Problemen op stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyBruno

Problemen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 11:39

Wil iemand mij tips geven, want zit echt in een vervelende situatie helaas.
Ik verhuur 3 stallen en 1 is er voor mezelf en de 2 de voor een goede vriendin en de 3 de aan een 'buitenstaander '
Nu staat ze er al een aantal weken en we spraken af dat ze in de 1ste week haar stalling en het hooi zou betalen.
Maar ze betaald niks en ik vraag er wel om maar krijg heel moeilijk contact met haar en als ik dat contactueel heb dan is ze onwijs vaag en draait ze overal enorm om heen.
Verder heb ik 3 keer afgesproken met haar op stal en 3 keer is ze niet gekomen.
Ze verzorgt haar paard ook nog eens vrij slecht, moet ik me daar mee bemoeien of juist niet?
Heb het wel eens aangegeven dat haar paardje zo graag wat aandacht wilt hebben.
Maar puur door dat gedoe met het betalen ben ik me zo onwijs erger aan haar doen en laten.
En ben gewoon ook bang dat ze straks ineens verdwenen is zonder te betalen en wel lekker het hooi en vlas gebruikt heeft.
Graag tips en misschien ervaringen?

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:42

Vervelende situatie zeg!

Mensen die niet betalen zijn altijd lastig, maar als ik jou was zou ik wel echt op mijn strepen gaan staan. Als ze nu al niet betaald, dan zit de kans er dik in dat dit een patroon wordt. Hebben jullie een contract opgesteld? Ik zou als je de mogelijkheid hebt in ieder geval toch nog eens de confrontatie aan gaan en - lastig om de situatie in te schatten hoor! - eventueel gewoon ook zeggen dat ze d'r spullen op kan pakken en kan gaan.

Succes!

Lynn_Nikita

Re: Problemen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:46

Heel duidelijk zij en anders ultimatum stellen. Zowiezo vooruit laten betalen. Straks vertrekt ze met de noorderzon en heb jij niks

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:49

Hoe ver is ze met de achterstand?
Het is hier heel simpel. 1 maand niet betalen = tweede maand paard aan de weg. Dan zoekt ze maar lekker een andere stalling.
Je hebt dan verlies op die ene maand, maar dat verlies loopt tenminste niet hoger op.

BaileyBruno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 12:11

Ze loopt behoorlijk achter met betalen.
Dacht er ook zelf aan hoor, om het paard aan het hek te zetten maar dan ga ik me weer rot voelen om dat paardje.
Kan me prima voorstellen dat ze hem gewoon laat staan.
Ze moest weg op haar vorige stal met spoed en snap nu waarom.

BaileyBruno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 12:14

Fortitude schreef:
Vervelende situatie zeg!

Mensen die niet betalen zijn altijd lastig, maar als ik jou was zou ik wel echt op mijn strepen gaan staan. Als ze nu al niet betaald, dan zit de kans er dik in dat dit een patroon wordt. Hebben jullie een contract opgesteld? Ik zou als je de mogelijkheid hebt in ieder geval toch nog eens de confrontatie aan gaan en - lastig om de situatie in te schatten hoor! - eventueel gewoon ook zeggen dat ze d'r spullen op kan pakken en kan gaan.

Succes!

Ja ik heb een contract en die heeft ze met veel pijn en moeite ondertekend, haar ultimatum was vandaag en je snapt het al.
ik krijgt totaal geen contact met haar en ben zo onwijs nerveus nu en weet gewoon niet goed wat ik moet doen.
Snap het ook echt niet,deed alles voor haar en nu krijg je dit terug.
Mocht ze toch nog betalen vandaag, zouden jullie haar wel aanhouden op stal of toch opzoek laten gaan naar een andere stal? Vertrouwen is er niet meer natuurlijk.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:18

Ik zou haar na betaling een andere stal laten zoeken dit vraagt om meer problemen.
Kan ze het paard weghalen zonder dat je er bent?
Zo ja een slot op de box/stal.

Ik sta op een vrij grote stal en heb toch de laatste jaren 2x een box met een slot gezien.

BaileyBruno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 12:22

Ja ze kan nog weg momenteel, Inderdaad geen slecht plan om ereen slot op te doen.
Hoelang moet ik haar dan de tijd geven om een andere stal te zoeken?
Ze levert me alleen maar stress op en ga niet meer met plezier naar me eigen stal toe.
En ik sta daar ook met een andere goede vriendin en dit zit natuurlijk ook tussen ons in en dat mag gewoon niet gebeuren.
Omdat iemand niet wil betalen.
{:)-:(

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:25

Ik zou haar zoveel laten betalen (vooraf) als ze denkt nodig te hebben om een andere stal te zoeken.
Geen andere stal is (weer) een slot op de deur. Eerst betalen en dan je paard verhuizen.

BaileyBruno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 12:27

friesam schreef:
Ik zou haar zoveel laten betalen (vooraf) als ze denkt nodig te hebben om een andere stal te zoeken.
Geen andere stal is (weer) een slot op de deur. Eerst betalen en dan je paard verhuizen.

