Pony enorm druk buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnneSam

Pony enorm druk buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 15:41

Hoi bokkers,

Ik heb een pony die enorm druk is buiten. niet gewoon enthousiast (nouja ook natuurlijk)
maar stap draf of galop moet bij hem allemaal zo hard mogelijk. (het is sowieso een voorwaartse pony, maar hij maakt zich sterk)
vooral op de terug weg heeft hij zo'n haast dat ie bijna struikelt, en hij maakt zich dus de hele buitenrit sterk.
Nu is het niet dat ik bang ben en ik kan hem ook houden, maar het is wel erg vervelend..
Eerst was het zodra hij op een ruiterpad kwam dat hij gewoon meteen galopeerde (stopt gelukkig ook altijd aan het einde :') ) en we kunnen nu al stappend en dravend of galoperend alle paden doen dus dat is al een enorme verbetering. Ik heb een pessoa op buitenrit (Nee, ik ben hier geen fan van! had liever gewoon met een normaal trensje gereden.) en dit helpt wel al veel en hij is al veel makkelijker maar nog steeds zit dat altijd haast hebben erin.
Nu is mijn vraag: heeft er iemand tips of ideeën die kunnen werken of eigen ervaringen? Ik hoor ze graag!

(commentaar oid mag natuurlijk, maar doe het opbouwend/netjes, niemand is perfect ;) )

Groetjes Anne

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:44

Lastig zeg, en ook erg vervelend.
Rij je alleen of met andere?
Probeer eens met een rustig paard te rijden, kijken of het beter gaat.

En als je alleen gaat, neem iemand mee op de fiets?

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:45

Anders misschien in plaats van een pessoa een normaal bitje en een martingaal erom? Dat ie niet zn hoofd omhoog kan gooien en kan gaan rennen? Al ben ik helemaal niet zo tegen een pessoa, rijd mijn verzorgpaard er soms ook mee buiten en hij is dan altijd net wat makkelijker te remmen.

Verder kun je proberen hem te longeren van tevoren, om de frisheid er al een beetje af te halen. Dat helpt voor mij heel erg.

En niet op dezelfde stukken stappen, draven of galopperen maar afwisselen, omdat ze echt onthouden waar ze hard mogen. De eigenaresse van mijn verzorgpaard heeft hem dat aangeleerd waardoor hij voor mij op sommige plekken niet te houden is.

friesiszwart

Re: Pony enorm druk buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:33

Hoe vaak rij je buiten? sporadisch of wekelijks/dagelijks?

AnneSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 20:20

Ess_Ramona schreef:
Lastig zeg, en ook erg vervelend.
Rij je alleen of met andere?
Probeer eens met een rustig paard te rijden, kijken of het beter gaat.

En als je alleen gaat, neem iemand mee op de fiets?

Ik rijd Samen en alleen, alleen is hij meestal juist rustiger want dan heeft hij niet het gevoel dat het een wedstrijdje is (want dat is natuurlijk zo volgens hem haha)

AnneSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 20:22

amandananana schreef:
Anders misschien in plaats van een pessoa een normaal bitje en een martingaal erom? Dat ie niet zn hoofd omhoog kan gooien en kan gaan rennen? Al ben ik helemaal niet zo tegen een pessoa, rijd mijn verzorgpaard er soms ook mee buiten en hij is dan altijd net wat makkelijker te remmen.

Verder kun je proberen hem te longeren van tevoren, om de frisheid er al een beetje af te halen. Dat helpt voor mij heel erg.

En niet op dezelfde stukken stappen, draven of galopperen maar afwisselen, omdat ze echt onthouden waar ze hard mogen. De eigenaresse van mijn verzorgpaard heeft hem dat aangeleerd waardoor hij voor mij op sommige plekken niet te houden is.

Martingaal helpt niet.. had ik hiervoor wel eens geprobeerd, maar hielp vrijwel niks naar mijn idee haha! dat van die verschillende stukken stappen draven enz had ik idd gelezen en heb dat gedaan en dit hielp idd ook al enorm!

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:31

Heel veel buiten oefenen en dan veel overgangen rijden wil nog weleens helpen. Bv 10 drafpassen, 20 stappassen, 20 drafpassen, 5 galopsprongen, 15 sec halthouden, etc. Als je een bomenrij tegenkomt een slalom maken (en dan ook netjes met stelling en buiging), als je de ruimte hebt een volte maken, en ga zo maar door. Hij moet op jou letten en niet bezig zijn met sjezen.
En wat soms ook wel helpt is heel regelmatig een staprit maken. Niet draven, niet galopperen. En juist ook als je samen gaat rijden.
Met een losse(re) teugel rijden kan ook nut hebben, heel tegenstrijdig voor je gevoel waarschijnlijk, maar het werkt vaak wel. En hele duidelijke ophoudingen maken, het gebeurd nog weleens dat er continue druk op de teugels staat omdat men bang is dat het paard te hard gaat. Dan komen de ophoudingen ook niet meer tot hun recht.

