Motorisch gestoord met betrekking tot het aandoen van chaps

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steefjuh87

Motorisch gestoord met betrekking tot het aandoen van chaps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 00:50

Ik laatst voor chaps gaan kijken bij EJ en wat valt mij op? Alle ritsen dienen van boven naar beneden aangedaan te worden!!
Ik ben daar echt te motorisch gestoord voor sorry hoor. Nu passen ze toch niet omdat ik te brede kuiten heb en heb daarom chaps aan laten meten bij Lipica met jawel de rits van beneden naar boven haha .. oftewel de goede kant op :D
Zijn er nog meer mensen die daar tegen aan lopen?

Zoefferd

Re: Motorisch gestoord met betrekking tot het aandoen van chaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 00:55

Misschien hebben ze het maar van boven naar beneden gedaan omdat anders de rits tijdens het rijden naar beneden ritst?

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 00:56

Ik heb ariat Concord, die gaan ook van beneden naar boven dicht.
't is niet zo dat ik problemen heb met chaps die van boven naar beneden dicht gaan.

Steefjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 01:00

Ik weet de filosofie er niet achter in ieder geval , maar ik ben daar echt motorisch gestoord in haha .. Kan dan op een of andere manier de uiteinden niet goed in elkaar krijgen om dan vervolgens de chaps dicht te kunnen ritsen .. Kan ook zijn omdat ik vrij brede kuiten heb dat het mij daarom niet lukt (dan moet het gelijk over het breedste gedeelte heen zeg maar) .. Ik zal wel zien hoe het uit gaat vallen met mijn aangemeten chaps: die moeten in januari klaar zijn in ieder geval :D

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 01:00

Mountain horse! Ik zweer bij de xcellsior chaps :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 01:46

Ik heb ook van beneden naar boven :D Zijn ariats volgensmij.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 01:49

Mijn ariats gaan ook de andere kant op. Mijn full chaps gaan wel van boven naar beneden dicht. Dat is helemaal lastig dichtritsen.

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 01:50

Ik heb ook die van EJ die van boven naar beneden moeten en ik ben er superblij mee haha! Als de rits lam wordt heb je het gezeur niet meer dat hij tijdens het rijden naar beneden zakt en dus je halve laars/chap open ligt.

Ik zat er laatst inderdaad ook over na te denken , en toen bedacht ik me dat ik ook onwijs irritante leren chaps heb gehad, waar de rits na 1,5 jaar flink lam van was, en die rits zakte gewoon open tot aan mijn enkel tijdens het rijden, niet fijn dus. En nu kan dat in principe niet meer gebeuren hahah! :D

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 02:05

Heb Kieffer chaps, gaan ook van beneden naar boven dicht. Heb ze nu 2 jaar en geen last van lamme rits. En heb ze toch zo'n 4 dagen in de week in gebruik.
Bij 1 een paar weken terug de rits moeten laten vervangen, maar dat was mijn eigen schuld; een keer te snel rits dicht willen doen en toen flink sok er tussen gehad. De rits van de andere chap is nog prima in orde.

Heb destijds in de winkel nog 2 andere lederen chaps gepast (merken weet ik zo niet meer) en die gingen overigens ook van beneden naar boven dicht.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 02:17

Ik heb ze gehad van amazone xl. Filler fully ofzo is het merk. Tevens voor dikke kuiten geschikt. De rits zakt inderdaad bij mij naar beneden, maar schijnt ook weer niet altijd te gebeuren. Je kunt ze proberen natuurlijk!

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 02:31

Ik heb synthetische chaps en bij mij loopt de rits ook gewoon van beneden naar boven. Ik moet me altijd in allerlei bochten wringen om de rits zeg maar in het 'beginstukje' te krijgen, mijn chaps zijn ook vrij stug en stevig, een beetje als echt leder. Kan daardoor ook niet heel makkelijk bukken want dan zit de boog in m'n knieholte te drukken. Voor mij zou een rits die dus andersom loopt eigenlijk best handig zijn, want als ik eenmaal dat 'beginstukje' heb gehad kan ik ze heel makkelijk verder dichtritsen. :)

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 03:46

Ik heb ook lederen chaps, gaan van beneden naar boven dicht! :D
Maar juist door mijn ietwat stevigere kuit ritsen ze open tijdens het rijden.. -O-
(Ik dacht altijd dat ik redelijk dikke kuiten had, maar bij het passen van hockey scheenbeschermers had ik gewoon maat M, terwijl ik bij rijlaarzen enz. Altijd een brede kuitmaat moet :o? )

