angst

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatalieLot

angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 20:57

Hallo,

Ik heb in 2011 een zwaar ongeluk gehad met mijn vorige verzorgpony, wegens zwaar letsel en het paard is rechtreeks naar huis gegaan kon ik niet gelijk weer opstappen en wegrijden. Ondanks dat ik al bij een psycholoog ben geweest heb ik nog steeds een angst er aan overgehouden waardoor ik heel veel moeite heb met vreemde paarden te rijden en vooral om te galopperen wat ik ook op mijn eige paard wat ik nu een jaar heb nog niet heb gedaan. Nu vroeg ik mij af of er meer mensen zijn met zo'n angst en hoe jullie die herwonnen hebben.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:08

Wwijk23

Re: angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:14

ik ben toevallig zelf 10 weken geleden van mijn eigen pony af gegooid bij het inrijden. zoiets kan gebeuren en was een inschattingsfout van mezelf (gebroken ruggenwervel als gevolg). vandaag voor het eerst er weer op gezeten (wel aan de longeerlijn) voor mijn jonge pony die zo gevoelig is moest ik mijn gevoel wel aan de kant zetten maar natuurlijk had ik zo men vraagtekens bij het opnieuw er op klimmen. zelf kan ik heel snel schakelen maar ik snap wel dat er mensen zijn die er echt angst aan overhouden. kan je niet met iemand aan de grond proberen te galopperen? iemand die je paard aan de longeerlijn heeft? ik zou zowiso geen andere paarden rijden tot je over je angst heen bent. eerst moet het met je eigen paard toch vertrouwd zijn?

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 21:19

Bedankt voor jullie antwoord :) bij mij lag het niet aan mij of het paard, hij werd namelijk aangevallen door een hond en toen ik hem eigenlijk onder controle had was de hond ons ook bijgebeend en viel opnieuw aan, vanaf dat moment weet ik niet meer zoveel, ik kan me nog een ambulance herinneren en daar houd het al ver op

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:24

verschrikkelijk lijkt me dat! hoop dat je de moed terug vind om een galopje in te zetten!

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:26

Graded exposure therapie met fysiotherapeut en psycholoog.

Steefjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:22

Ik ben zelf 10 jaar geleden gevallen in galop. Reed toen in een buitenbak vlak bij het spoor en het paard schrok blijkbaar van de trein. Kortom het paard ging een andere kant op dan dat ik wilde. Ik ben toen wel weer terug op het paard geklommen en nadien bleek dat ik dat absoluut niet had mogen doen (flinke kneuzing/ kans op verschoven nekwervel). Vervolgens het niet meer aangedurfd om te gaan rijden.
Een aantal maanden geleden met een vriendin mee geweest naar haar verzorgpaard en toen begon het weer flink te kriebelen en ben nu sinds 2 maanden weer wekelijks op les bij een manage.
Natuurlijk heb ik momenten dat ik gespannen ben (en dan met name bij paarden die net zo actief zijn al het paard waar ik toen van af gevallen ben) en dan kan ik niet ontspannen rijden. Gelukkig is mijn instructrice daar wel goed op ingespeeld en die heeft mij daarom 2 andere paarden aangewezen waarbij ik zelf de controle/ regie moet hebben (om ze voorwaarts te houden ipv een paard waar ik bang ben de controle te verliezen) en daarmee merk ik nu al dat mijn vertrouwen terug begint te komen.
Van 10 jaar niet meer gereden te hebben naar iedere week uit kijken naar de volgende les.

Dit is wat mij geholpen heeft in ieder geval (het feit dat er een instructrice alert is op mijn angst en het vertrouwen terug te krijgen).
Ik weet niet of je dat al overwogen hebt om met je eigen paard dan een aantal lessen aan te gaan om je angst te overwinnen en het vertrouwen terug te krijgen?

nonosb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:29

tijdens een buitenrit schrok de pony waar ik op zat en is toen onder een shovel terecht gekomen. De pony moest per direct worden ingeslapen. Heb zelf de shovel op een haartje na gemist dus zit nu in het zelfde situatie. Ben ook erg bang. Heb nu een pony op de manege waar ik alleen op stap en draaf. ( deze moet je echt vooruit drukken anders doet die het niet) dit werkt redelijk. Het gaat dan stapje voor stapje beter. Denk goed aan je ademhaling. Echt helemaal uitademen en probeer het plezier weer terug te vinden.
Heel veel succes!

