Paard onwijs gevoelig bij hoofd, wat kan ik doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Paard onwijs gevoelig bij hoofd, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 21:37

Hoihoi!

De laatste tijd merk ik echt dat mijn paard onwijs gevoelig is bij haar hoofd. Ik kan haar hoofd met een zacht borsteltje prima poetsen maar zodra ik één wat wildere beweging maak(ik ben een borstel vergeten of wil een nieuwe pakken) schrikt ze een beetje en gaat haar hoofd meteen omhoog.

Ze is vroeger wel mishandeld door haar toenmalige eigenaren dus dit zou het prima kunnen zijn.

Hoe los ik dit op? Ze vindt het wel ontzettend lekker als ik achter haar oortjes krab of op haar kruin.

BrenKaCaNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 00:23

In een aflevering "Aan de bak met Annemarie" kan je zien hoe je zoiets kan aanpakken.
Je moet haar wat desensibiliseren voor bewegingen rond haar (hoofd).
Mocht je de aflevering niet kunnen vinden ofzo, dan zal ik proberen uit te leggen wat de stappen zijn.
De kans is inderdaad groot dat dit bij haar door haar verleden komt.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 13:27

BrenKaCaNo schreef:
In een aflevering "Aan de bak met Annemarie" kan je zien hoe je zoiets kan aanpakken.
Je moet haar wat desensibiliseren voor bewegingen rond haar (hoofd).
Mocht je de aflevering niet kunnen vinden ofzo, dan zal ik proberen uit te leggen wat de stappen zijn.
De kans is inderdaad groot dat dit bij haar door haar verleden komt.

Desensibileren ken ik inderdaad. Dit laat ze overal rustig toe behalve bij haar hoofd. Dus ik moet daarmee gewoon trainen?

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:32

Mijn merrie heeft dat ook heel erg al sinds ik haar heb.... ik blijf haar hoofd gewoon rustig benaderen en poetsen met alleen zachte borstel en babydoekjes :)
Af en toe vergeet ik het wel en maak ik een plotelinge beweging waardoor zij weer helemaal de lucht inschiet.... dan begeleid ik haar hoofd weer rustig naar beneden en aai dr wat over haar bol.
Dit gaat echt super goed maar ze blijft wel gevoelig.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 13:39

srsW schreef:
Mijn merrie heeft dat ook heel erg al sinds ik haar heb.... ik blijf haar hoofd gewoon rustig benaderen en poetsen met alleen zachte borstel en babydoekjes :)
Af en toe vergeet ik het wel en maak ik een plotelinge beweging waardoor zij weer helemaal de lucht inschiet.... dan begeleid ik haar hoofd weer rustig naar beneden en aai dr wat over haar bol.
Dit gaat echt super goed maar ze blijft wel gevoelig.

Ik borstel mijn merrie's hoofd ook alleen met een kleine zachte(speciaal voor het hoofd) borsteltje. Bedankt voor je tip! Mijn paard wordt er alleen maar onrustiger van als ik haar naar beneden begeleid..

loempia93

Re: Paard onwijs gevoelig bij hoofd, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:31

Wanneer je merrie niet luistert, tik je haar dan op haar neus? (misschien onbewust).

IngeCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:33

Als ze zo gevoelig is, zou ik haar geen tik geven. Ik zou haar idd desensibileren. Bewegingen maken naast haar hoofd en pas stoppen als ze rustig word, bijv. als ze haar hoofd omlaag doet of zucht etc.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:37

sluit kaak/tand problemen uit. Evenals problemen met ogen.

Wellicht deed je haar al die tijd onbewust pijn. Dan zou ik er zelf ook kopschuw van worden.

KiaraW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:37

Mijne heeft dat ook wel eens je kunt ook eerst proberen ietjes minder te bewegen zoals je altijd doet en dan iets meer en dan weer iets minder zo ga je het steeds opnieuw doen zodat die het misschien minder schrikt :)

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 14:40

loempia93: Nee, als ze niet luistert steek ik alleen mijn vinger in de lucht en word ik boos(met mijn stem). En als ze echt ontzettend vervelend doet krijg ze een tik op haar nek(met mijn hand).

IngeCharlie: Dankjewel voor je tip!

Knert: Ik heb geen idee hoe ik haar pijn zou moeten doen dan.. Maargoed ik zal wat voorzichtiger doen.

KiaraPolka: Misschien dat dat inderdaad helpt! Dankjewel :D

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:47

Zoek ook eens op de friendly game van Parelli.
Zoek een plek op waar je haar enigsinds kunt aanraken en zodra ze ontspant meteen je hand wegdoen.
Zo leert ze dat onspanning het antwoord is. Dit kun je dan steeds meer uitbreiden.
Zo heb ik mijn verzorgpaard ook geleerd dat ik zijn hoofd overal kan aanraken en hij naar verloop van tijd helemaal geen reflex meer geeft op de aanraking en zelfs vrij hard gekriebeld wil worden op zijn hoofd.

