Slaan bij achter hoeven uitkrabben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oh_oh

Slaan bij achter hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 13:12

Hallo,

De titel geeft ons probleem goed weer.

Mijn 3.5 jarige is onmogelijk met zijn achterbenen.

Tot 2 jarige leeftijd kon ik hoeven moeiteloos optillen. Geen enkel probleem.

Na zijn castratie is het onmogelijk. Hierdoor was het erg lastig en gevaarlijk om kwetsuren te behandelen aan zijn achterhand, wond op knie en hoefzweer.

De hoefsmid is helemaal een drama. Hiervoor moet hij gesedeerd worden. Nu ben ik er behoorlijk klaar mee. Ik rijd hem en ik vind dat dagelijkse hoefverzorging mogelijk moet zijn zonder een klap tegen mijn kop te krijgen.

Aaien, poetsen er achter staan en bilkoorden vastmaken is geen enkel probleem. Alleen het vastpakken en voet vragen.

Wat ik nu doe is elke keer voor of na een rij /longeer beurt poetsen en voet vragen. Eerst met een dik/zacht halstertouw in zijn kootholte en dan licht druk uitoefenen en voet vragen. Dit gaat goed tot hij zijn been opgegeven heeft en dat haalt hij heel vies naar de zijkant uit. Meer tijd dan 2 seconden krijg ik niet. Ik probeer hem echt vast te houden, maar hij is vastbesloten om mij weg te trappen. Ik beloon hem voor het optillen en zolang het goed gaat. En straf hem wanneer hij uithaalt of duw hem uit balans.

Dit doe ik nu 2 weken dagelijks. Inmiddels kan ik zijn voet na 3 keer met touw gelift te hebben ook kort vragen met de hand. Maar het blijft link.

Ik zou graag horen of anderen ideeën hebben of juist vinden dat ik zo door moet gaan. Ik vind het gewoon absurd en gevaarlijk zoals het nu gaat.

Anoniem

Re: Slaan bij achter hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:07

Heeft hij geen hanentred? Hij kan een zenuwbeschdiging hebben opgelopen tijdens de castratie.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:11

Scheelt het als je het voetje heel laag bij de grond houdt? Kun je de benen / voeten wel gewoon poetsen en aanraken?

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:18

Heeft hij genoeg balans als je zijn voet optilt?

Mijn paard had rond die leeftijd wat moeite met haar balans en had er geen vertrouwen in als ik haar achter benen op wilde tillen.

Shellebel93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:21

Het kan inderdaad ook liggen aan de balans, die van mij vond het ook erg moeilijk om de achterbenen op te tillen, begon ook altijd te slaan, maar nu ze meer balans heeft gaat het beter, ik heb het ook vooral met rust gedaan. Inderdaad wat je al beschrijft de goede dingen belonen en wanneer hij slaat het afstraffen, maar als dat zo blijft zou ik als ik jou was er eens iemand bij halen want het kan ook een zenuwbeschadiging zijn

kusjeedaiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:17

een merrie die ik vroeger verzorgde deed dit ook, ik deed een handstertouw of longeerlijn langs de kootholte en ging zelf bij de voorbenen staan (schouder) langzaam trok ik altijd het been naar voren en als ze dit goed deed gaf ik haar een brokje van biks, en alsz ze uitsloeg negeerde ik het omdat het een trauma bij haar was van mishandeling in de voorgaande jaren , ( op deze manier kan je onmogelijk getrapt worden )

kusjeedaiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:19

ik deed trouwens ook altijd nog even wiegen met haar achterbeen laag bij de grond als ze ontspannen was, en het is ook goed gelukt. ze is nu super relaxed met acherbenen

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:02

probeer om zijn been naar achter en beneden te halen, niet door te trekken!

Farouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:06

Ttouch oefeningen/aanrakingen zouden kunnen helpen om je paard te desensibiliseren en ontspannen.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 13:11

Bedankt voor het meedenken! Hij heeft geen hanetred.

De DA en smid denken dat het komt Door pijnervaring na/tijdens castratie, onbalans en karakter.

Poetsen, wassen, aanraken mag zolang ik ze niet op til. Bij de voorbenen is hij braaf maar wel uit balans.

T touch daar ga ik info over opzoeken.