rijbroek binnenstebuiten wassen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lord_Ik

rijbroek binnenstebuiten wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 12:03

Als ik mijn rijbroeken binnenstebuiten was komen ze vaak vuiler uit de was (lees: onder de strepen) als ze er in gegaan zijn. Nu heb ik dat niet als ik ze gewoon in de was stop, maar dan wast de kleur er weer snel af -O- . Heeft iemand een wondertip om rijbroeken te wassen?
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 09-12-14 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishDraught

Re: rijbroek binnenstebuiten wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:05

Heb je was poeder of vloeibaar wasmiddel?

Ik was rijbroeken ook altijd binnenstebuiten met vloeibaar wasmiddel en ze komen er schoon uit.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:05

Ik was mijn rijbroeken ook binnenstebuiten, maar heb eerlijk gezegd nooit last van strepen?

Wat voor strepen zijn het dan, vuil of wasmiddel?

EsmeeArrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:06

Ik was mijn rijbroeken niet binnenstebuiten maar de kleur blijft er 100% in!

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 12:07

Met poeder, dus misschien moet ik vloeibaar eens gaan proberen dan.

De strepen zien eruit als vuil dat er gewoon niet uitgewassen is. Ik heb het ook weleens met dekjes, maar dat vind ik dan weer niet zo erg :+.

Niet binnenstebuiten durf ik eigenlijk niet goed meer omdat ik daar wel al slechte ervaringen mee heb gehad ivm kleur, al waren ze dan wel altijd schoon.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:47

Ik was altijd binnenstebuiten met vloeibaar wasmiddel, zónder wasverzachter. Ik gebruik mijn broek vaak 2 keer, net als het dekje, die doe ik dan samen in de wasmachine. Kort programma, 30 graden, altijd mooi schoon.

lunaxssox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 01:34

Ik was hem ook altijd binnenste buiten met vloeibaar wasmiddel en altijd mooi schoon

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 01:39

Misschien ligt het aan je merk? Ik heb er ook geen last van, doe het gewoon allebei de kanten met vloeibaar.

Kusevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:20

Bij mij thuis doe ik ze gewoon normaal in de wasmachine met vloeibaar wasmiddel inderdaad dan zijn ze schoon en geen strepen. Met waspoeder heb ik niet echt ervaring haha

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:55

Heb je die strepen alleen op rijbroeken of ook op je gewone was? Want dan kan het vetluis zijn.

Dan moet je de wasmachine schoonmaken.

En rijbroeken schoon op 30 graden? Dat vind ik een kunstje - dat is mij nog niet gelukt met zwarte strepen van de rijlaarzen

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:56

O, ja nog een tip.prop de wasmachine niet te vol!

De was moet nog kunnen bewegen in de machine.

UzHa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:07

Was gewoon en binnenste buiten met vloeibare wasmiddel. Maar die zijn gewoon schoon zonder strepen en verkleuren niet. welk merk is die broek?

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:09

Ik denk dat je je wasmachine dan moet schoonmaken... 90 graden met wat schoonmaakazijn erin....

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 13:19

De strepen zitten echt alleen op de rijbroeken (pikeur en felix bühler) en ik heb ze ook alleen als ik ze binnenstebuiten was. Ik let er idd op dat de machine niet te vol zit, maar zelfs na 2x wassen zijn de strepen er binnenstebuiten nog niet uit, ze worden zelfs nog properder als ik ze draag.
Ik heb ondertussen ook vloeibaar wasmiddel eens geprobeerd en dat maakt geen verschil. Zal dan toch maar 'gewoon' wassen worden en niet binnenstebuiten -O- . Hopen dat de kleuren blijven.

DeniseBirnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:07

Ik ook (bijna) altijd binnenste buiten. Maar absoluut geen wasverzachter. Dat is funest

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:12

Was mijn rijbroeken altijd zoals ik ze uittrek. Dat kan gewoon of binnenste buiten zijn. Nooit last van strepen.

