Lastig gedrag na verhuizing naar nieuwe stal, Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fantabulouss

Lastig gedrag na verhuizing naar nieuwe stal, Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 13:47

Ik plaats dit topic om tips te vragen voor een vriendin van me over haar paard. Ik ga dit paard waarschijnlijk vanaf mei bijrijden. Het is en blijft een onzettend lief paard, maar sinds de verhuizing naar een nieuwe stal is het een heel ander paard geworden... :o

Afbeelding

De situatie is als volgt:
- Het is 8 jarige KWPN merrie van 1.64m hoog.
- Tot 2 mnd geleden altijd alleen gestaan met twee geitjes, en erg op mensen gericht geweest
- Met rijden altijd erg braaf geweest, zelfs wat aan de trage kant.
- Op stal ook altijd erg braaf geweest, kon haar los poetsen en ze had veel respect voor mensen
- Staat nu sinds 2 mnd op nieuwe stal met kudde van c.a. 8 paarden elke dag overdag op de wei.
- Krijgt muesli s'avonds op stal en hooi.

Het probleem:
- Sinds ze op de nieuwe stal staat is ze erg druk geworden, een heel ander paard.
- Met rijden is ze het eerste half uur bijna niet te houden, normaal was ze na 30min al moe, nu kunnen we zo 1,5 uur door rijden (doen we niet hoor) en dan zou ze nog niet moe zijn
- Met opstappen gaat ze nu zelfs soms iets omhoog aan de voorkant, of schiet ze weg.
- Op stal kan ze geen moment stil staan tijdens het poetsen. Als ze alleen op stal is en de kudde staat op het land is dit erger als dat er s' avonds ook andere paarden op stal staan.
- Ze toont minder respect naar mensen toe, en duwt/loopt je af en toe zo om ver tijdens het poetsen of opzadelen.
- Meelopen aan de hand is ze ook lastiger mee geworden, ze wil altijd maar hard
- Door haar onrustigheid is ze ook flink afgevallen.

Onze vraag is dus of jullie tips hebben voor het volgende:
- Onrustig gedrag op stal
- Onrustig gedrag tijdens het rijden
- Omgang met mensen (duwen, draaien,wegspringen etc)
- Op gewicht houden (ze moet niet nog meer afvallen namelijk...)

dresjoepie

Re: Lastig gedrag na verhuizing naar nieuwe stal, Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:08

Het lijkt mij door het voer te komen wat voer merk voer kreeg paard eerst en welk merk nu ??? Hoeveel scheppen /kilo per dag ??Hoeveel hooi per dag ??

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:16

hoe lang staat ze op haar nieuwe stal
Ik kan me voorstellen wanneer een paard altijd alleen heeft gestaan dat ze nu echt helemaal moet omschakelen en moet wennen. Eerst waren jullie de spil in haar leven, nu de andere paarden en dat is heel logisch.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:19

Omschakelen en wennen inderdaad. Altijd alleen gestaan en nu plots met soortgenoten. Die soortgenoten zijn nu even een stuk belangrijker dan dat jullie zijn in haar ogen.
Daarnaast kan het inderdaad geen kwaad om even te kijken naar het voer dat ze krijgt.

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 16:49

dresjoepie schreef:
Het lijkt mij door het voer te komen wat voer merk voer kreeg paard eerst en welk merk nu ??? Hoeveel scheppen /kilo per dag ??Hoeveel hooi per dag ??
Toen ze nog alleen stond kreeg ze twee keer per dag 1,5 schep sportbrok.
Nu krijgt ze twee keer per dag 1 schep muesli.

Toen ze nog alleen stond kreeg ze onbeperkt hooi (stond daar niet op het gras)
En nu staat ze dus op het weiland, en savonds flink hooi.

Esther_r20 schreef:
hoe lang staat ze op haar nieuwe stal
Ik kan me voorstellen wanneer een paard altijd alleen heeft gestaan dat ze nu echt helemaal moet omschakelen en moet wennen. Eerst waren jullie de spil in haar leven, nu de andere paarden en dat is heel logisch.
Nu twee maandjes denk ik ... ze heeft niet altijd alleen gestaan hoor, voordat mijn vriendin haar kocht heeft ze ook gewoon in de kudde gestaan op het gras, ook met haar veulen... dus ze kent het in de kudde staan als het goed is wel ...

Apple schreef:
Omschakelen en wennen inderdaad. Altijd alleen gestaan en nu plots met soortgenoten. Die soortgenoten zijn nu even een stuk belangrijker dan dat jullie zijn in haar ogen.
Daarnaast kan het inderdaad geen kwaad om even te kijken naar het voer dat ze krijgt.
Ja kan het inderdaad wel zijn, dat we toch nog meer geduld moeten hebben. Ik zat zelf ook nog aan grondwerk te denken...

