Hallo iedereen!
Volgende week vrijdag ga ik mijn eerste eigen paardje ophalen, en komt ze dus op haar nieuwe plekje te staan. We willen haar 's ochtends ophalen, zodat ze begin van de middag hier is.
Er staan daar al drie paarden waar ze dus aan moet worden voorgesteld. Op het moment staan de paarden in de paddock, en is weidegang niet mogelijk. De paarden die er al staan zijn een 'oudere' merrie die erg lief is, maar wel de jongere ruin (twee jaar) echt op zijn plaats zet. Dan is er nog een merrie die volgens mij met beide paardjes wel op kan schieten. De keren dat ik er was, kwam ze net terug van buitenrit, en was ze nog erg mensgericht (als in: echt geen snoepje meer, baas?). Verder ook heel lief hoor.
Mijn merrie is een introvert paard, die conflict heel bewust uit de weg gaat. Ook als er een paard tussen mij en haar aandacht komt vragen, zal ze zich van die situatie verwijderen.
Nu zat ik te denken om in het begin een stukje paddock af te zetten, zodat ze niet direct in de groep staat, maar zou dat niet wat klein worden allemaal? Ik weet geen precieze afmetingen, maar het is niet enorm groot. (Ook niet erg klein hoor, maar ja, om een nieuw paard te introduceren...?)
Aan de andere kant zou ik het misschien voor elkaar kunnen krijgen om een stukje naast de paddock af te zetten, maar dat is geen ideale grond. Veel stenen, modder... tja.
's Nachts gaan de paarden op stal, die hebben gewoon open fronts, maar de scheidingen tussen de boxen gaan wel tot het plafond.
Heeft iemand tips? Hoe hebben jullie je paardje geïntroduceerd in een al bestaande kudde?
Alvast bedankt!