dominante paarden van stal halen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sara_4027

dominante paarden van stal halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 15:05

Hallo bokkers,
Ik zit met een probleempje. Ik rij bij een manege waar ze wel een paar agressieve/dominante paarden op stal hebben. Daar kan ik sws niets aan doen. Maar als ik er op rijd moet ik haar (allemaal merries :o ) toch uit haar stal halen. Meestal draaien ze meteen hun kont naar de deur als ik de box open maak. En dan gaan ze meteen schoppen of ander paard gaat heel erg bijten meteen als je de deur open doet zit ze in je gezicht. Ik probeer altijd meteen consequent te zijn door b.v het hoofd weg te duwen of als ze schopt meteen naar haar hoofd te lopen. Maar ik vind het toch altijd vrij spannend om zo'n box binnen te gaan ;(. Dus als jullie tips hebben graag.
Met vriendelijke groetjes

RianneH

Re: dominante paarden van stal halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 15:13

Dominant en agressief is niet perse hetzelfde. Of helemaal niet, ik bedoel dat het niet met elkaar verband hoeft te houden.
Manegepaarden hebben vaak veel onrust om hun heen. Veel kinderen die ook vaak in de box willen. Sommige paarden lossen dat op door chagrijnig te kijken of je zelfs weg te jagen. Je komt vrij ongevraagd in hun ruimte en kan me goed voorstellen dat ze daar helemaal geen trek in hebben. Dus zulke paard zo veel mogelijk met rust laten buiten de keren dat je op ze moet rijden.

Dan is het verstandig om als je ze moet pakken het een paar keer te doen met iemand van de manege. Wat doen zij om zo'n paard te benaderen? En vraag meteen hoe jij dat verder kan leren.
Verder is het altijd verstandig rustig te blijven. Open de boxdeur en wacht daar gewoon even, dus loop niet direct de box in. Praat even rustig tegen ze en vaak komen ze dan wel kijken. Pas wanneer ze ongevraagd (dus dreigend naar jou toelopen) zeg je er op een boze toon wat van. Ga niet slaan oid, want jouw reactievermogen en doortastendheid is nog niet snel genoeg om zulke paarden op te voeden en werkt alleen maar averechts. Maar pas wel altijd op jezelf en je eigen veiligheid.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 15:38

Inderdaad wat hierboven al staat, niet meteen de stal in lopen. Ook leuk om te doen is ze gewoon aaien en kriebelen ook als je er niks mee moet doen, of iets lekkers geven als je ze hebt mogen aanraken en ze braaf waren (niet van te voren want dan nemen ze dat aan en dan gaan ze bitchen haha)

Sara_4027

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 15:40

Ja, Het verschilt de ene is wel agressief en de ander is gewoon een dominante merrie. Gelukkig voor deze paarden durven de kleine kindjes de stal niet in want je krijgt al een boze blik of een trap tegen de deur als je langs loopt :=, Ja pittige tantes. Ik zal op de manege even goed opletten hoe de staleigenaar het paard pakt. bedankt voor je reactie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 15:43

Misschien te simpel, maar ik zou bij een andere manege gaan rijden. Een paard wat je meteen de kont toekeert lijkt mij niet het beste manegepaard, danwel totaal niet lekker in z'n vel zitten. En je wordt er blijkbaar ook onvoldoende bij begeleid. Dat kan echt aan alle kanten (heel veel) beter. Ook manegepaarden horen een fijn leven te hebben, en niet zo te reageren als iemand hun box inkomt.

sunnysoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:25

Wat volgens mij altijd helpt: paardensnoepje of partje appel of worteltje in je hand. Meeste paardjes vinden dat heeeeeeel lekker. En dan snel het halster omdoen. Paard associeert jou met een goede ervaring. Probeer dat eens.

