Hoe haal ik mijn shet uit de wei?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

iiSunshine

Hoe haal ik mijn shet uit de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 21:34

Oké even kort het verhaal:
Ik verzorg 1 shetlander
Mijn vriendin verzorgt 1 shetlander
Die staan bij elkaar in de wei met een sterke haflinger
Binnenkort kan mijn vriendin niet meer voor haar verzorgshet zorgen. Nu wil ik wel doorgaan met mijn verzorgshet. Ze staan 24/7 buiten, en binnen die boerderij is 1 grote stal met een gangpaadje. Mijn vriendin pakte de haflinger ik de 2 shetties zo gingen we naar binnen haflinger in de stal en ik zette de pony's vast in het gangpad en zo gingen we poetsen enz.
Maar als ik alleen ben kan ik niet alle 3 de pony's tegelijk meenemen
De omheining van de weide bestaat uit 2 stroomdraden met dit eraanvast
http://www.marktplaats.nl/z/dieren-en-t ... goryId=395
Die kun je dan zo vastmaken enz
Wie o wie kan mij hiermee helpen?
Als ik informatie ben vergeten zeg het dan even

Moos99

Re: Hoe haal ik mijn shet uit de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:35

Ik snap je vraag niet, je hoef toch niet alle drie de paarden tegelijk mee nemen?

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 21:36

Moos99 schreef:
Ik snap je vraag niet, je hoef toch niet alle drie de paarden tegelijk mee nemen?

Nee maar ik wil ze allemaal naar binnen hebben maar ze zijn allemaal zo gehecht dus ik ben bang dat ze dan ontsnappen/over de stroomdraden springen omdat ze bang zijn dat mijn shet weggaat ofzo

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:38

Als je alleen bent kun je het beste de pony's een voor een uit de wei halen en poetsen. Als je klaar bent met de eerste zet je die terug en haal je de volgende. Dat lijkt mij de simpelste oplossing.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:39

Wat ik doe is eigenlijk niet echt verantwoordelijk... maar het werkt...Als ik een van mijn paarden uit het land wil halen en de ander er in wil laten (voornamelijk neem ik mijn ijspander mee en dan wil mijn shet er bij uit) dan laat ik de IJslander voor mij aan lopen als ik de draden open heb. De IJslander gaat net buiten het hek gras eten en dan kan ik snel het draad dicht doen en mijn shet tegen houden. Dus de IJslander staat gewoon eventjes los. Nu kan dit natuurlijk niet met elk paard... en ik zou dit ook niet zomaar proberen. Je kan denk ik het beste even de eigenaar van de paarden vragen om mee te gaan of een van je ouders, vriendinnen?

[edit] zie dat je bang bent dat ze uitbreken. Ik denk dat je dit gewoon moet gaan proberen. En dan met iemand er bij. Wie weet gaat het hadstikke goed.
Laatst bijgewerkt door Gydja op 17-12-14 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 21:39

Aukelizzy schreef:
Als je alleen bent kun je het beste de pony's een voor een uit de wei halen en poetsen. Als je klaar bent met de eerste zet je die terug en haal je de volgende. Dat lijkt mij de simpelste oplossing.

Ik wil alleen mijn eigen poetsen, maar ook longeren en wandelen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:41

iiSunshine schreef:
Moos99 schreef:

Nee maar ik wil ze allemaal naar binnen hebben maar ze zijn allemaal zo gehecht dus ik ben bang dat ze dan ontsnappen/over de stroomdraden springen omdat ze bang zijn dat mijn shet weggaat ofzo

Hoe doet de eigenaar van de shetlanders dit? Wilt de eigenaar dat je ze dan alle drie binnen zet?
En als je dan bijv. gaat wandelen met de shetlander .... laat je dan de haflinger in de stal en de andere shet vast in het gangpad staan?
Je kunt ze prima gewoon in de wei laten staan hoor. En als je twijfelt moet je eens overleggen met de eigenaar wat deze er van denkt.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 21:42

Gydja schreef:
Wat ik doe is eigenlijk niet echt verantwoordelijk... maar het werkt...Als ik een van mijn paarden uit het land wil halen en de ander er in wil laten (voornamelijk neem ik mijn ijspander mee en dan wil mijn shet er bij uit) dan laat ik de IJslander voor mij aan lopen als ik de draden open heb. De IJslander gaat net buiten het hek gras eten en dan kan ik snel het draad dicht doen en mijn shet tegen houden. Dus de IJslander staat gewoon eventjes los. Nu kan dit natuurlijk niet met elk paard... en ik zou dit ook niet zomaar proberen. Je kan denk ik het beste even de eigenaar van de paarden vragen om mee te gaan of een van je ouders, vriendinnen?

