Hoe leer je iets af?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gerlindie

Hoe leer je iets af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 22:00

Hallo allemaal,

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen.
In mijn pennytijd (paar jaar geleden) vond ik het helemaal gaaf als mijn verzorgshet mij ging 'krauwen' (dat 'gekriebel' wat paarden bij elkaar doen). Pony heeft toen dus geleerd dat dat mag en dat baasje dat fijn vind.
Maar nu vind ik het eigenlijk helemaal niet meer zo charmant als ze weer eens probeert om mijn neus er half af te bijten (het gaat nogal behoorlijk lomp). Ik probeer ondertussen al zeker anderhalf jaar om het har af te leren, maar ze snapt het niet.
Als ik het negeer gaat ze de volgende keer gewoon door, en als ik haar een zacht tikje op haar neus geef snapt ze er niets van en staat ze me echt aan te kijken van "Maar je vond het altijd fijn, ik doe toch lief?"

Dus, hoe leer ik haar zoiets af?

saskiakefie

Re: Hoe leer je iets af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:05

Heel duidelijk en consequent zijn, is misschien een beetje zielig maar anders gaat het je niet lukken ben ik bang.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:32

Ga het koppelen aan iets wat ze niet wilt, bijvoorbeeld achterwaarts lopen. Dat gaat ze heel gek vinden maar niet zo bijster leuk gok ik. Als je dat consequent volhoud zal ze het rap minder gaan doen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:39

Je kunt het alleen afleren door inderdaad consequent te zijn. Dat is misschien "zielig", maar is wel het resultaat van het eerder goed vinden. Het is dus kiezen of delen. Of je bent een tijdje streng, of je laat het toe. Het is pas echt verwarrend als de pony begint, je het wel leuk vind, dan denkt "oh, nee, mag niet" en het dan afstraft. Duidelijkheid is het liefste wat je kunt doen :)

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 06:41

Bedankt allemaal!
Dan ga ik gewoon verder :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 08:53

troi schreef:
Ga het koppelen aan iets wat ze niet wilt, bijvoorbeeld achterwaarts lopen. Dat gaat ze heel gek vinden maar niet zo bijster leuk gok ik. Als je dat consequent volhoud zal ze het rap minder gaan doen.

Koppelen is een groot risico, want paarden zijn meestal niet zo slim dat ze negatief gedrag aan een negatieve opdracht koppelen. Dan moet je dat meteen en direct doen, maar dan nog vaak neemt het het vervelende gedrag niet weg.

Idd direct afstraffen werkt het beste, 1 enkele tik, geen geschreeuw oid, maar eerlijkheid en duidleijkheid.

naomipepsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:56

troi schreef:

Ik sluit mij hier helemaal bij aan.
Schreeuwen of een tik geven heeft in dit geval naar mijn idee helemaal geen zin.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:01

Elke keer wanneer ze aanstalten maakt dan direct met je hand haar hoofd opzij duwen en volhouden. Kost je waarschijnlijk een lamme arm maar het kwartje zal een keer vallen. Of met je neus uit de buurt van haar mond blijven :D

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:24

naomipepsi schreef:
troi schreef:

Ik sluit mij hier helemaal bij aan.
Schreeuwen of een tik geven heeft in dit geval naar mijn idee helemaal geen zin.

Maar dan gaat een paard dus achterwaarts als een straf en dus iets vervelends zien... Lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 16:58

Allemaal bedankt voor de reacties.
Negatief koppelen zou ik eigenlijk niet weten waaraan ik het moet koppelen, want mevrouw vind eigenlijk alles wel goed.

Maar dan zal ik gewoon verder gaan met het wegduwen/klein tikje :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:01

gerlindie schreef:
Allemaal bedankt voor de reacties.
Negatief koppelen zou ik eigenlijk niet weten waaraan ik het moet koppelen, want mevrouw vind eigenlijk alles wel goed.

Maar dan zal ik gewoon verder gaan met het wegduwen/klein tikje :)

Als je dit al anderhalf jaar probeert, moet je harder optreden, want dan werkt het dus niet. Het paard moet het onaangenaam vinden, om zijn gedrag te veranderen. Vindt hij dat kroelen toch erg fijn dan neemt hij jouw tikje op de koop toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:33

Idd, liever 1 keer heel erg schrikken dan 10 keer een te lief tikje. Je moet het menen. Kijk naar de dominante paarden in de kudde, die zijn ook hard en duidelijk in hun reacties, maar ook heel kort en direct.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 17:45

Ik snap wat jullie bedoelen,
bedankt!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:52

Koppelen is onnodig ingewikkeld en kan nieuw ongewenst gedrag in de hand werken.

