jaarling aanschaffen, verstandig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_FDA

jaarling aanschaffen, verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 23:51

hallo,

ik heb geen idee of het goed staat, maar ik ben een beetje aan het twijfelen. vandaag ben ik bij een Welsh jaarling ruin gaan kijken en hij was geweldig; correcte bouw, lief in omgang( kleine streken maar niks slecht bedoeld) en natuurlijk een geweldig koppie <3

nu ben ik dus helemaal verliefd, maar aan de andere kant ben ik ook wel een beetje bang. is dit wel verstandig? kijk, ik heb best wel veel verstand en ervaring met paarden, maar ik heb dit nog nooit gedaan( een jong paard). ik heb genoeg mensen in mijn omgeving die mij kunnen helpen en ook bereid zijn dat te doen, maar ik moet het natuurlijk grootste deel zelf doen.

ik heb er zelf wel vertrouwen in en heb ook een plan hoe ik het wil gaan doen. alleen het enige waar ik bang voor ben is dat ik hem helemaal verpest en hij onhandelbaar wordt ( kijk hier ga ik niet van uit), maar ik maak me er wel een klein beetje zorgen over.
wat vinden jullie, is dit verstandig?

Angela

Re: jaarling aanschaffen, verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:53

Wat is je doel met het paard?

Hoe wil je het de komende tijd gaan "stallen"?

Zijn er eisen mbt het "gebruik", dwz in discipline, maar ook in stokmaat enz?

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:56

Ik heb al mijn dieren (voornamelijk welsh) als veulen of als jaarling aangeschaft of zelf gefokt, nooit spijt van gehad, je leert er ook ontzettend veel van en eens moet de eerste zijn!

Maar inderdaad hoe wil je hem stallen/laten opgroeien? Want hij moet natuurlijk wel lekker kleuter kunnen wezen en lichamelijk een goede start hebben ;)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:57

Als je echt de middelen hebt zeg ik doen. Niets is mooier dan samen met je paard leren. Ik heb mijn Welsh Cob op 1-jarige leeftijd gekocht en nu, drie jaar later is er niets mooier dan samen werken en oefenen. Het kost wat tijd, doorzettingsvermogen en geld maar het is het dubbel en dwars waard. Let vooral op dat je niet te veel met je pony doen zal in het begin. Je overvraagt hem al snel.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:57

Ligt eraan wat je ermee wilt doen. Ben je bereid hem 2/3 jaar weg te zetten? Of wil je een paard waar je nu al actief mee bezig kan zijn? En als je hem in wilt rijden, pas je er nog op over 3 jaar?

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 00:10

mijn doel met de pony wordt grondwerk, mennen.
de stalling is of op een pension, waar hij met andere paarden buiten komt . of op een boerderij, waar hij ook met andere paarden buitenkomt :')
en dan 3 tot 4 keer per week, naar hem toe met korte sessie grondwerk,, wandelingetje of gewoon poetsen.
tussen 2 en 3 wil ik het iets minder spelenderwijs gaan doen, dus af en toe ook korte serieuze trainingen.
en dan vanaf zijn 3e wil ik verder gaan met het serieuzere werk. :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:14

Niet doen, je wilt te snel te veel. Kies liever een 3 jarige, daar ga je meer plezier van hebben.

Met een jaarling kun je een of twee keer in de week een paar (5 tot 10) minuten bezig zijn, inclusief poetsen. Daarbuiten hoort het paard 24/7 in groepsverband te staan met leeftijdsgenoten, dat zal op een pensionstal, of "gewoon bij een boerderij" niet het geval zijn..

