Wat doe ik verkeerd ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DxFellow

Wat doe ik verkeerd ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 20:13

Hoi allemaal,

ik heb al wel wat meer topics geopend over mijn verzorgshetlander, maar nu heb ik een serieus probleem :n
Helemaal in het begin was Caatje (shetlander) een paardje dat niks hoefde te doen, een grasmaaiertje zegmaar. Toen mocht ik haar en 2 andere shetlanders met een vriendin verzorgen. Na veel oefenen en trainen ging het steeds beter, ze liep met me mee (met en zonder touw), kon netjes achteruit als ik erom vroeg, longeren ging ook steeds beter, etc.
Maar de laatste paar keer heeft ze bijna de hele tijd haar oren in haar nek en ik merk gewoon dat ze het niet met plezier doet. Ze doet het wel, maar niet echt haar best.
Laatst stuurde ik haar achteruit (ik sta dan voor haar, ga rechtop staan en houd m'n hand omhoog) en toen steigerde ze :( Niet heel hoog, maar wel met haar oren in haar nek..
Of als ik haar longeer (doe ik alleen met halster + leadrope) draait ze soms met haar kont naar me toe met haar oren plat..
Er is dus duidelijk wat mis met mijn lichaamstaal, ik kan heel goed begrijpen waarom ze steigert, maar ik snap niet waarom ze vroeger er zo goed op reageerde en nu opeens niet meer. Ik wil gewoon plezier hebben met haar en iets vinden wat zij ook leuk vind om te doen.
Ik denk dat ze zich ook verveelt, dat komt omdat ik heel veel dingen herhaal om te zorgen dat ze het goed doet (tja, ik ben een perfectionist..).
Oefeningetjes die wij vooral doen:
- longeren.
- wijken.
- achterwaarts.
- als ik loop, loopt ze mee en als ik stop, stopt zij ook.

En dat was het eigenlijk wel..
Nu ik dit lijstje zo zie snap ik eigenlijk wel waarom ze soms zo reageert, het lijkt mij ook niet leuk om alleen maar dit te doen.

Maar ik weet gewoon niet wat ik moet doen om te zorgen dat ze weer vrolijk wordt en weer haar best voor iets gaat doen.
Ik heb een halster met D-ringen en lange teugels aangeschaft, om te kijken of ze lange lijnen misschien leuk zou vinden, maar ook dat viel tegen :(
Heeft iemand een idee of oefening om te zorgen dat ze weer graag mee wilt werken ? Het hoeft niet groot te zijn, gewoon iets kleins.
Ze heeft genoeg energie maar ik weet niet wat ik ermee moet..

Chiave

Re: Wat doe ik verkeerd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:14

Zit het materiaal waarmee je werkt goed?
Als ze pijn heeft, vindt ze het niet leuk.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:16

Eerst kijken of het tuig goed zit. Als dat zo is, zou ik haar een tijdje wat meer gaan belonen zodat ze er weer lol in krijgt.

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:16

Misschien moet je gewoon wat strenger zijn?

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 20:17

Chiave schreef:

Ik werk alleen met een touwhalster en leadrope.
Touwhalster zit zeker niet te strak, kan er makkelijk een paar vingers onder doen ;)

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 20:18

Ilona_Mambo schreef:

Heb ik geprobeerd, maar daarmee gaat ze het niet leuker vinden :(

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:19

DxFellow schreef:
Chiave schreef:

Ik werk alleen met een touwhalster en leadrope.
Touwhalster zit zeker niet te strak, kan er makkelijk een paar vingers onder doen ;)

Ik zou een tijdje met stal halster werken. Sommige paarden reageren heel heftig op touwhalsters. En wat vaker belonen als ze het goed doet :)

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:21

DxFellow schreef:
Ilona_Mambo schreef:

Heb ik geprobeerd, maar daarmee gaat ze het niet leuker vinden :(

Hoe reageer je dan als ze vervelend doet?

