Hoe belangrijk zijn jodhpurs vs gewone schoenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Hoe belangrijk zijn jodhpurs vs gewone schoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 11:44

Het is zo goed als geregeld, ik ga na een stop van een paar jaar weer paardrijden :+ ik heb alles nog in huis van jaren geleden... behalve laarzen of rijschoenen! Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen jodhpurs en gewone schoenen met een hak, zit daar uberhaubt verschil in?

Voorlopig zal ik even met gewone schoenen moeten rijden (wel met hak) maar ik vraag mij dus af hoeveel haast ik moet maken om 'echte' rijschoenen te kopen. Ik had al bedacht dat er geen/minder mogelijkheid is om sporen erbij te dragen, maar die gebruik ik toch niet dus dat is geen issue. Maken schoenen verder nog veel verschil?

lientje5

Re: Hoe belangrijk zijn jodhpurs vs gewone schoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 11:46

Ze moeten niet te breed zijn. Anders kom je vast te zitten in de beugel. Veel plezier alvast :)

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 11:54

Ze mogen tevens geen uitgesproken profiel hebben, maar doorlopend zijn met een ruw oppervlak. Je hebt dan steun maar dan kun je niet blijven hangen (bij je weet wel).

Diverse laarzen en jodphurs zijn verstevigd met een metalen strip zodat je daar steun aan hebt bij het lichtrijden en de verlichte zit.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 12:14

Leuk om te weten, dat met die metalen strip wist ik helemaal niet!

Dan ga ik trouwens toch maar alvast rond kijken voor betere schoenen, de schoenen waarmee ik wou gaan rijden zijn vrij breed en ze hebben helaas ook een flink profiel (dr. Martens enkellaarzen). Dus ik ga toch maar even een ritje naar de ruitersportzaak inplannen voor betere rij schoenen.

Bedankt voor het meedenken!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 13:50

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 13:54

Ik heb altijd de volgende schoenen:

http://www.voet-en-winkel.nl/media/cata ... 53-412.jpg

Deze zijn van Waldlaufer en zijn vrij prijzig, maar zo'n model heb ik altijd onder mijn chaps en ze zitten echt goed. Omdat ik ook veel loop op stal heb ik door deze schoenen aan het eind van de dag geen vermoeide voeten.

Pimpelmees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 22:18

Volgens mij zit er niet echt een verschil in behalve het profiel (en de hakken).
Het is natuurlijk wel het beste om jodhpurs te nemen want die hebben gewoon wat meer grip door die hakken (en die metalen strip).
Ik wist trouwens het nog niet van die strip, ik kijk nooit aan de onderkant van mijn laarzen :D
En zorg idd dat die schoenen niet te breed zijn, dat heb je bij sportschoenen al gauw, van die brede zolen.

Senas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 22:20

Ik rijd zelf geen paard maar ga wel met mijn vriendin mee. Ik heb een half jaar terug jodhpurs gekocht zodat mijn normale schoenen niet vies worden. Ik weet niet hoe het bij je op stal is maar nu het wat slechter weer wordt en met de sneeuw e.d. gaan je normale schoenen misschien (sneller) kapot.