Leren rijden: Bitloos of 'normaal'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mieske200

Leren rijden: Bitloos of 'normaal'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 01:11

Ik ga dus waarschijnlijk eindelijk binnenkort kijken voor een manege, maar ik zit nu best in een dilemma.
Ga ik voor Bitloos lessen, of 'normale' lessen?

Wat is beter? Ik heb dus nog nooit een les gehad.

Geryon

Re: Leren rijden: Bitloos of 'normaal'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 01:16

Het rijden is hetzelfde, tenzij het bitloos rijden met een hack of touwhalster wordt gedaan. Dus ik zou kijken welke manege je voor de rest het meest aan staat.

Mieske200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 01:19

Het Bitloos rijden wordt op die locatie met touwhalster gedaan ^^

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 01:24

Dan zou ik voor bit gaan, als beginner zit je nog niet heel stabiel waardoor er hier en daar wel per ongeluk aan de teugels getrokken kan worden, mijn mening is dat een touwhalster dan veel scherper aankomt dan een normaal bit, wat op meeste maneges gebruikt word.

Mieske200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 01:26

Oke, bedankt :) ik moet zeggen dat dat me ook wat meer aanstond (E-pony's, de andere manege had geloof ik alleen D)

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 01:26

Ik zou me niet zozeer laten leiden door wel of geen bit maar meer door de kwaliteit van de manege en de lessen.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 01:29

Een touwhalster is als je er geen ervaring in hebt nog onvriendelijker als een bit.. En wat Naranga zegt ik zou gewoon kijken naar de kwaliteit van de lessen, de manege en de paarden..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 01:31

Wat is de reden dan je gek laat praten door alle bitloos stromingen?
Een goede manege gaat je sowieso een aantal keren op een paard zetten aan de longe waarbij je nog helemaal geen contact hebt met een bit.....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 01:32

Ikzelf zie liever iemand die (perongeluk) te hard trekt aan een bitloze optoming (ook touwbalsters) dan aan geruk en gepluk aan een bit. Ik zeg dus ga voor die waar ze bitloos lesgeven. In beide gevallen zou ik wel kijken naar de kwaliteit van de lessen

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 01:33

Cassidy schreef:
Een goede manege gaat je sowieso een aantal keren op een paard zetten aan de longe waarbij je nog helemaal geen contact hebt met een bit.....

Helaas werkt dit bij de meeste maneges niet zo... Denk dat er maar een paar een uitzondering zijn..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 01:34

xLeoniee schreef:
Cassidy schreef:

Helaas werkt dit bij de meeste maneges niet zo... Denk dat er maar een paar een uitzondering zijn..

Dan is het zoeken naar deze uitzonderingen. Wil je een adres, PB me maar.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 01:35

Cassidy schreef:

En niet iedere manege waar dit gebeurd is ook niet meteen een goede manege :) ook geloof ik niet dat dat de enige juiste manier is
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 28-12-14 01:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Mieske200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 01:36

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 01:37

Ts wat is de andere stal?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 01:37

Maartje1990 schreef:
En een manege waar dit gebeurd is ook niet meteen een goede manege :) ook geloof ik niet dat dat de enige juiste manier is

Ik geloof niet aan een manege waarbij de ruiters op een paard worden gezet, zonder enige manier van voorscholing, met als enige aanwijzing dat je moet schoppen om hem voorwaarts te krijgen, aan de linker teugel moet trekken om hem naar links te laten gaan, aan de rechterteugel moet trekken om hem naar rechts te laten gaan en aan beide teugels moet trekken om hem te laten stoppen.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 01:38

Maartje1990 schreef:
Cassidy schreef:

En niet iedere manege waar dit gebeurd is ook niet meteen een goede manege :) ook geloof ik niet dat dat de enige juiste manier is

:j :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 01:41

Cassidy schreef:
Maartje1990 schreef:
En een manege waar dit gebeurd is ook niet meteen een goede manege :) ook geloof ik niet dat dat de enige juiste manier is

Ik geloof niet aan een manege waarbij de ruiters op een paard worden gezet, zonder enige manier van voorscholing, met als enige aanwijzing dat je moet schoppen om hem voorwaarts te krijgen, aan de linker teugel moet trekken om hem naar links te laten gaan, aan de rechterteugel moet trekken om hem naar rechts te laten gaan en aan beide teugels moet trekken om hem te laten stoppen.

Maar dat zeg ik toch ook niet? Ik zeg alleen dat maneges waarbij eerst zonder contact aan de longe wordt gewerkt niets hoeft te zeggen over de kwaliteit van de manege.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 01:50

Er is op het gebied van grondwerk een heleboel voorbereidend werk te doen. Op het moment dat een ruiter voor het eerst OP een paard wordt gezet maakt het niet uit hoeveel grondwerk en theoretische opleiding daaraan is vooraf gegaan. Een ruiter dient zijn balans te vinden op dat paard en zich niet hoeven te bekommeren om de controle over het paard. In mijn ogen kom je daarbij niet om het initiele werk aan de longe heen.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 08:13

De meeste (niet alle) maneges die bitloos rijden als standaard promoten hebben een focus op natural horsemanship. Misschien moet je daar eens op googelen en kijken of het je aanspreekt. Meer dan naar bit/bitloos zou ik, net als mijn voorgangers, eerder kijken naar de manier van lesgeven en omgang met de paarden (denk ook aan weidegang etc.)

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:50

Ik zeg bitloos:)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:08

xLeoniee schreef:
Mimi1986 schreef:
Up

Offtopic maar waarom plaats je in alle topics een up? :')

Volgens mij voor het aantal berichten ofzo :')

Ik zou gaan kijken naar welke manege je het meest aanspreekt.
Ik zie dat je er al eentje gevonden hebt, dus ga er eens heen en kijk of het bevalt :D

lisasannexo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:46

dat ligt er aan wat voor type paard of pony het is, ik reed op een manege waar sommige pony's met bit reden omdat het echt nodig was en de paarden en ponys waarbij het nodig was reden gewoon lekker bitloos. ik heb ook even een vraagje aan jullie want ik weet niet waar ik dit moet plaatsen namelijk. ik droom al een paar jaar van een shetlander of a pony ik ga dus proberen mijn doel te berijken ( in 2015 een shetlander kopen) willen jullie alsjeblieft even mijn blog bezoeken http://shetlanderin2015.123website.nl/

alvast bedankt !

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:01

Ik zou gaan voor met bit rijden.

Unicorn_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:11

Ik zou ook voor bitloos gaan.
De basis is toch op je paard blijven zitten voor eerst. Maar als je straks voor bitloos gaat is dat toch wel heel anders als met bit.

Je kan altijd naar bit gaan.
Van bit naar bitloos is iets moeilijker dan als je al bit gewend bent.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:19

Wanneer heb je je eerste les gepland staan? Alvast heel veel plezier!!!

Ik moet zeggen dat ik het heel positief vind dat er maneges zijn die verder gaan denken dan hun neus lang is en dus ook nieuwe/andere manieren van leren rijden aanbieden :j . Dat de manier waarop les gegeven wordt goed moet zijn, staat buiten kijf maar ik vind het echt top dat maneges ook moderniseren!

Ik had zelf graag bitloos willen leren rijden op paarden die dat ook gewend zijn. Liever nog had ik op een BBP leren rijden. Ik laat dan even in het midden wat voor de manegepaarden beter is ;). Sowieso vind ik dat veel maneges hun cash cows beter zouden mogen behandelen.