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:21

Doe eens wat anders. Je merkt het zelf ook, hier zit maar heel weinig afwisseling in, ga gezellig op wandeling, schriktraining, balkjes lopen, gewoon fijn knuffelen in de weide, belonen als ze goed haar best doet, neem de druk van de oefeningen eraf en amuseer je gewoon met je verzorgpony, lekker knuffelen, borstelen,... Je zegt zelf dat je een perfectionist bent maar als je pony er niks aan vindt gaat het nooit goed gaan dus laat dat ook even los. Niet fijn voor haar noch jou als het dan even niet lukt. Dat lange lijnen ook, neem er je tijd voor, beloon regelmatig als het eventjes goed gaat, verwacht niet direct dat het perfect gaat gaan, of goed, het mag best wel eens niet goed lukken.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:23

Hoelang verzorg je haar al???? Meschien is het gewoon uittesten. Veel succes!

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 20:25

Hoe reageer je dan als ze vervelend doet?[/quote]

Met mijn stem en als ze haar kont naar me toe draait geef ik een rukje aan haar halster.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:26

Variatie is belangrijk, maar ook duidelijkheid bieden aan je pony.
Duidelijkheid in wat je wilt en hoe je het wilt; eisen stellen en vooruitgang boeken. En ja, daar kun je protest op krijgen, maar dan moet je dus sleutelen aan je leiderschap.
Als je pony doorkrijgt dat je voet bij stuk houdt, en dat hoeft niet perse door te gaan slaan oid, krijgt hij doordat hij het toch even moet doen. Als je dat weer op de rit hebt, gaat hij later weer met je mee denken ipv tegen je.
Maar ik denk dat je daarbij wel wat les kunt gebruiken. Dan kan de instructeur zien wat er mis gaat, en je tips geven hoe dat op te lossen.

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 20:27

Caaatje schreef:
Doe eens wat anders. Je merkt het zelf ook, hier zit maar heel weinig afwisseling in, ga gezellig op wandeling, schriktraining, balkjes lopen, gewoon fijn knuffelen in de weide, belonen als ze goed haar best doet, neem de druk van de oefeningen eraf en amuseer je gewoon met je verzorgpony, lekker knuffelen, borstelen,... Je zegt zelf dat je een perfectionist bent maar als je pony er niks aan vindt gaat het nooit goed gaan dus laat dat ook even los. Niet fijn voor haar noch jou als het dan even niet lukt. Dat lange lijnen ook, neem er je tijd voor, beloon regelmatig als het eventjes goed gaat, verwacht niet direct dat het perfect gaat gaan, of goed, het mag best wel eens niet goed lukken.

Ik zal opzoek gaan naar iets wat ze wel leuk vind en kleinere stapjes nemen :) Dankje!

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:27

DxFellow schreef:

Met mijn stem en als ze haar kont naar me toe draait geef ik een rukje aan haar halster.[/quote]

Zodra ze met haar kont naar je toe gaat, draai dan met je schouder naar haar toe. Blijf staan en deins niet achteruit. Jou pony wil jou ruimte innemen en dat mag natuurlijk niet.

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 20:27

Cas123 schreef:

Ongeveer 8 maanden, zoiets :)

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 20:33

hooiveld schreef:
DxFellow schreef:

Met mijn stem en als ze haar kont naar me toe draait geef ik een rukje aan haar halster.

Zodra ze met haar kont naar je toe gaat, draai dan met je schouder naar haar toe. Blijf staan en deins niet achteruit. Jou pony wil jou ruimte innemen en dat mag natuurlijk niet.[/quote]

Bedankt, ik merk ook heel erg dat ze me vaak van mijn plek weg wilt halen.. Meestal blijf ik wel staan maar als ze haar kont draait ga ik toch opzij :s

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:35

DxFellow schreef:
hooiveld schreef:

Zodra ze met haar kont naar je toe gaat, draai dan met je schouder naar haar toe. Blijf staan en deins niet achteruit. Jou pony wil jou ruimte innemen en dat mag natuurlijk niet.[/quote]

