Nieuw Thuis voor pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BrechtCarlos

Nieuw Thuis voor pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 18:01

Hoihoi allemaal:)

Sinds kort heb ik een eigen pony.
Maar ik heb een paar probleempjes met uit de wei halen enzo.
Bij de vorige eigenaar heeft ie nog nooit een vlieg kwaad gedaan. Zij hebben hem ingereden. Nu is hij 5. Hij laat zich bij mij heel moeilijk pakken en rent met z'n oren in je nek op je af. Dit is niet de hele tijd zo geweest. Het is natuurlijk niet niks voor een pony om te verhuizen, maar met poetsen plet hij mij en met hoefjes krabben trapt hij en met aaien bijt hij. Ik wil graag dat dit stopt op z'n tijd..
Tips? /3 /3 /3 /3

EliseXJoelle

Re: Nieuw Thuis voor pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:21

haal er iemand bij met ervaring. dit gaat fout. hij is dominant over jou.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:24

Dit ligt ook deels aan jou, jij bent de baas niet en hij heeft geen respect voor jou. Ik zou er iemand bij halen die er vestand van heeft en grondwerklessen nemen, dat kan al een hoop oplossen :)

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:25

idd haal er echt iemand bij die er verstand van heeft. op moement dat dit door gaat en jij opgegeven moment ook maar iets angst gaat tonen loopt het snel de spuitgaten uit.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:25

Ben het eens met bovenstaande reacties. Waar woon je ongeveer? Misschien kan een Bokker je wel eens helpen?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:26

Je pony vertoont heel natuurlijk gedrag.Je hebt een ervaren iemand nodig, die jou aanwijzingen kan geven hoe met een jonge pony om te gaan. Hij is zijn kudde kwijt en zijn leider. Jij moet nu zijn leider worden. Sommige mensen hebben dat vanzelf, anderen kunnen het leren. Je hebt met een groot en sterk dier te maken. Het is belangrijk dat hij zo snel mogelijk leert, dat jij de baas bent en niet hij. Dat moet op een eerlijke, duidelijke manier gebeuren. Wacht niet af, dan komen er ongelukken van.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:30

Een direkte oplossing weet ik ook niet, maar met grondwerk los je een hoop op. Ik ben ook niet zo zweverig, maar het werkt echt. Paar stapjes terug. Zowiezo in de wei niet gaan "vangen" maar het paard naar je toe laten komen. Kan lang duren, maar lok hem maar met brokjes de eerste paar keren. Dan niet te veel tutten, maar met halster in een stukje bak of wei los laten. Wegsturen en laten lopen (draven, galopperen enz.) dan stoppen met wat je doet en wachten tot tie uit zichzelf komt. Zo niet jaag je hem weer op. Niet overdreven, maar wel laten lopen. Herhalen, herhalen.... tot tie vanzelf naar je toe komt.
En vanuit daar opbouwen... Beslis welke kant tie op loopt maar niet perse welke gang. Dan ga jehet opbouwen met draven wanneer jij dat wil, galop wanneer jij dat wil en stappen en stoppne.
Leer hem dat jij de baas bent en niet hij... Het werkt echt. Ga vooral rechtop staan en adem rustig.... Straal zelf vertrouwen uit.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:36

Ik moet zeggen, ik heb iets vergelijkbaars met een pony gehad toen ik jonger was. Heb de eigenaar (een man met 'boerenverstand') er toen
bijgehaald. En misschien klinkt het zielig, maar een keer een GOEDGETIMEDE trap terug geven kan wonderen doen. Dit raad ik niet aan als je niet weet waar je mee bezig bent. Daarom raad ik jou dus een ervaren persoon en grondwerklessen aan. Wat je zelf al eens kan doen is pony achteruit laten lopen. Omdat pony voor jou moet wijken, ben jij de dominante persoon. In het begin zal je druk nodig hebben, daarna steeds minder.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:39

WendyLotte schreef:
Een direkte oplossing weet ik ook niet, maar met grondwerk los je een hoop op. Ik ben ook niet zo zweverig, maar het werkt echt. Paar stapjes terug. Zowiezo in de wei niet gaan "vangen" maar het paard naar je toe laten komen. Kan lang duren, maar lok hem maar met brokjes de eerste paar keren. Dan niet te veel tutten, maar met halster in een stukje bak of wei los laten. Wegsturen en laten lopen (draven, galopperen enz.) dan stoppen met wat je doet en wachten tot tie uit zichzelf komt. Zo niet jaag je hem weer op. Niet overdreven, maar wel laten lopen. Herhalen, herhalen.... tot tie vanzelf naar je toe komt.
En vanuit daar opbouwen... Beslis welke kant tie op loopt maar niet perse welke gang. Dan ga jehet opbouwen met draven wanneer jij dat wil, galop wanneer jij dat wil en stappen en stoppne.
Leer hem dat jij de baas bent en niet hij... Het werkt echt. Ga vooral rechtop staan en adem rustig.... Straal zelf vertrouwen uit.

dit werkt zeker. maar ook dit zou ik niet doen zonder eerst begeleiding te hebben je kan hier veel mee bereiken maar ook verpesten.
ik heb hier oa les in.

jaag je namelijk te veel op bij een onzekere pony slaan ze dicht. zet je te veel druk bij eentje die extreem dominant is zal deze ook flink weerstand terug geven. probeer dat eens netjes optelossen als onervaren leek :)

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 19:29

StillAngel schreef:
Ben het eens met bovenstaande reacties. Waar woon je ongeveer? Misschien kan een Bokker je wel eens helpen?

