Kleine steekvliegjes

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bucha

Kleine steekvliegjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 10:22

Ik zou graag vroeg genoeg beginnen met zoeken naar goede oplossingen voor hele gemene vervelende steekvliegjes die we in de zomer tegenkwamen...

Vorige zomer was onze eerste zomer op onze nieuwe plek (Dalarna, Zweden)ook die van onze twee shetten.
Op een gegeven moment werden we zelf lek geprikt in en om de wei, hele kleine vliegjes..
Ze veroorzaakten bij ons ook grote reactie met jeukbultjes waar je u tegen zegt (die ook weken duurden voor ze verdwenen)
Vliegjes die lijken op de fruitvliegjes, maar dan wat ronder van vorm. In Nederland heb ik ze nog nooit gezien... (midden Nederland)

De pony's hadden ook last, ik merkte het als eerst op bij onze jongste, Guusje.
Ze had een vochtbult tussen haar voorbenen, geen pijn, wel jeuk.
Daarna de koker van Gipsy, dat was bij hem de plek waar ze hem te pakken namen..
Gelukkig had dit buiten wat jeuk geen andere gevolgen en nam het snel af. Geen medische afwijkingen hiervan.
Ik heb gesmeerd met aloe gel van de tuinen, verkoelend en het droogde mooi uit, de zwelling was zo weg.
Van de oude eigenaren stond er een "middeltje" toen ze bij ons waren herkenden ze ons probleem en wezen ze dat potje aan.. een soort roller, over de aalstreep doen en ze zouden 4 weken vliegjesvrij zijn. Deze vliegjes schijnen richting herfst een kleine periode actief te zijn, ze wisten geen naam en we moesten zuinig zijn op de roller want ze verkochten dit spul niet meer. Enige wat je eraan kon doen naast die roller was mensenspul gebruiken zoals "autan" (zo heet dat toch, in nl, die rollers?)
Het werkte inderdaad redelijk, geen grote prikplekken meer gevonden, wel losse vliegjes die je zo van de vacht kon vegen en wel al gestoken hadden. Het gaf echter geen zwelling of reactie meer (ik denk gewenning van de pony's zelf?)
Wijzelf hielden last van deze vliegjes, net zoals muggen, vooral richting de avond.
Aan de pony's merkten we soms dat ze even hun achterbeen optilden om ze weg te jagen maar ze waren niet echt geïrriteerd.

Het lijkt erop alsof de andere paarden hier in omgeving geen/minder last hebben, alsof ze eraan gewend zijn. Deze vliegjes heb ik in NL ook nog nooit gezien.

Afijn, ik zit nu alvast wat na te denken, om straks vroeg genoeg te kunnen ingrijpen of voorkomen.
Wat kan ik nu het beste doen aan die vliegjes....
Die roller raakt een keertje op, ik ben sowieso van plan eens aan de dierenarts hier om advies te vragen maar ik probeer nu alvast wat tips op te zoeken die zouden kunnen helpen.

De shetten liepen in nederland met oogmaskers op voor de gewone vliegen, deze gaan we weer gebruiken als het nodig blijkt.
Ook zijn we uiteraard bereid om ze in te pakken met een vliegendeken... jammergenoeg, bedekt deze vaak niet de borst (waar ze bij Guusje zaten) en de koker (waar ze bij Gipsy zaten)

Als alles meezit komt eind lente mijn droom uit en komt er een Fjordenaanvulling bij ons, ik wil hem ook zo goed mogelijk gaan beschermen tegen deze vliegjes.

Ter info, van lente tot winter gaan ze 24/7 op het land met schuilstal, naast ons huis, evt bij weinig gras hooi bij van goede kwaliteit. (niet te rijk) Volledig toezicht op de pony's.
In de winter gaan ze om 22.00 uur naar binnen, om 08.00 uur weer naar buiten.
Ze hebben ruim 3 ha weiland tot hun beschikking met heuvels met verschillende begroeiing, gras en kruiden. Ook rots in de wei.
We hebben nog een 1,5 ha wei een paar honderd meter verderop met wat rijker gras en het lijkt erop dat hier de vliegjes niet tot nauwelijks aanwezig zijn. (dit kan echter ook omdat de pony's hier nog niet hebben gestaan)

Mocht iemand tips/advies of ideeën hebben, graag..
Ik ga het allemaal noteren en hoop zo een oorlog aan te kunnen gaan met die beesten! :)
Alvast bedankt!

