Paard word extreem wild bij opzadelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pocaxx

Paard word extreem wild bij opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 22:23

Hoi iedereen!

Mijn paard doet echt heel vervelend bij het opzadelen.
Als ik met het zadel aan kom lopen, gaat hij helemaal naar links, zodat ik niet meer tussen de muur en hemzelf kan komen.
Als ik het dan toch probeer begint hij te stampen en bijten.
Hij heeft echt een hekel aan opzadelen.
Zijn zadel is onlangs nog gecontroleerd, dus daar ligt het niet aan.

Kan iemand mij helpen?

AstridJ

Re: Paard word extreem wild bij opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:26

Hoe oud is je paard? Heeft hij altijd vervelend gedaan met opzadelen? Is het een merrie of ruin? Is zijn/haar rug gecontroleerd?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:28

heb je inderdaad zijn lijf al eens laten controleren, en dan met name zijn rug?
maagzweer is ook nog een mogelijkheid bij paarden die lastig zijn met opzadelen en aansingelen

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:29

Hoe oud is het paard, hoe lang heb je het paard al én speelt dit probleem, is de achtergrond bekend en zo ja, wat is die......dat soort dingen zou mogelijk handige info zijn om dit probleem te tackelen?

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:31

idd ook mijn vragen

leeftijd ?
hoelang onder het zadel?
hoe gaat rijden daarna?
hoe doet hij bij opstappen?

het komt over als een verhaal van een paard tussen de 3 en de 5 jaar oud. maar dit is wel belangrijk om te weten bij het probleem

Pocaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 22:32

Hij is 11 jaar en een ruin. Soms is hij doods braaf, andere keren is het een hel om hem opgezadeld te krijgen. Bij het opstappen is hij na een paar keer flink trappen wel rustiger. Tijdens het rijden is ie wel heel braaf, het is alleen het opzadelen en opstappen.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 23:28

en doe je op het moment dat hij vervelend is toevallig iets anders dan normaal? of voel jij je op zon moment misschien gehaast of niet goed in je vel? is het iets wat hij van jou af kan lezen wat hem aansteekt om zo te doen?

is zijn rug na gekeken door een DA en/of osteo? want eigenlijk is het bij het eerste keer druk voelen op zijn rug dus soms vervelend (zadel er op) en bij het opstappen trappen is ook vaak wel iets wat ze vanuit pijn kunnen doen. en logisch te verklaren want bij opstappen word er aan de wervel getrokken. dat hij met rijden dan wel braaf is, is ook te verklaren, eventuele blokkades kunnen ze namelijk "verbergen of onderdrukken" wanneer ze lopen, door bijvoorbeeld scheef te lopen, de benen net iets anders neer te zetten of de rug compleet vast te zetten. dit hoef je als ruiter niet altijd te voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 23:30

Paard geeft toch wel heeul duidelij aan dat hij niet lekker in zijn vel zit. Dus dat er wat mis is. Fijn dat hij dat aangeeft, nu is het aan jou te zoeken wat er dan mis is met zijn lijf.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 09:24

hoe wordt er aangesingeld?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 09:43

Dat kan alleen maar betekenen dat je paard echt ergens laat van heeft.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 09:44

Hoe lang heb je het paard al?
Wanneer is dit gedrag begonnen?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 09:45

Laat de veearts nakijken of je paard last heeft van maagzweren?
krijgt hij genoeg hooi verdeeld over de dag?

is er een verschil tussen zomers en winters?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 09:58

Ik heb ook zo'n paard,die doet precies hetzelfde met opzadelen.Osteopaat kon niets vinden,rug was goed,achterhand was goed.Het is gewoon Zadeldwang en dit komt uit haar verleden.Ze schijnt lang met een verkeerd zadel te zijn bereden en is mishandeld geweest.
Wij gaan er nu veel tijd in steken om de zadeldwang te overwinnen,haar leren dat het zadel geen pijn meer doet.Als je er eenmaal op zit is er niets meer aan de hand.

