Cap voor mannelijke ruiter

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Senas

Cap voor mannelijke ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 12:26

Hallo Bokkers!

Wat zijn goede caps voor (beginnende) mannelijke ruiters? Waar moet ik echt op letten bij mijn aankoop? Ik ben op zoek naar een redelijk goedkope cap omdat ik nog niet zeker weet of het paardrijden echt goed bij mij past. Het liefst heb ik een model dat er niet al te vrouwelijk uit ziet.

Alvast bedankt!

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 12:32

Als je er nog niet teveel geld aan wil uitgeven, kun je misschien beter nu een simpele cap kopen in de Deacthlon. Die staat ook vrouwen niet :+
Ik denk dat Uvex wel "mannelijke" modellen hebben, maar die zijn wel meteen een pak duurder natuurlijk.

Edit: Ik zie nu op de site van de Decathlon dat ze nu veel meer caps hebben dan toen ik er daar één ben gaan zoeken, en ook stoerdere modellen, dus ik zou daar eens gaan zien :)
Laatst bijgewerkt door Iolanthe op 26-12-14 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Re: Cap voor mannelijke ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 12:35

Kijk bij decathlon, die hebben heel betaalbare caps en ook wel wat stoerdere vind ik

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 12:44

Iolanthe schreef:
Als je er nog niet teveel geld aan wil uitgeven, kun je misschien beter nu een simpele cap kopen in de Deacthlon. Die staat ook vrouwen niet :+
Ik denk dat Uvex wel "mannelijke" modellen hebben, maar die zijn wel meteen een pak duurder natuurlijk.

Edit: Ik zie nu op de site van de Decathlon dat ze nu veel meer caps hebben dan toen ik er daar één ben gaan zoeken, en ook stoerdere modellen, dus ik zou daar eens gaan zien :)

Ik wilde 't net zeggen... Vind het wel meevallen bij de Decathlon hoor. Met de mijne durf ik gewoon over straat, al ben ik de moeilijkste niet. De eerste persoon (m/v) die een helm draagt voor het mooie moet ik sowieso nog tegenkomen. Volgens mij draag je een helm voor de veiligheid - zelfs een Uvex - maar ik kan het verkeerd hebben. ;)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 12:45

Karin schreef:
Iolanthe schreef:

Ik wilde 't net zeggen... Vind het wel meevallen bij de Decathlon hoor. En de eerste persoon (m/v) die een helm draagt voor het mooie moet ik sowieso nog tegenkomen. Volgens mij draag je een helm voor de veiligheid - zelfs een Uvex - maar ik kan het verkeerd hebben. ;)

Naja ik kies wel iets uit wat ik mooi vind maar ik draag geen cap omdat het zo mooi is.

_Annika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 12:45

Ik zou ook niet hele goedkope nemen, je weet maar nooit wat de kwaliteit is, en het is wel voor je eigen veiligheid :+
Maar de Decathlon heeft wel betaalbare en goede caps :j

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 12:47

De caps van de Decathlon zijn niet duur en hebben netjes het CE/EN 1384-keurmerk. Zelfs die van 20-30 euro.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 12:58

Who the fiets cares hoe zo'n ding eruit ziet? Het moet je hoofd heel houden en als beginner is de kans dat jij 'm daarvoor een keer daadwerkelijk gaat gebruiken significant groter, dan bij een ervaren ruiter. Het enige aan een cap dat er toe doet is maat, pasvorm/draagcomfort en veiligheid (zoals hierboven vermeld, CE-EN 1384 norm). De rest is bullshit en je eigen perceptie van wat "vrouwelijk" is. Zolang het ding niet knalroze is, is het verder goed lijkt me.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 12:59

Maar alle caps die verkocht worden voldoen aan die norm toch? want bij divoza ofz kan ik het niet terug vinden bij de specificaties.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 13:01

Misschien ben ik heel naïef als ik ervan uitga dat grote ketens en andere goed bekend staande ruitersportzaken idd alleen caps met keurmerk verkopen. Daarvoor zou het dan iig niet hoeven uitmaken of een cap nou 20 of 200 euro kost.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 13:03

Karin schreef:
Iolanthe schreef:

Ik wilde 't net zeggen... Vind het wel meevallen bij de Decathlon hoor. Met de mijne durf ik gewoon over straat, al ben ik de moeilijkste niet. De eerste persoon (m/v) die een helm draagt voor het mooie moet ik sowieso nog tegenkomen. Volgens mij draag je een helm voor de veiligheid - zelfs een Uvex - maar ik kan het verkeerd hebben. ;)

Inderdaad! Je hebt helemaal gelijk hoor :) Ik bedoelde het ook eerder als Irtj_: het is voor de veiligheid, als hij ook mooi is is dat mooi ( :+ ) meegenomen.
Maar toen ik bij de Decathlon om een helm ging, hadden ze alleen van die oude stoffen modellen of van die blinkende, waarmee je er sowieso een beetje gek uitziet, man of vrouw :)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 13:04

Karin schreef:
Misschien ben ik heel naïef als ik ervan uitga dat grote ketens en andere goed bekend staande ruitersportzaken idd alleen caps met keurmerk verkopen. Daarvoor zou het dan iig niet hoeven uitmaken of een cap nou 20 of 200 euro kost.

