Steigeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lotte_xkusje

Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 00:06

Heii :wave:
Nou ik heb sinds kort een probleem met mijn verzorgpaard, het zit namelijk zo, ik rijd hem al anderhalf jaar en de laatste tijd (voor de zomervakantie 2014) ging het stukken beter, en hij reed braaf en fijn en kwam zelfs in buiging, ik was super trots natuurlijk :+ *\o/*

Maar toen kreeg ik blessure en mocht ik n hele lange tijd niet sporten dus ook niet rijden :( maar toen een paar weken terug kwam ik erachter dat iemand anders opeens mijn verzorgpaard (Bart) kwam verzorgen en dus ook rijden, t was een stom moment want ik mocht toen net weer rijden dus tja..

Maar het probleem dus nu, die hem nu "mee verzorgd" geeft hem volgens mij zijn zin, als ze op de rechterhand rijden en hij opeens op linkerhand gaat rijden dus omdraait, laat ze t toe, en als ze m probeert terug te zetten steigert hij en laat ze hem dus linksom lopen.. Hij test je oo het begin erg uit, en snapte dus dat hij dit bij haar kon doen.
Maar bij mij had hij voorheen nooit gesteigert..

Maar nu vertoont hij dit gedrag dus ook bij mij, heel irritant natuurlijk, en hij draait om, en ik geef hem dan wat flink been omdat k vind dat ik toch wel de baas ben :+ dan begint hij te steigeren en blijft dit doen iedere keer als ik hem aanspoor...

Iemand een idee hoe ik dit kan weg krijgen? Dit is namelijk erg irritant :+ ;(

Kala

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 00:10

Klinkt als pijn. Kan zadel zijn maar ook stijfheid.
Paard doet dit soort dingen nooit om je te plagen...

Krijg je les?

lotte_xkusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 00:14

Kala schreef:

Krijg je les?

Nou normaal deed hij dit niet, k dacht dat het aan het nieuwe meisje lag, mijn eerste keren teste hij mij ook uit, :\ en sinds zij het wel laat gaan denkt hij in mijn ogen dat hij met steigeren zijn zin krijgt..
Het zadel heeft altijd prima gepast en als t goed is is hij niks gegroeid, en hij loopt 1x per week voor de kar en iedere dag in dr wei en word minimaal 3x gereden in n week dus echt stijf isie denk niet :o

En nee ik heb geen les, bart is erg scrikachtig en dus levensgevaarlijk over dr weg, en moet als k les zou nemen over de weg naar de manege toe, heb wel 7,5 jaar lang gwn op manege gereden maar nooit met bart

lotte_xkusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 00:16

Kala schreef:

Krijg je les?

Ik zal wel t zadel nog eens checken wanneer ik er weer ben maar volgensmij past het nog prima :j

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 00:20

lotte_xkusje schreef:
Kala schreef:

Krijg je les?

Ik zal wel t zadel nog eens checken wanneer ik er weer ben maar volgensmij past het nog prima :j

checken meot gebeuren door een zadelpasser he

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 00:20

Waarom kan er geen instructie naar jou toe komen? Je zou eens op de manege kunnen vragen of er een instructrice tijd heeft om even over te steken. Dit soort dingen moet je niet alleen willen oplossen.

Doe je ook zijgangen en dergelijke?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 00:23

Als je ZEKER weer dat Alles is uitgesloten qua pijn rug,nek,tanden,zadel,hoofdstel enzo. Dan denk ik eerder dat het echt uitproberen is omdat hij bij dat meisje alles mag ivm omdraait en als jij corrigeerd dat ie dan in verzet komt. Ik pak mijn paarden dan gewoom aan. Ik ben de baas niet mijn paard. En veel overgangem rijden figuren rijden en bezig houden zo kan ie niet nadenken over omdraaien en steigeren. Dus als alles goed is qua pijn,zadel,hoofdstel. Dan mag je hem best eens aanpakken. Jij bent de baas. Niet hij. En hem bezig houden.
Wel raar dat jij niks van de nieuwe verzorgster wist. Slecht geregeld vind ik dat. Een belletje zou wel zo netjes zijn geweest.
Hoop dat je er wat aan hebt!
Veel succes :)

lotte_xkusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 00:24

Kala schreef:
Waarom kan er geen instructie naar jou toe komen? Je zou eens op de manege kunnen vragen of er een instructrice tijd heeft om even over te steken. Dit soort dingen moet je niet alleen willen oplossen.

