In en uit de wei in de winter.. Een ramp!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElineR

In en uit de wei in de winter.. Een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 16:02

Eigenlijk wilde ik hier geen topic over openen maar ik word er zo langzamerhand een beetje wanhopig van.

Even korte informatie:
Het gaat hier over mijn Haflinger merrie Pooh.
Ze is vreselijk lief maar soms ook vreselijk irritant. Zoals nu dus.
Ondanks dat ze een Haflinger is die gewoon stoer hoort te zijn is ze echt een tuttebel met watervrees.

Goed, het is winter en het heeft al geregend, gevroren en gesneeuwd. Zou geen probleem moeten zijn maar dat is het wel. Pooh staat met drie andere paarden in de wei. Ze staan het vaakst vooraan waardoor de grond daar ook lager is dan in het midden en achter in de wei.
Door alle neerslag die de hele winter valt heeft zich daar een een plas gevormd die precies voorin ligt, en dus ook bij de ingang van de wei. Nou is het probleem dat Pooh weigert door die plas te gaan. Niet de wei in. Niet de wei uit.
Ze loopt gewoon met me mee, tot we twee meter van die plas af staan. Dan lijkt het wel alsof ze haar benen in de grond steekt, gewicht naar achter duwt en met haar nek zo ver mogelijk uitgestrekt gaat staan, echt net een ezel. Dan kan ik doen wat ik wil maar ze is dan een standbeeld.

Zo ziet dat er ongeveer uit: http://puttertje.wordpress.com/2009/12/ ... pige-ezel/

Ik heb zaterdag letterlijk van half elf tot half een aan haar hoofd staan trekken, tegen haar kont geduwd en weet ik het wat tot ze uit de wei kwam. Als je het met zijn tweeën doet of als de andere paarden ook mee gaan gaat ze er doorheen. Want als je met z'n tweeën bent kan een iemand haar meenemen en de ander van achter drijven. Als de andere paarden meegaan kiest ze eieren voor haar geld want ze wil niet alleen achterblijven.
Op schooldagen kan ik al niet overdag dus dan is het geen probleem. Als ik dan thuis kom staat ze al op stal. Maar in het week-end ben ik de hele dag vrij en wil ik gewoon overdag kunnen rijden of iets anders met haar doen. En dat kan niet omdat mevrouw geen natte voetjes wil.

Ik heb letterlijk alles geprobeerd voor mijn gevoel.
- Een berg hooi aan de andere kant leggen.
- Lokken met appels, wortels of snoepjes.

Werkt allemaal niet.
Het enige wat werkt is als iemand haar bij een halster vasthoudt en de andere aan de achterkant gaat staan.
Of als er een paard achter haar staat want ze wil geen hap uit haar billen. Maar ik wil gewoon bij mij paard kunnen komen zonder dat ik iemand anders of een ander paard nodig heb.

Ik weet zeker dat het niks tijdelijks is want dit deed ze vorige winter ook. Toen de plassen weg waren liep ze vrolijk mee. Ze stond eerst bij een andere stal die buiten stond. Als er water voor de stal lag ging ze ook niet mee. Ze is me zelfs een keer omver gesprongen omdat ze niet in de plas wilde.
Afspuiten vindt ze ook niet geweldig, dan staat ze te trappelen maar dat is niet zo'n ramp als het uit de wei halen. Volgens mij is het vooral omdat ze geen idee heeft hoe diep het is.

Nu heb ik vandaag met de staleigenaar afgesproken dat ze Pooh in het week-end niet in de wei zet en dat ik gewoon rond een uur of 9 kom zodat ze niet alleen is en ik toch gewoon wat kan doen. Dat is slechts een tijdelijke oplossing. Want nu moet ik wel nog een oplossing vinden voor haar in de wei krijgen. En het wordt ook steeds weer later donker maar het is nog steeds winter dus rond maart moet ik haar ook op schooldagen uit de wei gaan halen, want als het langer licht is blijven ze ook langer in de wei.

