Verhuizen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Polderpaard

Verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 00:10

Over een maand gaan we naar een andere stal verhuizen! Valco is een 12 jarige KWPN'er die best gevoelig kan reageren op omstandigheden en op mijn spanning. We hebben hem nu 2 1/2 jaar en het wennen op deze stal (na aankoop) heeft ook best een tijd geduurd (wat ik op zich normaal vind hoor). Hebben jullie ervaringen tips die het voor hem makkelijker kunnen maken?

Het plan is om hem de eerste dagen sowieso te laten wennen. Dus niet rijden, maar wandelingetjes over het terrein en alles rustig bekijken. We lopen ook zo het bos in (een van de redenen van de verhuizing). Hij gaat ook de wei op en mag de eerste dagen met een lijntje er tussen apart staan voor hij de groep in gaat. Dat vind ik wel heel spannend, omdat hij tot nu toe met een lijntje er tussen op de paddock en 's zomers in de wei stond. Maar vooral heel fijn dat hij nu het hele jaar op het land kan :)

Tips zijn zeer welkom _/-\o_

cissy

Re: Verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:39

Gewoon zo snel mogelijk je dagelijkse routine oppakken. Nu hoeft hij niet meer aan jou te wennen zoals toen je m kocht dus dat scheelt al.
Niet te lang wachten met weer gaan rijden des te sneller went hij aan zn nieuwe stek.
Have fun en maak het niet groter dan het is want dat voelt hij geheid.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 08:58

Dank je wel voor je reactie, Sissy! Je hebt wel een punt ;) Ik heb de neiging om misschien wat te veel te dramatiseren en daardoor hem signalen te geven dat er toch echt wel iets aan de hand is :D Ik heb me dan ook voorgenomen de eerste twee dagen (zo ongeveer) lekker rond te wandelen en dergelijke en en er dan gewoon weer op te gaan, zodat hij snel weer in zijn dagelijkse routine zit. Inderdaad, hij hoeft niet meer aan ons te wennen nu, dat zal vast moeten gaan schelen!
Dank je wel voor je bemoedigende berichtje +:)+

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:28

Succes! :-)

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 15:30

cissy schreef:
Succes! :-)

Dank je wel! {:)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:31

cissy schreef:
Gewoon zo snel mogelijk je dagelijkse routine oppakken. Nu hoeft hij niet meer aan jou te wennen zoals toen je m kocht dus dat scheelt al.
Niet te lang wachten met weer gaan rijden des te sneller went hij aan zn nieuwe stek.

Ben het hiermee eens. Niet te lang blijven hangen in de verhuizing..... Succes :)

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 15:48

Cas123 schreef:
cissy schreef:

Ben het hiermee eens. Niet te lang blijven hangen in de verhuizing..... Succes :)

Dank je wel! We gaan er positief in :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:52

Gewoon lekker gaan rijden alsof t de normaalste zaak van de wereld is :)

Ik denk altijd maar zo, een paard op wedstrijd doet t vaak ook prima in een andere omgeving, daar ga je dan ook gelijk op zitten zonder te wennen enzo, dus bij een nieuwe stal zou ik daar dan ook niet te lang mee wachten.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:53

Ik zou gaan longeren. Alle opgekropte energie kan er dan uit maar het is voor jou niet gevaarlijk. Gewoon net zoveel aan het werk zetten als normaal.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:42

Ik zou gewoon doen alsof er niks aan de hand is en als het toch spannend wordt zelf heeeel rustig blijven en veel tegen het paard babbelen.

Succes

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 22:39

Bedankt voor jullie tips +:)+ We gaan zeker ons best doen om zelf zo ontspannen mogelijk te blijven. Ik ken mezelf, ik zal het spannend vinden, vooral om te gaan rijden op vreemd terrein. Maar gelukkig zijn mijn dochter en bijrijder koeler in het hoofd, zodat zij er eerst mee aan de slag kunnen :o
Ik neem zeker jullie tips mee en zal zo snel mogelijk weer terug naar de normale routine gaan. Ik denk inderdaad dat hij daar het meest houvast aan zal hebben.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 08:19

zo normaal mogelijk het ritme volgen die je altijd gedaan hebt. Des te eerder is het paard gewend.

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 00:35

ik ga morgen ;) en ik zit in het zelfde schuitje.. ook een heethoofdig paard en zelf een zenuwpees als het op mijn beestjes aan komt :P ik zal je laten weten hoe het gegaan is hihihi. en ook ik neem de tips mee die ik hier gejat heb :P

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 00:42

Ik gaf mijn paard altijd een weekje om bij te komen. Zeker als er een hoop nieuwe indrukken bijkomen (wij gingen de laatste keer van amper buiten naar 12uren buiten) zijn het ook gewoon veel indrukken. Tel daarbij een nieuwe kudde op en dan vond ik het prettig dat ze daar even aan mag wennen voordat ze weer aan het werk moet. Maar dat is heel persoonlijk en per paard verschillend. Gewoon kijken wat ze aangeven aan te kunnen/willen wat betreft werk.
Introductie in de kudde klinkt op deze manier netjes.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 01:41

Klinkt misschien raar, maar ik heb een keer gehoord dat wanneer een paard de trailer niet in wil, dat je dan stro uit z'n stal erin moet leggen. Zodat het vertrouwd ruikt.
Misschien is dit een tip die je ook zou kunnen toepassen op de nieuwe plek.
Als je stro van de oude stal in de nieuwe stal legt, misschien ruikt het dan al vertrouwder / bekender en zal sneller tot rust komen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 02:06

Doe maar gewoon, da's vaak al gek genoeg!
Zolang jij doe alsof alles doodnormaal is zal je paard je (meestal) geloven en alles normaal vinden.

Ik heb ooit a la minute een wildvreemde merrie bij mijn zeer eenkennige ruin, die langsrijdende paarden wilde aanvallen, in de wei gezet. Dat was rond voedertijd en ik heb meteen zoals alle andere dagen gevoerd.
De "woeste" ruin begon gewoon te vreten omdat het tijd was en de merrie vrat mee. Monkey sees, monkey does.
Ik denk dat wij mensen soms te veel problemen verwachten en dat de spiegels (de paarden) dan maar de problemen gaan geven die we verwachten.

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:51

danzzz schreef:
Doe maar gewoon, da's vaak al gek genoeg!
Zolang jij doe alsof alles doodnormaal is zal je paard je (meestal) geloven en alles normaal vinden.

hier ben ik het helemaal mee eens. mijn merrie ging dus vandaag over en ik heb me echt druk gemaakt om niks! ´tis ook z´n heet hoofd af en toe maar ik heb gewoon gedaan alsof het de normaalste zaak van de wereld was allemaal en toen ze eenmaal in haar nieuwe stalletje stond was ze gewoon rustig en relaxed en stond ze gelijk lekker aan het stro te knabbelen.

niet te druk maken dus en gewoon je dagelijkse bezigheden blijven doen.