Bedankt, ik merk ook heel erg dat ze me vaak van mijn plek weg wilt halen.. Meestal blijf ik wel staan maar als ze haar kont draait ga ik toch opzij :s[/quote]

Neem anders een zweepje mee:) Als ze dan haar kont naar je toe draait wijs je even met het zweepje naar die kont en blijf je wel gewoon staan.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:37

Beloon je haar met voer? Daar kunnen ze namelijk ook erg bezitterig en chagrijnig van worden. Dan kun je het beste voer oefeningen gaan doen (het weigeren van voer tot jij zegt dat het mag) of de voerbeloningen sterk verminderen en belonen met het lossen van druk, je stem of een aai.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:40

Je doet niets verkeerd, je bent juist heel goed bezig daar eerst naar jezelf te kijken en dan naar je pony. Probeer wat meer afwisseling te krijgen. Ga eens lekker met haar wandelen of wat denk je van een schriktraining met een paraplu of een zeiltje. Kortom maak je training leuk en afwisselend. Dan blijft het leuk voor jou en voor je pony. Je geeft aan bezig te zijn met wijken. Wat doe je dan de voorhand en de achterhand wijken met druk of?

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 20:51

Borisje schreef:
Beloon je haar met voer? Daar kunnen ze namelijk ook erg bezitterig en chagrijnig van worden. Dan kun je het beste voer oefeningen gaan doen (het weigeren van voer tot jij zegt dat het mag) of de voerbeloningen sterk verminderen en belonen met het lossen van druk, je stem of een aai.

Ik ben vandaag weer bezig geweest met een clicker zonder voer (ze weer al dat een klikje een beloning is) en ik denk dat ik dat meer ga doen want met voer is ze idd veel opdringeriger :)

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 20:55

Happie schreef:
Je doet niets verkeerd, je bent juist heel goed bezig daar eerst naar jezelf te kijken en dan naar je pony. Probeer wat meer afwisseling te krijgen. Ga eens lekker met haar wandelen of wat denk je van een schriktraining met een paraplu of een zeiltje. Kortom maak je training leuk en afwisselend. Dan blijft het leuk voor jou en voor je pony. Je geeft aan bezig te zijn met wijken. Wat doe je dan de voorhand en de achterhand wijken met druk of?

Eerst heb ik haar laten wijken voor druk met echt ertegen aan leunen want ze verzette geen stap ;) Toen ze het doorhad steeds minder druk en nu kan ze ook al naar me toe wijken :) Alleen als ik nu druk geef verzet ze soms weer geen stap en draait ze haar kont weer naar me toe, dus dat moeten we weer even oppakken (vooral om te zorgen dat ze njet gaat draaien).

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:01

DxFellow schreef:
Borisje schreef:

Ik ben vandaag weer bezig geweest met een clicker zonder voer (ze weer al dat een klikje een beloning is) en ik denk dat ik dat meer ga doen want met voer is ze idd veel opdringeriger :)

Dan kun je beter gewoon niet clicken (of af en toe), want met clickertrainen hoort na een click altijd een beloning te volgen. Anders doof je de clicker uit, als je begrijpt wat ik bedoel.

Mijn pony is ook een tijdje agressief geweest naar voer (tevens een moeilijke periode met hormonenkwaaltjes) en in die tijd heb ik de beloningen vervangen met het wegnemen van druk, een aai, een moment rust of een blije stem. Bij een echt perfect geweldige uitvoering kreeg hij wel een brokje. Hierdoor is hij een stuk relaxter geworden.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:19

DxFellow schreef:
Cas123 schreef:

Het kan uittesten zijn. Ik zou les zoeken. Succes +:)+

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:22

DxFellow schreef:
Cas123 schreef:

Het kan uittesten zijn. Ik zou les zoeken. Succes +:)+[/quote]

Na 8 maanden testen ze niet meer zo uit hoor.......

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:23

Na 8 maanden testen ze nog steeds uit, weet ik uit ervaring.