Aan de hand braafste paard, schuw wanneer los in wei

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Smc22

Aan de hand braafste paard, schuw wanneer los in wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 19:44

Hallo,

Ongeveer 2 maanden geleden heb ik een draver van 3 jaar gekocht. Toen ik ging kijken naar hem kwam hij meteen naar ons toe gewandeld en bleef bij ons staan de hele tijd. Er leek niks kwaad in te zetten, dus gekocht. Ik had wel zin in een nieuwe uitdaging.
De eerste dagen ging alles goed, ook met mijn arabier die ik al zo'n 8 jaar heb. Maar ben tegen iets opgebotst waar ik niet zo goed mee weet om te gaan. Vanaf het moment dat ik het halster aan doe is hij heel lief en laat hij heel veel met zich doen maar als hij vrij is, dus gewoon los in de wei/sta is hij veel schuwer en zelfs agressief met momenten. (Heb hem al leren wijken voor druk en gaat goed als ik hem met halster vastheb) Hij draait z'n kont naar me toe als het hem niet aanstaat, als ik hem nog maar lichtjes tegen hem duw bijvoorbeeld, durft te stampen, en legt de oren plat. Dus hij wil de baas zijn lijkt het mij. De arabier is het tegenovergestelde, ook in zijn hele jonge jaren, veel actiever, en makkelijker in de omgang, dus ik weet niet goed hoe ik een paard zoals mijn draver goed moet omgaan. Op het moment dat ik zijn halster aandoe is het een ander paard.

Nu was mijn vraag of iemand zoiets als eens heeft meegemaakt of iemand die zijn idee kan geven hierover. Volgende week komt er iemand om mij te helpen dus hulp zoeken doe ik zeker :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:02

Smc22 schreef:
Hallo,

Ongeveer 2 maanden geleden heb ik een draver van 3 jaar gekocht. Toen ik ging kijken naar hem kwam hij meteen naar ons toe gewandeld en bleef bij ons staan de hele tijd. Er leek niks kwaad in te zetten, dus gekocht. Ik had wel zin in een nieuwe uitdaging.
De eerste dagen ging alles goed, ook met mijn arabier die ik al zo'n 8 jaar heb. Maar ben tegen iets opgebotst waar ik niet zo goed mee weet om te gaan. Vanaf het moment dat ik het halster aan doe is hij heel lief en laat hij heel veel met zich doen maar als hij vrij is, dus gewoon los in de wei/sta is hij veel schuwer en zelfs agressief met momenten. (Heb hem al leren wijken voor druk en gaat goed als ik hem met halster vastheb) Hij draait z'n kont naar me toe als het hem niet aanstaat, als ik hem nog maar lichtjes tegen hem duw bijvoorbeeld, durft te stampen, en legt de oren plat. Dus hij wil de baas zijn lijkt het mij. De arabier is het tegenovergestelde, ook in zijn hele jonge jaren, veel actiever, en makkelijker in de omgang, dus ik weet niet goed hoe ik een paard zoals mijn draver goed moet omgaan. Op het moment dat ik zijn halster aandoe is het een ander paard.

Nu was mijn vraag of iemand zoiets als eens heeft meegemaakt of iemand die zijn idee kan geven hierover. Volgende week komt er iemand om mij te helpen dus hulp zoeken doe ik zeker :)

Komt hij naar jou toe of loop jij naar hem en geeft hij opbouwende signalen?

Art_Ificious

Re: Aan de hand braafste paard, schuw wanneer los in wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:14

Dit heb ik ook met mijn pony van 18maanden oud. Op de wei loopt hij weg aan het halster is hij gehoorzaam en kan hij ook netjes mee buiten de wei wandelen.
De fout is echter dat ik naar hem toe ga en niet hij naar mij.
Soms komt hij wel zelf maar van zodra ik dan zijn halster wil vastpakken is hij weer schuwer, met snoep lukt dit wel goed.

Dit is wat ik ga doen en ook geholpen heeft bij mijn verzorg haflinger.
"Probeer anders eens in de wei te gaan zitten en laat het paard zelf komen. Ga niet meteen naar zijn halster of hoofd met je handen, maar bied hem wat lekkers aan en laat hem bij jou grazen. Dit doe je enkele keren. Je zal zien dat hij je dan niet alleen met werken gaat associëren"

Smc22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 16:38

Sassol schreef:
Smc22 schreef:
Hallo,

Komt hij naar jou toe of loop jij naar hem en geeft hij opbouwende signalen?

Hij komt dan uit z'n eigen en dan weer niet. En als hij naar me komt zoekt hij wel wat aandacht, een beetje aan me prutsen met z'n lippen enzo dus het is niet dat hij me helemaal ontwijkt en dat maakt het een beetje vreemd. Ik heb gemerkt dat hij snel z'n oren naar achter legt als hij z'n zin niet krijgt of als ik met strengere stem roep/zeg dat hij moet doorlopen of schuiven.. In het begin draaide hij dan meteen de kont naar me toe maar er is verbetering de laatste dagen, hij schuift al meer als ik het hem duidelijk maak, maar wel met de oren naar achter, maar hij schuift wel. Ik heb het idee dat het een dominantie kwestie is. Hij wil de baas over me spelen en dat moet veranderen. Maar hier ben ik natuurlijk niet 100% zeker van.

