Winter en je paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Winter en je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 23:00

Hallo het begint langzaam aan winter te worden maar als er sneeuw komt en ligt wat doen jullie dan met je paard-pony???? Ik heb alleen een buitenbak om in te rijden. Die is bevroren zodra het vriest.....
:)
Ben benieuw naar jullie reacties!

BlueStar

Re: Winter en je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:03

Als de bodem zo hard is mag bij ons op stal de paarden de hele dag weer op het land staan. Dus bewegen ze zichzelf.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 23:11

Ja bij ons ook maar ik dacht meschien doen er mensen nog iets van loswerk oefeningen ofzo :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:13

Het begint niet winter te worden, het ís winter :P
Als de stalhouder voor het vriest de bak glad sleept kun je nog prima stappen en draven in een bevroren bak.
Zonder ijzers kun je prima in de sneeuw rijden of wandelen / grondwerken.
Bij ons gaan ze ook in de winter gewoon het land op overdag. Dus een dagje ( of wat langer)niet rijden is dan niet zo erg

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 23:15

Oke bedankt

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:16

Ik rij niet als het echt hard heeft gevroren(wij hebben alleen gras en zandbak). Verder vind ik het een beetje eng als het de hele dag geregend heeft om te gaan rijden op het gras ivm hoefijzers van mijn paard. Dan ga ik lekker naar 't duin of in t zand.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:17

Afgelopen winter heeft het amper gevroren. Ik hoop dat deze winter net zo zacht uitvalt....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:22

Cassidy schreef:
Afgelopen winter heeft het amper gevroren. Ik hoop dat deze winter net zo zacht uitvalt....

Anders ik wel! Mag wel wat minder regen haha... Maar sneeuw mag absoluut weg blijven.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:31

Ineke2 schreef:
Cassidy schreef:

Anders ik wel! Mag wel wat minder regen haha... Maar sneeuw mag absoluut weg blijven.

Sneeuw wel ja. Maar laat het a.u.b. 2 weken even hard vriezen ;) Hier in Friesland gaan hele weilanden stuk door een te veel aan muizen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:40

Alsjeblieft geen vorst. Muizen zijn op een andere manier aan te pakken....een beetje muis overleeft een beetje vriesweer.

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:42

Als ik aan sneeuw denk, zie ik me paardje weer met een dikke laag sneeuw op zijn rug staan :D en net voor de foto er weer afschudden |(

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:44

Nou ik merkte het deze week wel; heb vandaag voor de eerste keer kunnen rijden deze week (enige mogelijkheid tot binnenbak) en heb eigenlijk wedstrijd zondag... (En had me voorgenomen nog hard aan dingen te werken := )
Binnenbak is gewoon niet te doen met dit weer :n

Maar zolang het niet vriest of sneeuwt mag ik niet klagen, dan kunnen we in ieder geval veilig met de trailer op pad

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:46

Ineke2 schreef:
Het begint niet winter te worden, het ís winter :P
Als de stalhouder voor het vriest de bak glad sleept kun je nog prima stappen en draven in een bevroren bak.
Zonder ijzers kun je prima in de sneeuw rijden of wandelen / grondwerken.
Bij ons gaan ze ook in de winter gewoon het land op overdag. Dus een dagje ( of wat langer)niet rijden is dan niet zo erg

Dat slepen werkt natuurlijk ook alleen maar als de bodem vrij droog is. Mijn bak en paddock zijn nu nog net geen meer geworden de afgelopen dagen en als het nu zou gaan vriezen ben ik mooi de pineut wat dat betreft. Gelukkig hebben we een stukje verderop een wei, waar ze dan kunnen lopen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:46

Naar het duin of strand als het goed te doen is ;)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:50

Voor insecten en ander ongedierte is het wel belangrijk dat het even 2 weken goed vriest. Dus dat zou ik wel graag willen.

