Paardenverzekeringen??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Paardenverzekeringen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 22:19

Ik ben me wat aan het verdiepen in paardenverzekeringen en vrees dat ik er geen snars van begrijp tot nu toe. Ik lees namelijk vooral dingen die ik niet wil maar die er verplicht bij horen, zoals verzekeren voor de dood.

Wat ik zou willen is alleen eigenlijk ziektekosten verzekeren. En dan met name koliek en been/rug problemen. Dus de onverwachte kosten. Als hij zou sterven om wat voor ellendige reden dan ook daar hoef ik geen verzekering voor (die kans acht ik ook veel kleiner dan de kans op een blessure of koliek).

Zou iemand me op weg willen helpen?

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:07

Al mijn paarden bij Hippo zorg verzekerd voor een bepaald bedrag incl ziektekosten

Je hebt 25% van de rekening als eigen bijdrage. 75% word vergoed. Natuurlijk zijn er altijd dingen die buiten je polis vallen maar dat is bij iedere verzekering zo. Onder de 2000,- komt er een inspecteur langs om je paard te beoordelen. Daarboven moet je een klinisch rapport hebben van een dierenarts. Boven een bepaald bedrag incl foto's

Je hebt een basis dekking die kan je uitbreiden. Bij basis is dat als je paard dood gaat je de verzekerde waarde uitgekeerd krijgt. Als je alleen ziektekosten wil... Geen idee of dat kan. Moet je even bellen.

Blackberry28

Re: Paardenverzekeringen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:15

Heb die van mij bij EFO verzekerd en dan is de ziektekostenverzekering een aanvullende verzekering, maar weet niet of dit overal zo is? Heb een eigen risico van 150 euro en de voorrijkosten worden ook niet meer vergoed, dus ben er niet echt blij meer mee en ga hem daarom ook op zeggen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 23:18

Bedankt voor de info! Ik zal deze verzekeraars in elk geval een mailtje sturen met de vraag om info. Zo direct kon ik op hun sites niet iets vinden over puur ziektekosten verzekeren trouwens. Het is altijd in combinatie met een overlijdensverzekering.

Misschien zijn er mensen die dit al hebben en weten waar ik dat kan vinden?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:31

Ben benieuwd of dat kan inderdaad, kon het ook al niet vinden. Bij deze bijvoorbeeld
http://www.hoppaard.nl/?gclid=CN-4kr3Z2 ... wgodJZAABw ook al niet.

En dit staat bij Hippozorg: Hippo Zorg biedt drie verschillende ziektekostenverzekeringen, welke aanvullend op de basisverzekering worden afgesloten. Het is niet mogelijk losstaand een ziektekostenverzekering af te sluiten, dit kan alleen in combinatie met een basisverzekering. Deze is dan ook gekoppeld aan de basisverzekering.

En bij Equine Risk dus ook niet: http://www.horses.nl/artikelen/losse-zi ... -mogelijk/

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 23:50

Interessant die laatste link!

Eigenlijk zeggen ze dat de ziektenkostenverzekering niet uit kan voor een leuk klinkend bedrag en dat ze daarom de basisverzekering in het leven hebben geroepen zodat het net lijkt alsof je voor dat hogere bedrag ook echt meer waar krijgt terwijl de risico's voor de gebeurtenissen die gedekt worden door die basisverzekering erg laag zijn waardoor zij er voldoende winst op kunnen maken.

Of begrijp ik het nu verkeerd?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:01

Zo las ik het ook inderdaad.

Stalgenootje van mij had elk jaar pech met haar paard en die is zelfs uit de verzekering gegooid, omdat ze dus te veel had geclaimd ieder jaar. Ook best raar, want er zijn nog altijd een hele hoop mensen (zoals ik tot nu toe) die alleen premie betalen en nooit iets claimen. (overigens niet bij Equine Risk hoor) Maar zij wist dus ook niet dat dat in de voorwaarden stond dat ze je er dan uit kunnen gooien. Maar blijkbaar als ze niks aan je verdienen mag dat.

