Eenkennig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sannxxelmo

Eenkennig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 21:26

Hoi iedereen,

Sinds begin dit jaar heb ik mijn paardje, een zesjarige merrie. Zij net zadelmak, ik redelijk groen. Ik vind haar natuurlijk helemaal geweldig en ze maakt me elke dag weer aan het lachen met haar eigenaardigheden en nukkigheid.

Nu het probleem: ze is erg eenkennig. Zo rent ze bijvoorbeeld gewoon weg als de stalhouder met haar halster aan komt lopen, terwijl hij haar 3x per dag voert. Ook durft de smid haar niet zonder mij te bekappen, want mijn merrie zou trappen. Daarnaast durft de veearts haar verband (ze is pas geopereerd, griffelbeentje gebroken) niet te verwisselen zonder sedatie. Een tijd geleden zocht ik een bijrijder, zo lang ik er bij was ging alles prima, maar toen ik even weg was zou ze op hol zijn geslagen? Als ik hen over mijn paardje hoor praten klinkt ze staatsgevaarlijk.

Máár, bij mij doet ze dit allemaal niet! Ze komt naar me toe in de wei, heb geen halster nodig om haar mee te nemen. Benen optillen? Prima! Op hol? De eerste maanden dat ik haar had heb ik (samen met mijn vriend) met enkel een halstertje gereden, ze was (en is nog steeds) hartstikke braaf!

Nu mijn vraag aan jullie: Wat kan ik hier aan doen? Het is fijn om te weten dat ze blijkbaar zo op me gesteld is, maar ze moet ook braaf zijn bij anderen. Als er wat is moet de stalhouder haar natuurlijk wel kunnen pakken! Ook moet ze zich gewoon gedragen bij de veearts en hoefsmid als ik er een keer niet bij kan zijn. Als ik iemand naar stal meeneem laat ik diegene al vaak haar hoeven uitkrabben en dergelijke, maar zo lang ik er naast sta gedraagt ze zich prima. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

LoveLSWS

Re: Eenkennig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 22:56

Probeer rustig met andere mensen te trainen
Laat ze je merrie bijv. Borstelen en dan blijf jij de eerste keren erbij en dan ga je verschillende dingen doen
Om haar heen lopen stapje achteruit
Dit is niet verzekerd dat dit werk!