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:14

Eerlijk? Ik denk dat jij eigenlijk al iets teveel wilt. Gewoon het land op. Lekker aan halster meelopen en wat poetsen.. that's it.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:21

Voor een jaarling wil jij al teveel. Ik zou kijken voor een paardje vanaf 2,5 jaar als ik jou was.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:23

Lynn_FDA schreef:
mijn doel met de pony wordt grondwerk, mennen.
de stalling is of op een pension, waar hij met andere paarden buiten komt . of op een boerderij, waar hij ook met andere paarden buitenkomt :')
en dan 3 tot 4 keer per week, naar hem toe met korte sessie grondwerk,, wandelingetje of gewoon poetsen.
tussen 2 en 3 wil ik het iets minder spelenderwijs gaan doen, dus af en toe ook korte serieuze trainingen.
en dan vanaf zijn 3e wil ik verder gaan met het serieuzere werk. :)

Dit moet je absoluut niet willen met een 1 jarige. Een jaarling moet opgevoed worden, en dat gebeurt niet op een pensionstal waarbij hij 4 keer in we week moet werken, want ja, ook grondwerk is werken, waar een jaarling gewoon mentaal niet klaar voor is. Opvoeding gebeurt in een gemengde kudde van jonge paarden met een paar ouderen waar hij drie jaar lang gewoon paard kan zijn, niet meer, niet minder.

Als ik jou was zou ik lekker een 3 jarige zoeken die uit de opfok komt, daar kan je lekker mee aan de slag en de dingen doen die jij leuk vind!!

Fiokir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:25

Bij twijfel niet doen, maar bij mij ging het bijna hetzelfde. Wilde geen paard totdat ik een jaarling tegen kwam. Op slag verliefd. Na een week dacht ik er nog aan en toen maar eens een afspraak gemaakt. En npg geen moment spijt van. Als hij elke dag heerlijk naar buiten kan me soort genoten is het geen enkel probleem. Doen wat jou goed lijkt. *D maar denk er goed om dat je er nog niet veel mee kunt. Behalve poetsbeurt geven enn leren voetje geven bijv.

nu ik bovenstaande reactie lees. Zal ik dat indd ook niet doen. Stukje lopen kan prima, maar geen wandelingen. Je kunt hem best leren om netjes bij je te laten lopen maar geen intensieve dingen.
Die van mij staat ook niet met leeftijdsgenoten, wel oudere paarden en hij leert daar genoeg van en kan ook heerlijk met ze spelen.
Laatst bijgewerkt door Fiokir op 03-01-15 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 00:27

Ja, daar zit ik ook een beetje mee. Maar hij is zo lief en ik ben nu al helemaal gek op hem maar ik moet na het weekend beslissen dus weet gewoon echt niet wat ik moet doen :(

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:32

Als je de jaarling na aankoop niet kan "laten voor wat het is", doe het dan niet. Door teveel te willen doen, ga je juist slecht doen. Je moet echt nog een paar jaar wachten voordat je "wat kunt doen", en dan dus meer als 10 minuten per week.

Zie het zo:
jaarling: eens in de week 10 minuten
tweejarige: een tot twee keer in de week tot maximaal 10 tot 15 minuten

En dat is dus inclusief alles, de tijd dat je met het paard bezig bent. Dat komt erop neer dat je eens in de week een jaarling een borstel over het lijf kan trekken, en een voetje kan vragen. Dan zijn de 10 minuten om.

Bij 2 jaar kun je dan een naast een borstel erover heen trekken een klein stukje wandelen, een minuut of 5 het terrein af.

Dat is hooguit.... je moet je super leuke jaarling dus voornamelijk met rust laten, en dat gaat je zo te horen niet lukken.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:34

Lynn_FDA schreef:
Ja, daar zit ik ook een beetje mee. Maar hij is zo lief en ik ben nu al helemaal gek op hem maar ik moet na het weekend beslissen dus weet gewoon echt niet wat ik moet doen :(

Jij bent nu in love. Probeer dan zo te kijken met liefde wat is goed voor het paard. En het is niet verkeerd dat je hem niet neemt maar een 3 jarig. Het is juist dan goed, want je hebt met liefde gekeken wat goed is voor hem.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:34

Als je een jaarling koopt moet je je instellen op twee jaar lang wandelen, opvoeden en spelen. Maar geen werk. Evt kun je hem in de opfok doen en heb je er niets aan eigenlijk behalve..dat je een mooie basis legt voor je paard. En als het goed is kun je daar jaaaaaren lol van hebben.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:35

Ik heb een merrie die morgen twee wordt, en trust me, als ik vorig jaar 3-4x per week iets met haar had willen doen qua grondwerk, was dat echt niks geworden. Daar was ze nog compleet niet aan toe - en dat is ze nog steeds niet.

