B-debuut jong paard, ervaringen en tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmutjuh89

B-debuut jong paard, ervaringen en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 00:16

Hallo allemaal!
Samen met mijn jonge 4,5 jarige Glock's Voice x BMC Relevant wil ik dit jaar mijn debuut gaan maken in de B dressuur. Nu zijn er nog altijd verbeterpunten, maar ik denk dat de ervaringen voor ons ontzettend leerzaam zullen zijn en we er alleen maar van kunnen groeien als combinatie.
Wie van jullie heeft net zijn debuut gemaakt en wat waren jullie ervaringen? Als jullie hetzelfde doel als ik hebben en dat is het debuut in 2015, hoe werken jullie hier dan naartoe?

Dit is mijn paard: Frankenstein "Franco" KK <3

Bij een clinic bij ACB Dressuur in Woudenberg:
Afbeelding

Bij een training thuis afgelopen oktober:
Afbeelding
Afbeelding

Bij een training afgelopen zondag:
https://www.youtube.com/watch?v=7Cpspxj ... e=youtu.be

Hamsnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 00:21

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 00:24

De eerste keer dat ik mijn jonge mee op wedstrijd nam was dat één en al stress, enige tip die ik je kan geven is ontspan maar blijf er aan rijden!

Wat ik op je filmpje zie is dat je erg onrustige handen hebt, bij elke galopsprong geef jij een 'rukje' terug. Dit is niet iets wat zelf op te lossen is omdat het vaak onbewust gaat, dus ik zou dat even met je instructrice overleggen!

Veel succes en plezier!

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 00:25

Hamsnuf schreef:
Er is een topic voor mensen die in 2015 hun B-debuut gaan/willen maken, voel je welkom! :)
[WD-V] [HK]B-debuut in December 2014/ 2015

Dankjewel voor de tip! Heb daar inderdaad ook gekeken, maar vroeg me af of er nog meer met jonkies gingen starten en hoe zij hun paardjes er dan op deden voorbereiden. Vandaar mijn aparte topic

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 00:32

Kimmutjuh89 schreef:

Jij doet meer dan je paard :D less is more :) niet teveel hulpen/corrigeren tegelijk,
dan heeft het geen effect meer, juist stilzitten, dan heeft de hulp/correctie meer effect wanneer je een keer inkomt met een hulp.
Tot zover min beste tip!

Pfff lang geleden mijn B debuut, maar ik heb al mijn paarden zelf opgeleid van zadelmak tot hoger nivo.
zorg ervoor dat er een mooie stille aanleuning is op 2 teugels, de takt goed bewaard blijft
en uiteraard een actief paard (dwz niet hard rijden, maar impuls).
Verder goed je figuren afwerken! Succes!

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 00:52

ElineCath schreef:
De eerste keer dat ik mijn jonge mee op wedstrijd nam was dat één en al stress, enige tip die ik je kan geven is ontspan maar blijf er aan rijden!

Wat ik op je filmpje zie is dat je erg onrustige handen hebt, bij elke galopsprong geef jij een 'rukje' terug. Dit is niet iets wat zelf op te lossen is omdat het vaak onbewust gaat, dus ik zou dat even met je instructrice overleggen!

Veel succes en plezier!

Ja klopt, dit deed ik op dit moment bewust, omdat hij in de galop de neiging heeft op de voorhand te vallen, omdat hij dit moeilijk vindt. Hierdoor hangt hij enorm in mijn handen. Dit probeer ik dan op te lossen door een ophouding te maken met mijn handen om hem hiervan bewust te maken en geef hem dan been om zijn achterhand meer te activeren en hij dus ook van mijn hand af gaat. Maar dit vraagt nog meer verfijning, dat weet ik. Mijn handen zijn wel al een stuk stiller dan het geweest is gelukkig!! :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 00:53

Zorg in ieder geval voor een echt goede basis. Dat wil zeggen dat het paard "als vanzelf" loopt. Als je nu al zoveel moet corrigeren, terwijl er eigenlijk niet echt iets gevraagd wordt, dan ga je later in de knoop komen. Zoals listiglistje al zegt "less is more".