Hoe ga ik dit oplossen want ik heb echt geen zin om de hele winter, een paar keer per week, twee uur aan haar hoofd te trekken.

Brimi_Disa

Re: In en uit de wei in de winter.. Een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:05

Misschien helpt het als je Pooh achteruit de plas in laat lopen? Op deze manier komt ze er zelf achter dat die plas minder eng is dan ze dacht. En jij hoeft niet meer aan haar hoofd te trekken :(:)

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 16:07

Dat kan ik nog wel proberen :j. Ze is alleen ontzettend slim dus ik weet niet of ze daar in trapt. Dankjewel :).

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:09

Ik ben bang dat je probleem iets groter is dan alleen die plas, want ze luisterd gewoon niet naar je cq respecteerd je niet (zeker als ze je ook omver duwt om er langs te komen).

Ik denk dat je sowieso op de grond wat meer respect van haar moet gaan krijgen.

Natuurlijk is het begrijpelijk dat ze niet zomaar een grote plas door loopt maar als jij zegt dat het goed is, moet het ook gewoon goed zijn.

Wat overigens werkt als ze gaan 'ezelen' is ze opzij weg laten stappen, dan breken ze door hun 'verzet'. En dan meteen weer naar die plas toe natuurlijk.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:14

Ze luistert gewoon niet naar je. De plas is ze niet bang van of iets dergelijks. Met twee man lukt het wel en naar andere paarden luistert ze blijkbaar ook. Je kunt heel de natural en grondwerk mikmak toepassen of een ouderwetse schop tegen de reet verkopen. Dat is maar waar je je zelf prettig bij voelt.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 16:16

Ik was al bang dat het ook om respect ging. Hoopte dat dat niet zo zou zijn maar ik denk dat je gelijk hebt.

"Wat overigens werkt als ze gaan 'ezelen' is ze opzij weg laten stappen, dan breken ze door hun 'verzet'. En dan meteen weer naar die plas toe natuurlijk." Dat is nog wel een goed idee. Alleen ben ik bang dat als ze opzij is gestapt, ze daar dan weer gaat stilstaan. Ik ga het in ieder geval proberen, dankjewel :).

"Je kunt heel de natural en grondwerk mikmak toepassen of een ouderwetse schop tegen de reet verkopen. Dat is maar waar je je zelf prettig bij voelt." Ze is te eigenwijs voor de natural en grondwerk mikmak maar dat kan ik altijd nog als second opinion houden. Schop tegen de reet zal niet werken. Dan draait ze weg en ben ik nog verder van stal. Maar dankjewel voor je reactie :).
Laatst bijgewerkt door ElineR op 04-01-15 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:19

Even doorpakken is wel de snelste oplossing, niks geen snoepjes enz, achterwaarts erdoor of anders haar opzij zetten en zijwaarts door de plassen. Aan het hoofd trekken en hangen is niet zo slim want dat win je dus nooit.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 16:21

bigone schreef:
Even doorpakken is wel de snelste oplossing, niks geen snoepjes enz, achterwaarts erdoor of anders haar opzij zetten en zijwaarts door de plassen. Aan het hoofd trekken en hangen is niet zo slim want dat win je dus nooit.

Achterwaarts of zijwaarts ga ik inderdaad proberen. Dankjewel :).
Nee helaas weet ik dat ik het niet ga winnen van 500 kilo met eigen hersenen..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:23

Dan red je het nooit... alles begint namelijk met de overtuiging dat jij het gaat winnen!

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 16:27

Laat ik het anders zeggen: Ik weet dat ik het fysiek niet ga winnen van 500 kilo met eigen hersenen..

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:30

Kan de staleigenaar de boel daar niet even (laten) ophogen? Bijvoorbeeld een bult zand storten. Voor jezelf is het ook niet prettig om steeds maar door die plas te moeten.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 16:32

Heeft hij al een paar keer gedaan maar een paar dagen later ligt er weer een plas. En het moet ook niet te hoog worden want dan kan je er niet meer uit. Maar inderdaad, verzuip elke week wel een paar paar sokken :').

