buurman onderhoud bomen niet

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cha_mira

buurman onderhoud bomen niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 09:15

Zelf bezit ik een weide die ik enkel gebruik als hooiweide, normaal zorgt deze voor al mijn hooi.
Helaas de afgelopen 5jaar mag ik elk jaar na de winter dagen spenderen om allemaal takken op te rapen, die van mijn ene buur zijn wilgenbomen komen. Hij heeft deze de afgelopen 7jaar niet meer onderhouden en zijn nu imens groot.

De afgelopen week heeft het hier enorm gewaaid, en mijn weide ligt letterlijk vol met grote en kleine takken, ik ga weer eens enorm veel dagen moeten spenderen om alles op te ruimen. Het was ook de bedoeling een stuk op te hogen en opnieuw in te zaaien. Dus ga alle takken goed moeten weghalen.

Afgelopen 3 jaar ben ik steeds gaan vragen wanneer ze de bomen gingen snoeien, telkens het antwoord dat ze het zouden doen als het wat droger was. Heb zelf al voor gesteld om de bomen zelf te doen, heb verschillende vrienden die in ruil voor het hout dit willen doen. Maar dat willen ze niet.

Elk jaar daalt mijn aantal pakken voordroog, volgens de boer die voor mijn voordroog zorgt, komt dit omdat mijn weide gedurende de dag bijna volledig in de schaduw ligt.

Nu is mijn vraag kan ik de buurman verplichten om zijn bomen te onderhouden?
Zou het opbrengen als ik naar de gemeente ga?
Ik wil zeker niet de ambetante buur zijn, maar heb het meerdere jaren vriendelijk gevraagd en zelf voorgesteld om het te doen...

Heb paar foto's op mijn gsm, ga kijken of ik ze hierop kan krijgen.

koetjeboe

Re: buurman onderhoud bomen niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:18

ik heb geen idee wat je er aan kan doen, maar kan me voorstellen dat je er de balen van hebt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:22

Als bomen van een ander overlast geven,kan je hier zeker wat aan doen.
Maar of takken op jou land overlast is? ik twijfel of ze dat zien als overlast.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:26

gohya schreef:
Als bomen van een ander overlast geven,kan je hier zeker wat aan doen.
Maar of takken op jou land overlast is? ik twijfel of ze dat zien als overlast.

het is een inkomsten daling, dus denk wel dat het eronder valt
gewoon aankaarten, te grote bomen kunnen ook voor gevaar zorgen

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:31

Alle takken terug over de schutting gooien na de buren, dan snappen ze de hint wel

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:33

Ik weet niet hoe het met de Belgische wetgeving zit(zo te lezen woon je in België), maar takken die over jouw erfgrens hangen mag je snoeien. Dat lost het onderhoudsprobleem niet op, maar is beter dan niets.
Ik zou in ieder geval bij de gemeente informeren wat je in dit geval kunt doen, of anders bij een rechtshulpwinkel oid.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:36

Als de takken al leunend over jouw erf zit zeg maar, kan je dit wel melden en je mag snoeien, dan moet het wel over de grens dus zitten van jouw erf. Maar ik kan begrijpen dat je dat ook niet elke keer wilt doen.

Is het een koop of huur woning? Huur kan je namelijk de gemeente hierop aanspreken die kunnen dan met meneer gaan praten.

Anders als je eens aanbelt? En vraagt hoe en wat? Of dat er een tuinman komt 1 keer in de zoveel tijd voor die bomen als hij het zelf niet kan doen, en dat hij die betaald ?

Ik zou als laatste middel een brief door de deur doen dat je wenst dat binnen een zeer korte termijn de bomen gesnoeid worden en in t vervolg bijgehouden word. Doet hij dit niet binnen 1 of 2 weken of geen reactie, dan zou ik gewoon de gemeente bellen. Dat is je goed recht hoor.

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 10:02

Het gaat om 2 weides naast elkaar gescheiden door een gracht, die hij ook niet onderhoud. je kan de gracht zelf niet meer zien door de begroeiing. Maar de takken hangen nog niet over mijn peceel. Maar telkens het hard waait ligt het vol takken die afgebroken zijn.

Het gaat om 2 prive eigendommen.

