Advies gezocht! Paarden willen niet uit elkaar.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xmarloesx2

Advies gezocht! Paarden willen niet uit elkaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 18:52

Lieve Bokkers!

Sinds 2 november heb ik een nieuwe pony! Ze staat gewoon bij mij aan huis.
De eerste maand heeft ze gewoon alleen gestaan met een paar geitjes en kippen dit ging hartstikke goed en had geen enkel probleem. Nu staat er sinds 2.5 week een ander paard bij ons op stal. Dit is niet een paard van onszelf maar van een andere vrouw. Helaas gaat dit niet zo als ik had verwacht, de paarden zelf kunnen goed met elkaar. Het paard wat bij ons op stal staat word eigenlijk niks meegedaan en staat gewoon op de wei en savonds op stal. Maar mijn pony komt als het mooi weer is bijna dagelijks uit de wei om te rijden. Mijn pony blijft wel braaf wel de hele tijd hinniken en is wat onrustig, Maar dat andere paard wordt helemaal gek als ik mijn pony uit de wei wil halen (rennen hinniken) ook op stal breekt ze bijna de hele boel af.. Nu weet ik echt niet wat ik moet doen! zelf kan ik niks met dat paard als ik haar eerder op stal wil zetten dan mijn pony loopt ze me zo omver en rent ze zo terug naar de wei.

Ik heb mijn pony namelijk niet gekocht om gezeik te krijgen wat ik het afgelopen jaar al genoeg gehad heb. Ik ben namelijk heel erg bang dat ik straks mijn pony niet het erf af krijg of dat ze moeilijk wordt en nog onrustiger word en dat ik zelf niks meer mee kan omdat er met dat andere paard niks gedaan wordt.

Dus nu is mijn vraag heeft iemand dit ook meegemaakt of heeft iemand tips hoe ik dit kan oplossen?
Ik wil niet meteen zeggen dat dat paard misschien ergens anders moet staan maar ik wil voor me zelf geen problemen krijgen met mijn eigen pony door dat andere paard.

Dus wie o wie ? Sorry voor het hele verhaal maar ik zit echt met mijn handen in het haar en weet echt niet wat ik moet doen
Alvast super bedankt!

Liefs Marloes :o

Ineke2

Re: Advies gezocht! Paarden willen niet uit elkaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:10

Kan er misschien een derde pony bij? Dan kun jij rijden terwijl die andere dan niet alleen staat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:16

ED → OPG

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:20

Ik snap je probleem helemaal! Wij hebben precies hetzelfde verhaal. Ze moeten leren minder van elkaar afhankelijk te zijn. Vooral dat gedrag negeren en misschien eens met de eigenaar van de andere pony overleggen? Misschien als die wat beweging/bezigheid krijgt in land stal oid dat het beter wordt? Blijf dit topic ook even volgen haha
misschien dat iemand DE tip heeft!

xmarloesx2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 19:44

@Femke_Nikita Ja ik vindt het zo vreselijk irritant ik negeer het gedrag ook wel en heb al een paar keer gepraat met de eigenaar van het paard ! Helaas als dat paard weg gaat van mijn pony word die helemaal gek en loopt die echt zo terug naar het weiland! Ik hoop ook inderdaad dat iemand DE tip heeft!

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:46

Zet het paard even op stal als je gaat rijden...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:50

Of toch een gezelschapspaardje erbij als jullie dat kunnen betalen.
Vaak scheelt dat enorm.

Uiteindelijk leren ze het meestal wel maar ik ken er een paar die daadwerkelijk door draad en/of sloot vliegen om mee te kunnen.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:52

tinkermiep schreef:

Er staat duidelijk in de OP dat het andere paard op stal de boel ook afbreekt. :)

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:55

Retjethorse schreef:
tinkermiep schreef:

Er staat duidelijk in de OP dat het andere paard op stal de boel ook afbreekt. :)

Maar dan vliegen ze in ieder geval niet door het draad. Je kan nog wat hooi voeren als afleiding.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:08

wat vervelend! Balen dat op stal geen optie is. Ook niet als hij wat hooi in n hooinet heeft? Ik zou hem als ik jou was ook eens bij het andere paardje weghalen en dan gewoon ff poetsen en een snoepje. Zodat hij leert dat het wel goedkomt als hij bij de ander weg is

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:19

Vervelend heb hier met mijn eigen paarden ook ''last'' van. Mijn ruin zet ik dat ook steevast op stal en dan moet ik mijn merrie soms toch even de oprit afdwingen. Wanneer ik dat gedaan heb is het goed en hoor ik mijn ruin niet meer en loopt mijn merrie gewoon normaal. Ik neem de paarden daarom beide bewust met regelmaat omstebeurt mee zodat ze wennen aan het ''alleen'' zijn. Er is bij mij wel spake van een derde pony overigens maar dit maakt geen verschil

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:29

Herkenbaar!

Sinds mijn paarden drie weken geleden naar dezelfde stal zijn verhuisd en besloten verliefd op elkaar te worden, loop ik tegen dezelfde problemen aan.

Vooral mijn oude merrie breekt de boel af als ze alleen op stal achter blijft. Ik heb ontdekt dat het redelijk gaat als ik haar in de wei achterlaat bij twee andere merries.