Wat je doet als je iets traint, dan beloon je als je bepaald gedrag ziet. Je paard gaat de belonging aan het gedrag koppelen. Je geeft dus iets positief als je bepaald gedrag ziet.

Afleren gaat de andere kant op je ziet bepaald gedrag en geeft iets negatiefs. Een straf dus. Heel consequent zijn. Der eerste paar keren zal je shetje het niet door hebben, maar vaak zijn het hele slimme ponies, dus als je dan consequent blijft, dan zal je shet het gedrag dus gaan koppelen aan iets negatiefs in plaats van iets positiefs. En dan moet de straf wel heel duidelijk zijn. Een halve negatieve impuls helpt niks. Paar keer heel duidelijk zijn is denk ik al genoeg.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:57

Leren is een ingewikkeld proces in de hersenen. Iets 'áfleren' bestaat eigenlijk niet: de synapsen in de hersenen zijn al verbonden. In jouw geval is het nog lastiger, waarom? Het gekrauwel wat jij beschrijft is ten eerste zelfbelonend gedrag (het zorgt voor endorfinen/voel-goed-hormonen) en ten tweede een gevoel van 'erbij horen'. Het is 'knuffelen' in paardentaal. Waarom is dat belangrijk te weten?

Een paard is een kuddedier en heeft daarom taal nodig om de onderlinge banden te versterken, het krauwen is een van die manieren. Het betekent ik hou van jou en help jou (met het verjagen van vliegen bv) en let ook op gevaar voor jou (kuddegedrag). Kortom een overlevingsstrategie. Belangrijk om in het achterhoofd te houden.

Dat is de reden waarom het je tot nu toe niet gelukt is dit af te leren. Het zou hetzelfde zijn als jou te verbieden lichamelijk contact met andere mensen te hebben. Het geeft een gevoel van ergens bij horen en geaccepteerd zijn. Het is een diepgeworteld instinct, zonder je groep/kudde ben je nergens. Dat is de reden waarom de ergste straf (marteling) eenzame opsluiting is. Mensen en kuddedieren doen alles om erbij te horen.

Daarom helpt straffen niet: het instinct bij de kudde (jou) te horen is sterker dan een tik op de neus. En je hebt dit gedrag in je pennytijd erg beloond. Als een gedrag zorgt voor de afgifte van endorfine is dat een grote beloning. Het genotsgevoel in de hersenen wordt aangewakkerd.

Straffen is alleen een manier om gedrag te onderbreken/op dat moment te stoppen, wat iets anders is dan afleren/veranderen. Een tik op de neus zegt jouw paard: niet doen. Het gedrag stopt, maar je leert hem niet je wél van hem wilt. Daarom heeft jouw aanpak tot nu toe niet geholpen. :) En geloof ik ook niet in de antwoorden van sommige anderen hierboven.

Je kan echter wel het gedrag van je pony veranderen. Hoe? In het kort (heel kort):
1. voorkomen dat hij dit gedrag kan uitvoeren/bij je gezicht kan komen
2. een alternatief gedrag aanbieden, het moet een gemakkelijk gedrag zijn
3. het alternatief gedrag op een hoge reinforcement rate zetten. Dus: veel, vaak en met een hoge waarde belonen. De beloning moet zeker in het begin groter zijn (voor het paard!**) dan het krauwel gevoel, dat maakt dat hij voor het nieuwe gedrag kiest ipv voor jouw neus te gaan.
4. zet het nieuwe gedrag op cue (commando)
5. zorg dat hij bij je kan komen (verander nu punt 1)
6. de beloning langzaam voor het nieuwe gedrag afbouwen. Je hoeft dus niet altijd met een zak snoep te blijven rondlopen. :)

Dit proces hoeft helemaal niet wekenlang te duren. Met een ervaren trainer waarvan jij het kan leren kun je dit relatief snel oplossen.

** de ontvanger, dus je paard, wordt getraind en hij bepaald de beloning. Voorbeeld: als ik de trainer een beloning kiest die ik waardeer hoeft dat niet te betekenen dat het paard het waardeerd. Je kan je paard telkens 50 euro geven als ie het nieuwe gedrag vertoond, maar dat motiveert paarden niet (geld). Kies dus iets waar je paard voor wil werken.

Als je meer weten stuur me gerust een pb. :j

Annatje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:36

ik zou heel duidelijk zijn en als hij het doet en je zegt stop en hij gaat noch door zou ik hem slaan op zijn hals(niet hard natuurlijk)