Geen slecht idee om schriftelijk dit te vragen, bedankt voor de tip!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:06

Denk dat je er dan weinig mee kan zeker omdat ze niet over je Erf hangen. Maat proberen bij gemeente kan altijd, ik zou de takken dan wel afleveren bij hem, dus de kruiwagens bij hem achterlaten.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:07

Als het niet over jouw gedeelte hangt kan je weinig, maar je kan wel melden dat je er toch overlast aan hebt en de troep niet word opgeruimd door hem,maar dat jij dit moet doen. Dan kan je altijd kijken wat de gemeente eventueel hiermee kan.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:09

als die gracht voor de afwatering is zou het waterschap hem moeten verplichten die te onderhouden, tenminste zo gaat dat hier in NL.
en dan moeten die bomen ook kort anders kan je er niet bij.
even bij de gemeente vragen of hij die gracht moet bij houden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:12

Ik weet niet of je er veel aan hebt, maar wilgentakken daar knabbelen paarden graag aan en is geloof ik ook goed voor ze. Weet dat er mensen zijn die die juist bewust aan hun paarden geven voor die reden. Dus je zou je het werk kunnen besparen en de takken kunnen laten liggen?

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:15

maartje dat gaat niet want het is hooiland en met die takken is het lastig maaien ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:21

Als hij al jaren niets aan die bomen doet na contact, dan had ik zelf al een keer de zaag gepakt en boom voor boom kaal gemaakt.
Voordeel van wilgen is dat het groeid als onkruid dus over 2 jaar heeft hij weer een grote bos takken, maar dan wel vers dus die breken niet zo makkelijk.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:25

Heb je wel een probleem als je dat doet palousa :) Is beschadigen van eigendommen, kan je ook problemen mee krijgen en een boete, zou ik dus zeker niet doen !

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:33

Bomen hebben een functie in het landschap. Vogels vinden er hun plek, het breekt de wind, zorgt voor schaduw en beschutting. Ja, wilgen groeien hard en geven veel losse takken. Even een paar dagen rapen en ze alsnog aan je paarden geven.
Een beetje aanpassen aan het leven buiten waarin nou eenmaal van alles groeit en bloeit, daar heb je veel plezier van!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:33

Van wie is die gracht particulier of van de gemeente. Hier in Nederland moeten de sloten en waters de oevers elk jaar onderhouden worden.

Particulieren moeten dit voor 1 november gedaan hebben. Doen ze dit niet voor de uiterste datum zonder uitstel aanvraag kunnen ze een boete krijgen van het waterschap.

Gemeentes krijgen een langere tijd om dit te doen, zij moeten volgens mij voor januari of februari gedaan hebben. Pin mij er niet op vast weet dit niet zeker.

Ik weet niet hoe dit in België geregeld is, als dit gelijk is kun je hem /gemeente erop aanspreken.
Betreft de bomen is bij de gemeente vragen of zij hier wat mee kunnen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:36

ik zou eens bij een rechtswinkel informeren. Volgens mij is jouw buurman tot onderhoud verplicht, zeker als zijn bomen overlast veroorzaken, of ze nu wel of niet tegen de erfgrens staan.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:38

Huppatee gewoon die takken terug op zijn weide gooien

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:39

Gillbo schreef:
Huppatee gewoon die takken terug op zijn weide gooien

Moet je ver gooien denk ik als er nog een gracht tussen zit :+

Maar dit heb ik ook in t verleden gedaan hoor bij mijn buren... Die hebben een appelboom en perenboom, alle peren en appels kwamen bij ons in de tuin en ja hoor wespen overal. Maar dat was 1 meter, denk met een gracht erbij dat het opstapelt en je niet over de gracht komt met de takken.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:42

Nou dan op een aanhanger laden en in zijn voortuin mikken

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:43

Haha ja dat is nog een idee ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:45

Volgens mij ben je niet verplicht om je bomen te onderhouden,mits ze geen gevaar opleveren.
Mijn weiland ligt ook vaak vol takken en soms vallen er halve bomen op mijn omheining.De bomen zijn eigendom v.d. Gemeente,nou die kan je dus echt niet verplichten om die bomen allemaal te snoeien.
De gemeente blaast zelfs meerdere malen alle bladeren van het fietspad wat er langs loopt,zo mijn weiland in.En dat zijn heel veel bladeren hoor.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:48

Je bent wel verplicht ze te onderhouden als ze over een andermans perceel komen. Ook als er veel overlast van is kan je dit wel aankaarten...

Bij de gemeente is het altijd lastiger...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:49

Ik zou hem een brief sturen waarin je de overlast beschrijft en met dringend verzoek of hij zijn bomen wil snoeien binnen bv 2 weken, noem ook de optie om het door jouw vrienden te laten doen. Als die 2 weken om zijn stuur je opnieuw een brief dat hij de bomen moet snoeien omdat je anders stappen gaat ondernemen, geef hem dan bv 1 week tijd.

En daarna proberen bij gemeente, klagen bij politie enz. Ik denk niet dat je er veel mee kunt maar als je veel zeurt en hij dat weer te horen krijgt komt hij hopelijk in actie.
Hoewel ik hierboven ergens die gracht genoemd zag worden, welke hij verplicht moet onderhouden, dat lijkt me ook wel een goed punt om achteraan te gaan.