Mijn paard doet dit trouwens ook als je met een dekje of deken aan komt lopen.

dieselenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 10:11

idd je zadel laten na kijken misschien is de boom stuk of past het niet goed! anders kan je de rug laten na kijken! of heel misschin ben je te zwaar? heb je een rij foto?

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:15

Pocaxx schreef:
Hij is 11 jaar en een ruin. Soms is hij doods braaf, andere keren is het een hel om hem opgezadeld te krijgen. Bij het opstappen is hij na een paar keer flink trappen wel rustiger. Tijdens het rijden is ie wel heel braaf, het is alleen het opzadelen en opstappen.

Na een paar keer flink trappen wel rustiger? Is wel een beetje sneu om 'm een paar flinke trappen te geven als je niet weet waar zijn gedrag vandaan komt. Stel dat hij pijn heef! Met een paar flinke trappen los je dit niet op hoor, daar zal het alleen maar erger van worden!
Laat eerst het zadel en zijn rug onderzoeken, is dat allemaal in orde zoek dan iemand erbij die verstand heeft van gedragsproblemen.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:18

Ik denk niet dat ts haar paard trapt, maar dat t paard naar t zadel uitslaat...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:19

astridklomp schreef:
Pocaxx schreef:

Na een paar keer flink trappen wel rustiger? Is wel een beetje sneu om 'm een paar flinke trappen te geven als je niet weet waar zijn gedrag vandaan komt. Stel dat hij pijn heef! Met een paar flinke trappen los je dit niet op hoor, daar zal het alleen maar erger van worden!
Laat eerst het zadel en zijn rug onderzoeken, is dat allemaal in orde zoek dan iemand erbij die verstand heeft van gedragsproblemen.

Ehm, denk dat ze bedoelt dat het paard trapt, niet dat TS het paard trapt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:19

astridklomp schreef:
Pocaxx schreef:

Volgens mij bedoeld ze dat als het paard een paar keer getrapt heeft? Ik moest ook even 2x nalezen hoor.
(Tenminste dat hoop ik dan maar)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:25

Joolien schreef:
Paard geeft toch wel heeul duidelij aan dat hij niet lekker in zijn vel zit. Dus dat er wat mis is. Fijn dat hij dat aangeeft, nu is het aan jou te zoeken wat er dan mis is met zijn lijf.

Helemaal mee eens.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:26

gohya schreef:
Ik heb ook zo'n paard,die doet precies hetzelfde met opzadelen.Osteopaat kon niets vinden,rug was goed,achterhand was goed.Het is gewoon Zadeldwang en dit komt uit haar verleden.Ze schijnt lang met een verkeerd zadel te zijn bereden en is mishandeld geweest.
Wij gaan er nu veel tijd in steken om de zadeldwang te overwinnen,haar leren dat het zadel geen pijn meer doet.Als je er eenmaal op zit is er niets meer aan de hand.

Mijn paard doet dit trouwens ook als je met een dekje of deken aan komt lopen.

Dat zei de osteopaat bij mijn paard ook, en de eerste 2 dierenartsen ook.. Paard bleek op 1 wervel ks met een breukje.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:30

De meeste tips zijn hier al gegeven, laat alles nog eens heel goed nakijken. Op dat trappen ga ik maar even niet in..
Wat je nog meer zou kunnen doen is met een krukje opstappen en dan meteen je been er overheen slaan, zodat je niet aan hem hangt. Wel oppassen dat ie dan niet met z'n been tegen het krukje kan schoppen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:31

Je kent ze waarschijnlijk wel, die paarden die bij het opzadelen nijdig opzij kijken. Oren in de nek, boze blik. Of erger nog, de exemplaren die proberen te bijten of slaan. Sommigen beginnen er al mee bij het poetsen. Erg lastig allemaal.

Lees meer: http://www.bitmagazine.nl/blog/singelnijd/