Pijn schouder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tessaaaaaaaa

Pijn schouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 19:10

Hallo

Sinds kort zo'n goeie 3maand heb ik enorm veel last van mijn rechterschouder (spieren) ik voel dit enkel als ik paardrijd en enkel als ik op mijn eigen paard rijd. Ook heb ik hierna geen last van zoals spierpijn nu vraag ik mij hoe ik dit kan verhelpen. Ik weet dat de pijn komt door dat ik druk zet op de die schouder maar dit is noodzakelijk om te kunnen stoppen en mijn paard te sturen de pijn is niet constant enkel als ik echt druk zet. Wie kan me helpen om die pijn te verhelpen

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:29

Dat betekend dus dat je te veel druk hebt op die arm. Ik merk zelf ook wel eens dat er wanneer te veel druk op de teugels komt door mijn paard het zwaar word in mijn armen. Vaak beweeg ik dan even mijn schouder heen en weer om hem weer los te maken. Als hij gaat hangen heb ik de tip gekregen van mijn lesgeefster om telkens wanneer hij dat doet een klein kneepje te geven zodat hij dan minder gaat hangen.. Ik vind het lastig om het uit te leggen. In elk geval kijk in de zoekfunctie! Zijn al vele topics over. Weet niet of het uit jezelf komt, door je houding. Of doordat je paard gaat hangen?

https://www.google.nl/#q=pijn+in+schoud ... aardrijden Hier staan ook wat topics bij van bokt. Zoekfunctie zit rechts boven.
Laatst bijgewerkt door xjessiesl op 17-12-14 19:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Pijn schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:30

Dan zet jij véél te veel druk. Licht contact is voldoende, als je zoveel met je handen rijdt zou ik toch echt instructie zoeken die je op de goede weg kan helpen.

Tessaaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 19:34

Ik heb een lesgeefster en ze weet dat ik dit vooral heb in de galop maar ze vind dat ik moet doorbijten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:38

Tessaaaaaaaa schreef:
Ik heb een lesgeefster en ze weet dat ik dit vooral heb in de galop maar ze vind dat ik moet doorbijten

Nee, je moet loslaten. Je blokkeert duidelijk je arm wat jou pijn doet in je schouder. Moet je nagaan wat je paard voelt in zijn mond?

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:39

Als je lesgeefster zegt dat je gewoon moet doorbijten vind ik dat een beetje raar. Ik zou haar even duidelijk maken waar je pijn hebt en hoe jij denkt dat het kan. Goed kijken of het in je houding zit of in het paard zelf dat hij zoveel druk legt op de teugels. Het moet uiteindelijk niet uitlopen tot een langere blessure in je schouder door dat je er dus pijn aan krijgt. Merk je dat het steeds erger word? Of valt dat nog mee? Ik zou het zoals ik net zei heel goed duidelijk maken in de volgende les die je hebt, laat je lesgeefster even kijken naar hoe je zit en of het paard hangt. Zoals Bizzybijtje zegt moet je de druk loslaten.

Hamsnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:41

Heb ik ook soms, omdat ik dan te sterk wordt met m'n linker arm. Ga dan veel te veel aanspannen en zet constant druk op die teugel. Heb er ooit een hele tijd last van gehad, toen een hele tijd niet omdat ik er op lette en het losliet, en nu komt het soms weer terug. Als ik het voel weet ik wel meteen dat ik verkeerd bezig ben en dus los moet laten.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:18

Heb je het enkel bij teveel kracht zetten? Of ook bij bepaalde bewegingen? Al eens een onwrichting gehad van je schouder of niet?
Als het hier niet aan ligt, zou ik naar fysio/kinesist gaan en oefeningen vragen om schouderspieren te trainen. Ook kan je je paard misschien iets fijner aan de hulpen maken, veel overgangen. Zo zal hij op den duur beter stoppen en moet je ook minder druk zetten en zal je paard stoppen/sturen op je zit. Neem ook, als het kan iemand mee die je er telkens op kan wijzen om je arm te ontspannen.

Tessaaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 21:20

CrazyIris schreef:
Heb je het enkel bij teveel kracht zetten? Of ook bij bepaalde bewegingen? Al eens een onwrichting gehad van je schouder of niet?
Als het hier niet aan ligt, zou ik naar fysio/kinesist gaan en oefeningen vragen om schouderspieren te trainen. Ook kan je je paard misschien iets fijner aan de hulpen maken, veel overgangen. Zo zal hij op den duur beter stoppen en moet je ook minder druk zetten en zal je paard stoppen/sturen op je zit. Neem ook, als het kan iemand mee die je er telkens op kan wijzen om je arm te ontspannen.

Ik heb het enkel bij de galop en sommige figuren. Ik heb nog nooit iets ontwricht dus hier zal het nie aanliggen. Ze loopt fijn als ze is in gereden maar ze is van haar zelf redelijk stijf dus duurd dit zeker een goed halfuurtje/ driekwartier voor dat ze zich ontspant en minder zwaar aanvoelt

Tessaaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 21:21

Hamsnuf schreef:
Heb ik ook soms, omdat ik dan te sterk wordt met m'n linker arm. Ga dan veel te veel aanspannen en zet constant druk op die teugel. Heb er ooit een hele tijd last van gehad, toen een hele tijd niet omdat ik er op lette en het losliet, en nu komt het soms weer terug. Als ik het voel weet ik wel meteen dat ik verkeerd bezig ben en dus los moet laten.

Los laten gaat niet ze heeft neiging om naar binnen te vallen of te versnellen als ik geen druk zet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:36

Tessaaaaaaaa schreef:
Hamsnuf schreef:

Los laten gaat niet ze heeft neiging om naar binnen te vallen of te versnellen als ik geen druk zet.

Andere instructie zoeken. Dit is symptoombestrijding, je zou op licht contact moeten kunnen rijden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:12

Tessaaaaaaaa schreef:

....mijn instructrice heeft het over "even laten vallen": doe telkens je hand zodra het paard gewicht geeft naar voor. "Er is niets waar je op kunt hangen! "
Dwz: even een centimeter naar voor en terug.
En als altijd: "het probleem zit achter", het dier vindt het moeilijk om de achterhand onder te brengen en zoekt steun aan de voorkant. Ga je dan via de teugel een soort van gevecht aan, val je in een beroemde valkuil "handwerk wordt hoofdzaak".
Bij "laten vallen" leert het dier dat ze haar problemen niet aan de voorkant kan oplossen, dat is alleen maar gunstig. En okee, gun haar de tijd om met de achterhand te gaan dragen.
Naar binnen vallen los je op met zit gewicht en binnenbeen, (meestal is dat gebrek aan stuwkracht van het binnenachterbeen, maar dat moet sowieso niet stuwen maar dragen) weghollen voor al dat moeilijke gedoe (dat IS dressuur! ) los je op met zit, gewicht en buitenteugel.

En nog iets heel erg belangrijks: zodra jij pijn hebt (los van alle andere dingen) gaat jouw lichaam reflexmatig aanspannen, dus du momente dat jij pijn hebt lukt echte dressuur nauwelijks meer! (Contra dat malle mens van doorzetten. )