Paard verzekeren, waarom wel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Paard verzekeren, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 22:51

Na dat ik van de week even schrok bij iets van m'n tweejarige (dacht aan mogenlijk straalkanker, maar was niet zo) heeft me dat aan t denken gezet. Hoewel ik wel aan geld zou kunnen komen voor onverwacht (hoge) medische kosten heb ik dat geld niet zo liggen en kan ik ook nu geen potje aanleggen (student ). Dus ik zit te overwegen om (tijdelijk) een verzekering voor 1 van m'n paarden af te sluiten. Bij de ander nooit gedaan en gezien zijn leeftijd (24) ga ik dat ook niet meer doen. Maar m'n andere paard is pas 2.

Wat zijn voors en tegens en waar moet je aan denken bij het afsluiten van een verzekering?

En ik heb geen idee hoeveel bepaalde behandelingen etc. Kosten (zoals bijv, straalkanker) wat is dan het minimum bedrag of een normaal bedrag om een paard voor te verzekeren? Betreft trouwens een nu 2,5 jarige haflinger merrie die vooral recreatief gebruikt zal worden.

Alvast heel erg bedankt!

Edit: hoe zit het trouwens met paard zelf laten inslapen? Want lees dat de verzekering paard ophaalt en naar de slacht brengt. Dat heb ik liever niet ook vanwege sommige horror verhalen dat paarden weer doorverkocht worden etc
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 31-12-14 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

kimberlyve

Re: Paard verzekeren, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:54

Ik hen die van mij wel verzekerd. Puur om het feit mogt ze opeens een tijd in de kliniek moeten staan weet ik dat ik het kan betalen =) en niet elk dubbeltje hoef om te draaien zeg maar.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 22:57

En voor hoeveel heb je je paard verzekerd ? Als ik dat vragen mag (eventueel via pb)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:01

ED -> TAO

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:09

Ik heb het uit zitten zoeken toen ik mijn paard kocht, nu iets meer dan een jaar geleden. Het is naar mijn idee een veredelde autoverzekering. Als je paard echt wat mankeert en jij vindt dat zijn einde is gekomen en de verzekering vindt dat je nog niet alles gedaan hebt, mag je je dier niet laten inslapen (of je hebt geen recht meer op de polis).
Ook andersom, als ze vinden dat je paard niet meer verzekeringswaardig is en dus totall loss verklaard is, mag je je eigen paard terug kopen van de verzekering.

Er is sinds die tijd wel het een en ander veranderd volgens mij, maar ik doe het niet. Ik heb een potje op de bank staan en dat moet maar voldoende zijn.

Je kunt ook kiezen voor alleen een overlijdensverzekering. Dat is handig voor mensen die een vrij duur paard hebben en niet het geld hebben om een nieuw paard te kopen als het huidige paard te overlijden komt.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:16

Je zou ook het bedrag wat je dan per maand aan de verzekering kwijt bent sparen ook al is het 25 of 30 euro dan spaar je wel iets.

Ik inderdaad al meerdere verhalen gehoord gelezen dat de verzekering het paard af keurde en dan ben je je paard kwijt je moet bij je zelf na gaan wil je dat?
En als je je paard verzekerd en hij krijgt al die tijd niks ben je wel je geld kwijt.
Als je het zelf opzij zet heb je nog wat

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:24

Mijn paarden tien jaar lang in de verzekering gehad.....nooit iets kunnen declareren, of het viel er niet onder of eigen risico.....Verzekering werd ook duurder en toen maar opgezegd omdat het lastig werd de mnd. premie te betalen.........Werkelijk twee dagen later wordt een van de paarden ziek en sterft.......hoge dierenartsrekening en.....geen vergoeding (het trieste is dat we een verzekeringhadden waarbij bij sterfte er een nog een bedrag zou worden uitgkeerd.....).....
Ik zou zeggen: leg zelf een potje aan door maandelijks een bedrag opzij te leggen.........