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 08:41

Mijne gaan van onder naar boven dicht, maar ik vind het verschrikkelijk omdat ze weleens open gaan tijdens het rijden.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 08:46

ik snap je gedachtegang, maar het is echt om meerdere redenen dat de rits bij een chap van boven naar beneden gaat...
ten eerste zodat de rits tijdens rijden niet naar beneden zakt. (kan je uiteraard oplossen door als je de rits naar boven hebt gehaald er een klittenbandje onder door te halen, kan de rits niet meer zakken... )
ten tweede omdat je de rits nu van het brede stuk (je kuit uit) naar beneden rits en hierdoor de rits dus op zijn zwakste punt (het einde) de minste druk heeft... vaak gaat een rits veel langer mee op deze manier... (op je kuit is het breedste punt en staat de rits vaak onder spanning)

je moet niet vergeten dat er nagedacht is over de manier waarop een rits in de chap zit hoor :P
mag hopen dat je op zijn minst dan een klittenband hebt zodat de rits boven blijft zitten en niet weer opengaat onder het rijden ;) de eerste tijd gaat dat prima, maar naarmate het leer wat gaat meegeven en de rits ook gaat hij zonder dat bandje om je ritssluiting omhoog te houden toch vaak schuiven.. zonde van je dure chaps
+ je moet even nadenken, de rits slijt gewoon enorm snel zo, je kuiten span je ook vaker aan, dus komt er nog meer druk achter de rits etc.. het blijft de gevoeligste plek bij chaps, de rits, die je met een sluiting van onder naar boven alleen maar gevoeliger maakt..zonde..

het is even tegen je natuur in om tegen de richting in te ritsen, maar het heeft zo zijn voordelen op langere termijn, ze gaan vaak langer mee ;)
en dan zeg ik niet dat beneden naar boven 1maand meegaat, maar vaak bij een jaar of 1,5 of 2 gaan ze flink kuren krijgen.de leren, de niet leer gaan veel eerder raar doen.. en het ligt natuurlijk ook aan je kuiten, wat bredere kuiten zullen veel eerder de rits van de chap 'verknallen' dan de dunnere kuiten.. :P
en iedereen weet dat leren chaps véél langer als 2jaar ofzo mogen meegaan :)

Steefjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 12:22

Ja daarom zei ik ook dat ik de filosofie er achter niet weet maar wat jij zegt klinkt wel logisch .. Ik heb ze nu bij Lipica aan laten meten en die doen wel standaard van beneden naar boven maar dan zit er wel bovenaan nog een extra sluiting om te voorkomen dat de rits naar beneden gaat tijdens het rijden.
Vind het dan alleen niet logisch dat de standaard chaps van boven naar beneden open gaan en de meeste laarzen met rit van beneden naar boven want dan zou je zo'n zelfde gedachtengang verwachten. Maar die hebben natuurlijk allemaal ook nog een druksluiting extra bovenaan om open gaan van de rits te voorkomen.
Nou ja ik zie het wel als m'n chaps eenmaal binnen zijn(ergens in januari)

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 12:54

Steefjuh87 schreef:
Ja daarom zei ik ook dat ik de filosofie er achter niet weet maar wat jij zegt klinkt wel logisch .. Ik heb ze nu bij Lipica aan laten meten en die doen wel standaard van beneden naar boven maar dan zit er wel bovenaan nog een extra sluiting om te voorkomen dat de rits naar beneden gaat tijdens het rijden.
Vind het dan alleen niet logisch dat de standaard chaps van boven naar beneden open gaan en de meeste laarzen met rit van beneden naar boven want dan zou je zo'n zelfde gedachtengang verwachten. Maar die hebben natuurlijk allemaal ook nog een druksluiting extra bovenaan om open gaan van de rits te voorkomen.

eenn.. met je standaard laars ga je een stuk minder ruw om! door de stad lopen is heel wat anders dan draven/gappoleren op een paard etc. :)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 13:03

Ik heb chaps gehad met de rits van beneden naar boven, ten eerste zat ik dan flink te goochelen om de rits onderin het punt te krijgen waar ze bijeen moeten aangezien die aan de buitenzijde zit, had altijd erg handige standjes met mijn voet op een krukje, dat was an sich nog wel te doen maar waar ik tegen aan liep als voornamelijk bosruiter, is dat er zand/modder tegen je chaps aan vliegt met rijden en je rits uiteindelijk steeds moeilijker gaat van het zand wat tussen de rits gaat zitten, kun je wel schoonmaken maar je krijgt het er nooit helemaal uit. De rits ging dus steeds stroever en ik kreeg m steeds lastiger in het punt waar je ze bij elkaar moet doen in de meest handige standjes die je al moest staan.

Heb toen chaps gekocht met de rits van boven naar beneden, ten eerste kun je er veel makkelijker bij om ze aaneen te ritsen en ten tweede komt er nooit geen zand tussen de stukken waar de rits bij elkaar moet geritst worden.

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 13:06

Haha ik heb het juist precies andersom,als een rits onder begint krijg ik m nooit dicht. Had juist moeite met passende chaps te vinden waarbij de rits bovenaan begon

Steefjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 23:19

KingYasFenn schreef:
Steefjuh87 schreef:

eenn.. met je standaard laars ga je een stuk minder ruw om! door de stad lopen is heel wat anders dan draven/gappoleren op een paard etc. :)

Haha ja snap ik .. Ik bedoelde echter een standaard rijlaars ;)