Smc22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 16:42

MaricoGraphy schreef:
Dit heb ik ook met mijn pony van 18maanden oud. Op de wei loopt hij weg aan het halster is hij gehoorzaam en kan hij ook netjes mee buiten de wei wandelen.
De fout is echter dat ik naar hem toe ga en niet hij naar mij.
Soms komt hij wel zelf maar van zodra ik dan zijn halster wil vastpakken is hij weer schuwer, met snoep lukt dit wel goed.

Dit is wat ik ga doen en ook geholpen heeft bij mijn verzorg haflinger.
"Probeer anders eens in de wei te gaan zitten en laat het paard zelf komen. Ga niet meteen naar zijn halster of hoofd met je handen, maar bied hem wat lekkers aan en laat hem bij jou grazen. Dit doe je enkele keren. Je zal zien dat hij je dan niet alleen met werken gaat associëren"

Bij mij komt hij over het algemeen naar me toe en kan ik ook makkelijke z'n halster aandoen en dan kan ik alles met hem doen. Ik kan hem alleen niet helemaal de baas als hij los is, want hij draait snel z'n kont naar me toe.

Is het misschien een idee voor je dat als je het halster aankrijgt je hem niet meteen mee neemt maar hem gewoon dan weer los laat maar dan met het halster aan. Dat de link halster> werken minder groot wordt?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 21:13

Komt bij mij eerder over als onzekerheid, als hij naar jou toekomt is er namelijk geen probleem. Een dominant paard zou juist jou aan de kant willen zetten uit eigen iniatief. Een onzeker paard zal eerder juist als hij zich onveilig/bedreigd voelt (als jij naar het paard toegaat) de kont in de krib gooien.

Bowen

Re: Aan de hand braafste paard, schuw wanneer los in wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:11

Dit gaat hard klinken, maar is niet zo bedoeld. Als je het halster afdoet hou je de waarheid over. Dat is wat je paard echt denkt van je, nu nog in ieder geval. Hij moet leren dat zijn beeld van jou niet klopt.

In dit geval, omdat er volgende week hulp komt, zou ik gewoon niets doen. Wel zoveel mogelijk bij het paard in de wei zijn, maar niets doen. Niet naar hem toe, niet verliefd naar hem staren, niet pakken, niet aaien. Gewoon een stoeltje meenemen en een goed boek, wat worteltjes om zelf op te knabbelen en wachten.
Komt hij zelf naar je toe, geweldig, laat hem, laat hem aan je snuffelen, je bekijken. Niet terugaaien of wat dan ook, het enige wat je mag doen is zorgen dat je veilig blijft(zeggen dat hij niet op schoot mag is dus wel handig ;) ).
Heb je het gevoel dat je in de wei niet veilig bent, begin dan net buiten de wei totdat je het idee hebt dat je bij hem in kan.
Zijn er andere nieuwschierige paarden in de wei, geeft niets, ga daar hetzelfde mee om.

Niets doen lijkt raar, maar is een ontzettend krachtige tool, paarden hebben in de praktijk maar bar weinig de kans om een mens eens rustig op hun tempo te verkennen. Als je dan over een week dit oppakt met hulp heb je al een basis, een begin, een paard die anders naar je kijkt.
Verwacht hierin niets van je paard, maar neem wel mee in je achterhoofd wat hij doet. Gaat hij aan de andere kant van de wei met zijn kont naar je toe staan, dat verteld je wat. Als hij zo je ruimte binnen komt lopen en gaat friemelen verteld dat ook wat. Gaat hij netjes vlakbij staan te soeselen, nice...
Welke veranderingen zie je door de dagen heen, evt schrijf je op hoe hij zich gedraagt in zijn algemeenheid als je daar toch zit, een mooie observatie waardoor je hem zoveel beter zult leren kennen. Hoe gedraagt hij zich met de andere paarden bv, als hij zich dus niet beperkt voelt.

Verder kan je in de tussentijd op andere momenten even oefenen met het halster, alleen maar hem ermee aanraken/aaien bv, niet halsteren. Niet altijd dat jij komt en dat hij gepakt wordt. Wil je daarmee verder let dan erg goed op, zie je spanningen ga dan niet door, doe een stapje terug, laat merken dat het ziet en hem niet in het diepe gaat duwen zomaar, help hem over zijn spanningen heen voordat je verder gaat.
Maar het beste doe je dit met wat hulp als je zelf niet goed weet hoe je dat moet doen, weet je het wel, ga ervoor!

Maar vooral, doe zo min mogelijk terwijl je wel zoveel mogelijk bij je paard bent in die week(denk erom dat ook alleen maar aan de hand mee om te borstelen al wat doen is voor het paard). Het is maar een week, maar die week zal een basis leggen die een leven lang meegaat.