Wat voor broeken mogelijk bij Engels zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat voor broeken mogelijk bij Engels zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:03

Omdat ik al jaren western rijd, heb ik geen enkele kennis over de soorten rijbroeken.
Ik vertrek binnenkort naar het buitenland, waar ik onder andere een dagtocht te paard ga maken.
Ik weet dat er met Engelse tuigage wordt gereden. Kan ik hiermee met mijn gewone spijkerbroek rijden of gaat dit niet? Of een gewone broek, zijnde niet spijkerbroek?
Heeft iemand ideeën?

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:04

Ik reed op mijn engelse zadel ook gewoon met spijkerbroek.. Zolang je zorgt dat er geen knopjes op de kont zitten etc kan het zadel ook niet beschadigd raken.
Laatst bijgewerkt door Youknowme op 09-12-14 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:06

Met een spijkerbroek ga je je geheid kapot rijden, ik zou in de uitverkoop een eng broek op de kop tikken en later doorverkopen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:06

Ik heb pas m'n eerste engelse les gehad als westernruiter en heb gewoon in een tregging/legging gereden, geen problemen mee gehad :j Misschien heb je daar nog een van liggen? (mijne was gewoon zo een van de H&M)

Renee_S

Re: Wat voor broeken mogelijk bij Engels zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:12

Ik zou idd zorgen voor niks op je kont. Dit om zowel jouw billen als het zadel te sparen. Zou dus een legging zeker verkiezen boven spijkerbroek

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:13

Ik ben eigenlijk westernruiter maar heb er sinds september een engels bijrijdpaardje bij. Rijd er gewoon in mn westernkleren (spijkerbroek, westernboots) mee. Ook rijd ik wel eens op paarden van vriendinnen, wat dus ook met engels zadel is. Nog nooit last van gehad... Iedereen zegt altijd dat je met een spijkerbroek in engels zadel jezelf kapot rijdt, maar heb t zelf nog nooit gemerkt.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:15

Ik rijd op mijn Engelse zadel met alles. Spijkerbroek met zo weinig mogelijk naden is prettiger dan met van die grote uitstekende naden die kunnen schuren. Een jegging of legging is het fijnste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:16

Oh, kleine opmerking. Ik ben een man en heb geen leggings in de kast liggen :D

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:17

hollywood86 schreef:
Oh, kleine opmerking. Ik ben een man en heb geen leggings in de kast liggen :D

Dat wordt hem dan niet :')

Ik denk dat een spijkerbroek gewoon kan hoor. "Vroeger" toen ik nog niet echt paard reed, reed ik ook gewoon met spijkerbroek, ik heb er niks aan over gehouden ;)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:18

misschien kun je een beetje talkpoeder op je benen doen voor de zekerheid. maar ik denk dat het wel goed komt hoor.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:18

Oops haha :+
Skinny jeans dan? Met weinig naad?
Of een trainingsbroek? (weet niet of dat schuift, heb er zelf wel eens mee in m'n westernzadel gereden zonder suede zit en schoof niet)

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:19

Oh begrijpelijk :')
Dan zou ik voor een zo zacht en naadloos mogelijke spijkerbroek gaan.
Ik rijd met whatever ik aan heb, maar dit is een uurtje en geen dagtocht ;)
Een stugge spijkerbroek zal dan zeker gaan schuren.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:01

Yoga broek, net zo fijn als legging, maar kan wel gedragen worden door man...

lunaxssox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 00:18

Spijkerbroek of trainingsbroek kan wel

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 00:23

Hier regelmatig (rij alleen Engels) met spijkerbroek in het zadel. Vaak zo overgestapt van werk op paard, nooit een probleem.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 00:35

Het hangt er wel vanaf per paard en zadel, vind ik. Ik heb zonder probleem dagtochten gereden met mijn rijspijkerbroek in een dressuurzadel, maar ook na een half uurtje stappen al enorm spijt gehad. :+
Ik zou er niet op gokken en ergens een rijbroek regelen (lenen, kopen, enz.). :)

LauraSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 00:37

Joggingbroek is dan prima toch?

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 02:34

spijkerbroeken kunnen prima, kunenn wat opkruipen, maar die naad heb ik nooit een probleem mee gehad.

ik heb gereden met rijbroeken, spijkerbroeken, combats, johdpurs, chaviaris, korte leren (romeinse) broeken, barokke breeches, middeleeuwse 'cousen' (strekke wollen broek), harnassen en zelfs japanse zooi...

het maakt naar mijn idee bar weinig uit welke broek je draagt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 03:10

Als je met die spijkerbroek western kan rijden kan engels ook. Je zal wel problemen kunnen krijgen met je laarzen ivm breedte beugels.
Wil je een engelse rijbroek kijk dan bij decathlon. instapmodelletje is nog geen 20 euro.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 09:16

Op marktplaats staan vaak heren rijbroeken!
Mijn vriend draagt op een engels zadel een jodhurbroek omdat hij een rijbroek niet mooi vind.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 09:26

Ik rijd tijdelijk 2/3 keer in de week een dressuurpaard bij en doe dat gewoon met mijn Wrangler en Ariat boots. Dat zit prima. Sommige broeken kruipen wel wat op met de galop. Maar ook weer niet alle broeken.
Het zijn geen dagtochten natuurlijk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 09:48

Ik rij altijd met spijkerbroek. En voordat ik met bbp reed deed ik dat met stubben veelzijdigheidszadel. Dat was geen enkel probleem.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 09:54

O waar ga je heen? Leuk zeg! Lekker veel op reis.

Je draagt echte rijbroeken toch? Niet gewone spijkerbroeken? De rijbroeken kun je ook gewoon in Engelse zadels dragen, wel inderdaad uitkijken voor knopjes ed maar als het goed is zitten die ook al niet in je rijbroeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:31

Dank! Ik probeer wel gewoon een spijkerbroek, inderdaad wel een spijkerbroek welke ook geschikt is voor (western)rijden.

Laarzen neem ik overigens niet mee, veel te groot en zwaar.

Doggylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:34

Eileen_ schreef:
Ik ben eigenlijk westernruiter maar heb er sinds september een engels bijrijdpaardje bij. Rijd er gewoon in mn westernkleren (spijkerbroek, westernboots) mee. Ook rijd ik wel eens op paarden van vriendinnen, wat dus ook met engels zadel is. Nog nooit last van gehad... Iedereen zegt altijd dat je met een spijkerbroek in engels zadel jezelf kapot rijdt, maar heb t zelf nog nooit gemerkt.

hier eigenlijk het zelfde ,ook van western naar engels overgegaan ook met een wrangler spijkerbroek reed ik soms maar een Jodpher jeans zit ook fijn .
ik heb nu z'n soort rijbroek gekocht wel met lederen zit dat zit ook heel comfortabel http://www.dochorse.nl/horze-paardrijbr ... duroy.html.
Het is ook net wat je gewend ben en als je lange tochten maakt is het wel fijn als je rij- broek lekker zit . ;)