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:25

Als je geen geld hebt en al met aan rond kan komen zou ik hem absoluut wel verzekeren. Want ook al moet je het geld van iemand lenen Hoe ga je dat dan ooit terugbetalen.
voor straalkanker staat niet echt een bedrag voor hangt van de ernst af. Maar ik zou minstens een spaarpot van 2000 euro willen hebben al. Met 2000 euro kom je al een heel eind maar is er ook zo doorheen als je paard iets mankeert.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:34

Ook een verzekering kost X premie per maand of kwartaal. Dus persoonlijk zet ik dat bedrag dan liever zelf apart. De verzekering keert in veel gevallen niet of slechts gedeeltelijk uit en kan je ook beperken qua kliniek-keuze etc. Daarbij kun je met zo goed als elke kliniek en dierenarts afspraken maken over betaling in termijnen.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:35

en welke verzekering zou je dan nemen en wat is er dan verzekerd en wat betaal je

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:53

Ik heb mijn paard samen met iemand. Toen we hem kochten, hebben we hen in de verzekering gedaan. Het eerste jaar dat we hem hadden is de DA een paar keer langs geweest voor wat simpele dingen (voorste luchtweginfectie, lichte bloedarmoede). Aan het eind van het jaar hebben we uitgerekend wat we in totaal aan DA kosten en verzekering kwijt zijn geweest. Het bleek dat we dat jaar zonder verzekering goedkoper af waren geweest dan met verzekering. We hadden de premie betaald, maar daar bovenop kwamen nog het eigen risico van de behandelingen en een aantal zaken die de verzekering sowieso niet betaalt.

We hebben toen nagedacht en overlegd. We hebben besloten ons paard uit de verzekering te halen, maar wel maandelijks allebei een bedrag opzij te zetten. Op deze manier sparen we voor als de DA toch een keer moet komen. Het fijne is dat je je geld dan in eigen beheer hebt. Ook kunnen onze ouders bijspringen als dit nodig zou zijn.

Dit jaar hebben we niet erg veel DA kosten gemaakt. Als we ons paard nog wel verzekerd hadden, hadden we de premie er ook niet uit gehaald.
Zou ik mijn paard alleen hebben, dan weet ik niet of ik hem uit de verzekering zou hebben gehaald. Het feit dat we het paard samen hebben, maakt het kostenplaatje natuurlijk makkelijker, alle kosten worden door tweeën gedeeld. En dat onze ouders bij kunnen springen scheelt natuurlijk ook.

Kortom, je moet de afweging maken of je het risico wil lopen helemaal zelf voor de eventuele DA kosten op te draaien, of dat je toch liever iets meer zekerheid hebt, maar wel de kans loopt dat je alsnog veel geld kwijt bent.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 16:04

Jamiejoyce schreef:
Je zou ook het bedrag wat je dan per maand aan de verzekering kwijt bent sparen ook al is het 25 of 30 euro dan spaar je wel iets.

Ik inderdaad al meerdere verhalen gehoord gelezen dat de verzekering het paard af keurde en dan ben je je paard kwijt je moet bij je zelf na gaan wil je dat?
En als je je paard verzekerd en hij krijgt al die tijd niks ben je wel je geld kwijt.
Als je het zelf opzij zet heb je nog wat

Dan heb ik zo'n 300 euro in een jaar. Er gebeurt iets ernstigs in dat eerste jaar en dam heb ik al niet genoeg. Mijn punt is dat ik nu gewoon niet het geld heb als er een groot bedrag uit moet. Ik wil haar ook niet voor altijd verzekerd hebben, maar alleen zolang ik niet in staat ben om een dusdanig potje aan te leggen waar ik daadwerkelijk iets aan heb als haar iets overkomt en ik hoge medische kosten moet betalen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 16:08

Hai Maartje,
Toen ik HErcule ons eerste paard had gekocht was al mijn spaargeld op. Ik heb hem verzekerd mocht er iets gebeuren want had te weinig reserve. In de polis had ik op laten nemen dat als het paard niet meer te redden was, paard geeuthaniseerd mocht worden in mijn bijzijn en dus niet naar de slager hoefde. Die voorwaarde heb ik met succes gesteld voordat ik de verzekering nam. Ik kreeg dan wel wat minder uitgekeerd maar dat nam ik op de koop toe.
Aangezien het was ja zeggen of geen verzekering afsluiten is me dat dus gelukt en het stond er ook duidelijk bij vermeld als aparte afspraak.
Nu heb ik wel meer geld en een goede spaarpot. Dus nu ik twee paarden heb zijn mijn paarden onverzekerd. Een verzekering is duur en voor dat wat ik voor Hercule heb betaald kon ik een nieuw paard kopen. Maar tja ik wist dat en wilde persé de verzekering zodat als hij naar de kliniek most ik het niet vanwege niet verzekerd zijn niet zou kunnen betalen.
Succes met je keuze.

akreuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 18:58

De waarde van een 2,5 jarige haflinger is toch veel te laag om te verzekeren ,onder de 1000 euro koop je toch een nieuwe ,aan premie betaal je in een paar jaar veel meer .gewoon even door sparen en geld opzij zetten

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:15

Ik verzeker nooit meer een paard. Je hebt gewoon geen zeggenschap over je eigen paard. Mijn paard is door de verzekering afgekeurd, omdat zij een operatie niet meer zagen zitten. Ik heb hem terug gekocht van de verzekering en hem alsnog laten opereren.
De operatie is geslaagd. Paard is pijnvrij en loopt weer helemaal goed. Nu mag ik hem niet meer starten omdat de verzekering hem heeft afgekeurd. Te belachelijk voor woorden. Als ik dit aangeef bij de verzekering dat het paard weer goed is en dat ik wil starten moet ik de uitkering terug betalen. Je bent dus gewoon geen eigen baas meer over je paard. Hij mag ook niet meer verkocht worden. Nu is dat ook geen optie, maar stel dat ik mijn baan kwijt raak en het niet meer kan betalen.....Sorry hypotheekverstrekker maar ik mag mijn paard niet meer verkopen van de verzekering. Of moet ik hem dan maar laten inslapen. Nee ik heb mijn buik vol van de verzekering.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:17

Ik heb ook flink zitten denken wat ik ermee ga doen! Ik heb de mijne dus al 7 jaar verzekerd en al €5600 verder, en denk dat mijn declaraties nog geen €800 zijn geweest. Maar het had ook anders kunnen zijn..
Heb contact gehad met de verzekering wat ze voor mij konden betekenen als ik mijn polis zou willen aanpassen... Niets dus, het word duurder en daarbij moet hij overgekeurd worden! Verzekeringen zijn echt uitbuiters, maar helaas als is mijn spaarpotje niet toereikend genoeg voor een noodoperatie!

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:42

Nogmaals, ik ken geen enkele kliniek die niet bereid is een operatie uit te voeren tegen termijnbetalingen.
Zonder verzekeringsvoorwaarden ben je vrij in welke kliniek je kiest wat in spoedsituaties toch ook een aanzienlijk verschil in reistijd kan betekenen. In veel gevallen ben je inderdaad geen bass meer over je eigen paard, het verhaal wat Puppetje hierboven vertelt staat echt niet op zichzelf maar komt zeer regelmatig voor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 09:06

Ik verzeker niet meer. Niet vanwege slechte ervaringen maar 1) vanwege veeeel verhalen als bovenstaande en 2) dan wíl je iets inbrengen en dan zit het ofwel niet in je verzekering ofwel je moet eerst een X bedrag zelf betalen vanwege je eigen risico.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 09:20

Heb je iemand waarvan je een groot bedrag zou kunnen lenen, mocht het nodig zijn? Ik had vroeger mijn ouders achter de hand die wel in staat waren om grote operaties e.d. te betalen. Zelf ben ik direct begonnen met sparen en inmiddels kan ik natuurlijk zelf garant staan voor hoge kosten. Klinieken zijn ook bijna altijd wel bereid om je in termijnen te laten betalen.

Ik vind het zelf een beetje zonde om elk jaar zoveel premie te betalen. Wat me vooral tegen stond was dat er veel werd uitgesloten boven een bepaalde leeftijd. En ik wilde zelf bepalen hoe ver ik ga in de medische zorg en waar ik mijn paard wil laten behandelen.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 09:35

Nou als ik m'n paard niet verzekerd had was ze er al lang niet meer geweest. Ben een jaar lang om de maand naar de kliniek geweest en de rekeningen logen er niet om. Zo blij dat ik haar verzekerd had. Ook ons andere paard was gelukkig verzekerd. Die moest nog vaker naar de kliniek. uiteindelijk zijn we er zelf mee gestopt met overleg van de arts vanwege kissingspines dat erger werd. Hij is uitbetaald door de verzekering. Alleen niet voor het hele bedrag aangezien we hem zelf ergens heen wilde brengen om hem te laten gaan.
De verzekering heeft altijd alles vergoed behalve 1 prik.
Het enige nadeel.. Ze is nu 20 dus uit de verzekering gegooid.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 09:42