Als je dat heel graag wil, dan kun je dit paardje beter uit je hoofd zetten - en als het je echt om dit paard gaat kun je beter je wensenlijstje loslaten :)

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 00:38

Okee dankjewel
Ik ga er nog eens goed over nadenken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 01:49

Als dit werkelijk je plan van aanpak is, als je deze jaarling koopt dan kan het goed zijn dat waar je bang voor bent, wel eens uit kan gaan komen.(onhandelbare pony) Zoals hier boven gezegd, kan je dan beter kijken voor een (bijna) drie jarige. Daarmee kan je al wat meer rommelen. Wil je toch voor deze jaarling gaan zal je je plan van aanpak echt moeten veranderen en voldoening vinden in elke week tien minuutjes wat keutelen met hem en hem verder in groepsverband zijn eigen laten ontdekken en ontwikkelen.

Veel wijsheid gewenst! :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 09:21

Het enige wat je met je jaarling kan doen is zorgen dat hij een jou (en andere mensen) went. Dus bezoek hem regelmatig terwijl hij in de groep staat. Zorg dat je hem overal kan aaien en aanraken. Leer hem zijn voetjes te geven zodat ook de hoefsmid zijn werk kan doen en laat hem verder vooral met rust.

Zorg ervoor dat hij ergens opgroeit met andere paarden die zoveel mogelijk (dat is dus dagelijks en dan ook het grootste gedeelte van de dag, zo niet 24/7!) buiten komen. Dat is nog zoveel meer belangrijk dan wat jij als mens heb toe te voegen op deze leeftijd.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:29

Ik ga met de anderen mee. Ik begin nu weer aan een jaarling maar heb er al eerder 1 gehad. Wat ik ongeveer met een jaarling doe:
1-2 jaar: in de opfok, 1x/week poetsen, proberen overal aan te raken. Als dit nog niet gaat probeer ik elke week iets verder te gaan (bijvoorbeeld de benen/buik/achterhand). Je zal verbaasd staan hoezeer die 5 a 10 minuten je paard vooruit doen gaan terwijl hij de rest van de week lekker staat te spelen met zijn leeftijdsgenoten.

Voor mij is dit nu even goed, omdat ik nog moet afstuderen.

Als je het echt wil moet je het doen maar zou dus wel beperken tot 1 a 2x in de week heel kort iets doen.

Overigens vind ik het ook heel leuk om gewoon naar de jonkies te kijken, dan ga ik buiten het weiland zitten bijvoorbeeld in de zomer, vind dat heerlijk!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:40

Nou, ik vind de meeste reacties toch wat overdreven! TS heeft het over 3 à 4x per week met haar paardje bezig zijn (poetsen, wandelen, grondwerk). Als je je jaarling nu 1x per week poetst, 1x per week een stukje de weg op gaat aan de hand, en 1x per week wat ravot in de piste (eventueel een zeil of wat obstakels zetten zodat ze aan alles wennen), denk ik niet dat je het dier verknoeit. Hier kwamen mijn jonge dieren altijd van dag 1 dagelijks in de hand (daarom niet altijd halsteren, maar toch dagelijks contact), en ze zijn allemaal uitgegroeid tot brave, vriendelijke, werkwillige en goudeerlijke paarden.

Dus ik zou zeggen TS: als het gevoel goed zit, paardje en prijs zijn correct, en je hebt idd voldoende begeleiding, dan zou ik nog es gaan kijken en het zeker overwegen (of wat langer bedenktijd vragen?).