Bucha

Re: Kleine steekvliegjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 13:32

Even een klein upje, ik hoop toch ergens nog een goede tip vandaan te halen voor de lente aanbreekt :)

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:27

Kan je geen eczeemdekens aanschaffen? Die zitten bij de borst wel dicht (anders dan bij vliegendekens). De koker dan misschien insprayen met vliegenspul o.i.d.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:32

Hangen ze zo aan de huid van je paard alsof het een soort teek met vleugels is?
Dat zijn namelijk knutten (die ook ZE veroorzaken). Mijn paard is ook een slachtoffer ervan en zit altijd helemaal onder (heeft geen eczeem). Ik heb haar de hele zomer onder een deken met hals en smeer de buik en uier in met repelent anders is de hale hals en buik zwart van de vliegjes en rood van het bloed.
Mijn andere paard heeft nergens last van.

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 08:42

Bedankt voor jullie reacties!

Sizzle, daar lijkt het inderdaad enorm op!
Bij ons precies hetzelfde, hele eigenwijze beesten die gerust op je oog gaan zitten en blijven zitten tot je ze echt dood slaat. .de bultjes jeuken gigantisch (nu ben ik ook erg allergisch voor insectensteken hoor)
We gaan sowieso zodra de vliegjes opkomen, ze verplaatsen naar het linkerdeel van de wei en sluiten we het rechterdeel wat aan het moerasje grenst en waar deze beesten zitten.

En nu we jullie reacties lezen, gaan we zeker op zoek naar goede vliegen/eczeemdekens die ze allicht extra beschermen tegen deze beestjes.
We zullen ook die "stick" gebruiken die de oud eigenaren van de boerderij gebruikten en sprayen we de "open" delen in met anti vlieg.

Pony's opmeten dus en ons verdiepen in goede dekens!
Zullen ze erg grappig vinden, ze hebben er een hekel aan maar het zal ze een veel meer rust opleveren dan vol vliegjes zitten!

Dankjulliewel!

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:05

Zodra de temperatuur in de dubbele cijfers komt gaat bij mijn shet met ZE ook een eczeemdeken op. Ik heb die van Pagony gehad maar die vond ik niet fijn. Vanaf dit jaar de Sweetisch Hoody van Rambo. Ben benieuwd.

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 13:47

Ik ben (nog) niet bekend met zomereczeem, hoop ook dat ze het niet zullen krijgen
tot nu toe hadden ze alleen de plaatselijke last van die vliegjes...

Maar schaf wel de dekens aan om de vliegjes weg te houden..

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 14:28

Inderdaad de deken rambo sweetitch hoody bevalt mij ook goed!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 14:35

Ik ken ze, vanwege de vele watertjes in Zweden vliegen er met warm weer een hoop beestjes rond... zoals deze Knutten, maar ook dazen en enorme andere steekbeesten.

Een deken helpt, maar mijn ervaring is dat de vlieginsecten niet graag binnen zijn. Een koele schuilstal (bij voorkeur met een gordijn of stroken ingang) waar je paardjes naar keuze in kunnen staan werkt het beste.

En anders zelf even binnen en buitenzetten op de warme en broeierige momenten en als de schemering inzet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 14:40

Is er een mogelijkheid om dat moerasje te draineren? Geen broedplaats voor die krengen is nl je beste en op de lange termijn goedkoopste oplossing.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 15:21

In het grootste deel van Zweden is water nooit ver weg....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 15:27

Kelly_ann schreef:
In het grootste deel van Zweden is water nooit ver weg....

En die vliegjes leggen ook geen grote afstanden af. Knutten komen meestal niet verder dan ong. 300 meter.

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 18:38

Bedank voor alle reacties!

De rambo sweetitch ga ik googlen!

Draineren willen we in de toekomst wel gaan doen om iets met het stukje grond te doen maar zoals Kelly_ann zegt, het water is vaak nooit ver weg.. we wonen óók aan de rivier en aan de andere kant een meer(tje)
Al denk ik wel dat ze vooral in het moerassige stuk zitten, daar hadden we in de late zomer toen we aankwamen het meeste last.

Een koele schuilstal hebben ze zeker, daar zitten twee open ingangen en flappen zouden best een optie kunnen zijn! Dat zal niet moeilijk te realiseren zijn denk ik! Goed idee! Ik ga het delen met manlief!
Ik denk dan aan die brede doorzichtige plastic dingen, die trekken ze er niet zomaar vanaf (het zijn wel echte shetten met shetten streken) een gordijn met smalle stroken zullen denk ik niet lang overleven... ;)

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:32

Helpt insectenspul niet? Knoflook? Of misschien andere insectenwerende middelen.. die je in combinatie met een deken kan gebruiken? Wat een vervelend probleem. Ik hoop dat je snel een oplossing vind :)