LauwtjuhLevi schreef:
Als je geen geld hebt en al met aan rond kan komen zou ik hem absoluut wel verzekeren. Want ook al moet je het geld van iemand lenen Hoe ga je dat dan ooit terugbetalen.
voor straalkanker staat niet echt een bedrag voor hangt van de ernst af. Maar ik zou minstens een spaarpot van 2000 euro willen hebben al. Met 2000 euro kom je al een heel eind maar is er ook zo doorheen als je paard iets mankeert.

Het gaat niet eens zozeer om het terugbetalen (ik ga er dan vanuit dat TS geen opleiding tot beroeps-WW-er volgt) maar met name om de bedragen eigen risico, uitkeringspercentages en behandelvoorwaarden.

Daarbij zitten verzekeringspakketten zodanig in elkaar dat je de belangrijkste zaken (kostenposten) alleen kunt verzekeren als je de rest er ook bij verzekerd, met alle genoemde beperkingen erbij. Dat afgezet tegen een premie van 20% van de verzekerde waarde, eigen risico (250-500 euro) en een uitkeringspercentage (niet zelden 75-80%) maakt dat je bij serieuze klappers nog steeds een hoop zelf betaald.

Voorbeeldje:
Je verzekerd je paard voor 2500 euro. Dan betaal je 500 euro per jaar aan premie (20%).

Stel, na twee jaar een koliekoperatie (dat is waar het gros tegenop ziet) 3000 euro. De verzekering keert nooit meer uit dan de verzekerde waarde = 2500 euro. Uitkering 75% = 1875 euro. Daar gaat vanaf je eigen risico (500 euro) = 1375euro.

Van die 3000 euro kosten krijg je dus uiteindelijk maar 1375 euro uitgekeerd. Daar heb je 1000 euro premie voor betaald, dus je "winst" op uitkering is 375 euro maar je totale kostenpost is ondertussen wel 2625 euro!! (3000 kosten - 1375 uitkering +1000 premie)

Lees dus heel erg goed de voorwaarden en zet voor jezelf dit soort rekensommetjes op een rij en vraag die verzekeraars of ze kloppen (en zo niet, laat het ze op papier opnieuw voorrekenen, heb je bewijs!!)
Verzekeraars zijn commerciële instellingen, geen filantropen om arme studentjes te helpen. Dat klinkt heel grof, maar het is wel de bikkelharde waarheid.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:16

Mijn paard is wel verzekerd. Bij Hippozorg. Basis plus ziektekosten.
En ik ben heel blij dat ik deze verzekering heb. Nooit wat hoeven declareren alleen in 3 maanden tijd bijna 500 euro aan dierenarts rekeningen. Ik betaal alles uit mijn eigen zak en ben student. Nu heb wel ik wel mooi gewoon de dierenarts kunnen laten komen en die ook volledig zijn gang laten gaan :)
De 2 rekeningen die ik heb gehad zijn volledig vergoed minus mijn eigen risico.
Misschien als ik over een paar jaar gewoon een vast hoog inkomen heb dat ik hem eruit haal. Maar tot die tijd hou ik hem mooi erin)

En nee, mijn paard komt verder niks tekort :') , kan gewoon zijn stalgeld en onderhoud betalen oid. Ik heb enkel gewoon geen €2000 klaar liggen..

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:27

Wij zitten ook bij hippozorg. Zijn heel blij met deze paardenverzekering

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:31

Ik ben ook zo ontzettend blij met hippozorg! ik betaalde 60 euro per maand, en ze was voor 4000 euro verzekerd. ze hebben nooit moeilijk gedaan over uitkeren, (en ik heb echt HEEL veel kosten gemaakt)

Ik mocht haar zonder probleem in laten slapen.. en ik heb ook netjes al mijn geld terug.. Aanrader!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 17:53

Ik heb nu toch besloten het niet te doen. Ik heb een extra internetspaarrekening laten openen waarop ik iedere maand een bedrag op ga overmaken. In geval van grote kosten zou mn vader dit kunnen voorschieten (al doe ik dat liever niet natuurlijk).