Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sadekeshia schreef:Schopt ze de paarden letterlijk kapot?
Mijn merrie is ook een dominante, als er een nieuwe in de wei komt dan krijgt die eerst een lading ellende over zich heen.
Doet ze dit tegen alle paarden of gericht?
Ik vind eigenlijk gewoon dat het de natuur is, indien ze natuurlijk een groot genoeg weiland hebben om weg te rennen. Als het stukje waar ze op lopen veel te klein is, dan is het weer een ander verhaal
Ayasha schreef:sadekeshia schreef:Schopt ze de paarden letterlijk kapot?
Mijn merrie is ook een dominante, als er een nieuwe in de wei komt dan krijgt die eerst een lading ellende over zich heen.
Doet ze dit tegen alle paarden of gericht?
Ik vind eigenlijk gewoon dat het de natuur is, indien ze natuurlijk een groot genoeg weiland hebben om weg te rennen. Als het stukje waar ze op lopen veel te klein is, dan is het weer een ander verhaal
Natuur is prima maar ik zou niet betalen om mijn paard lens te Laten slaan.En ze Laten opjagen ook niet. Jammer voor TS haar paard maar als ze zich zo misdraagt snap ik dat ie alleen moet staan
janouk schreef:Eens met Ayasha
als hij zich niet gedraagt, heeft hij pech. Hij ziet / ruikt / hoort ze toch gewoon: hij staat niet echt alleen.
Ik zou het geen probleem vinden om hem alleen te zetten. Hier ook een tijdje de haflinger achter een stroomdraad gehad in de paddock, want anders ging ze de Fjord te lijf.
Ik heb geen zin in gewonde paarden.
Nens77 schreef:Ik loop tegen het zelfde probleem aan met mijn dominante en zeer brutale ruin. Vorig jaar drie maanden op een wei gestaan (ik stond toen nog op een stal zonder wei dus in de zomer mocht hij 3 maanden op vakantie) die groot genoeg was met 1 ruin boven hem en twee eronder, dat ging goed. Eerste 3-4 weken heeft hij geprobeerd de baas te worden wat zwaar afgestraft werd (zat onder de bijt en trap wondjes), daarna was het goed, werd die dominantere ruin zijn beste maatje. Stal waar we nu staan heeft kleinere stukjes wei, hij heeft (letterlijk) op de grond liggen knokken met een andere ruin, kwam onder het zweet en vol met adrenaline naar binnen. Die hebben ze uit elkaar moeten slaan en toen ze die andere ruin meenamen probeerde de mijne nog aan te vallen. Later stonden ze weer naar elkaar te hinniken en te kroelen (maar samen los, zonder toezicht of op de wei gaat gewoon niet, teveel risico op ernstige blessures) Toen samen gezet met een oude merrie, die hij al kende van onze oude stal, dat ging een week of vier goed tot hij haar door de lijnen heen trapte en zij gehecht moest worden....
Onlangs nog gezien wat hij flikte met een andere merrie die langs hem op ging rennen als hij stond te schrapen naar een ander paard; dan ontploft hij gewoon, drijft ze in een hoek en trapt en bijt net zo lang tot ze uit zijn domein zijn....
Ik zal dus echt op zoek moeten naar een paard wat hem duidelijk de baas is, maar het is lastig een paard te vonden van wie de baas het goed vindt dat ze het uitvechten... De mijne zal vermoedelijk dus ook alleen moeten staan helaas... Hoewel hij echt graag contact heeft met andere paarden maar hij verpest het zo voor zichzelf....