Steigeren afleren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

menner2000

Steigeren afleren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 12:31

Hoi bokkers!!
Ik heb een probleem. Ik heb een verzorgpony, een kleine shetlander. Voor dat ik hem verzorgde hebben twee kinderen hem steigeren aangeleerd. Alleen nu gebruikt hij het als het niet moet en dan wordt het wordt gevaarlijk. Als ik hem ga poetsen is hij heel lief. Maar als ik met hem ga wandelen wordt hij vervelend. Hij is in het begin best wel lief maar als hij er geen zin meer in heeft gaat hij heel hoog steigeren en slaat hij de hoeven net langs je heen. Ik heb ook al wel eens gehad dat zijn hoef heel hard tegen mij aan kwam. Hebben jullie misschien tips om het af te leren?

LoveBodin

Re: Steigeren afleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 16:18

Vraag hulp.
Dit is echt gevaarlijk gedrag, en ik ben bang dat je het niet in je eentje kan gaan oplossen.

Ga je altijd alleen met hem wandelen? Of neem je iemand mee?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 16:29

Een volwassenen met ervaring erbij roepen lijkt me handig :)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 16:38

Inderdaad hulp vragen; dit is een lastig probleem. Daarom ben ik ook geen voorstander van het aanleren van steigeren als 'trucje' (tenzij je écht heel gevorderd bent in de vrijheidsdressuur).

(Sterker nog: Als het om mijn pony ging en ik kwam erachter dat mijn verzorgstertje(s) mijn pony leren steigeren, dan was einde verhaal voor de verzorgster(s)!
Maar dat even terzijde; het is in dit geval jouw schuld niet, natuurlijk!)

Het eerste wat bij me opkomt voor bij het wandelen: voorwaarts houden. Desnoods iemand meenemen die er met een zweepje achteraan loopt? Maar je moet echt goed weten waar je mee bezig bent; dus vraag hulp aan een ervaren persoon!

xElmoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 16:40

Ze zeggen wel eens dat als het paard omhoog komt dat je een tik met de zweep tussen de oren moet geven of een ei tussen de oren kapot slaan, leren ze het gelijk af... of dit een feit is durf ik niet 100 % zeker te zeggen maar het kan wel kloppen aangezien ze dan schrikken!

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 16:44

of in een lage garage zetten dan zal dat aardig pijn doen aan zijn hoofd!!

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 16:48

xElmoni schreef:
Ze zeggen wel eens dat als het paard omhoog komt dat je een tik met de zweep tussen de oren moet geven of een ei tussen de oren kapot slaan, leren ze het gelijk af... of dit een feit is durf ik niet 100 % zeker te zeggen maar het kan wel kloppen aangezien ze dan schrikken!

Ei tussen de oren slaan, doe normaal joh. Krijg je kopschuw paard van. En met schrikken leer je niet iets af.

melissapupa schreef:
of in een lage garage zetten dan zal dat aardig pijn doen aan zijn hoofd!!

En dan haalt hij zich open aan iets in het plafond en ben je verder van huis.

Mijn tip: zodra hij omhoog komt en hij is weer op de grond geef je hem een tik op zijn borst of kont. Mag wel even een flinke zijn, maar zeker niet op het hoofd doen, dan krijg je een kopschuw beestje.
Vraag een volwassenen om hulp, die staan soms even wat beter in hun schoenen :j

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 16:49

Ik heb altijd geleerd als een paard stijgergt en het mag niet mep dan met een ei op zijn kop.
heeft bij een kennis zijn paard goed gewerkt

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 16:49

@vivabyoux, is t niet beter om een flinke mep op de borst of aan de zijkant te geven als hij stijgert?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 16:50

Je moet geen paard hebben die zo bang is dat hij niet naar boven durft. Je moet gewoon een goed afgericht paard :) Ei op het hoofd is dus echt geen oplossing.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 16:51

Dan moet het wel een hele lage garage zijn, aangezien het om een shet gaat ;-)
Maar een tik tussen de oren is idd een oplossing die vaak na één a twee keer toepassen al voldoende is. Maar die tik moet je wel direct en tijdens de steiger uitvoeren, anders heeft het geen zin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 16:51

Opzij trekken. Daarmee haal je paard uit balans waardoor de lol er snel van af is voor het paard.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 16:52

lianne304 schreef:
Ik heb altijd geleerd als een paard stijgergt en het mag niet mep dan met een ei op zijn kop.

:n lijkt mij geen goede methode

LiannePuthzy schreef:
@vivabyoux, is t niet beter om een flinke mep op de borst of aan de zijkant te geven als hij stijgert?

Zweepje mee wanneer je er bij loopt en als ie dan de lucht in gaat de mep verkopen op de plek waar je het best bij kan. Op de borst tussen de benen vind ik altijd het handigst.
Nooit op het hoofd slaan. Ik heb altijd geleerd dat dat de enige plek is waar je niet mag afstraffen. Overal maar daar niet.