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:44

je kan wel wat meer doen maar "grondwerk" klinkt wel wat serieuzer, je moet het echt kort houden wel. Vrij in de piste met wat gekke objecten zie ik ook niet echt probleem in maar zou niet een jonkie mentaal te lang bezig houden, daar zijn ze gewoon nog niet aan toe,

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:51

Wij hebben een half jaar geleden ook een jaarling gekocht als gezelschapspaard voor onze oude merrie die anders alleen zou komen te staan als we met de andere 2 zouden gaan rijden.

Het verschil is alleen dat wij zelf land hebben waar ze 24/7 in staan met z'n allen, dus kan dat jonge ding lekker groeien en leren, terwijl we met de rest gewoon doen wat we doen. Dan kan de kleine ook meteen zien dat het niet eng is. Dingen als hoeven vijlen doe ik ook gewoon in de groep, eerst de oudere en dan dat jonge ding voor zover als goed gaat (meestal maar 2 voeten).
Poetsen gaat in de groep, voeren.. Alles.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:53

Als je je jaarling in zijn waarde kunt laten dan kun je het gerust overwegen.
Ik zou,als ik jou was,me goed inlezen en laten informeren wat het allemaal kost om je jongeling op te fokken.
Dan kom je al snel tot de conclusie dat het best veel geld kost tot je jonge paardje 3 jaar is, mits je hem aan huis kunt houden en land genoeg hebt.
Waarom moet je na het weekend beslist hebben?
Wil jij dat of de verkoper, zo ja dan zou ik me afvragen waarom de verkoper je onder druk zet...mss omdat juist een jong paard opfokken duur is?
Een verkoper mag je nooit onder druk zetten tot een besluit, ik zou dat niet pikken omdat je (hoop ik )een beslissing neemt voor jaren.

Het aankopen van een veuen/jaarling heeft ook voordelen in de praktijk, denk aan;opvoeden,goed onderhouden en een band opbouwen voordat je erop gaat zitten of gaat mennen.
Maar de kosten en de tijd zijn er ook en als je dat gewoon goed kunt betalen is er niks aan de hand en moet je gewoon doen wat je graag wilt.
Een 2,5 jarige zal je wss minder kosten omdat je de opfok/stalling/ en andere kosten niet erbij hoeft te tellen en een groen paardje is minder duur dan een beleerde.
Tenslotte heb je een beter beeld over hoe hij er uit zal gaan zien als hij volwassen is.

Mijn mening; prima als je een aantal punten (lees;verwachtingen) aanpast en weet wat het gaat kosten aan investering.
Niet doen; als je graag aan de slag wilt want dan kun je met een jaarling echt nog niks doen en kost hij de komende 2 jaar eigenlijk alleen maar geld.
Heel veel succes!

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:04

Naar mijn ervaringen op verschillende africht stallen, zijn paarden waar al vroeg grondwerk mee gedaan is, een stuk brutaler en lopen sneller door je heen. Mensen die een jaarling kopen willen al snel een "band" opbouwen, en dan is het natuurlijk enorm schattig als ze dicht bij je komen staan, op je af komen galopperen in de wei en je een 'knuffel' geven, of in je zakken gaan wroeten om snoepjes. Paarden die hun hele leven in de opfok gestaan hebben en dus nog hand-mak moeten worden zijn naar mijn mening een stuk makkelijker af te richten.

Wat ik hiermee wil zeggen, als je een jaarling koopt en hem niet weg wilt zetten, houd dan goed in de gaten dat hij respect voor je blijft houden, je niet als een speelmaatje gaat zien, hij je eigen ruimte blijft accepteren etc... Ik zeg dit niet omdat ik denk dat je dit niet kan, maar omdat dit iets is wat heel vaak voorkomt, en voor mij een reden om iemand af te raden een jaarling te kopen.

Als je een driejarige koopt, die heel zijn opvoeding al gehad heeft van de kudde en dus ook respect aangeleerd is, heb je er een stuk meer plezier van!