Naja dat is iets waar je gewoon van uit mag gaan toch? Zeker als het om een keten gaat die goed bekend staat zoals Divoza of EJ.

Senas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 13:05

Eirikur schreef:
Who the fiets cares hoe zo'n ding eruit ziet? Het moet je hoofd heel houden en als beginner is de kans dat jij 'm daarvoor een keer daadwerkelijk gaat gebruiken significant groter, dan bij een ervaren ruiter. Het enige aan een cap dat er toe doet is maat, pasvorm/draagcomfort en veiligheid (zoals hierboven vermeld, CE-EN 1384 norm). De rest is bullshit en je eigen perceptie van wat "vrouwelijk" is. Zolang het ding niet knalroze is, is het verder goed lijkt me.

Nou, dat mag ik toch wel zelf uitmaken :P
De één vindt niet belangrijk en de ander wel.
Ze voldoen allemaal aan het keurmerk dus dan kan ik er net zo goed eentje uitkiezen die ook nog een beetje staat nietwaar?

Senas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 13:06

Bedankt voor de tips en linkjes mensen! :)
Zal ze straks eens doorkijken.
Decathlon is goed te doen met OV alleen ik loop fulltime stage en in het weekend geen studenten OV dus dan zou ik hem online moeten kopen.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 13:06

Karin schreef:
Iolanthe schreef:

haha, nou moet meteen denken aan die reclame van klein poosje (?) terug. Waar zo'n vrouw op een trapje zit, met een zwarte cap'muts' op.

Dus misschien toch het nieuwe mode item, na de rijbroeken, jophurs, rijlaarzen en chaps van de afgelopen jaren. :))

Verder wordt er gezegd goedkoop niet veilig of maakt niet uit.
Ookal worden alle caps aan alle veiligheidsregels getest, toch zou ik bijv. niet kiezen voor een casco. Heb in mijn begintijd vooral in het lesgeven toch erg ondeugdelijke caps gezien (bij val bovenkant direct eraf, bij val cap achterover, tijdens het rijden kind bijna gekeeld door cap, hoofdringen die zich langzaam verder openen, loslaten, en voooooorrraaaal die stomme oorsluitingen die constant naar beneden zakken)

Daarom wilde ik zelf geen draaiknopcap. Uiteindelijk wel op zo een uitgekomen vanwege een moeilijk hoofd, maar daarbij opgelet hoe stevig deze op mijn hoofd zat (dus niet te hoog), hoe stevig het mechanisme is, niet te veel ruimte aan de zijkanten over(dus geen ronde cap bij een ovaal hoofd). Hoe de cap in elkaar zit etc.

Ik zou dus niet zomaar ergens mn oog op houden maar eerst alles gaan passen. Nooit over nagedacht m/v cap, al snap ik dat je niet al die glitters erop wil (maar dat wil ik ook niet := ) . Gewoon gaan passen. En misschien ben je al klaar voor 20,-, misschien voor 50,- of misschien voor 80,- maar zou wel voor één gaan die lekker zit, beetje luchtig is, en vooral dus voor jou gevoel veilig :+
Maar zou niet te veel gaan beknibbelen, want daar krijg je later spijt van :D (vooral in de zomer als je een enorme zweetcap hebt gekocht := )

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 13:07

Een helm online kopen zou ik afraden. Pasvorm is zo ontzettend belangrijk bij een helm (niet alleen bij paardrijcaps). Een helm die niet goed zit (knelt, schuift enz.) beschermt niet en dan heb je er nog niets aan.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 13:13

ladypaard schreef:
Ookal worden alle caps aan alle veiligheidsregels getest, toch zou ik bijv. niet kiezen voor een casco. Heb in mijn begintijd vooral in het lesgeven toch erg ondeugdelijke caps gezien (bij val bovenkant direct eraf, bij val cap achterover, tijdens het rijden kind bijna gekeeld door cap, hoofdringen die zich langzaam verder openen, loslaten, en voooooorrraaaal die stomme oorsluitingen die constant naar beneden zakken)

Hangt dat niet meer samen met een goede pasvorm dan met de prijs?