Sammo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 02:00

Ik weet niet hoe braaf jouw paard is maar ik zou zeker eerst de galop proberen op bijvoorbeeld een manege paard, deze kennen zenuwachtige en onzekere ruiters en reageren hier minder op. Heb laatst trouwens ook op de Facebook pagina van bit een aantal manieren gelezen om van je angsten af te komen.
Voor mezelf als ik iets spannend vind bedenk ik bij mezelf dat ik niet te veel na moet denken, dat doet het paard ook niet en vanuit rust bereik je zoveel meer. Zelf heb ik nooit zo'n ernstig ongeluk meegemaakt maar kan me erg goed indenken Hoe moeilijk het voor je is. Sterkte!

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 03:36

Wat een verhaal, heb je er behalve de angst, niets aan over gehouden?

Hier ook iemand met angst, alleen ben ik er eigenlijk nooit vanaf gevallen. De angst is bij mij gekomen toen ik in een ontzettende stressvolle periode zat (die al vier jaar aan de gang was eigenlijk) en ben toen 'opeens' heel erg bang geworden. Was in mijn situatie natuurlijk alleen maar een 'gevolg van' maar ik zat er mooi mee. :Y) Ik zou je aanraden om iemand te zoeken die jij vertrouwt en die je er vanaf de grond mee kan helpen. :) Dat heeft voor mij heel goed gewerkt en de angst is inmiddels een stuk kleiner en ik heb gewoon weer zin om met mijn pony aan de slag te gaan. Soms zijn het maar kleine stapjes, maar ook daar haal ik al veel voldoening uit en geeft me weer meer vertouwen. :)
Mocht je het hele verhaal willen weten of het gewoon even van je af willen praten, dan mag je gerust een PB'tje sturen :j

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 17:02

Helaas heb ik er inderdaad meer aan overgehouden dan alleen angst, had een gebroken pols en nu 2 operaties verder heb ik krachtverlies en pijnscheuten nog steeds, en een zenuw kapot in mijn onderbeen waar het paard op terecht is gekomen.

Ik heb met mijn verzorgpaard alles nog gedaan en ook nog op wedstrijd geweest, maar heb dan nu sinds 1 jaar mijn eige paard en vind het gewoon best wel eng. Nu staat ze met een blessure en kunnen we sowieso niks en op een paard van een vriendin durf ik wel te rijden alleen niet naar buiten. Het is gewoon allemaal zo lastig en wegens de zaak wat nog steeds loopt kan ik er eigenlijk ook geen afstand van doen

ArmaWhis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 17:09

Ik herken het.
Heb nog steeds angst. en ook voor galloperen toch krijg ik het steeds meer onder controle. heb een eigen paard die ik na een lange zoektocht gevonden heb. het lukt nog steeds niet altijd maar we hebben ook hele goede enmooie momenten. daarnaast heb ik een lieve vriendin die me goed helpt. en me een schop onder de kont kan geven als dat nodig is. als jij het echt wil dan gaat het lukken maar het zal tijd blijven kosten en ik denk niet dat ik er helemaal af kom, want bij het idee dat ik op een ander paard zou moeten begin ik ook al te bibberen.

gothicpizza6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:50

ik heb ook angst met galop. toch lukt het op mijn werk wel. vandaag ging het super goed. de pony waar ik op rijd vind galop wel moeilijk maar ik vertrouw haar. ik heb een riempje aan het zadel waar ik me met een hand aan vast houd. de pony heet jo en is een haflinger. ze is super braaf luistert heel goed naar stem hulpen ho is ook meteen ho. ze vind galop wel heel leuk. op de manege lukt galopperen niet zo. ik galoppeer alleen op paarden met een rustige zo vlak mogelijke galop. de pony die ik het meeste vertrouw is jo. met galop moeten mensen er geen druk achter zetten en niet dwingen. als ik op een nieuw paard galoppeer op me werk ga ik eerst aan de longeerlijn en hou ik met 2 handen mijn zadel vast ik zet wel zelf het paard in galop. ik bepaal het tempo. misschien een goede tip om ook te doen misschien eerst een paar passen en steeds paar passen mee proberen. ik heb ook eerst zitlessen in draf gekregen op mijn werk op jo om vertrouwen te krijgen. op een dag kreeg ik weer zit les en mocht galop proberen ik was niet bang ik gaf jo een tikje en nog een en zonder dat ik het meteen door had galoppeerde jo sins die dag gaat het galopperen op me werk steeds beter. dus blijven door zetten en op een gegeven moment lukt het weer al is het maar 2 passen of zo.

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:53

Ik had dit ook
Ik ging gewoon doorzetten en nu vind ik het niet meer zo eng

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 18:37

Het probleem bij mij is dan ook weer dat mijn paard nu stilstaat wegens een blessure sinds augustus dus ook momenteel niks te rijden. Zodra alles weer goed is ga ik weer rustig aan beginnen

gothicpizza6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 01:01

Laura12 schreef:
Ik had dit ook
Ik ging gewoon doorzetten en nu vind ik het niet meer zo eng

Toppie daar mag je trots op zijn.