Je slaat een kind ook niet op het hoofd.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 16:53

VivaByoux schreef:
lianne304 schreef:

:n lijkt mij geen goede methode

LiannePuthzy schreef:

Zweepje mee wanneer je er bij loopt en als ie dan de lucht in gaat de mep verkopen op de plek waar je het best bij kan. Op de borst tussen de benen vind ik altijd het handigst.
Nooit op het hoofd slaan. Ik heb altijd geleerd dat dat de enige plek is waar je niet mag afstraffen. Overal maar daar niet.

Je slaat een kind ook niet op het hoofd.

idd drm, ik zeg ook nie op t hoofd, maar gwn op de borst of op de schouder ofzo

amber28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:02

Als je een ei kapot slaat tussen de pony zijn oren denkt hij door de klap dat hij zijn hoofd stoot tegen een balk ofzo en denken ze dat ze bloeden

Meestal houden ze dan op met steigeren

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:06

Een ei? Werkelijk een.. ei? :P Ben ik de enige die dat super raar vind? Ik bedoel waarom een ei en wie heeft er altijd een doos eieren bij zich?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:07

SindyKaya schreef:
Een ei? Werkelijk een.. ei? :P Ben ik de enige die dat super raar vind? Ik bedoel waarom een ei en wie heeft er altijd een doos eieren bij zich?

Doordat het breekt en dan vloeibaar iets uit komt denk :+

Imagination

Inderdaad, een ei kapotslaan op zijn hoofd als ie steigerd helpt meestal wel. Tjaa, misschien niet de vriendelijkste manier maar dan is hij het wel gelijk afgeleerd. En dan maar een keer ruw zijn ipv dat het valt als hij zijn evenwicht verliest of in een kuil terecht komt en struikelt of iets dergelijks en iets breekt.

Amado7

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:11

Ik zou zeker niet met eieren of een afstraffing op het hoofd aan de gang gaan.
Dit kan een kopschuw paard opleveren en dat wil je natuurlijk ook niet.

Ook ik adviseer je om hier hulp bij te zoeken, een paard wat steigert kan hartstikke gevaarlijke situaties opleveren.

Succes!

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:37

Hoeveel mensen je het ei ook aanraden: ik raad het je nog altijd af om de reden: KOPSCHUW mogelijkheid.

Een pony kan je op verschillende manieren steigeren afleren, maar kopschuwheid krijg je er eigenlijk niet meer uit.

EDIT: er zijn genoeg manieren om het af te leren, vraag een volwassenen om hulp.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:39

De gevaarlijke optie met het ei weer....
Ten eerste is je ei al stuk wanneer je hem nodig hebt en ten 2e ben je te laat wanneer je het goed wil doen. (En moet je dichtbij staan, wat heel gevaarlijk is)

Met elke manier van corrigeren is de timing het belangrijkste
zorg voor een ervaren volwassene die je ermee kan helpen.

Zomaar proberen met een zweep, kan het probleem nog veel groter maken. Pony heeft nu al geleerd om dit tegen je te gebruiken, dus niet gaan "proberen"!!

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:45

Uitleg over dat ei: Wat er in een ei zit is best warm. Als je het stukslaat op het hoofd (hoeft niet eens hard te zijn) denkt het paard dat hij zn hoofd heeft gestoten en dat hij bloedt. Zal hij dus niet snel doen. Zou het toch niet op deze manier doen ivm kopschuwheid inderdaad.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:57

VivaByoux schreef:
Mijn tip: zodra hij omhoog komt en hij is weer op de grond geef je hem een tik op zijn borst of kont. Mag wel even een flinke zijn, maar zeker niet op het hoofd doen, dan krijg je een kopschuw beestje.
Vraag een volwassenen om hulp, die staan soms even wat beter in hun schoenen :j

Zeker niet afstraffen zodra hij weer braaf op de grond staat, want je wilt juist graag dat hij alle 4 zijn voeten netjes aan de grond houdt. Tijdens het steigeren een mep geven kan in sommige gevallen helpen, mijn ervaring is echter dat het meestal alleen maar erger wordt. Vroeger een jaarling arab hengst verzorgd, die stond om de paar meter rechtop, en kreeg dan ook een schop, maar hielp niets. Gewoon goed voorwaarts houden en een keer een ruk aan het touw om hem wat uit balans te halen (wel uitkijken waar je dit doet natuurlijk, want als hij omvalt kan hij zich ook blesseren) werk naar mijn mening t beste...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 18:05

Niet ervoor maar ernaast gaan lopen net voor de schouder en als hij omhoog komt onder de buik raken. Hoeft helemaal niet hard. Instinktief komt een paard dan omlaag om zijn gevoelige buik te beschermen.
Eigenlijk moet je het voor zijn en als je ziet dat hij aanstalten maakt om omhoog te komen zet je de elleboog in de hals en draai je hem linksom kort om je heen. Als je ernaast loopt kan je ook zien wat hij van plan is want je kan zijn hoofd in de gaten houden. Je kan een zweepje meenemen waarmee je het voorwaarts kan houden door hem achter je rug langs aan te tikken. Zorg dat je wel veilige ruimte hebt rechts want hij moet kunnen uitwijken en dan niet in de sloot of in een fietsenstalling terecht komen.