Wanneer leren rijlaarzen aanschaffen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Calanthe

Wanneer leren rijlaarzen aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 20:34

Hoihoi!

Ik heb eigenlijk heel benieuwd wanneer (op welke leeftijd) je het beste leren rijlaarzen kan aanschaffen, omdat ik momenteel met rubberen laarzen rij (ik pas geen andere chaps/schoenen, kuit & onderbeen lengte zijn ongeveer even lang) wil ik misschien over een paar jaar als ik genoeg bij elkaar heb gespaard misschien een Petrie laars die ik wel mooi vind op maat maken. (en het zou natuurlijk zonde zijn om deze na een maand weer terugsturen of weggooien omdat ik gegroeid ben :o)

Ik ben bijna 13 en in mijn opinie groei ik bijna niet meer, wordt verwacht dat ik misschien nog een (broek)maat groei.

Ik dacht om ze aan te schaffen als ik 16/17 ben, dus over 3/4 jaar ongeveer, is dit een goede leeftijd of groei ik dan nog steeds?

Anoniem

Re: Wanneer leren rijlaarzen aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:50

Heb ook mijn eerste paar leren rijlaarzen op mijn vijftiende/zestiende gekocht dacht ik. Misschien iets eerder zelfs. Maar dat waren goedkope laarzen van Mondoni... Op mijn negentiende heb ik DeNiro's op maat laten maken.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:52

Ik heb mijn leren laarzen gekocht toen ik 17 was. Ik ben nu 20 en pas er gewoon nog in. Ik denk dat je ze als je een jaar of 15/16 bent prima kan kopen. Misschien een iets bredere kuitmaat voor de zekerheid.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:54

Ik heb net 2 weken terug mijn eerste leren rijlaarzen gekocht, dus ik kan je nog niet vertellen hoelang ik erin zal passen, nu in elk geval nog :')

Maar rond de 16 lijkt mij ook een goede leeftijd :)

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:59

op mijn 13e dacht ik :o
Wel zelf voor betaald :P. Ik heb nu 2 paar mondoni's. Wil graag lipica laten aanmeten als ik eindelijk geld heb :'). Hopelijk voor de zomervakantie en anders vor mijn verjaardag :D

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:59

Ik heb mijn eerste paar leren laarzen gekocht toen ik 19 was. Derby's, super fijn vond en vind ik ze. Ik wilde iig wachten tot ik uitgegroeid was en ook tot ik KNHS wedstrijden zou gaan rijden. Dat was dus op mijn 19e. Ik ben nu 26 en rij er nog steeds mee en ben er ook nog steeds heel blij mee :) Alleen van de linkerlaars heb ik een keer de rits moeten laten vervangen en daar hebben ze een stukje extra tussen gezet omdat die te krap was geworden.

bono_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:00

Denk op zich dat de leeftijd niet zo veel uitmaakt. Je bent nu 13 dus je zal nog wel wat groeien denk ik Ik had mijn rijlaarzen rond mijn 16e en heb nu ik 20 ben pas weer nieuwen aangeschaft omdat die andere zo afgetrapt waren :') Maar in principe zaten ze verder nog goed! Dus denk dat je wel een goed idee hebt om ze over 3 jaar aan te schaffen ;) Heb je ook nog even tijd om goed te sparen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:02

Ik heb m'n eerste paar gekocht toen ik 14 was. M'n voeten groeien niet meer en m'n kuiten (hopelijk :')) ook niet. Ik heb de Mondoni Kendals, heerlijke laarzen.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:08

Ik was een jaar of 15/16 denk ik. Mijn benen en voeten zijn sindsdien ook niet meer gegroeid.
Ben nu net 21 geworden, dus zal ze nu zo'n vijf jaar hebben. Ze zijn van HKM, waren niet mega duur. Maar zal zeker nog eventjes wachten met dure laarzen te kopen totdat je zeker weet dat je niet heel veel meer zal groeien, anders is het inderdaad erg zonde.

LauraEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:11

Op me 15de zelf leren laarzen gekocht, rijd er nu nog mee en ik ga pas nieuwe kopen als ik helemaal ben uitgegroeid (als ze het volhouden :o :') ) Wil dan op maat gemaakte :o

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:41

Hier kregen dochters leren laarzen op hun 13e. Ondertussen zijn ze 18 en 16 en ze passen nog steeds.

Wel gewoon Mondoni en EJ

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 21:45

Heel erg bedankt iedereen! Ik ga denk ik gewoon sparen en als ik (bijna) 16 ben mijn ouders smeken om naar de Divoza te gaan en een mooi paar Mondoni's kopen :D

@Marie111 nou ik loop het risico beter niet nu ( ik voel dat ik nog wel wat groei, ik pas namelijk mijn PFFIF rijbroek bijna niet meer terwijl ik nog 2 maanden geleden hem zonder moeite aan kon trekken :') ), als ik rijlaarzen koop dan denk ik op zijn vroegst 14 of bijna 15 :)

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:47

Ik ga ook binnekort leren laarzen bestellen, ze kosten €170.-
Ik heb expres lang gewacht zodat ik zeker wist dat ik er niet al na een jaar uit zou groeien.
Ik ben 14 en heb al meer dan een jaar maar 39, dus ik denk dat dat wel zo zou blijven :)
Ik zou dus leren laarzen aanschaffen als je zeker weet dat je voeten niet meer groeien :)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 08:23

Ik was 16 toen ik mijn eerste leren laarzen kreeg (eindexamen kado havo)
Toen bestonden de epple jeck en mondoni laarzen nog niet.