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 16:56

Typisch gedrag na een tijd alleen gestaan te hebben. Paard dat bij mij kwam (na alleen staan) vertoonde hetzelfde gedrag. Gun het tijd en blijf eerlijk en consequent.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:42

Mijn paard is ook sinds oktober verhuisd naar een nieuwe plek en is inderdaad nog steeds van slag. Ik gun het gewoon de tijd. Op den duur wordt het weer allemaal normaal.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:05

Tijd geven en veel structuur in de dagen. Is altijd erg wennen voor ze, helaas zoals nu met nadelige gevolgen maar geef het nog wat tijd! Succes, leuk beestje is het!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:23

Het zou goed kunnen dat er te veel haver en suikers dergelijks in de muesli zit Elk paard kan hier anders op reageren

Misschien toch even terug naar de sportbrok en dan langzaam opbouwen naar de muesli (Als eigenaar van de stal dit alleen wil voeren )

Ik denk altijd als een paard het goed doet op een bepaald soort voer Vooral niet te veel wisselen ( Maar soms kun je niet anders natuurlijk )

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:32

Ik herken het wel. Die van mij was de eerste maand na de verhuizing ook niet te handhaven. Zal een combi geweest zijn van voer en verandering van plek. Maar goed, ik ben vooral bezig geweest met grondwerk om de 'verhoudingen' weer recht te zetten. Nu na bijna 2 maanden is weer zo goed als de oude. Behalve dat hij onder het zadel een stuk voorwaartser is geworden. Niet erg want hij was echt een lui varken :D

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:42

Heel herkenbaar verhaal. Mijn merrie werd ook ontzettend hengstig. Vond dr echt niet meer leuk terwijl we een goede band hadden.
Heb haar wel gestraft maar dat hielp niet. Dit heeft weken weken geduurd, daarna is ze vanwege een blessure met pensioen gegaan bij haar vorige baas. Daar was het gelijk klaar.
Sterkte is echt even vervelend.

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 16:31

Tabaluga12 schreef:
Typisch gedrag na een tijd alleen gestaan te hebben. Paard dat bij mij kwam (na alleen staan) vertoonde hetzelfde gedrag. Gun het tijd en blijf eerlijk en consequent.
opala schreef:
Mijn paard is ook sinds oktober verhuisd naar een nieuwe plek en is inderdaad nog steeds van slag. Ik gun het gewoon de tijd. Op den duur wordt het weer allemaal normaal.
Oke :) is het bij jullie paarden uiteindelijk weer beter geworden vanzelf? :)

Pistasche schreef:
Tijd geven en veel structuur in de dagen. Is altijd erg wennen voor ze, helaas zoals nu met nadelige gevolgen maar geef het nog wat tijd! Succes, leuk beestje is het!
Thanks! :D Extra structuur is ook wel een goede :)

dresjoepie schreef:
Het zou goed kunnen dat er te veel haver en suikers dergelijks in de muesli zit Elk paard kan hier anders op reageren.

Misschien toch even terug naar de sportbrok en dan langzaam opbouwen naar de muesli (Als eigenaar van de stal dit alleen wil voeren )

Ik denk altijd als een paard het goed doet op een bepaald soort voer Vooral niet te veel wisselen ( Maar soms kun je niet anders natuurlijk )
Dat is ook een goede, ik zal het even overleggen :)

Knakkertje schreef:
Ik herken het wel. Die van mij was de eerste maand na de verhuizing ook niet te handhaven. Zal een combi geweest zijn van voer en verandering van plek. Maar goed, ik ben vooral bezig geweest met grondwerk om de 'verhoudingen' weer recht te zetten. Nu na bijna 2 maanden is weer zo goed als de oude. Behalve dat hij onder het zadel een stuk voorwaartser is geworden. Niet erg want hij was echt een lui varken :D
Dat voorwaartse vinden we ook niet heel erg hoor tijdens het rijden, maar het moet wel leuk blijven hihi :o nu slaat een beetje door.. Ik zal inderdaad met grondwerk aan de slag gaan..dat is verder nog nooit met haar gedaan geloof ik :)

Avanti schreef:
Heel herkenbaar verhaal. Mijn merrie werd ook ontzettend hengstig. Vond dr echt niet meer leuk terwijl we een goede band hadden.
Heb haar wel gestraft maar dat hielp niet. Dit heeft weken weken geduurd, daarna is ze vanwege een blessure met pensioen gegaan bij haar vorige baas. Daar was het gelijk klaar.
Sterkte is echt even vervelend.
Dankje :) het komt vast wel weer goed hoor :)

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 00:23

Klinkt heel herkenbaar. Mijn tip is niet straffen maar wenselijk gedrag vragen en dat belonen. Aangezien zij in een kudde staat heeft ze haar plek in de rangorde moeten veroveren. Jullie horen daar als baas gewoon bij. Mocht je de kans hebben willen een paar lessen in grondwerk fantastisch zijn om de orde in rang weer even duidelijk weg te zetten. Probeer vooral niet mee te gaan in de onrust. Ik ben zelf gaan kijken naar wat mijn paard nodig had. In ons geval was dat leiderschap en rust. Succes