Vreselijke hekel aan natte vacht (jaarling)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Vreselijke hekel aan natte vacht (jaarling)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 23:20

Mijn bijna jaarling vind het echt verschrikkelijk als zn vacht nat is. Het is echt superkomisch om te zien. Als hij vanuit de paddock naar de stal gaat, dan gaat hij in die stal helemaal los om zn natte vacht droog te schuren aan de muren en zn slowfeedernet, het is echt om je bescheuren! Staat hij buiten in de regen dan wil hij zo snel mogelijk eruit, hij vind het echt verschrikkelijk. Ik vind dit nogal bijzonder gedrag voor een paard, laat staan zo'n jonge.
Ik denk als hij later een grote jongen is, ik hem toch maar een ongevoerd regendekentje moet opdoen met erg vies weer :D
Herkent iemand die hekel aan regen?
ps hij is kerngezond en hij heeft een prima vacht, het is alleen de buitenkant die nat word :+

NathalietjeB

Re: Vreselijke hekel aan natte vacht (jaarling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 23:24

Kun je t niet eens filmen ik heb dit echt nog nooit gezien bij paarden wel honden

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 23:58

Ja zal ik eens doen, misschien morgen weer een kans haha. Hij doet het echt alleen bij een natte vacht, het irriteert hem gewoon duidelijk, gek genoeg doet hij dat ook alleen in zn stal, het droog willen wrijven doet hij niet als hij dus buiten in de regen staat. Dan komt hij er alleen in een drafje aan om naar binnen te mogen, waar hij met droog weer geen last van heeft. Hij heeft het overigens ook niet koud of zo.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 00:00

Nou je het zegt... hij heeft best veel weg van een hondje --grijnst---

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 00:03

Heb t nog nooit gezien dus ben wel benieuwd.
Kan je helaas ook niet vertellen wat je er eventueel aan kan doen.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 00:09

Ik merk het ook bij mijn ene paard dat hij niet graag in de regen staat. Bij hem helpt een regendeken met hals heel goed. Ik weet alleen niet of een ongevoerd regendekentje kwaad kan bij een jaarling? Als hij het echt zo verschrikkelijk vindt om nat te zijn is dat misschien fijn voor hem. Ik weet niet of ik nu iets raars zeg hoor, geen ervaring mee met jaarlingen haha.
Heb je wel schuilmogelijkheden voor hem? Een overkapping oid?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 00:13

heel herkenbaar. heb er hier ook 1 die tegen de stalwanden en hooinet omhoog vliegt als hij nat is. zelfs met regendeken doet hij het ook en als het regent staat hij het liefst binnen

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 03:37

Wat een divo :D Ken wel volwassen paarden die het ook vreselijk vinden Worst later idd een regendeken voor je divo

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 08:24

Jaaa Ikke20, dus DAT idd! Heb je een regendeken met hals? Want dat scheelt misschien dan wel? Hij staat zelfs met zn natte kont te bokken tegen het slowfeedernet om zn edele achterkantje te drogen! Ik mag hem trouwens niet met stro afdrogen, dat vind hij niet lekker. Idd, ik had hem Divo moeten noemen ipv Diesel whahaha. Het gekke is, het is een onwijs coole kikker, een beetje koninklijk zelfs, heel relaxed en zelfverzekerd, zeker voor zn leeftijd, maar zodra het regent is het ineens een heel ander paard hahaha. Zn koninklijke vachtje mag niet nat worden.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 08:26

Kim_astrix, ik heb me laten vertellen dat het not done is een jaarling met een dekentje. En eigenlijk hoop ik dat hij door het toch telkens te ervaren, er overheen groeit. Wil er niet al gelijk een miet van maken:-)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 09:34

Ik heb liever een jaarling met regendeken staan dan de hele tijd snotverkouden.