Dit zou ik opzich kunnen doen... Zat er ook al aan te denken om gewoon de onderste los te doen, er zelf onderdoor, pony pakken en de bovenste losmaken er snel tussendoor te glippen...(en daarna de onderste vast) Geen idee of dit gaat werken

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:43

Als er 2 op het land blijven denk ik dat het uitbreken wel mee zal vallen. Je kunt eventueel een pluk hooi (als het mag) even wat verder op het land leggen, jou pony pakken en mee nemen.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 21:45

BlueStar schreef:
Als er 2 op het land blijven denk ik dat het uitbreken wel mee zal vallen. Je kunt eventueel een pluk hooi (als het mag) even wat verder op het land leggen, jou pony pakken en mee nemen.

Het weiland is inderdaad best groot. Dit is ook een goed idee ik mag altijd hooi pakken. Ik ga het proberen!

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 21:45

@delphi geen idee hoe zij dit doet...

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 21:46

Maar ik ben gewoon het allerbangst dat die 2 die in het land staan ontsnappen.
Maar ik zal de eigenaresse nog wel even whatsappen hoe zij er overdenkt als ik die 2 laat staan

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:49

Wat gebeurt er dan als je alleen je eigen shet uit de weide haalt? Nu je vriendin er nog is zou ik dat eens uitproberen.. Je pakt je eigen shet en laat de andere twee in de weide staan. Je gaat gewoon de dingen doen die je graag wilt doen met je pony en vraagt je vriendin of ze wil kijken wat de andere twee doen. Vaak valt het inderdaad mee als ze samen achter blijven.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 21:52

Aukelizzy schreef:
Wat gebeurt er dan als je alleen je eigen shet uit de weide haalt? Nu je vriendin er nog is zou ik dat eens uitproberen.. Je pakt je eigen shet en laat de andere twee in de weide staan. Je gaat gewoon de dingen doen die je graag wilt doen met je pony en vraagt je vriendin of ze wil kijken wat de andere twee doen. Vaak valt het inderdaad mee als ze samen achter blijven.

Ik zal dat een keer proberen!

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:55

Pony pakken, pony aan ene hand, draad in andere hand. Zelf in opening blijven staan, paard om je laten draaien en achter de billen dicht doen.
dit werkt het makkelijkste bij een smalle opening.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:08

iiSunshine schreef:
@delphi geen idee hoe zij dit doet...

iiSunshine schreef:
Maar ik ben gewoon het allerbangst dat die 2 die in het land staan ontsnappen.
Maar ik zal de eigenaresse nog wel even whatsappen hoe zij er overdenkt als ik die 2 laat staan

Ik zou het de eigenaar gewoon even vragen! Ik zou het erg gek vinden als je eerst die andere twee pony's steeds op stal moet zetten om iets met de derde te kunnen gaan doen.
Ze zullen misschien gaan hinniken en wat gaan rennen, maar grote kans dat ze weer rustig zijn zodra je weer uit het zicht bent met de shet.
Ik heb hier twee shetlanders en als ik er één uit de wei haalt, gaat de andere inderdaad rennen en hinniken. Zodra ik uit het zicht ben stopt hij hiermee en als hij me terug ziet komen begint hij weer. Maar meer dan dat doet hij niet, hij ontsnapt niet.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:46

Past je verzorgshet onder het bovenste draad door als de onderste los is? Zo ja, zou ik m eronderdoor laten lopen. :)

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 23:24

jolijn2001 schreef:
Past je verzorgshet onder het bovenste draad door als de onderste los is? Zo ja, zou ik m eronderdoor laten lopen. :)

Past volgens mij net maar ze durft t niet

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:50

iiSunshine schreef:
jolijn2001 schreef:

Past volgens mij net maar ze durft t niet

ow oke. mijn vorige verzorgshet paste meestal onder de draden door, en daar maakte ik mooi gebruik van. het was voor hem wel wennen maar daarna deed hij het zonder aarzelen. nou moet ik erbij zeggen dat niet op alle draden stroom stond maargoed :)