paard schraapt, wat nu??!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikheetsannex

paard schraapt, wat nu??!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 18:28

Hee, ik heb een nieuwe pony erbij gekregen het is een fjordje alleen kan ze niet zo goed tegen stilstaan.. ze wordt heel snel ongeduldig en begint dan heel hard te schrapen met haar voorbeen.. soms gaat het raakelings langs me heen.. heeft iemand tips? HELLUPP

manon311

Re: paard schraapt, wat nu??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 20:21

oei pas maar op dat hij/zij je niet bezeerd! als je pony ook nog maar net bij jou op stalletje staat kan het ook zijn dat hij/zij gewoon erg moet wennen in zijn omgeving. dit kan soms een half jaar duren voordat ze echt op hun gemak zijn. succes en onthou jij bent de baas :-)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 20:23

Het is niet bedelen?

IlseW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 22:38

Ik heb een jong paard getraind die ook altijd heel ongeduldig was en ging schrapen met zijn voorbeen. Dit is puur uit verveling en dan willen ze graag de aandacht van je opeisen (bedelen inderdaad).
Dit is af te leren door consequent te zijn. Een tik geven als dit gebeurd zo dat je pony weet dat ze fout zit. Dit is op zich best makkelijk af te leren als je maar de baas over je pony blijft en duidelijk bent in wat goed en fout is.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 08:37

levensgevaarlijk, goed bedrag belonen met aandacht.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 08:47

Mijn merrie was ook altijd heel ongeduldig.. als het iets te lang duurde (met poetsen of uit de wei halen of whatever), dan ging ze schrapen of stampen of met t hoofd zwaaien.. heel in t begin zelfs hinniken..

Het is nu een heel stuk beter..
Hoofd zwaaien doet ze nog steeds wel, maar alleen als ze voer gaat krijgen.
Verder heeft ze ook meer geduld, het duurt veel langer voordat ze met schrapen oid begint en soms staat ze zelfs gewoon rustig te wachten!

Eigenlijk heb ik er niet veel aan gedaan.. als ik ernaast stond en ze schraapte dan tikte ik haar altijd even aan t betreffende been, ze stopte dan direct.

Elke keer als ze moest wachten, op de poetsplaats bijvoorbeeld, liet ik haar nèt iets langer wachten dan zij eigenlijk wilde. Vooral niet gereageerd op de aandachttrekkerij die ze dan doet..

Verder ken ik mijn paard en is het wel een die zich snel verveeld, dus hangt er een bal in de stal, heeft ze altijd hooi te eten en hangen er vaak ook wilgentakken..

ikheetsannex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 22:48

Oke super bedankt allemaal!! Ga het zeker Proberen te negeren en haar aan te tikken hoop dat het helpt en dat het overgaat!

ikheetsannex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 22:49

<3
ikheetsannex schreef:
Oke super bedankt allemaal!! Ga het zeker Proberen te negeren en haar aan te tikken hoop dat het helpt en dat het overgaat!

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:33

Negeren, anders krijgt ze toch wat ze wil; aandacht!

UzHa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:49

Ik denk dat je dit het beste kan negeren :)

iesie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 13:55

Negeren werkt vaak niet bij paarden die dit al hebben aangeleerd. Hier hebben een aantal paarden het ook op stal. Erg ongeduldig. Zelfs als je er bij stond. Ik zou er een keer een flinke correctie tegenaangooien, dat heeft hier perfect gewerkt.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 14:09

Mijn merrie deed het al toen ze nog bij moeders dronk. Als moeders niet snel genoeg klaar stond met de melkbar dan begon ze ook te schrapen (loopgraven maken zoals wij het nu noemen). Hier van alles geprobeerd (wachten met voeren, stem erbij, bnegeren, etc etc) maar niks heeft geholpen. Zodra ze weet dat ze voer krijgt (alleen tijdens voertijd) gaat ze het doen. We hebben nu maar besloten dat het bij haar hoort.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 14:13

Mijn paard doet dit op stal. Ik heb nu aantal matten erin gelegd om te voorkomen dat haar stappers vierkant worden.
Helaas kan ik niks aan haar stituatie veranderen nu. (Ernstige been blessure) Ik negeer het zoveel mogelijk. Zij doet het niet als ik haar vast heb.

Echt een tip heb ik niet

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 14:18

Hangt ook van de gevoeligheid af van het paard.
Zo heb ik er 1 gehad doe ik gelijk kon corrigeren (had een leider nodig) en heb ik er nu 1 die heel gevoelig is en juist negeren helpt. ( die kan gewoon der ei niet kwijt en is dus veel minder bewust)
Nu ze er een maand staat, gaat het al beter en verder veel uit der stal - buiten en stapmolen. Stalmatten hebben wij ook.
Zeker nu je pony jouw moet leren vertrouwen moet je heel bewust kiezen wat je verwacht dat gaat helpen. Beide mogelijkheden combineren gaat iig niet werken.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 14:23

Hoe je het aanpakt hangt heel erg af van het paard en of het aangeleerd gedrag is.
Mijn huidige verzorgpaard is het een combinatie van onrust uiten/overdreven blij dat er iemand is en bedelen om aandacht/snoepje. Eerste negeer ik (zolang het geen gevaar oplevert voor mij, omstanders of het paard) en het 2de straf ik af. Dit werkt erg goed en indien hij begint te bedelen als ik aankom lopen ga ik stil staan totdat hij het been weer neer zet. Dit had hij zeer snel door. Na 5 keer was het klaar.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:06

ik gaf mijn pony altijd een tik op de schouder van t desbetreffende been. alleen, doet ie t af en toe nog steeds, en toen ik dat de eerste paar keer deed werkte t ook niet echt :')
ze lachte me gewoon uit.
toen genegeerd dat werkte t best.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:13

Negeren werkt niet bij een paard. Want ze doet het nu al.
Poetsen met een klein zweepje en SUPER.consequent zijn.
Elke keer als ze schraapt corrigeren door een tikje te geven.

Mandynop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:53

Mijn merrie doet het ook wanneer ze te lang moet wachten. Ik negeer het eigenlijk altijd, daardoor is het ondertussen een stuk minder. Nu moet ik wel heel lang staan kletsen terwijl zij vast staat haha.

ikheetsannex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 14:59

Inmiddels is ze zo goed als gestopt met schrapen. Ik denk dat het er mee te maken heeft dat ze nieuw is. En dat ze erg moest wennen. Ze doet af en toe een keer als we met de andere paarden bezig zijn alleen dan negeer ik het en dan stopt ze vanzelf maar dit wordt ook al minder! Dus het gaat de goede kant op!

x_zoetje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 15:32

Mijn paard doet dit ook. Al zolang ik hem heb. Ik heb alles geprobeerd, straffen/negeren, maar niets helpt. Nu hij iets ouder word en wat meer geduld heeft is het wel wat minder geworden. Hij doet het gelukkig nooit als ik dicht bij sta, enkel nog als het om eten gaat.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 15:59

Idd het gedrag negeren En vooral niets voeren op de opzadelplaats