Succes!

AnneSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 20:32

friesiszwart schreef:
Hoe vaak rij je buiten? sporadisch of wekelijks/dagelijks?

Verschilt heel erg qua weer, maar of ik 4 keer in een week of 1 keer in de 2 weken maakt niet zoveel uit in zijn drukte

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:34

Die van mij is ook zo. Je wordt er bijna afgegooid, zo enthousiast draaft ze.

Wat Bernoe inderdaad zegt, ik weet dat mijn paard een hoog tempo heeft op buitenrit, maar ze luistert nog steeds. Ik rij dus gewoon met een losse teugel tot op het moment dat ze me echt even te hard gaat. Dan maak ik een kleine ophouding en gaat het weer goed.

Wat ik ook doe is lange stukken galopperen. Wij hebben een pad van +- 3km waar ze volledig voluit kan gaan. Dat pad een keer op en neer en ze is zo mak als een lammetje :D

AnneSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 20:36

Bernoe schreef:
Heel veel buiten oefenen en dan veel overgangen rijden wil nog weleens helpen. Bv 10 drafpassen, 20 stappassen, 20 drafpassen, 5 galopsprongen, 15 sec halthouden, etc. Als je een bomenrij tegenkomt een slalom maken (en dan ook netjes met stelling en buiging), als je de ruimte hebt een volte maken, en ga zo maar door. Hij moet op jou letten en niet bezig zijn met sjezen.
En wat soms ook wel helpt is heel regelmatig een staprit maken. Niet draven, niet galopperen. En juist ook als je samen gaat rijden.
Met een losse(re) teugel rijden kan ook nut hebben, heel tegenstrijdig voor je gevoel waarschijnlijk, maar het werkt vaak wel. En hele duidelijke ophoudingen maken, het gebeurd nog weleens dat er continue druk op de teugels staat omdat men bang is dat het paard te hard gaat. Dan komen de ophoudingen ook niet meer tot hun recht.

Succes!

Dankjewel!! Ga ik zeker oefenen! Alleen dramt hij met overgangen terug nogal al door met nog nét even 2 meer omdat het zo leuk is.. :') losse teugel doe ik tijdens het stappen altijd, dan stapt hij veel relaxter idd! in draf en galop gaat hij dan helaas stiekem steeds harder. ik maak idd ophouding en laat dan los (mss nog niet genoeg hoor!) als ik blijf hangen gaat hij er alsnog door heen..

AnneSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 20:39

Kaus schreef:
Die van mij is ook zo. Je wordt er bijna afgegooid, zo enthousiast draaft ze.

Wat Bernoe inderdaad zegt, ik weet dat mijn paard een hoog tempo heeft op buitenrit, maar ze luistert nog steeds. Ik rij dus gewoon met een losse teugel tot op het moment dat ze me echt even te hard gaat. Dan maak ik een kleine ophouding en gaat het weer goed.

Wat ik ook doe is lange stukken galopperen. Wij hebben een pad van +- 3km waar ze volledig voluit kan gaan. Dat pad een keer op en neer en ze is zo mak als een lammetje :D

Haha heerlijk lijkt me zo een pad! helaas heb ik alleen paden van max 200 /300 meter en dan komen er weer fietspaden tussen door dus dat kan helaas niet.. en als ik die van mij laat gaan, krijgt ie nog veel meer adrenaline dan dat ie er rustiger van word dat ie zn ei kwijt is :') Dat van dat draven is idd herkenbaar haha

Bernoe

Re: Pony enorm druk buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:55

Haha dat met die overgangen doordrammen had mijne ook last van. Dacht ik bij mezelf 20 galopsprongen, konden het er maar zo 30 worden :+ consequent blijven oefenen! Kan een hele tijd duren maar mijne kan ik op mn zit terughalen in tempo, ook als ze heel enthousiast is.

AnneSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 16:20

Bernoe schreef:
Haha dat met die overgangen doordrammen had mijne ook last van. Dacht ik bij mezelf 20 galopsprongen, konden het er maar zo 30 worden :+ consequent blijven oefenen! Kan een hele tijd duren maar mijne kan ik op mn zit terughalen in tempo, ook als ze heel enthousiast is.

haha precies! mag hopen dat het bij die van mij ooit zo ver komt :') dankjewel!