Tegenwoordig zijn er veel laarzen te koop met elastiek op de kuit. Die kunnen iets met je mee groeien.
Ze zeggen altijd dat je voeten uitgegroeid zijn als je ongesteld ben (of dit echt zo is geen idee)

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:08

Dat van dat ongesteld zijn is een fabeltje. Ik was op mijn 10e al ongesteld en op mijn 13e waren mijn voeten pas uitgegroeid. En daarna weer gekrompen zelfs

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:01

Ik heb mijn laarzen (Cavallo) gekocht dat ik 16 was. Ik heb jaaaaren niet gereden, maar rijd er nu weer een paar jaar mee.

Mijn oudste dochter is 13 en zij heeft pas 2e hands leren laarzen (Petrie) gekregen van mij. Ze waren € 50,-. Zodra de voeten van de andere kinderen een beetje uitgegroeid zijn, zullen zij ook eerst 2ehands leren laarzen krijgen. Mooie opstap naar nieuwe leren laarzen.

Beide laarzen zijn wel nog zonder rits.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:08

Delicia schreef:
Heel erg bedankt iedereen! Ik ga denk ik gewoon sparen en als ik (bijna) 16 ben mijn ouders smeken om naar de Divoza te gaan en een mooi paar Mondoni's kopen :D

@Marie111 nou ik loop het risico beter niet nu ( ik voel dat ik nog wel wat groei, ik pas namelijk mijn PFFIF rijbroek bijna niet meer terwijl ik nog 2 maanden geleden hem zonder moeite aan kon trekken :') ), als ik rijlaarzen koop dan denk ik op zijn vroegst 14 of bijna 15 :)

Dat je vrouwelijke vormen krijgt wil niet zeggen dat je voeten groeien. Meiden hebben al sinds hun 12e maat 39 (ikzelf ook trouwens)

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 18:26

Marie111 schreef:
Dat je vrouwelijke vormen krijgt wil niet zeggen dat je voeten groeien. Meiden hebben al sinds hun 12e maat 39 (ikzelf ook trouwens)

Ik heb al sinds mijn 10e maat 36/37 :o ik bedoel mijn benen nog langer kunnen worden dus neem ik het risico beter niet om nu laarzen aan te schaffen :) (Ik heb mijn groeispurt nog niet gehad en er wordt verwacht dat ik een late groeispurt kan krijgen, heeft mijn hele moeders kant ook gehad :') )

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:39

Hier ook eerste leren laat en met jaar of 14/15. Nu, 10 jaar later, passen ze in de kuit nog perfect, maar is de voet 1,5 maat te groot. Met dubbele dikke sokken aan zijn het echter nog steeds mijn lievelingslaarzen, vooral in de winter.

Ik denk dat je bouw veel belangrijker is dan je leeftijd. Ik had al op vrij jonge leeftijd heupen en 'vrouwelijke vormen' zeg maar. Op die leeftijd verschilt dat echter heel erg van meisje tot meisje. De ontwikkeling van de kuiten horen daar ook bij. De ene heeft op haar 12e al echt bovenbenen/kuiten/heupen en de ander krijgt die vormen pas later. In dat laatste geval kan je lichaam nog erg veranderen en pas je misschien al snel niet meer in je mooie nieuwe laarzen!

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:39

Ik was 12 dat ik m'n eerste leren laarzen kreeg, 2 jaar later was ik er echter wel uitgegroeid. Niet qua voetmaat maar wel qua kuit. Inmiddels staan er dus 2 paar in de kast haha!

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:15

Mijn eerste leren rijlaarzen had ik op mijn 14e. Na een jaar waren ze toch echt wel flink versleten. :')
Nu ben ik 16 en heb ik Petrie's, hele fijne laarzen maar je moet er dan inderdaad wel zeker van zijn dat je er niet snel uitgroeit. ;)

lovexhorsess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:38

:D Leuk topic! Ik ben zelf nu 13 en ik kreeg op mijn 12e leren rijlaarzen. Ik had ze iets te groot gekocht en ze zitten perfect! Ik ben er heel blij mee. Ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:10

Waarom koop je niet eerst een goedkopere laars van Horka bijvoorbeeld? Kun je daarna nog altijd op maat gemaakte laarzen aanschaffen :)

goriginal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:03

Op mijn 12e kreeg ik mijn eerste paar, was hier al vrij snel uitgegroeid. Loop nu 2 jaar later rond met mijn Mondoni Kingston's en merk dat ik daar nu nog steeds prima in pas.

Starza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:10

Oke misschien klinkt dit 'dom'.
Ik ben natuurlijk gestart met rubberen rijlaarzen.
Ik was toen net 7, dus was allang blij dat ik op paardrijden mocht.
Toen ik een jaar of 8 en een half was.
Begonnen mijn voeten niet goed te ventileren in de rubberen rijlaarzen, waardoor er veel zweet kwam zegmaar.
Mijn moeder is er toen zelf mee gekomen van , hee Diaan, zullen we is kijken voor leren rijlaarzen.
Nou ik ging hier natuurlijk mee akkoord dus zo ben ik aan me leren rijlaarzen gekomen.
Ik had een maat te groot gekocht omdat ik er dan langer mee door kon, maar eigenlijk zat ik al bijna bij maat 35.
Ik heb daar een jaartje plezier van gehad, en we hebben ze bewaard voor me zusje :). En ze zijn nogsteeds in prima staat.
Daarna heb ik een nieuw paar gehad, werden ook te klein en de rits ging stuk.
Toen dacht ik, mijn voet groeit nu heel onregelmatig, ik neem nu jodphurs en dan vraag ik als ik een jaar of 13 ben weer of ik leren rijlaarzen mag ( ik ben bijna 13 en me voeten zijn bijna uitgegroeid yess)