Geduldig leren stilstaan op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Geduldig leren stilstaan op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 21:35

Hoe doen jullie dit? Zijn hier eventueel nog goede tips voor?
Mijn paard is buiten fijn aan de hulpen, licht aansporen is draf, licht galop hulp is galop, beetje stemwerk (hooo) en zit is genoeg om in alle gangen weer terug te gaan in draf en stap. Alleen stil staan is echt een ramp. Ze wilt dit dan niet, en pakt dan haar bit vast lijkt het, heel hard in de mond wordt ze. Ik wil haar helemaal niet in de mond trekken (rij bijna heel de rit met heel licht teugelcontact) maar het lijkt dan de enige mogelijkheid om even wat reactie te krijgen, zo van hallo!! en nu stil staan :D
In de bak of aan de hand, geen enkel probleem!

Wie heeft goede tips/ervaringen?

Angela

Re: Geduldig leren stilstaan op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:12

Neem de tijd voor de overgang terug, dat in ieder geval. Zorg ook dat je zelf totaal relaxed bent en echt niets vraagt. De meeste paarden gaan vanzelf wel echt stil staan als er ook echt geen vraag tot bewegen meer is.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:48

Hier leren we ze stilstaan op een zithulp, namelijk het aanspannen van de bovenkant van je dijen en daarbij uitademen. Jij geeft aan dat je paard terugkomt in tempo op het stemcomando "hoo", misschien kun je dit gaan koppelen aan bovenstaande zithulp? Met de zithulp leer je je paard dan vertragen en uiteindelijk halthouden. Mijn verzorgpony doet het nu puur op de zithulp maar had in het begin ook een teugelhulp nodig. Ik kan me voorstellen dat jouw paard daar op terug gaat trekken dus die zou ik even achterwege laten :)

En begin in de bak! Daar heb je de bakrand of evt andere dingen die je als begrenzer kunt gebruiken ;) Als dit eenmaal goed gaat, kun je buiten aan de slag. Als je paard eenmaal staat, staak dan ook al je hulpen en ontspan! En stel een kort doel, bijvoorbeeld 2 a 3 tellen stil staan en dan weer (voorwaarts of achterwaarts) weg. Dit kun je later verder uitbreiden.

Succes!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:51

Oefen het ook op meerdere plekken op buitenrit, niet alleen als het noodzakelijk is om een weg over te steken of iets dergelijks. Mijn paard was er ook altijd lastig mee, maar ik oefen het nu regelmatig in de bak en midden in het bos op paadjes. Bereid het stilstaan rustig voor, beloon wanneer je paard het goed doet, blijf in het begin niet te lang staan en daarna weer verder.

Mijn valkuil was voornamelijk dat ik ging belonen na het stilstaan (dus als we weer gingen stappen). Mijn paard had dus geleerd: "Stappen is goed" en kon daardoor niet meer stilstaan |o

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:53

Ik volg dit even! Mijne gaat over tot een spastische passage/piaffe als hij moet stilstaan.. :')

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:55

Hier nog één die er de grootste moeite mee heeft. Toen ik hem net had was stil blijven staan tot ik normaal zat en m'n beugels inhad al teveel gevraagd.
Veel oefenen is denk ik de clou, hij mag bij mij pas wegstappen als hij eerst normaal heeft stilgestaan. Dat geeft inderdaad eerst een tijd piaffe/ passage, maar zodra hij doorhad dat als hij normaal doet we heus wel gaan was het al een stuk minder.
Nu nog flink oefenen onderweg, want elke oversteek is het nog steeds drama... Daar komt dan bij dat ik mij druk zit te maken over auto's waar hij voor kan stuiterballen, dat maakt het er niet beter op natuurlijk...

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 10:59

Bedankt voor de reacties. Wat ik idd dan ook heel fout doe is, dat wanneer ze goed heeft blijven stil gestaan en ik weer aan geef dat ze mag aanstappen, beloon ik haar wanneer ze stapt. Dat kan bij haar dus het signaal afgeven dat stappen goed is. Hele goede tip @pippaa.