Hier kunnen we de baan eigenlijk altijd goed houden, zelfs met dikke vorst. Evt kan ik de binnenbak in, maar daar rijdt ik liever niet :D

Dus behalve dat ze een beetje koekoek met dat koude weer kunnen zijn, heb ik er verder geen last van!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:51

Cassidy schreef:

Ik hoop het tegenovergestelde, dan vriest mijn paddock mooi droog op! :D
Sorry! :+

Ach en er word zoveel gestrooid, ik ga gewoon op buitenrit met vorst en sneeuw. Ook als er niet gestrooid is, ik heb twee ogen en gezond verstand, en mijn paard heeft dat alles ook met daarbovenop nog four wheel drive. Ook wat rustige arbeid in een bevroren bak kan best. Zelfs in stap zijn er nog zat oefeningen om de spieren bij te houden.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 00:00

Ik hoop ook dathet niet gaat vriezen! voor muizen enzo wel fijn voor mij mag er alleenmaar met kerst sneeuw vallen en na kersr moet alles weg zijn :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 00:03

LisaFalco schreef:
Nou ik merkte het deze week wel; heb vandaag voor de eerste keer kunnen rijden deze week (enige mogelijkheid tot binnenbak) en heb eigenlijk wedstrijd zondag... (En had me voorgenomen nog hard aan dingen te werken := )
Binnenbak is gewoon niet te doen met dit weer :n

Maar zolang het niet vriest of sneeuwt mag ik niet klagen, dan kunnen we in ieder geval veilig met de trailer op pad

Een buitenbak is niet te doen bedoel je denk ik...
Ik heb gewoon kunnen rijden deze week hoor, alleen vanmorgen niet. Wegens regenval s'nachts en s'ochtends... Maar morgenochtend is hij gewoon weer te rijden.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 00:11

Ik heb idd ook alleen een buitenbak. Die is nu ook nog erg nat door alle neerslag van de laatste week. Ik rij dus ook maar 2/3 keer per week nu waarvan 1x in de binnenbak op de vereniging. Ik rij overigens wel gewoon nog wedstrijden. Ze lopen de hele dag in het land dus ze houden zichzelf wel in beweging :)

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 01:21

Van een beetje vriezen gaan muizen en ander ongedierte inderdaad niet dood. Daarom mag het ook wel 2 weken vriezen haha. Maar dat verwacht ik pas in februari. Hier zetten de boeren zelfs hele stukken land onder water om de muizen te doden. Kilometers weiland aan gort met grote dode stukken gras er in. Geen land, geen voer, geen beesten ;)
Edit: @Cassidy. Muizen kun je uiteraard op een andere manier aanpakken. Maar met zo'n 100 hectare land werkt een beetje muizengif en 4 boerderijkatten niet :P haha. Juist doordat het vorig jaar zo'n zachte winter was is de natuur nu verstoord.

En daarnaast heb ik toch echt veel liever koud weer, windstil met een zonnetje (wat vaak zo is als het vriest). Dan dit vieze natte weer rond de 10 graden ;) Sneeuw ben ik geen fan van hoor :P Dan kunnen we niet met de trailer op pad.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 01:25

Aan de hand wandelen. :)

Edit: of een piste huren.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 01:49

Hier ook alleen een buitenbak, die is nu compleet nat door de regen dus niet te rijden.
Dus de laatste week heb ik alleen buitenritjes gedaan.
Maar ik heb het geluk dat het hier erg landelijk is, rustige onverharde landweggetjes en het bos waar ik heen kan gaan.
En ik heb een brave merrie die ik ook al jaren heb, daarmee kan ik ook met een gerust hart naar buiten.
Als het echt te gevaarlijk is buiten, dat alles spekglad of keihard is door ijzel of vorst dan rij ik gewoon niet.
Ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat kan of als je in de sport rijdt dit ook niet zo handig is. :)

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 01:57

Bij mij geen binnen/buiten bak, geen paddock, alleen een weiland en een stal.. Dus buiten rijden is nu alleen maar op het harde want de bermen en "ruiterpaden" zijn allemaal modderig en onveilig.
A.u.b. geen vorst, dan wordt het allemaal zo glad en kan ik helemaal niets meer..

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 02:05

Laten we hopen dat het eerst een beetje droog word en dan gaat vriezen. Van dit weer word ik nl niet echt vrolijk.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 10:10

nee klopt ik kan de komende week niet rijden ivm slecht zadel......... hoop niet dat het gaat vriezen dan is de bak hard :(