Bij spannende situaties zoals hoefsmid en DA (hij is nog maar 3 en net een beetje groentje af) merk ik wel dat hij weer terugvalt in zijn oude patroon en hoofd weer lastig wordt.
We blijven oefenen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 14:53

Freya6 schreef:
Zoek ook eens op de friendly game van Parelli.
Zoek een plek op waar je haar enigsinds kunt aanraken en zodra ze ontspant meteen je hand wegdoen.
Zo leert ze dat onspanning het antwoord is. Dit kun je dan steeds meer uitbreiden.
Zo heb ik mijn verzorgpaard ook geleerd dat ik zijn hoofd overal kan aanraken en hij naar verloop van tijd helemaal geen reflex meer geeft op de aanraking en zelfs vrij hard gekriebeld wil worden op zijn hoofd.

Bij spannende situaties zoals hoefsmid en DA (hij is nog maar 3 en net een beetje groentje af) merk ik wel dat hij weer terugvalt in zijn oude patroon en hoofd weer lastig wordt.
We blijven oefenen.

Bedankt voor je tip! Dit ga ik zeker proberen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:39

OneAndOnlyx schreef:
loempia93: Nee, als ze niet luistert steek ik alleen mijn vinger in de lucht en word ik boos(met mijn stem). En als ze echt ontzettend vervelend doet krijg ze een tik op haar nek(met mijn hand).

IngeCharlie: Dankjewel voor je tip!

Knert: Ik heb geen idee hoe ik haar pijn zou moeten doen dan.. Maargoed ik zal wat voorzichtiger doen.

KiaraPolka: Misschien dat dat inderdaad helpt! Dankjewel :D

dat was mijn boodschap niet. Het KAN zijn dat ze oog/kaak/tand pijn heeft. Dan doe je een paard al pijn bij een simpele aai. Of dat ze schrik omdat haar ogen niet goed zijn.

Sluit dat eens uit. Dus niet het gevolg beperken maar de oorzaak achterhalen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:47

Maar jullie kunnen nog wel een hoofdstel aandoen? Wat is dan het probleem? Dit klinkt een beetje bot maar ik begrijp natuurlijk ook wel dat je wilt poetsen, kriebelen of een onverwachte beweging wilt kunnen maken in de buurt van je beest.
Desensibiliseren is wel een goed plan, maar bedenk dat je iets wilt bestrijden wat er van nature in zit. Je zult geduld moeten hebben. Veel. En bedenken dat elke vooruitgang er één is. Waarschijnlijk zal het altijd een beetje spannend voor ze blijven. Stel van te voren vast waar je naar streeft en waar je al blij mee bent als je dat bereikt.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 21:24

mrie schreef:
Maar jullie kunnen nog wel een hoofdstel aandoen? Wat is dan het probleem? Dit klinkt een beetje bot maar ik begrijp natuurlijk ook wel dat je wilt poetsen, kriebelen of een onverwachte beweging wilt kunnen maken in de buurt van je beest.
Desensibiliseren is wel een goed plan, maar bedenk dat je iets wilt bestrijden wat er van nature in zit. Je zult geduld moeten hebben. Veel. En bedenken dat elke vooruitgang er één is. Waarschijnlijk zal het altijd een beetje spannend voor ze blijven. Stel van te voren vast waar je naar streeft en waar je al blij mee bent als je dat bereikt.

Ja hoofdstel daar duikt ze zelfs in en halster ook. Wat dat betreft is ze onwijs braaf. Het probleem is dat ze van elke wat wildere beweging behoorlijk schrikt en ik dat niet prettig voor haar vind.(ik denk echt dat het wat te maken heeft met haar vroegere mishandeling) Vanmiddag heb ik haar hoofd vastgehouden aan het halster en haar kruin voorzichtig proberen te kriebelen. Dit deed ze heel braaf.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:40

Knert schreef:
sluit kaak/tand problemen uit. Evenals problemen met ogen.

Wellicht deed je haar al die tijd onbewust pijn. Dan zou ik er zelf ook kopschuw van worden.

Dit was ook het eerste waar ik aan dacht. Eerst de oorzaak uitsluiten, vooral als iets ineens opvalt. Naast tanden/kiezen en ogen kan er ook iets achter de maantop zeer doen (al dan niet in- of uitwendig).

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:43

Mijn paard heeft dit ook en het gaat beter als ik haar niet van voren maar vanaf de zijkant benader en dan begin aan de kaak kant van het hoofd, aan de onderkant onder de kin en dan langzaam naar de zijkant en dan naar voren.