Sara_4027

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 16:43

Bedankt voor de tip, Heb idd nog nooit echt haar geaaid in de stal en haar iets lekkers gegeven.
meestal doe ik dat in de poetsplaats pas

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:50

Snel het halster om doen zou ik niet doen (werkt misschien bij sommige paarden wel), het is sneaky (dus paard denkt, jij bent niet vertrouwen) en als je niet snel genoeg bent dan trekt hij zijn hoofd weg voordat het je gelukt is, dan ben je 20 appeltjes verder haha. En je geeft aan dat ze dit al doen als je de deur openmaakt dus dan is het indirect een beloning als ze dat doen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:51

En bijtende paarden met voer lokken is vragen om problemen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:58

Bij die manege zou ik niet willen rijden..
Er is vast een reden waarom de paarden zo doen.

Daarnaast zou ik zelf nieteens proberen bij zon paard in de stal te gaan, als het mn eigen was dan natuurlijk wel.
Ga geen beet of trap riskeren omdat iemand zegt dat ik op dat paard moet rijden..

Falko_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:02

Bij mij werkt het vaak om het halstertouw voorzichtig over haar nek te gooien, dan laten ze zich meestal wel vangen, maar doe dit wel voorzichtig, sommige paarden worden bang van iets dat op hun af komt. Sommige paarden bij ons zijn ook gemeen, maar als het touw over zijn/haar nek ligt kan ik meestal gewoon naar binnen lopen en het halster omdoen.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 17:22

Bij mijn vorige manege heeft kort een merrie gestaan die ook heel dominant was. Als je de stal opendeed kreeg je meteen twee hoeven naar je gezicht. Ik kwam er toen achter dat als je een halster pakte en dat omhoog gooide naar haar, ze meteen zo mak als een lammetje was.

Misschien is het een optie?
Dus niet mee slaan, maar gewoon omhoog gooien.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 17:27

Ik zou weigeren om een manegepaard dat slaat en/of bijt uit de box te halen. Er lopen vast stalmedewerkers en instructeurs rond, laat die het maar regelen. Onverantwoord om een 14 jarige bij zo'n dier de stal in te sturen.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 17:35

Naja zoveel tijd hebben die mensen wsl ook niet om alle kinderen te helpen als het paard dominant is. Je kunt ook leren ermee om te gaan daar heb je ook wat aan.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 17:49

Een manege moet er miz altijd moeite voor doen om de veiligheid te garanderen op stal. Als je weet dat je paarden hebt staan die fel zijn in de box moet je ervoor zorgen dat je ook die begeleiding kan geven.

Maar een dominant paard is iets heel anders dan een paard dat fel reageert in hun eigen box. Een dominant paard kan dat ook doen, maar dit klinkt gewoon als een paard dat aangeeft al die mensen niet zo nodig in de box te hoeven. Eigenlijk zijn zulke paarden niet gelukkig in de situatie waar ze nu in zitten en reageren ze dat af op de eerste stoorfactor die er is, weer iemand in de box.
Mijn merrie is absoluut niet dominant, maar heeft een hekel aan het hebben van een buurpaard, dan slaat ze ook in de box.

Fjelle8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:00

(Dit word geen hele goede tip ofzoow hoor!!) maar bij mij op de manege hebben we 2 van dat soort paarden. Sunny en Revlon. Met Revlon valt niks te beginnen. Sunny kan nog wel.

Nou wat ik dus altijd bij Sunny doe, meestal draait ze gelijk haar kont naar me toe. Is gewoon een beetje praten, en lokken ZONDER brokjes of iets. Dan aai ik haar en doe het halster om en zet haar dan vast (opzadelen bij ons in de box) meestal is ze dan nog vervelend. Maar dan laat ik gewoon duidelijk zien wie de baas is. Meestal komt daar een tik bij kijken. (Maar dat is gwn een klapje op de hals. Geen echte klap ofzo). Mijn supergoede (mar niet heus) tip is: gwn rustig blijven. Veel praten. Als hij het goed doet belonen.