Even offtopic: gaaf paard heb je, hou wel van brede vosjes :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 00:06

Smerige toestand! Dat zal toch niet voor elke verzekeraar gelden?

Is het eigenlijk zo dat ze je ook uit de verzekering kunnen gooien als het paard ouder wordt?

Ik heb in elk geval een stuk of wat mailtjes de deur uit gedaan. Ben benieuwd!

Offtopic: dank je! Ben erg blij met hem :D

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:13

Bij mijn verzekering is dat als ze 25 zijn:

Artikel 40, Oudere paarden
a. Met ingang van het kalenderjaar waarin het dier 20 jaar wordt, wordt de dekking van de Uitgebreide en de UitgebreidPlus ziektekostenverzekering gewijzigd in een Beperkte Ziektekostenverzekering.
b. Met ingang van het kalenderjaar waarin het dier 25 jaar wordt, wordt de ziektekostenverzekering beëindigd.

En vanaf 20 krijg je minder vergoed, zou je premie dan ook minder worden als je hem voor een hoger bedrag verzekerd had?

b. Per jaar wordt maximaal 100% van de verzekerde waarde van het dier zoals in de polis staat vermeld uitgekeerd, echter nooit meer dan € 5.000,--. Vanaf het kalenderjaar waarin het dier 20 jaar wordt, wordt maximaal 100% van de verzekerde waarde van het dier zoals in de polis staat vermeld uitgekeerd, echter nooit meer dan € 1.500,--.

Ben benieuwd welke reactie je krijgt van de maatschappijen die je gemaild hebt.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:23

Volgens mij kun je de premie beter opsparen op een spaarrekening... dat is dan je potje voor paardennoodgevallen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 00:25

@PLK, een potje heb ik aangelegd voor ik mijn paard kocht. Maar met wat pech heb je meerdere problemen na elkaar en elk potje kan leeg. Daarom leek een verzekering bovenop mijn potje me niet zo'n slecht idee. Vandaar dat ik me in het onderwerp aan het verdiepen ben.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:46

Ik zit ook te kijken naar een ongevallen verzekering (ik wil wel icm overlijdensverzekering).
Nadat ik mijn potje zodanig heb opgepot wil ik de verzekering ook laten vallen, maar leek me voor nu wel een goed idee.

Maar ik lees overal eigen risiko en 80% vergoed etc, is er een verzekering die alles vergoed?
Ik wil best iets meer betalen en goed gedekt zijn dan steeds alsnog zelf bijbetalen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:40

troi schreef:
Interessant die laatste link!

Eigenlijk zeggen ze dat de ziektenkostenverzekering niet uit kan voor een leuk klinkend bedrag en dat ze daarom de basisverzekering in het leven hebben geroepen zodat het net lijkt alsof je voor dat hogere bedrag ook echt meer waar krijgt terwijl de risico's voor de gebeurtenissen die gedekt worden door die basisverzekering erg laag zijn waardoor zij er voldoende winst op kunnen maken.

Of begrijp ik het nu verkeerd?

Nee, dat begrijp je heel goed.
De verzekeraar is geen filantropische instelling om arme mensen met een paard te helpen bij onverwachte kosten. Het is een bikkelhard commercieel bedrijf met een simpel doel: winst maken! Zolang er meer binnen komt aan premies dan dat er uitbetaald moet worden aan claims, gaat het goed en op het moment dat er meer claims dan inkomsten zijn, gaat de premie omhoog.
10 jaar geleden betaalde je ongeveer 10-12% premie van de verzekerde waarde voor een volledige basis plus ziektekostenverzekering; ik ben laatst al tarieven van 22% (!!!) tegen gekomen.