Zoek ook je eigen balans, je komt nu regelmatig achter de beweging van je paard aan, en daardoor stoor je het paard in het vinden van zijn eigen balans, wat weer maakt dat je zoveel moet corrigeren, en die correcties geven weer onbalans, cirkeltje gaat zo negatief rond.

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 00:55

listiglistje schreef:
Kimmutjuh89 schreef:
Jij doet meer dan je paard :D less is more :) niet teveel hulpen/corrigeren tegelijk,
dan heeft het geen effect meer, juist stilzitten, dan heeft de hulp/correctie meer effect wanneer je een keer inkomt met een hulp.
Tot zover min beste tip!

Pfff lang geleden mijn B debuut, maar ik heb al mijn paarden zelf opgeleid van zadelmak tot hoger nivo.
zorg ervoor dat er een mooie stille aanleuning is op 2 teugels, de takt goed bewaard blijft
en uiteraard een actief paard (dwz niet hard rijden, maar impuls).
Verder goed je figuren afwerken! Succes!

Super thanks voor de tip! Het idee dat ik geregeld wat te veel doe is ook al verschillende keren door mijn hoofd gegaan, haha. Ben nu bezig hem actiever te houden en meer bij de les, maar de ene dag gaat dat beter dan een andere dag. Hij heeft soms ook de neiging gewoon wat om zich heen te gaan kijken en zich dan af et stompen voor mijn hulpen. Dan merk ik algauw dat ik veel te veel ga doen. Als je tips hebt om zijn aandacht weer terug te krijgen op dat soort momenten, graag! :+

Dankjewel!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 00:55

Kimmutjuh89 schreef:
Ja klopt, dit deed ik op dit moment bewust, omdat hij in de galop de neiging heeft op de voorhand te vallen, omdat hij dit moeilijk vindt. Hierdoor hangt hij enorm in mijn handen. Dit probeer ik dan op te lossen door een ophouding te maken met mijn handen om hem hiervan bewust te maken en geef hem dan been om zijn achterhand meer te activeren en hij dus ook van mijn hand af gaat. Maar dit vraagt nog meer verfijning, dat weet ik. Mijn handen zijn wel al een stuk stiller dan het geweest is gelukkig!! :)

Een paard wat op de voorhand valt kun je niet oplossen aan de voorkant, dat vraagt om meer kracht in de achterhand. Rij veel tempo verschillen, ook binnen de gang. Zodra het paard sterker is zal het beter kunnen dragen, en niet meer op de voorhand vallen.

Elise_K

Re: B-debuut jong paard, ervaringen en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 01:34

Ik heb ook een "Fje" welke ik nu 2x mee heb genomen op wedstrijd. Mijn doel was vooral rust en ontspannenheid krijgen in de proef, impuls wordt later wel geperfectioneerd.
Ik zorgde voor mijn eerste wedstrijd dat ik ruim op tijd aanwezig was, zodat opzadelen ook al zonder stress kon. Ik heb wel 15 minuten in de inrijbaan gestapt zodat we samen rustig aan de drukte konden wennen. Daarna de baan in, en eigenlijk heel "normaal" langs de hekjes en het juryhokje rijden, na een paar rondjes vind je paard dat dan ook normaal :j

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 01:37

Kimmutjuh89 schreef:
Super thanks voor de tip! Het idee dat ik geregeld wat te veel doe is ook al verschillende keren door mijn hoofd gegaan, haha. Ben nu bezig hem actiever te houden en meer bij de les, maar de ene dag gaat dat beter dan een andere dag. Hij heeft soms ook de neiging gewoon wat om zich heen te gaan kijken en zich dan af et stompen voor mijn hulpen. Dan merk ik algauw dat ik veel te veel ga doen. Als je tips hebt om zijn aandacht weer terug te krijgen op dat soort momenten, graag! :+

Dankjewel!

Veel korte lijntjes rijden, continu... dus bv van F naar E van hand veranderen,
van K naar B, gebroken lijntjes, slangevolte met 3 bogen, E naar B, A naar C en veel overgangen maken en tempowisselingen!
Balkjes voor de hoek leggen werkt ook goed voor het rijden van hoeken, je paard heeft dan vanzelf de focus.
Zelf ben ik niet van te kleine voltes, eerder grote voltes, dit ivm belasting, vaak nog ontbrekende balans en snel gemaakte fouten (over bs weg laten lopen ed)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 05:47

Probeer je paard meer op eigen benen te laten lopen snap dat het paard jong is maar wissel wat af in wat meer oprichting en weer wat laten dalen Paard wordt dan ook makkelijk kort in de hals Kijk of je wat meer lengte kunt krijgen in de hals door je hand te ontspannen! En verder zoals gezegd veel overgangen tempo wisselingen!

