:

Maar "het leuk vinden om te springen" is toch echt niet een parcours springen. Dus als je een sportpaard wil dat een leuk parcours kan springen (dat is 1 meter bij de paarden) en een beetje leuk kan dressuren dan kies je niet voor een Fries. Ik heb nog geen Fries gezien in zelfs een B parcours, laat staan hoger.