Verharde uitloop mogelijk glad??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BiHB

Verharde uitloop mogelijk glad??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 09:09

Hallo Bokkers,

Ik heb een soort doorloopstal, drie grote boxen doorgebroken en het stalpad erbij, waardoor de paarden in rondjes kunnen lopen. Met daaraan vast een kleine verharde uitloop.
De uitloop bestaat voor een deel uit omgekeerde grind tegels en een deel is grof beton, wat er al lag.

Ze staan hierin met twee shetjes en een oudere fjord.

Er schijnt vandaag wat sneeuw te vallen ( er ligt hier al een klein laagje ) en vanavond wordt het hier waarschijnlijk -5.

De kans is dus wel groot dat de uitloop glad wordt.
Ik ben tot 13.00 aan het werk, daarna ga ik naar stal, ik zal het meeste weg vegen / scheppen.
Vanavond zal ik dit nog eens herhalen.

Maar wat kan ik verder doen?
Strooien jullie zout? (Gaan ze dat niet oplikken?)
Zouden jullie de uitloop dicht doen? (Dan kunnen ze dus niet naar buiten, dit zijn ze niet gewend)
Of zouden de paarden zichzelf wel redden met de gladheid??
(De fjord is 20, en wat minder soepel dan de twee kleintjes zeg maar.)

Het zou zo vervelend zijn als er eentje in de spagaat glijd zeg maar...

Dus... Wat zijn jullie ervaringen of adviezen?.

P.s paarden staan niet aan huis, en ik heb helaas geen mogelijkheid om er 24/7 naast te zitten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 09:16

Je kunt er eventueel zand over strooien dan zal het minder glad worden.
Paarden passen zich snel aan hoor als ze merken dat het glad is, lopen ze veel voorzichtiger.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 09:18

Ik meng zand met zout en strooi dat

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 09:18

Kan je niet wat stro o.i.d verspreiden over de uitloop? Onze twee hebben ook een verharde uitloop richting de wei maar heb er zelf ook nog oplossing voor. Mijn ervaring is wel dat wanneer ze 24/7 naar buiten kunnen, ze zich heel snel aanpassen en ze heus wel oppassen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 09:22

Erg simpele maar doeltreffende oplossing is vies (met mest vermengd :7 ) stro of beter nog wat smerig geworden vlas. Wordt het erg stroef van (vooral van dat laatste).
Moet je wel flink aan de schoonmaak als het weer gaat dooien maar meestal is dat toch een prutzooi dus moet je dat toch al doen.
Zout gaat toch wel erg in de hoeven zitten/om/aan en je moet wel heel veel strooien.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 09:26

Ik zou vooral geen zout strooien, erg slecht voor de hoeven.

Gewoon NIET vegen, dat maakt het vooral erg glad, en laagje zand erover of stro/vlas idd.

Hier ook bestrate uitloop, wij doen er eigenlijk niets aan, beetje vies houden en ze lopen vanzelf een stuk voorzichtiger.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 09:30

Klopt wat je zegt van het vegen.
Ik zou de uitloopt overigens vooral niet dichtdoen. Dan blijven ze in beweging en zijn ook niet zo *\%/* als je het weer open zet.
Meestal zijn ze wel slim met hoe ze doen hoor :(:) die van mij zijn altijd heel voorzichtig als het glad of hard wordt en zodra het wat beter begaanbaar is gaan ze uit hun stekker.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 09:33

Ik doe er een dun laagje (vies) zaagsel in. Zand zou ook een optie zijn. Mijn paard heeft hele gladde achterijzers (western: sliding plates) en heeft zo geen last van gladheid.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 09:35

Mijn paarden staan ook op een verharde uitloop en ik heb nooit gemerkt dat het glad wordt. Ze blijven er overheen lopen, dus de sneeuw wordt constant "bewerkt" en krijgt niet de kans om glad aan te vriezen. Wel passen ze zelf het tempo aan en lopen gewoon veel rustiger.

BiHB

Re: Verharde uitloop mogelijk glad??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 09:41

Jullie zeggen dus eigenlijk ook niet met sneeuw schuiver aan de slag??

Uitloop is echt niet ruim, dan lopen ze toch snel de sneeuw plat? En dán wordt het glad, is mijn ervaring...

Uitloop dicht is ook eigenlijk geen optie... Maar in gedachten zie ik die fjord al in de spagaat liggen... ( of wat gebroken / gescheurd hebben)

Maar misschien moet ik wat meer op t verstand van de paarden vertrouwen...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 09:47

Ze lopen het meestal niet plat/vlak/glad maar meer rommelig zeg maar.
Maar jij ziet het en kunt je paardjes beoordelen :j het is meer hoe het bij ons gaat wat ik je kan vertellen.
Ik heb twee pony's die blootvoets staan en een op sneeuwijzertjes.
Als je geen vies stro of vies vlas/zaagsel hebt zou ik gewoon de verse mest uitstrooien. Dat heb je meestal wel volop voor handen :7

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 10:09

Sneeuw laten liggen en er een laagje hooi overheen doen geen stro want dat word glad.
Ik deed dit voorheen ook het is zonde van je hooi maar het werkt perfect zeker als het gaat vriezen.
Zand werkt ook maar als er over het zand weer sneeuw komt dan is het effect weg wel blijft de onderlaag ruwer.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 11:10

Schuiven en dan strooien met strooizout (zonder kleine steentjes) en eventueel zand. Ik doe het al 9 jaar zo. Heb hier een grote bestraatte uitloop voor de stallen en ze krijgen er hele mooie schone voeten van. Nog nooit last gehad van dat het zout de hoeven zou uitdrogen. Kan ook bijna niet met al die nattigheid.