Nieuw paard introduceren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marley93

Nieuw paard introduceren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 12:58

Hallo iedereen!

Volgende week vrijdag ga ik mijn eerste eigen paardje ophalen, en komt ze dus op haar nieuwe plekje te staan. We willen haar 's ochtends ophalen, zodat ze begin van de middag hier is.
Er staan daar al drie paarden waar ze dus aan moet worden voorgesteld. Op het moment staan de paarden in de paddock, en is weidegang niet mogelijk. De paarden die er al staan zijn een 'oudere' merrie die erg lief is, maar wel de jongere ruin (twee jaar) echt op zijn plaats zet. Dan is er nog een merrie die volgens mij met beide paardjes wel op kan schieten. De keren dat ik er was, kwam ze net terug van buitenrit, en was ze nog erg mensgericht (als in: echt geen snoepje meer, baas?). Verder ook heel lief hoor.

Mijn merrie is een introvert paard, die conflict heel bewust uit de weg gaat. Ook als er een paard tussen mij en haar aandacht komt vragen, zal ze zich van die situatie verwijderen.

Nu zat ik te denken om in het begin een stukje paddock af te zetten, zodat ze niet direct in de groep staat, maar zou dat niet wat klein worden allemaal? Ik weet geen precieze afmetingen, maar het is niet enorm groot. (Ook niet erg klein hoor, maar ja, om een nieuw paard te introduceren...?)
Aan de andere kant zou ik het misschien voor elkaar kunnen krijgen om een stukje naast de paddock af te zetten, maar dat is geen ideale grond. Veel stenen, modder... tja.

's Nachts gaan de paarden op stal, die hebben gewoon open fronts, maar de scheidingen tussen de boxen gaan wel tot het plafond.

Heeft iemand tips? Hoe hebben jullie je paardje geïntroduceerd in een al bestaande kudde?

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Nieuw paard introduceren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:00

Ik zou je merrie om de beurt met de andere paarden introduceren in de bak. Ik weet niet precies wat de goede volgorde is, maar dat weten bokkers vaak wel. Zo te horen is de oudere merrie de dominante.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 13:16

Daar had ik nog niet aan gedacht. Klinkt op zich wel heel logisch, eigenlijk! :) En ja, de oudere merrie deelt voor zover ik weet de lakens uit binnen de groep.

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:38

niet meteen alles bij elkaar zetten in ieder geval, ik denk dat als je een derde of 1/4e van de paddock (ligt er aan hoe groot t is) tijdelijk kunt afzetten, zodat ze elkaar kunnen ruiken en zien, maar niet per definitie bij elkaar kunnen komen, je moet hier wel bij blijven (en bij voorkeur niet alleen).

Hou ze een kwartiertje in de gaten, reageren ze fel op elkaar of valt het mee? naargelang die reactie kunnen ze eerst op stal, bijkomen, dan kun je ze bij elkaar proberen te zetten 1 voor 1: je moet verder de rangorde aanhouden, dus eerst de oudere merrie en jouw merrie samen in de paddock, schrik niet te snel ze zal echt wel duidelijk maken dat zij de stamoudste is... laat het gaan zolang er geen direct gevaar is, is dit er wel, moet de oudere merrie eruitgehaald worden en dan haal je die 2e merrie erbij (die blijkbaar tussen de merrie en ruin in staat en de rust zal bewaren) de oudere merrie moet aan halster en touw toekijken, als de boel rustig is mag ze er weer bij (eerst nog aan de hand, als dit goed gaat pas los) en als dat goed gaat zou ik de ruin erbij doen, maar blijf er vooral bij, lees de paardentaal en houding.

Vechten is niet per definitie een ramp, het is pikorde, laat ze niet te lang samen staan, ze moeten wennen, kijken hoe de rangorde veranderd etc neem hier de tijd voor