Sara_4027

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 18:27

Het paard waar ik het meest mee omga is het paard dat trapt, De manege is zelf ook heel voorzichtig met haar, ze is ook de les uit gehaald omdat ze heel erg werd (spiegel kapot getrapt b.v). Gewoon puur om het paard rust te geven en ze kreeg een andere stal wat meer uit zicht van de mensen was zodat ze niet zo lastig gevallen werd, Dit heeft haar echt goed gedaan. Dus ze word niet slecht behandeld hoor. Er worden ook alleen mensen opgezet die weten wat ze doen dus ze gaan ervan uit dat wij haar gewoon kunnen pakken. In in principe moet dit ook gewoon kunnen maar je moet heel erg oppassen maar ik ga proberen om eerst gewoon even door de box heen haar even te aaien. en als ze helemaal gekalmeerd is een touw om haar nek te doen en een halster om te doen en dan lekker haar stal uit zodat ze zich iets meer op haar gemak voelt en niet alsof ik haar territorium inbreek. Maar meer tips zijn altijd welkom ik heb al veel geleerd van wat daar boven staat en ik ga het zeker proberen toe te passen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:28

Tsja, je kunt je natuurlijk afvragen hoe het dierenwelzijn daar is als veel paarden zo reageren op mensen.

Sara_4027

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 18:33

Bizzybijtje schreef:
Tsja, je kunt je natuurlijk afvragen hoe het dierenwelzijn daar is als veel paarden zo reageren op mensen.

Het zijn er maar 2 hoor :D de rest (ong 40) zijn allemaal zo mak als een lammetje :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:35

Zijn er dan twee teveel :D
Snap ook niet dat je dan niet begeleid wordt door een medewerker. Hun verantwoording dat alles goed gaat, mocht het eens misgaan zijn ze zelf ook verantwoordelijk (los van het ethisch verantwoorde gedeelte).

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:37

Ook nooit je hand door tralies steken! Veel te gevaarlijk. Gewoon boxdeur openen, en daar rustig blijven wachten en paarden, nog geen hand of stap naar binnen, eerst even het paard laten wennen aan het feit dat jij de box in wilt.

Sara_4027

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 18:40

Ja vind het ook jammer dat ze zo kribbig zijn, maar sommige paardjes hebben een wat moeilijker karakter maar zijn verder echt schatjes. Tja over verantwoordelijke gedeelte heb ik niet zo veel over te zeggen vind ook dat ze daar wat harder aan kunnen werken :\ . Zijn gelukkig wel altijd medewerkers in de buurt en neem ook altijd een lesgenootje mee als ik haar ga pakken gewoon voor het geval dat er problemen ontstaan

Sara_4027

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 18:41

RianneH schreef:
Ook nooit je hand door tralies steken! Veel te gevaarlijk. Gewoon boxdeur openen, en daar rustig blijven wachten en paarden, nog geen hand of stap naar binnen, eerst even het paard laten wennen aan het feit dat jij de box in wilt.

Kan het ook niet door het eet vakje? (ik bedoel dat gat dat voor de eetbak zit). Dat zij haar neus naar buiten door het gat heen steekt en dat ik haar neus gewoon aai?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:56

Je hand in een box door tralies steken of het voervak is zo gevaarlijk omdat je vast kan komen te zitten en je hand niet zo snel ertussen uit halen. Daarnaast kan je ook nog eens voor voer aangezien worden als je je hand door het voergaatje steekt, helemaal bij een voernijdgevoelig paard.
Ala ze zelf naar buiten steken is er niets mis mee natuurlijk :)

Sara_4027

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 18:57

RianneH schreef:
Je hand in een box door tralies steken of het voervak is zo gevaarlijk omdat je vast kan komen te zitten en je hand niet zo snel ertussen uit halen. Daarnaast kan je ook nog eens voor voer aangezien worden als je je hand door het voergaatje steekt, helemaal bij een voernijdgevoelig paard.
Ala ze zelf naar buiten steken is er niets mis mee natuurlijk :)

Oke ik zal het onthouden :) bedankt voor de tip