Dank je wel voor je tips!!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:29

BaileyBruno schreef:
friesam schreef:

Dank je wel voor je tips!!

You're welcome en veel succes

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:44

Ik denk dat een maand een redelijke termijn is. Als ze goed d'r best doet kan ze echt wel iets anders vinden binnen die tijd. En ik zou haar toch gewoon de deur wijzen, zelfs als ze nu ineens toch betaald.

BaileyBruno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 14:21

Bedankt voor de reactie's
Heb haar moeder gesproken en die maakt het geld over, het zou er snel op moeten staan van ING naar ing toch?
Ik ga dan zo twijfel ben ik wel reel en blabla, maar ja zoals jullie al zeggen, overal moet je betalen en anders staat je paard aan het hek of stal op slot!
Ik hou jullie op de hoogte als jullie dat willen!
Thanx!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:27

ING naar ING duurt over het algemeen een kwartiertje ofzo toch?

Ik zou in ieder geval tot die tijd, hoe rot ook, een ketting aan d'r box gooien. Ook al betaalt ze nu wel ineens, straks moet je er weer over 3 maanden achteraan, dat schiet ook niet op. Wanneer ze betaalt kan ze d'r paard dezelfde dag ophalen, zo niet, jammer dan toch?

Eerst betalen, en dan direct paard meenemen. Scheelt voor jou ook oplopend gezeur wanneer ze dalijk weer maanden open staat.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-12-14 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:39

ED -> TAO

Sperriempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:48

We maken dit helaas bij ons op stal zo'n 4x per jaar mee. We trekken wanbetalers aan o.i.d, vreemd maar waar. Een paard van het erf af zetten of iets mag helaas niet, daar je als staleigenaar een zorgplicht hebt. Ik zeg slot erop en heel duidelijk naar haar zijn. Sterkte!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:53

Lastig dit zeg, je wilt goed zorgen voor een dier van een ander. Alleen is het wel de bedoeling dat gemaakte afspraken worden nagekomen. Jij hebt dit gedaan dus mag je dat ook van haar terug eisen! Zodra je haar ziet aanspreken en duidelijk maken dat je hier niet op zit te wachten en dat je haar dan liever ziet gaan dan komen als dit een patroon gaat worden.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:00

Ik zou ook gaan voor het slot op de stal, zo snel mogelijk. Eerst geld zien, dan mag je je paard ophalen.

Zou haar overigens ook meteen vertellen (ook al staat het geld straks op je rekening) dat ze x aantal dagen/ weken de tijd heeft om een andere stal te zoeken omdat ik haar niet meer als klant wilde, en dat ze tot die tijd per week kan betalen zodat de achterstand niet weer oploopt.
* Weet alleen niet of dat laatste wettelijk mag, maar ik zou deze persoon als het nu al zo gaat echt niet als klant willen houden.

Asavaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:02

Zou er een slot op doen, zeggen dat het slot er pas afgaat als achterstallige stalling is betaald + een maand vooruit en dat ze daarna ook kan vertrekken

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:02

Ik ga mee met bovenstaand, ook een slot.
Voor je het weet is het paard weg en zie je dr nooit weer. Gaat ze zeker naar de volgende stal om hetzelfde te doen :+
Aan jouw verhaal te lezen heb je er genoeg aan gedaan om haar de tijd te geven om te betalen, OF om met een heel goede reden te komen waarom ze zo doet.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:05

In ieder geval slot op de stal, je kan hem dan zelf onder jou toezien nog even naar buiten laten maar verder gewoon paard opsluiten. Heel gemeen voor het paard maar anders kan jij straks fluiten naar je geld.
Verder voorruit betalen of wegwezen, liever vandaag dan morgen. Slot blijft tot ze voorruit betaald heeft voor de komende maand.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:10

Inderdaad een slot erop en je komt het erf pas weer op als je betaald hebt!

Is het geld er inmiddels bij? Hoop voor jou dat het goed afloopt, zou wel een goed gesprek aangaan.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:11

@ TS: van ING naar ING staat er vrijwel direct op, heb daar nooit langer dan 2 minuten op hoeven wachten. Ik hoop dat ze betaald, want deze situatie is ook niks :(:)

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:13

Ik weer niet zeker of je er wel zomaar een slot om mag hangen, dan zou ze de politie kunnen opbellen, omdat het jouw eigendom niet is, betaal jij echter al 6 maanden of meer het geld voor dit paard, dan zit dit anders :)
Ik zou beginnen met een aanmaning en zeker dat contract goed bewaren!
Heb je adresgegevens? Desnoods de aanmaning aangetekend sturen.
Paard mag je niet uit z'n stal zetten, want jij hebt zorgplicht.
Juridisch Loket bellen kan ook nooit kwaad hè ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:15

Lekker brandveilig een slot op stal := , hoe handig de oplossing ook is tot ze betaald heeft zou mijn keuse niet zijn.. Kan je niet haar spullen verkopen van paard en daar alles van betalen of beslag op leggen?