Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
BrenKaCaNo schreef:In een aflevering "Aan de bak met Annemarie" kan je zien hoe je zoiets kan aanpakken.
Je moet haar wat desensibiliseren voor bewegingen rond haar (hoofd).
Mocht je de aflevering niet kunnen vinden ofzo, dan zal ik proberen uit te leggen wat de stappen zijn.
De kans is inderdaad groot dat dit bij haar door haar verleden komt.

srsW schreef:Mijn merrie heeft dat ook heel erg al sinds ik haar heb.... ik blijf haar hoofd gewoon rustig benaderen en poetsen met alleen zachte borstel en babydoekjes
Af en toe vergeet ik het wel en maak ik een plotelinge beweging waardoor zij weer helemaal de lucht inschiet.... dan begeleid ik haar hoofd weer rustig naar beneden en aai dr wat over haar bol.
Dit gaat echt super goed maar ze blijft wel gevoelig.
Freya6 schreef:Zoek ook eens op de friendly game van Parelli.
Zoek een plek op waar je haar enigsinds kunt aanraken en zodra ze ontspant meteen je hand wegdoen.
Zo leert ze dat onspanning het antwoord is. Dit kun je dan steeds meer uitbreiden.
Zo heb ik mijn verzorgpaard ook geleerd dat ik zijn hoofd overal kan aanraken en hij naar verloop van tijd helemaal geen reflex meer geeft op de aanraking en zelfs vrij hard gekriebeld wil worden op zijn hoofd.
Bij spannende situaties zoals hoefsmid en DA (hij is nog maar 3 en net een beetje groentje af) merk ik wel dat hij weer terugvalt in zijn oude patroon en hoofd weer lastig wordt.
We blijven oefenen.
OneAndOnlyx schreef:loempia93: Nee, als ze niet luistert steek ik alleen mijn vinger in de lucht en word ik boos(met mijn stem). En als ze echt ontzettend vervelend doet krijg ze een tik op haar nek(met mijn hand).
IngeCharlie: Dankjewel voor je tip!
Knert: Ik heb geen idee hoe ik haar pijn zou moeten doen dan.. Maargoed ik zal wat voorzichtiger doen.
KiaraPolka: Misschien dat dat inderdaad helpt! Dankjewel
mrie schreef:Maar jullie kunnen nog wel een hoofdstel aandoen? Wat is dan het probleem? Dit klinkt een beetje bot maar ik begrijp natuurlijk ook wel dat je wilt poetsen, kriebelen of een onverwachte beweging wilt kunnen maken in de buurt van je beest.
Desensibiliseren is wel een goed plan, maar bedenk dat je iets wilt bestrijden wat er van nature in zit. Je zult geduld moeten hebben. Veel. En bedenken dat elke vooruitgang er één is. Waarschijnlijk zal het altijd een beetje spannend voor ze blijven. Stel van te voren vast waar je naar streeft en waar je al blij mee bent als je dat bereikt.
Knert schreef:sluit kaak/tand problemen uit. Evenals problemen met ogen.
Wellicht deed je haar al die tijd onbewust pijn. Dan zou ik er zelf ook kopschuw van worden.