Ik woon in zwolle

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:34

Wat voor pony is het?
Hoeveel staat de pony op de wei en wat krijgt hij/zij te eten?
Staat de pony alleen of met soortgenootjes?
Hoeveel ervaring heb je zelf?

Misschien vragen waarbij je denkt wat heeft het ermee te maken,maar dit soort zaken hebben veel invloed..

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 19:46

pleiada schreef:
Wat voor pony is het?
Hoeveel staat de pony op de wei en wat krijgt hij/zij te eten?
Staat de pony alleen of met soortgenootjes?
Hoeveel ervaring heb je zelf?

Misschien vragen waarbij je denkt wat heeft het ermee te maken,maar dit soort zaken hebben veel invloed..

Ja ik weet dat dit allemaal erg belangrijk is:)

1 hij staat op kort gras en krijgt af en toe 's
winters hooi.

2 hij staat bij 3 andere shets met wie hij wel goed kan.

3 zelf ben ik 6 jaar met paardjes bezig en heb natural horsemanship gedaan.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:59

Dat is dan in elk geval wel in orde!

Op het moment zou ik niet accepteren dat je pony in jou ruimte komt..Het is eigelijk heel simpel komt hij te dicht bij dan zet je hem gewoon een paar passen terug..Het is niet de bedoeling dat jij voor hem aan de kant gaat maar hij moet voor jou aan de kant..Ik snap dat je vriendjes wilt worden,maar eerst moet je pony weten dat je geen loopje met je laat nemen..Als je de wei in gaat neem dan ook een zweepje mee zodat je hem aan de kant kan laten gaan als hij met zijn oren plat op je af komt..Je hoeft er niet mee te slaan maar het geeft je net wat meer overtuigingskracht..Komt hij braaf naar je toe steek dan je hand uit zodat hij die aan kan raken..Doet hij dat is dat een teken dat een paard je accepteert en ik heb geleerd dat dat best verschil kan maken..

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 20:08

pleiada schreef:
Dat is dan in elk geval wel in orde!

Op het moment zou ik niet accepteren dat je pony in jou ruimte komt..Het is eigelijk heel simpel komt hij te dicht bij dan zet je hem gewoon een paar passen terug..Het is niet de bedoeling dat jij voor hem aan de kant gaat maar hij moet voor jou aan de kant..Ik snap dat je vriendjes wilt worden,maar eerst moet je pony weten dat je geen loopje met je laat nemen..Als je de wei in gaat neem dan ook een zweepje mee zodat je hem aan de kant kan laten gaan als hij met zijn oren plat op je af komt..Je hoeft er niet mee te slaan maar het geeft je net wat meer overtuigingskracht..Komt hij braaf naar je toe steek dan je hand uit zodat hij die aan kan raken..Doet hij dat is dat een teken dat een paard je accepteert en ik heb geleerd dat dat best verschil kan maken..

Bedankt hier heb ik veel aan!
Wat ik nu doe is met een touw wegsturen als de oren in de nek gaan. Maar een zweepje is misschien wel beter omdat hij ook een normale "band" moet krijgen met het touw. haha dat klonk raar,
Maar bedankt voor je tips!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:14

Op internet (google) valt veel te vinden over hoe je het leiderschap overneemt van een paard. Dit paard staat hoger in rang dan jij, maar dat willen we niet. Dan gebeuren er dit soort dingen.

mickey75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:16

Is er niet iemand die jou kan helpen in de buurt,weet niet waar je precies in Zwolle zit maar anders weet ik misschien wel iemand.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:19

Hoe oud ben je?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:25

Mooi ik hoop dat het gedrag verbetert!Hou ons maar op de hoogte!

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 21:00

pleiada schreef:
Mooi ik hoop dat het gedrag verbetert!Hou ons maar op de hoogte!

Ga ik doen! Binnenkort komt er iemand helpen van Natural Horsemanship waar ik heel lang heb gelest. Zij is ontzettend goed met paardjes en zij kan me vast helpen!

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 21:01

EskeGirl schreef:
Dit ligt ook deels aan jou, jij bent de baas niet en hij heeft geen respect voor jou. Ik zou er iemand bij halen die er vestand van heeft en grondwerklessen nemen, dat kan al een hoop oplossen :)