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:34

Een lange zweep meenemen en haar achter je rug langs een tik geven, zo drijf je haar zelf op kun je haar hoofd de juiste kant op houden.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:38

geen enkel paard is te eigenwijs voor 'natural' mikmak hoor haha. Erger, hoe eigenwijzer, hoe belangrijker dat je op de grond wat te vertellen hebt ;-)

Je paard je is nu gewoon te slim af XD
Typisch haflinger om dan gewicht in de strijd te gooien. Maar dan moet jij nu haar te slim af zijn ;-)

En vergeet niet, de aanhouder wint...... Als je na 3 uur opgeeft en zij staat nog steeds niet in de plas, wint zij ;-)

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 16:42

Toydoll schreef:
geen enkel paard is te eigenwijs voor 'natural' mikmak hoor haha. Erger, hoe eigenwijzer, hoe belangrijker dat je op de grond wat te vertellen hebt ;-)

Je paard je is nu gewoon te slim af XD
Typisch haflinger om dan gewicht in de strijd te gooien. Maar dan moet jij nu haar te slim af zijn ;-)

En vergeet niet, de aanhouder wint...... Als je na 3 uur opgeeft en zij staat nog steeds niet in de plas, wint zij ;-)

Zij denkt dat het zo werkt: Beide op de grond, dan ben ik de baas (behalve bij het longeren dan). Baasje op mijn rug, dan is zij de baas. Ze probeert ook vaak het touw uit mijn handen te rukken maar dan win ik het wel altijd eigenlijk.

Ja, dat klopt :j. Daarom is het zo klote dat als je er eenmaal aan begonnen bent, je niet meer kan stoppen.

different1 schreef:
Een lange zweep meenemen en haar achter je rug langs een tik geven, zo drijf je haar zelf op kun je haar hoofd de juiste kant op houden.

Dat heb ik al een (paar) keer geprobeerd. De ene keer helpt het geen zak en de andere keer wel. Dankjewel :).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:43

Gaat ze achterwaarts en zijwaarts aan de hand? Dat is erg belangrijk namelijk. Wat ik doe als paardlief staakt is bezig houden, als hij niet vooruit wil gaan we achteruit of opzij. Alles behalve relaxed in de parkeerstand! Net zolang tot paardlief besluit dat vooruit gaan de makkelijkere keuze is. Dit kan in het begin best even duren maar als je doorzet, al loop je 100 meter achterwaarts, zal het steeds beter gaan. Kwestie van slimmer en vasthoudender zijn dan je paard!

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 16:45

Achterwaarts kan ze heel goed maar wel altijd met een boogje. Zijwaarts gaat redelijk. Ik ga het proberen. Dankjewel :).

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:46

persoonlijk wat ik had gedaan, als het echt dominantie is, wat ik wel denk.....

Touwhalster erom, en gewoon blijven 'hangen'. Niet boos worden, niet slaan, schoppen of schreeuwen, gewoon, geduldig wachten en druk op het halster blijven geven....

Mocht ze 1 stapje, al is het maar 1 hoefje, een stapje zetten, druk eraf en even paar minuten niets (belonen!). En dan weer gaan vragen en hetzelfde herhalen.

En dan stoppen op een moment NADAT ze voorruit is gegaan. Misschien krijg je haar niet in 1 dag het water in, maar uiteindelijk zal het wel lukken.

'Vroegah' had ik dit ook met mijn merrie, al was het bij haar gewoon, ik wil de wei niet uit. Ik ken de frustraties, en ik ben boos geworden en alles, maar dan kwam er alleen maar meer gevecht.
Zoals Cesar Milan aangeeft, een leider is 'Calm en Assertive' en niet boos of gefrustreerd, dat is een teken van zwakte...