Je zou hem ook wat meer voorwaarts mogen rijden voor je gevoel gaat die misschien al best vlot Maar zoals je op de film ziet zou dat best meer kunnen Voor je gevoel middendraf rijden lichtrijden En dat eens filmen zul je zelf ook het verschil zien Beeld en gevoel komen vaak niet overeen Drm is het goed dat je het reelmatig filmt :)

Vraag ook wat meer stelling in je hoeken en wendingen Netjes afwerken!

Ben niet tegen een slof hoor Maar aan de zijkant wordt je paard nog korter in de hals Als je dan een hulpteugel wilt zou ik eerder een goque gebruiken

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:59

Ik had zelf als voorbereiding mijn jonkie meegenomen naar een clinic op ander terrein en een keer naar het bos. Debuut was hierdoor een stuk minder spannend. ;)

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 10:01

Oké, dus paard meer gaan doen en ik als ruiter minder gaan doen. Nadat ik deze beelden zag wilde ik sowieso meer voorwaarts gaan rijden.

Zijn er ook nog positieve punten aan het filmpje? Want ik persoonlijk was namelijk wel erg blij met het ontspannen beeld dat ik zag. Ik reed ook erg lekker! Het heeft namelijk dik een jaar gekost, voordat we op deze ontspannen wijze door de bak konden rijden. Wellicht ook handig om erbij te vermelden dat mijn paard snel spanning opbouwt, super snel afgeleid is door zijn omgeving. Hierdoor stompt hij zich af voor mijn hulpen. Mijn valkuil is dat ik me hierdoor erg kan laten meeslepen en gefrustreerd over kan raken. En zelf ook spanning kan opbouwen. Het beeld van het filmpje is dan ook erg fijn. Er zijn nog zoveel verbeteringpunten, maar toch ben ik er blij mee. Is dat gek?

Iemand nog eigen ervaringen?

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 10:04

simpie94 schreef:
Ik had zelf als voorbereiding mijn jonkie meegenomen naar een clinic op ander terrein en een keer naar het bos. Debuut was hierdoor een stuk minder spannend. ;)

O top! Franco is inderdaad al mee geweest naar Bergharen, Wuustwezel België, de Dalhoeve in Wamel, Woudenberg en naar Wassenaarse Slag. Op ander terrein pompt hij meer op, laat zich meer zien en focust zich weer erg op mij. Thuis in de training zoekt hij eerder naar spoken :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:31

Hoi was allemaal positief bedoeld hoor !!! Het ziet er zekerniet verkeerd uit maar zoals jezelf ook al zegt er zijn verbeterpunten Waar mensen je op willen wijzen omdat je vaak in je enthousiasme wat minder kritisch naar jezelf kijkt Je hebt absoluut een leuk paard waarvan ik denk dat er nog veel meer inzit !!!! Dat jullie samen al een eind zijn is super goed :D Heb ook het filmpje van clinic gezien Waar die erg onrustig is in het hoofd Dus ik zie zeker vooruitgang !

90 % van de mensen op bokt reageert om te helpen En of dat altijd alleen maar positief is of ook weleens negatief Is niet altijd leuk om te horen Maar ik zou willen dat mijn paarden vrienden altijd eerlijk waren ipv nee joh ziet er heel goed uit Maar ja dat is lastig met vrienden !

Wat dat afgestompte betreft Is het op wedstrijd een kwestie van veel gaan en oefenen hij is nog jong dat komt wel goed Als je merkt dat paard dit thuis ook doet zet hem aan het werk overgangen tempo wisselingen figuren wat wijken Dat je paard met jou bezig is ipv met de omgeving En dan wel in een voorwaarts tempo

Je mag zeker trots zijn op wat je hebt bereikt Maar denk ook verder En durf af en toe eens kritisch naar jezelf te kijken