Hier ook een gehad die een hekel had aan regen,is ze nooit overheen gegroeid.
Die zette geen stap buiten de stal als ze ook maar dacht dat het ging regenen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 10:46

heb idd een regendeken met hals. meneer staat al vanaf zn 2de in de winter met dekens en ja zn weerstand is vanaf jaarling al niet optimaal geweest maar daar heeft dit niet veel mee te maken.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 10:46

Hier nog zoeen. Als die nat van de regen binnenkomt gaat ze zich compleet aan de hekken (mijn stallen bestaan uit hekken met tapijt erover) af staan drogen. Het jeukt blijkbaar. En zij heeft zelfs een winterdeken op, maar dat helpt dus niet echt bij haar.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 10:57

Ja , als veulen al boos !!!! Als het begon te regenen en zij nat werd :+
Liep ze stampend met haar oortjes plat rond, en ging dicht tegen haar moeder aanstaan om te schuilen.
Toen stond ze in de nacht nog binnen, later in de opfok 24/7 buiten al had ze wel een schuilhoek.
Maar goed ze is er gelukkig overheen gegroeit, en nu als 6 jarige dame maakt het haar niet meer uit, gelukkig maar want de wedstrijden zijn ook niet altijd binnen en droog !
Vandaar dat ik aanraad om geen deken op te doen ( tenzij het inderdaad een zwak dier is ) laat maar wennen

Zwarteparelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 11:19

Dit is heel normaal gedrag.
Ze regenen nat,waardoor ze jeuk krijge, er is niets lekkerders dan lekker rolle en schure in de stal.

Reacties zoals regendeken voor n jaarling zijn echt not done.
Ze hebbe niet de weerstand van een volwassen paard,waardoor je het met een dekentje nog beroerder gaat maken.

Nogmaals hij heb geen hekel aan regen of natte vacht. Hij vind het heerlijk om ff los te gaan in zijn stalletje.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 21:53

Ik zou zeggen laat maar buiten staan om af te harden. Zeker geen deken op doen. Tenzij hij ziek wordt natuurlijk masr zoals ik lees is dit dier gewoon niet zo gediend van regen. Aangezien we in een regenachtig landje wonen is hem er aan laten wennen de beste optie en dat is gewoon buiten laten maar moet uiteraard wel kunnen schuilen net als alle dieren. Andere optie is verhuizen naar een lekker warm klimaat _O-

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:53

inowa schreef:

Verkoudheid heeft niets met weersomstandigheden te maken, maar komt door een virus. Deze wordt alleen opgepakt als de weerstand van een mens/dier niet optimaal is. ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:17

Shenavallie schreef:
inowa schreef:

Verkoudheid heeft niets met weersomstandigheden te maken, maar komt door een virus. Deze wordt alleen opgepakt als de weerstand van een mens/dier niet optimaal is. ;)

ja en die kan natuurlijk omlaag gaan als een dier koud en nat is van de regen :P
zeker is lang rillen erg slecht voor de spieren waardoor diezelfde weerstand ook omlaag kan gaan

mijn pony heeft een gruwelijke hekel aan regen!
hij is opgegroeid in een natuurgebied dus je zou denken dat het een harde is.. 8-)
maar nee ....meneer staat te rillen als een rietje van de kou bij 25 graden buiten en veel regen.
zet ik die binnen dan gaat hij zich ook overal aan schuren.

hoe heb ik het opgelost?
gewoon lekker een deken om!
pony blij en ik blij *\o/*

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:48

Dat spreek ik ook niet tegen, elk paard is anders. ;) Waar het mij om gaat is dat het niet per definitie aan het weer zelf ligt. Als de weerstand van je paard niet best is, dan is hij met slecht weer wellicht iets vatbaarder. Maar een verkoudheid kun je ook hartje zomer oplopen. Als je duidelijk merkt dat een paard zich prettiger voelt met een deken, is daar niets mis mee. Er wordt alleen al heel snel een deken op gedaan bij jonge paarden, waardoor deze niet de kans krijgen om weerstand op te bouwen. ;)