Overigens staat ze wel goed stil als we voor een autoweg staan te wachten. Wat ze alleen dan wel doet is zelf bepalen wanneer ze weer mag gaan. "oke de auto's zijn voorbij, gaan met die banaan :D ". Ik moet haar dan altijd nog even stil zetten zodat ze gaat wanneer ik wil gaan.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:51

De tip van Pippaa is erg slim ja!
Verder kan het misschien ook helpen om het niet alleen op buitenrit maar ook in de bak of met grondwerk te oefenen. Een stemcommando en een beloning er aan koppelen is daarbij ook handig. Met mijn paard maak ik er dan een spelletje van, van draf naar halthouden en vanuit stilstand weer draven / galopperen. Dat vindt ie echt heel leuk om te doen. Hij wordt daar erg enthousiast en leert op die manier dat het ook "leuk" is om stil te staan. Ik sluit het wel altijd af met stilstaan en daarna naar stap, want anders dan krijg je een paard dat denkt dat ie altijd moet draven na het stilstaan :')
Mijn paard kan soms echt heel vervelend zijn, maar "ho" is "ho"! En als hij te snel weer naar voren wilt, dan zet ik hem meteen in z'n "achteruit". Dan snapt ie wel dat ik het echt serieus meen.
Het enige waar wij dan weer aan moeten werken is het "rustig stappen". Paardje kan wel stilstaan op buitenrit, maar zodra hij weer mag stappen dan begint ie te dribbelen. Dus dat is weer iets waar wij weer meer op moeten oefenen ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:00

Mijn paard heb ik op de grond trouwens het commando "blijf" geleerd. Hij weet dat het dan de bedoeling is dat hij op de plek blijft staan tot ik zeg "kom maar". Nu gebruik ik dat zelf niet vanuit het zadel (hij blijft ook staan op een zithulp), maar je zou het kunnen proberen. Dus eerst vanuit grondwerk, en als dat goed gaat, vanuit het zadel op stem.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:05

breid het uit, mijn dame ging al dansen met een seconde.

Ik ben gewoon op zondagochtend (zodat er niemand was en ze kon dansen zonder gevaarlijk te worden voor andere weggebruikers) lekker gaan buitenrijden en oefenen met stoppen in het begin was gewoon alleen stilstaan voor een mili seconde al voldoende. Die seconde duurde soms al heel lang om voor elkaar te krijgen. En zo heb ik het uitgebreid ze kan nu rustig even stilstaan voor een kruispunt of een kort praatje buiten. Maar we moeten blijven trainen.

Ze kon in de bak wel keurig stilstaan trouwens dus daar oefenen werkte niet echt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:20

Kwestie van heel consequent trainen.
ook op stal, ook bij opzadelen, ook bij opstappen, etc etc
wij mennen en bij menpaarden is stil staan heel belangrijk. En daar is veel aandacht voor in de opleiding.
Als je 4 paarden staat in te spannen voor de koets, is niets zo irritant als dat er 1 onopgevoed paard tussen staat te wiebelen. :D dus trainen, trainen.

mijn ervaring is dat veel ruiters stilstaan heel weinig oefenen. Halthouden is iets anders dan ontspannen stilstaan.
halthouden is aktief, in je proef, klaar om aktief te vertrekken. 4 seconden
stil staan is rust, wachten tot er weer aktie is. Soms gewoon 5 minuten

mijn paarden laat ik gewoon 5 minuten stil staan onder het zadel. Staan is staan. Kestie van trainen. Gewoon zelf ontspannen, praten, rondkijken.
ik kan haar ook gewoon stil zetten, afstijgen, naar binnen lopen, iets pakken en weer terugkomen en opstijgen. En al die tijd wacht ze gwoon. Dat is trainen,

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:29

Moos99 schreef:
Overigens staat ze wel goed stil als we voor een autoweg staan te wachten. Wat ze alleen dan wel doet is zelf bepalen wanneer ze weer mag gaan. "oke de auto's zijn voorbij, gaan met die banaan :D ". Ik moet haar dan altijd nog even stil zetten zodat ze gaat wanneer ik wil gaan.

Dat ze braaf staat komt waarschijnlijk eerder door jou, blijkbaar ben je dan veel strenger. :D
aangeleerd gedrag dat ze weer gaat lopen, als de weg vrij is. :D