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 16:51

Dat heb ik gedaan toen dat ijs er lag een weekje terug. Dat was nog erger dan alleen die plas trouwens. Het hele weiland lag namelijk vol met bevroren water.
Ze bleef gewoon staan waar ze stond. Met haar hoofd in de lucht, toen gaf ze een soort ruk met haar hoofd en deed ze een paar stappen. Toen ik het touw liet vieren ging ze gewoon tien keer zo hard weer achteruit..
Dankjewel :j. Maar wat jij zegt, het zal niet in een keer lukken :j. Dus gewoon blijven proberen.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:57

Mijn shet deed dit ook. Nu weet dat dat een strijd tussen jou en een shet of tussen jou en een haflinger anders is (qua gewicht) maar ik werd elke keer doodmoe van de 'strijd' omdat we op die manier ook niet lekker onze dag 'begonnen'.
Uiteindelijk ben ik hem elke keer als hij door de plas heen de weide in of uit was hem uitbundig belonen met een worteltje of een appeltje. Binnen een week was het gepiept want hij zag mijn autootje aankomen over de weg en hij ging zelf al aan het hek staan. Hierdoor hoefde ik zelf niet meer door de plas :').

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 16:58

Ik snap dat je er doodmoe van werd :j.
Uitbundig belonen doe ik meestal ook wel, dankjewel :). Fijn dat het bij jou in een weekje over was.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:00

Ik wil je nog even complimenteren TS voor je vriendelijke antwoorden! Ik hoop dat jij en je haflinger hier samen goed uit gaan komen en dat jullie een goede manier vinden die bij jullie past.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 17:01

Dankjewel :). Ik hoop het ook!

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:14

Is het niet een idee om een instructeur te laten komen om je te begeleiden? Dit valt onder grondwerk en communicatie en hoeft niet per se `natural` te zijn, maar daar kun je gewoon les in krijgen. Ik heb afgelopen week ook een soortgelijk probleem opgelost met begeleiding. De tips waar ik wat aan heb gehad waren; een goede voorbereiding, loop recht erop af in een constant tempo (bij een kleine vertraging direct meevragen met stem en een klein rukje aan het touw en direct weer los). Loop zelf rechtop en zelfverzekerd (dus ook niet zelf voorzichtiger gaan lopen omdat je natte sokken krijgt). Heb er vertrouwen in dat het lukt!
Mocht de voorbereiding toch niet optimaal zijn en er (dreigt) een staking... korte rukjes aan het touw, niet vasthouden, maar explosief en dan direct zacht. Dat los-vast-los-vast-los-vast motiveert meer om naar voren te komen dan alleen vast want dan gaan de meeste alleen maar tegen hangen. Natuurlijk ook met je stem begeleiden.
Lukt het! Beloon ook op de juiste manier -iets lekkers-hapje gras-rust-kriebel op een favoriet plekje- jij weet waar je je paard het beste mee beloond.
Dit waren tips waar ik iets aan had, misschien kun jij er iets mee? Het was voor mij het geld van de les dubbel en dwars waard.
Ga ook oefenen met water op andere plekken en ook in de zomer, maak er een spelletje van. Succes!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:16

Heb je een lange leadrope + touwhalster?
Je kunt ook grondwerk doen in de wei. Niet direct naar de plas, eerst orde op zaken stellen dat ze op lichte druk van jou zijwaarts en achterwaarts gaat en weer voorwaarts. Zijwaarts ook met haar hele lichaam óf alleen de voorhand / achterhand. Net wat jij wil. En niet toestaan als je jullie zijwaarts gaan dat ze zijwaarts én een stapje voorwaarts doet. Dat vraag je dan namelijk niet en daar begint het consequent zijn.

Als dat vlekkeloos gaat dan kun je richting plas gaan en je probleem sneller oplossen.

Wat doet ze trouwens met rijden als jullue door een plas moeten? Of met wandelen buiten?

Je kunt straks met mooier weer ook expres gaan oefenen met water zodat het de volgende winter niet zo'n heisa meer is.