Verzekeren doe je datgene waarvan je de kosten niet kunt overzien en/of dragen. Hoe ver jouw financiële polsstok is, kan ik niet beoordelen, maar bedenk heel goed dat je op dit moment binnen 5 jaar het potje van de verzekeraar hebt gevuld om aan de verplichtingen naar jou toe te voldoen.
De crux zit 'm in de voorwaarden waaronder wordt uitgekeerd met eigen risico, maximale uitkeringspercentages per geval en per jaar en als je het goed uitrekent betaal je nog altijd de helft van alle kosten met als nadeel dat je vaak wordt beperkt in je keuze van behandeling, arts en kliniek!

Lees dus heel erg goed alle voorwaarden voordat je met een verzekeraar in zee gaat, dat voorkomt een hoop ellende als er dan iets aan de hand is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 18:08

flappie28 schreef:
Bij mijn verzekering is dat als ze 25 zijn:

Artikel 40, Oudere paarden
a. Met ingang van het kalenderjaar waarin het dier 20 jaar wordt, wordt de dekking van de Uitgebreide en de UitgebreidPlus ziektekostenverzekering gewijzigd in een Beperkte Ziektekostenverzekering.
b. Met ingang van het kalenderjaar waarin het dier 25 jaar wordt, wordt de ziektekostenverzekering beëindigd.

En vanaf 20 krijg je minder vergoed, zou je premie dan ook minder worden als je hem voor een hoger bedrag verzekerd had?

b. Per jaar wordt maximaal 100% van de verzekerde waarde van het dier zoals in de polis staat vermeld uitgekeerd, echter nooit meer dan € 5.000,--. Vanaf het kalenderjaar waarin het dier 20 jaar wordt, wordt maximaal 100% van de verzekerde waarde van het dier zoals in de polis staat vermeld uitgekeerd, echter nooit meer dan € 1.500,--.

Ben benieuwd welke reactie je krijgt van de maatschappijen die je gemaild hebt.

Da's altijd zo jammer, he? Zorg je goed voor je paard, worden ze oud en mag je dan alsnog zelf voor de medische kosten opdraaien op het moment dat die interessanter worden. Jammer......

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:42

Hmm, ik zat er ook over te denken om een verzekering af te sluiten, maar als ik dit allemaal lees zit ik toch wel weer te twijfelen.
Maar wat doet zo'n inspecteur van bijvoorbeeld Hippozorg dan? Hij kijkt naar het rapport van de dierenarts, en verder...?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:38

troi schreef:
Wat ik zou willen is alleen eigenlijk ziektekosten verzekeren. En dan met name koliek en been/rug problemen. Dus de onverwachte kosten. Als hij zou sterven om wat voor ellendige reden dan ook daar hoef ik geen verzekering voor (die kans acht ik ook veel kleiner dan de kans op een blessure of koliek).

Zou iemand me op weg willen helpen?

Wat jij wil, alleen ziektekosten verzekeren, kan bij mijn weten bij geen enkele verzekering. Is mijn inziens wel een gat in de markt, maar goed. Verder is het zo dat je veelal geen ziektekosten kunt verzekeren voor zaken die je niet in de basisverzekering hebt zitten.

Bedenk verder dat bijvoorbeeld koliek onder de acute aandoeningen valt, maar de been- en rugproblemen veelal onder de zgn. orthopedische of van binnenuit komende aandoeningen. Die orthopedische aandoeningen (zoals artrose, kissing spines, OCD) zijn veelal alleen gedekt bij de meest uitgebreide, en dus duurste, verzekeringen. Daarnaast moet je bedenken dat een paard met bijvoorbeeld zware artrose niet dood neervalt, maar wel totaal ongeschikt kan worden als rijpaard. Wat wil je dan? Inslapen, vind je een grasmaaier in de wei waar je alleen mee kan poetsen en wandelen prima, wil je weer een rijpaard kunnen kopen?