Vaatwastabletje erin en je machine op 90 graden wassen. Gewoon even schoon spoelen.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:14

Marie111 schreef:
Heb je die strepen alleen op rijbroeken of ook op je gewone was? Want dan kan het vetluis zijn.

Dan moet je de wasmachine schoonmaken.

En rijbroeken schoon op 30 graden? Dat vind ik een kunstje - dat is mij nog niet gelukt met zwarte strepen van de rijlaarzen

op 40 graden vloeibaar wasmiddel en een schepje vanish...
werkt perfect! ;)

By_Chantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:20

Ik was alles binnenstebuiten, vind dat de kleding veel langer mooi blijft.

Misschien gebruik je teveel wasmiddel wat niet weg kan spoelen en zo met strepen opdroogt aan de binnenkant? Stof is vaak wat ruwer aan de binnenkant dus spoelt minder makkelijk weg als van de gladde buitenkant. Het is maar een idee'tje..

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 19:46

Ik doe toch iets verkeerd, heel vaak toch strepen in de was terwijl ik regelmatig speciaal om de machine schoon te maken op 90 graden met wat soda draai.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 00:39

Greetje63 schreef:
Ik doe toch iets verkeerd, heel vaak toch strepen in de was terwijl ik regelmatig speciaal om de machine schoon te maken op 90 graden met wat soda draai.

Maak je dan ook het rubber van de deur schoon en het wasmiddelbakje? En het filter - maak je dat wel eens schoon?

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 00:54

Ik was mijn rijbroeken (goedkopere merken, harry's horse enz.) En de rijbroeken van mijn vriend (duurder merk, euro star) op 30 graden en niet binnenste buiten. Wel met vloeibaar wasmiddel, en dan de wasmiddel in een was bol bij de was in. Gaat altijd goed zwart blijft zwart blijft zwart en wit blijft wit (:P) Oh ja en ze zijn altijd goed schoon

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 01:00

Als je op lage temperatuur wast lost wasmiddel niet of slecht op.
Dan kan je dit soort dingen krijgen, oplossing is niet op 30 maar op 60 graden wassen.
En inderdaad eens in de zoveel tijd met soda op 90 graden.

Volgens de dealer waar de machine vandaan kwam komt het doordat ze steeds zuiniger zijn met water en het wassen op 30 graden promoten waardoor wasmiddel slecht oplost.
Hij gaf ook aan dat je het dan op wolwas moet zetten geloof ik, dan gebruikt de machine meer water en dan heb je het mogelijk ook niet meer.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 10:24

Marie111 schreef:
Greetje63 schreef:

Maak je dan ook het rubber van de deur schoon en het wasmiddelbakje? En het filter - maak je dat wel eens schoon?

Ja , in zoverre dat het rubber een bijna onmogelijke opgave is zonder je handen te beschadigen , maar ik doe verwoede pogingen. Maar schijnbaar niet goed genoeg. Vrees ook dat ik de wasmachine altijd veel te vol prop.

tofferuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:35

Waarom eigenlijk binnenstebuiten wassen?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 18:45

Waarom de wasmachine te vol proppen? Daar wordt de was dus echt niet schoon van.
En dat is pas echt zonde, omdat je kans hebt dat eventuele vlekken er nooit meer uitgaan.

Heb je het filter onderin de machine wel eens schoongemaakt? Even gebruiksaanwijzing lezen hoe dat moet en zorg ervoor dat je een bakje bij de hand hebt om het water af te kunnen tappen, wat onderin de machine zit (staat ook in de gebruiksaanwijzing als het goed is).

En i.p.v. een lege trommel met soda kun je natuurlijk ook gewoon geregeld een hete was draaien. Dus met handdoeken, theedoeken, onderbroeken, vaatdoekjes, tafellakens hoeslakens, etc. Alles wat op 60 graden mag dus. En dan ook natuurlijk weer de trommel niet te vol!