Doe je ook zijgangen en dergelijke?

Mijn ouders zijn nogal niet zo into de paarden en dergelijke dus dat vinden ze sws geldverspilling en dan hebbe ze liever dat ik op een manege ga rijden dan daar een instructrice laten komen.. :(
Zijgangen was ik een beetje aan begonnen voor de vakantie maar ja toen kon ik n hele lange tijd niet rijden dus tja b

lotte_xkusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 00:28

Cas123 schreef:
Als je ZEKER weer dat Alles is uitgesloten qua pijn rug,nek,tanden,zadel,hoofdstel enzo. Dan denk ik eerder dat het echt uitproberen is omdat hij bij dat meisje alles mag ivm omdraait en als jij corrigeerd dat ie dan in verzet komt. Ik pak mijn paarden dan gewoom aan. Ik ben de baas niet mijn paard. En veel overgangem rijden figuren rijden en bezig houden zo kan ie niet nadenken over omdraaien en steigeren. Dus als alles goed is qua pijn,zadel,hoofdstel. Dan mag je hem best eens aanpakken. Jij bent de baas. Niet hij. En hem bezig houden.
Wel raar dat jij niks van de nieuwe verzorgster wist. Slecht geregeld vind ik dat. Een belletje zou wel zo netjes zijn geweest.
Hoop dat je er wat aan hebt!
Veel succes :)

Ja als t goed is is dr niks mis verder, want die baas checkt t wel regelmatig omdat bart ook voor de kar en alles loopt, maar ja ik pak m dan ook aan, maar als k hem benen geef steigert ie juist en mn stem wat verheffen en ja m gwn aandrijven om voorwaarts te gaan helpt niet... Da vind ik verwarrend :?

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 00:31

lotte_xkusje schreef:
Mijn ouders zijn nogal niet zo into de paarden en dergelijke dus dat vinden ze sowieso geldverspilling en dan hebben ze liever dat ik op een manege ga rijden dan daar een instructrice laten komen.. :(
Zijgangen was ik een beetje aan begonnen voor de vakantie maar ja toen kon ik een hele lange tijd niet rijden dus tja

Alles voor jouw veiligheid ;)

Zijgangen zijn erg belangrijk om een paard goed los en warm te rijden. Maar dan moet je wel weten hoe en wat. Vandaar les.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 00:33

heb je iets van een filmpje?

loopt hij wel door heel zijn lijf? door zijn schoft?

lotte_xkusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 00:39

Kala schreef:
lotte_xkusje schreef:
Mijn ouders zijn nogal niet zo into de paarden en dergelijke dus dat vinden ze sowieso geldverspilling en dan hebben ze liever dat ik op een manege ga rijden dan daar een instructrice laten komen.. :(
Zijgangen was ik een beetje aan begonnen voor de vakantie maar ja toen kon ik een hele lange tijd niet rijden dus tja

Alles voor jouw veiligheid ;)

Zijgangen zijn erg belangrijk om een paard goed los en warm te rijden. Maar dan moet je wel weten hoe en wat. Vandaar les.

Snap ik :j maar heb altijd wel les gehad en weet wel hoe k zijgangen moet doen haha, zou wel met bart les willen maar ja dat gaat gewoon niet werken ivm ouders :(

lotte_xkusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 00:40

xGwennn_94 schreef:
heb je iets van een filmpje?

loopt hij wel door heel zijn lijf? door zijn schoft?

K heb wel filmpjes , maar die zijn allemaal van voor de zomervakantie.. dus die zijn niet van wat hij nu doet dus heeft niet zoveel nut dan denk :n
Zal het volgende keer als k ga rijden laten filmen anders

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 01:05

is goed, ik kan je wellicht helpen. ik heb met mijn merrie hetzelfde gehad en dat kwam omdat ze dus niet door der schoft heen liep.

lotte_xkusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 01:10

xGwennn_94 schreef:
is goed, ik kan je wellicht helpen. ik heb met mijn merrie hetzelfde gehad en dat kwam omdat ze dus niet door der schoft heen liep.