PLK schreef:
Volgens mij kun je de premie beter opsparen op een spaarrekening... dat is dan je potje voor paardennoodgevallen

Een eigen spaarpotje is prima, maar voorwaarde is wel dat je voldoende tijd moet hebben om daar geld in te stoppen voordat je het nodig hebt. Heb je serieus problemen met een paard, dan zit je zo op 3000 – 5000 euro aan ziektekosten (denk aan foto’s, medicijnen, behandelingen, controles, wellicht een (koliek)operatie).
Behandeling is niet altijd een garantie op succes, weet ik helaas uit ervaring. Wil je dan een ander paard weer kunnen kopen, dan zal je dus ook voldoende geld voor vervanging van het paard in het potje moeten stoppen. Een beetje leuke KWPN-er zit zomaar op ca. 6.000 euro, dus in mijn visie zou je dus een bedrag van richting de 10.000 euro moeten sparen (of 1,5 -2x de waarde van het paard). Heb je zoveel geld op je bankrekening staan, is een verzekering wellicht niet nodig.

marley93 schreef:
Maar wat doet zo'n inspecteur van bijvoorbeeld Hippozorg dan? Hij kijkt naar het rapport van de dierenarts, en verder...?

De inspecteur kijkt of de verzekerde waarde en de kwaliteit van het paard overeenkomen. Ik heb 2x een inspecteur op bezoek gehad. In beide gevallen werd het paard op stand en in beweging op het harde en aan de longe beoordeeld. Waarna de inspecteur laaiend enthousiast weer vertrok.

flappie28 schreef:

Hele interessante link. Ik zal wel simpel zijn, maar dit snap ik niet:
Citaat:
Bij pakket Goed betaal je geen eigen bijdrage. De ziektekostennota wordt dus volledig voor 90% vergoed.

Sinds wanneer is 90% volledig? De eigen bijdrage is hier dus gewoon 10%. Misleidende informatie als je het mij vraagt.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:11

PLK schreef:

Ik heb het ook 'in eigen beheer' :j

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:34

Ik had ook een offerte aangevraagd voor mijn shet met een waarde van 750. Werd vandaag gebeld en kreeg te horen dat ik maar Max 750 euro per jaar kon declareren.
Dit was voor mij duidelijk een geval van niet goed de kleine lettertjes lezen. Ik dacht, en Had van mijn vriendin gehoord, dat je onbeperkt kon declareren. Zijn meer mensen daar de 'fout' mee ingegaan?
Want het kwam er op neer dat je een shetlander beter niet kon verzekeren omdat ze niet veel waarde hebben.
Als de dierenkliniek dan ook shetlander tarieven gaan rekenen..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:52

lightmorebh schreef:
Ik had ook een offerte aangevraagd voor mijn shet met een waarde van 750. Werd vandaag gebeld en kreeg te horen dat ik maar Max 750 euro per jaar kon declareren.
Dit was voor mij duidelijk een geval van niet goed de kleine lettertjes lezen. Ik dacht, en Had van mijn vriendin gehoord, dat je onbeperkt kon declareren. Zijn meer mensen daar de 'fout' mee ingegaan?
Want het kwam er op neer dat je een shetlander beter niet kon verzekeren omdat ze niet veel waarde hebben.
Als de dierenkliniek dan ook shetlander tarieven gaan rekenen..

Klopt; er zijn verzekeringen die naast uitkering per geval ook een jaarlimiet hebben. Dat staat inderdaad in de kleine lettertjes en daarom moet je die ook zo goed lezen.

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:58

Ja indd het is dat de verzekering mijzelf belde daarover. Zijn er ook verzekeringen die dat niet hebben? Heb gelijk mijn vriendin maar ff gecontract want bij haar paard staat een erg duur grapje in de planning. Wel apart bij mijn kat keert de verzekering gewoon alles uit wat ik indien.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:08

Wel netjes dat ze daar even over opbellen, maar wel heel goed om van tevoren te weten.