Mijn jonge paard vindt het ook niet tof als ik weg ben, maar dat duurt niet zo lang. De oude gilt de hele weg naar het bos en de terugweg naar het jonge paard en is enorm explosief. Gelukkig merkte ik gisteren dat het iets beter gaat.

Ik heb dus geen oplossing helaas (tip van een extra pony erbij vind ik een goeie, als dat kan tenminste), ik hoop gewoon dat het een beetje slijt en dat ze weten dat de ander terugkomt.

xmarloesx2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 16:02

Bedankt voor alle reacties en tips! Mijn eigen pony blijft wel braaf als ik haar weg haal van dat andere paard dan wordt ze alleen wat drukker en gaat de hele tijd hinniken als ik wil gaan rijden maar dat paard van die vrouw breekt echt alles af ook kan ik dat paard van die vrouw niet zelf op stal zetten omdat ze mij dan omver loopt en zo weer naar de wei of naar mijn pony rent. Ik had graag gewild dat er nog een kleine pony bij kon maar helaas zijn mijn ouders het daar niet mee eens.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:03

Kan jij niet met iemand oefenen het andere paard op stal te zetten.
Want jou omver lopen is natuurlijk te gek.

Annetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:18

Ja, oefenen is een goed idee. Anders naar de eigenaresse van dat andere paard.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:24

Ja dat is gewoon erg lastig met twee paarden en komt heel vaak door. Paarden zijn nou eenmaal kudde dieren en voelen zich erg alleen als je hun enige maatje weghaalt.

Het valt wel te oefenen en soms te verbeteren. In jouw geval is het eigenlijk iets voor de eigenaar van het andere paard. Sowieso kun je dit beter met twee persoon aanpakken. De eigenaar van dat andere paard kan dan bij dat paard blijven terwijl jij uit het zicht loopt met jouw pony. De eigenaar negeert het meeste van het gedrag van het paard tenzij het zichzelf of de omgeving gaat beschadigen. Je bouwt het langzaam op. Steeds blijf je een beetje langer weg, zodat het paard er aan went alleen te zijn.

Maar ik heb zelf 20 jaar lang een paard gehad die er nooit aan gewend is, dus ik daar heb ik toen maar een derde paard bijgezet. ;)

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:20

Bij mij was het eerst ook een drama maar herken dat de paardjes al wat onafhankelijker worden. We negeren het gwn en dan leren ze het wel. Het moet natuurlijk niet gevaarlijk worden!
Ik dacht altijd dat die merrie die bij mn verozrgpony staat het ergst was. Nou ons aapje bleek nog veel erger! Maarja t gaat stapje voor stapje beter! Succes!!

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:27

Ja. Ik snap wel dat het vervelend is, maar met het 'vreselijk irritant' vinden van het paard ga je niet verder komen... Het is heel egoïstisch tegenover je pony om hem dan maar alleen te zetten zodat jij hem kan pakken.

Het is gewoon verlatings angst. Het andere paard blijft alleen achter, zn maatje word weggehaald en daar word ie heel onzeker van.

Probeer eens goed met je ouders te praten. Een pony erbij is een super oplossing. Mits het financieel kan etc.

Als dat niet gaat zul je echt moeten gaan oefenen. Het paard moet leren dat zijn maatje wel weer terugkomt. Begin met 5 minuutjes, in het zicht, maar wel buiten het draadje. Dan steeds een stukje verder. En dan zet je de ponys weer bij elkaar.

Als afleiding geef je lekker wat hooi of misschien slobber. Of is er wat speelgoed of een lekkere appel liksteen wat ie heel leuk/lekker vind? Dan geef je dat even als afleiding.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:32

Hier hebben/hadden we het zelfde probleem.
2 paarden die sinds 4 jaar bij elkaar staan.
Zogauw ik met de merrie het erf af ga begint de ruin te klieren, hij hinnikt, wil door het hek heen lopen en blijft rondjes draaien.
Ik ga nu steeds heel kort met de merrie uit het zicht en zo gauw de ruin beetje rustig is kom ik weer terug, dat breid ik steeds verder uit. De eigenaresse van de paarden blijft bij de ruin, knuffelt wat en de ruin krijgt hooi.
De Merrie blijft relatief kalm dus daar heb ik verder niet zo veel last van.

Ik zou het nu vooral niet opgeven en beter meerdere keren per dag even kort oefenen dan paar keer per weer lang weg blijven.

xmarloesx2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 19:20

Bedankt voor alle tips! Het gaat de laatste week echt goed! Als ik wil rijden met mijn pony zet ik het andere paard even op stal dan poets ik mijn pony daar en als ik wegga naar de bak is het een paar keer hinniken en dan is het ook goed! Als ik het paard op de wei laat staan is het nog wel wat moeilijker meer hinniken en dan wordt mijn pony ook drukker maar het gaat eigelijk wel goed nu! ik wil inderdaad heel graag een kleine 3e pony erbij gewoon een shetlander ofzo maar helaas zijn mijn ouders het er nog niet mee eens.

iesie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 23:08

Fijn dat het beter gaat. Een pony die ik ken heeft hier ook jarenlang last van gehad. Ze deed het alleen als ze achter gelaten werd. Er werd toen eerst de verlatingsangst pony in stal gezet. Dit werkte echt perfect, want zij was niet degene die achtergelaten werd.

Heb jou pony zicht op wat er gebeurd? Zicht op elkaar zegmaar?