Hoe bedoel je precies door de schoft lopen? :=

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 01:15

heeft met de hals '' houding'' rugspier bekken te maken. 1 lange lijn waar veel paarden last van hebben tijdens het rijden omdat ze verkrampt zijn. alles heeft te maken met de aanleuning

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:03

Even het meest voor de hand liggende....Als hij om wil draaien, neem ik aan dat je hem ook terug stuurt in de richting waar je eigenlijk naartoe wilde...Dat betekent dus dat als jij hem 'flink been geeft' je tegelijkertijd iets met je hand aan het doen bent. Dan kan je paard dus op dat moment niets met dat been van jou, krijgt hij misschien net onvoldoende ruimte om te reageren en kiest hij de enige overgebleven uitweg, omhoog.

lotte_xkusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 14:20

0000 schreef:
Even het meest voor de hand liggende....Als hij om wil draaien, neem ik aan dat je hem ook terug stuurt in de richting waar je eigenlijk naartoe wilde...Dat betekent dus dat als jij hem 'flink been geeft' je tegelijkertijd iets met je hand aan het doen bent. Dan kan je paard dus op dat moment niets met dat been van jou, krijgt hij misschien net onvoldoende ruimte om te reageren en kiest hij de enige overgebleven uitweg, omhoog.

Nou ik draaide hem eerst terug en toen pas been, want ja dat klopt anders is zijn enige uitweg omhoogg,

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:35

En als je dat "flink" been geven nu eens niet doet, gewoon terugdraaien en een eerlijk, zacht been geven?
Dus geen "straf", maar gewoon een nee dank je, laten we dit gaan doen. Wel doorzetten natuurlijk en als er niet gereageerd wordt wel duidelijker worden, maar geen "straf". En natuurlijk als het wel de goede kant op gaat belonen, want druk motiveert, het loslaten leert.

Je kan ook zeggen, wil je die kant op, is goed joh, maar dan moet je echt hard werken, doe je wat ik wil, dan gaan we lekker ontspannen. Meestal kiezen ze dan wel vrij snel eieren voor hun geld.

Het is altijd even kijken wat voor jou en het paard werkt, maar persoonlijk zou ik dat gelijk stevig been geven om te laten zien dat je de "baas" bent laten, het is namelijk niet eerlijk in de ogen van het paard.
Reageert het paard niet en wordt je dan steviger dan is dat wel eerlijk, hij heeft immers de kans om het wel goed te doen, dat heeft hij niet als je gelijk stevig bent.

lotte_xkusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 16:12

Bowen schreef:
En als je dat "flink" been geven nu eens niet doet, gewoon terugdraaien en een eerlijk, zacht been geven?
Dus geen "straf", maar gewoon een nee dank je, laten we dit gaan doen. Wel doorzetten natuurlijk en als er niet gereageerd wordt wel duidelijker worden, maar geen "straf". En natuurlijk als het wel de goede kant op gaat belonen, want druk motiveert, het loslaten leert.

Je kan ook zeggen, wil je die kant op, is goed joh, maar dan moet je echt hard werken, doe je wat ik wil, dan gaan we lekker ontspannen. Meestal kiezen ze dan wel vrij snel eieren voor hun geld.

Het is altijd even kijken wat voor jou en het paard werkt, maar persoonlijk zou ik dat gelijk stevig been geven om te laten zien dat je de "baas" bent laten, het is namelijk niet eerlijk in de ogen van het paard.
Reageert het paard niet en wordt je dan steviger dan is dat wel eerlijk, hij heeft immers de kans om het wel goed te doen, dat heeft hij niet als je gelijk stevig bent.

Ik geef hem ook eerst de kans om alleen om te draaien en gwn normaal aansporen dan, maar daar luistert hij gwn niet naar denk ie ja doeii, dan geef k gwn wat meer been maar t is niet dat k m afstraf als je t zo noemt, k noem het gwn "flink been geven" k wist niet hoe ik het even anders moest zeggen, gwn wat steviger haha