Ik heb op aanraden van anderen modellen gepast van boven de 100 euro waar ik acuut hoofdpijn van kreeg. Nog niet eens van de prijs, maar omdat ze me voor geen meter pasten, in de winkel al niet. Zo'n helm kan dan wel 160 euro kosten, maar als-ie over mijn ogen zakt omdat-ie niet bij de vorm van mijn hoofd past heb ik er ook niets aan. Heb jaren met een Casco Master endurance gereden, geweldige helm. Helaas wordt-ie niet meer gemaakt in de kleur waarin ik 'm altijd had. Voor dagelijks gebruik heb ik nu een helm van 40 euro bij de Decathlon. Het ding zit mij als gegoten, net als die Casco Master. Pasvorm lijkt mij iig toch wel een belangrijke voorwaarde voor veiligheid. Uiteraard de juiste maat, maar ook is niet iedere helm voor iedere vorm hoofd geschikt.
Laatst bijgewerkt door Karin op 26-12-14 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Senas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 13:13

ladypaard schreef:
haha, nou moet meteen denken aan die reclame van klein poosje (?) terug. Waar zo'n vrouw op een trapje zit, met een zwarte cap'muts' op.

Dus misschien toch het nieuwe mode item, na de rijbroeken, jophurs, rijlaarzen en chaps van de afgelopen jaren. :))

Daarom wilde ik zelf geen draaiknopcap. Uiteindelijk wel op zo een uitgekomen vanwege een moeilijk hoofd, maar daarbij opgelet hoe stevig deze op mijn hoofd zat (dus niet te hoog), hoe stevig het mechanisme is, niet te veel ruimte aan de zijkanten over(dus geen ronde cap bij een ovaal hoofd). Hoe de cap in elkaar zit etc.

Ik zou dus niet zomaar ergens mn oog op houden maar eerst alles gaan passen. Nooit over nagedacht m/v cap, al snap ik dat je niet al die glitters erop wil (maar dat wil ik ook niet := ) . Gewoon gaan passen. En misschien ben je al klaar voor 20,-, misschien voor 50,- of misschien voor 80,- maar zou wel voor één gaan die lekker zit, beetje luchtig is, en vooral dus voor jou gevoel veilig :+
Maar zou niet te veel gaan beknibbelen, want daar krijg je later spijt van :D (vooral in de zomer als je een enorme zweetcap hebt gekocht := )

Ik rijd nog niet, dus een dure cap is zonde. Ik zit er alleen over na te denken rijlessen te gaan nemen in 2015 om te kijken of het iets is wat bij mij past. Ik wil dan liever een eigen passende cap dan eentje die ik steeds moet lenen. Voor 20 euro heb ik dan een prima cap daarvoor. Als ik besluit dat ik vaker ga rijden, kan ik ook kijken naar eentje met meer comfort.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 13:26

Ik zou direct kijken naar comfort, en dan misschien 2 tientjes meer uitgeven. Een goed passende cap is namelijk sowieso comfortabel, als hij niet comfortabel zit dan past hij ook niet goed en biedt dus geen optimale bescherming.

Daarnaast is het ook ontzettend storend om de hele les lang je cap te voelen zitten, op z'n plek te moeten duwen of er hoofdpijn van te krijgen, omdat het afleidt van de sport. Je gaat ook niet hardlopen op schoenen die nét niet lekker zitten en waar je blaren van krijgt :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 13:39

Vjestagirl schreef:
Een goed passende cap is namelijk sowieso comfortabel, als hij niet comfortabel zit dan past hij ook niet goed en biedt dus geen optimale bescherming.

Dat dus. Goede vergelijking ook, met die schoenen. :j

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 13:41

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 13:42

Dat is dus een model dat mij voor geen meter zit (en dus in mijn geval ook niet veilig zal zijn).

Echt, een helm is iets heel persoonlijks. Het beste kun je gaan passen in een winkel.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 13:45

Een cap is iets persoonlijks inderdaad daarom heb ik meerdere linkjes geplaatst van zowel verstelbare als niet verstelbare.
Je kan het beste naar een winkel gaan en daar zo veel mogelijk passen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 13:46

lrtj_ schreef:
Een cap is iets persoonlijks inderdaad daarom heb ik meerdere linkjes geplaatst van zowel verstelbare als niet verstelbare.
Je kan het beste naar een winkel gaan en daar zo veel mogelijk passen.

Daar ben ik het 100% mee eens. Ga naar een winkel (doe eens gek en reis in het weekend ;) ) en zet er zoveel mogelijk op. Vraag ook gerust een medewerkster om hulp, vertel wat je budget is en ga gewoon eens passen wat er lekker zit. Online bestellen is een hele grote gok.