Hoe helpen als paard op hol slaat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe helpen als paard op hol slaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:42

Stel je voor je bent met iemand samen een buitenrit aan het maken.
Het paard van die persoon slaat op hol en rent er hard van door. Jij hebt je paard nog prima onder controle. Wat doe je dan? En maakt het nog verschil of het een ervaren ruiter is of niet? Hoe zou je dan handelen?

Gelukkig heb ik dit nog nooit mee gemaakt, maar ik ben wel benieuwd wat je in z'n situatie precies kunt doen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-12-14 16:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Azmay

Re: Hoe helpen als paard op hol slaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:44

Vooral er niet achteraan racen, rustig er achteraan gaan en zelf veilig blijven. De stalbaas bellen als dat van toepassing is zodat iemand de andere ruiter op kan vangen als het paard die kant op gaat.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:47

Wat Azmay zegt inderdaad. Je paard rustig houden en vooral bij je houden, als jouw paard namelijk mee gaat, dan heb je helemaal een probleem.

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:51

Ik heb ooit heel heldhaftig geprobeerd iemand achterna te racen, in te halen en stop te zetten, maar mijn paard werd net zo gek als die van de andere ruiter. Gelukkig rende mijn paard terug naar de manege, maar dat van haar rende gewoon door.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:51

Klopt, eigen paard rustig houden, volgen op veilige afstand :-) Als ruiter er af valt kijken of ruiter ok is, zo ja dan op veilige afstand losse paard blijven volgen (dan weet je in elk geval waar hij heen gaat).

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:53

Mijn eerste heldhaftige reactie zij ook zijn :
erachteraaaan ten strijdeeee *\o/* *\o/*

maargoed, wat hierboven genoemd wordt is natuurlijk veel beter :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:57

leeneliefje schreef:

En dan als kundige ridder de hulpeloze ruiter van het paard aftrekken en op jouw paard te zetten, en daarna het wilde paard aan de teugels pakken en laten stoppen. :D

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:06

PP -> OPG

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:08

Ooit ben ik eens op buitenrit geweest met een meisje dat bij ons op stal enkele paarden rijdt. Ze reed toen op de pony van m'n moeder. Onze paarden schrokken toen plots van een ligfietser en gingen allebei aan de kletter, alleen had ik de mijne sneller terug dan zij. Ook heeft ze ook nog niet zoveel rijervaring, dus ik ben toen gewoon naast haar gebleven met mijn paard en gaf haar tips dat ze gewoon naar achteren moest zitten, rustig blijven, niet aan de teugels blijven trekken, etc. Uiteindelijk hebben we de paarden wel weer rustig gekregen :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:12

Eerst voor de ruiter zorgen als ie d'r af is gekukeld. Wij moeten altijd stoppen in de les als er een paard aan de kletter gaat.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:15

Joolien schreef:
leeneliefje schreef:

En dan als kundige ridder de hulpeloze ruiter van het paard aftrekken en op jouw paard te zetten, en daarna het wilde paard aan de teugels pakken en laten stoppen. :D

Ja dat ja! Vooral heel wild met die teugels doen ja ~~}>

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:03

:') zo doen wij dat altijd :))!

Neh, toch maar niet. Het hangt er een beetje vanaf hoe de situatie is, als we naast elkaar rijden en het ene paard heeft een wegtrekker dan drijf ik die van mij aan zodat ie ervoor komt en dan zet ik ze allebei stil. Paard wat echt op hol slaat omdat ie schrikt moet je inderdaad niet achteraan gaan kletteren, dan geef je ze een bevestiging van de paniek en gaan ze er alleen maar harder vandoor. Wel in het gezichtsveld houden, zodat je altijd in de buurt bent als er wel wat gebeurt :j.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:09

Ik ben wel een aantal keer een paard waarvan de ruiter gevallen was achterna gegaan. Beide keren waren we met een groepje en was die van mij het meest braaf en ook in die situatie perfect onder controle te houden. Mijn paard wilde er dan wel graag achteraan, maar bleef bereikbaar en zo kon ik ook dat andere paard weer vangen. Echter was het nu wel zo dat er andere mensen bij de gevallen ruiter konden blijven, als ik met z'n 2en was, dan had de ruiter prioriteit gehad. Er kan hier toch niet zoveel gebeuren en de meeste paarden rennen weer terug naar stal(behalve die van mij, die in blinde paniek een compleet voor hem vreemd gebied in rende en dus "kwijt" was).

Als de ruiter blijft zitten, probeer ik mijn paard bij me te houden of zo snel mogelijk de controle weer terug te krijgen. Als ze samen aan de kletter gaan ben je inderdaad verder van huis en bovendien, mijn huidige paard is niet zo makkelijk als het paard in het stukje hierboven(was mijn toenmalige vz pony, fantastisch dier). Als ik dusdanig veel controle heb, dan probeer ik wel een beetje de combinatie in het zicht te houden door dezelfde richting op te rijden, zodat ik indien nodig de ruiter kan helpen(mocht die vallen oid).

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:13

Ook een keer meegemaakt toen ik nog jong en onbezonnen was. :Y)
We waren gaan zwemmen met de paarden en zonder laarzen/schoenen naar huis gereden 8)7 (Had mijn moeder meegenomen in de auto want ze waren doorweekt.
Mederuiter stapte van de pony af en pony ging er vandoor, ik er als een cowboy achteraan <<) := :)* . Pony stopte uiteindelijk (in de modder) en probeerde de pony te pakken(wilde niet afstappen ivm blote voeten). Maar ik kon alleen bij zijn stijgbeugel.
Gevolg:

Pony begon weer te rennen en had in alleen een stijgbeugel in mijn hand :+
:evaw: dag pony :evaw:
Uiteindelijk is de pony gelukkig door fietsers gevangen :))

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:27

_O- _O- :') ik zie het echt helemaal voor me :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:31

Altijd eerst de ruiter :j , paar weken geleden nog meegemaakt pony van buurmeisje bokte haar eraf en pony ging vervolgens op de kletter. Mijn paard begon ook te stuiteren stil gezet en afgestapt om te kijken hoe het met buurmeisje ging. Die was wel oke wel zere enkel. Ben toen met haar lopend terug gegaan. Waar de pony was wist ik niet en telefoon was helaas ook nog eens leeg. Maar zelf weer opstappen en erachter aan leek me geen goed plan. Kans is groot dat mijn paard er alsnog achter aan zou stuiteren en een jong meisje alleen in het veld achter laten behoorde ook niet tot te opties :n

Pony is gelukkig in het dorp gevangen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:32

Goh ik zou het niet weten eigenlijk.
Meestal is het mijn draak die dit soort streken levert (en die na een x aantal meter weer gewoon terug te rijden is :+ )
ik zou gewoon proberen mijn eigen paard kalm te houden :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:42

Haha, mijn eerste reactie als ik ernaast lig: 'ga achter mijn paard aan' :')

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:23

Ik ging ooit een buitenrit maken met een groepje.
Ik op een paard wat ik reed, ander meisje op mijn pony (kreeg ook les op mijn pony en reed hem al een tijdje) en nog iemand mee.
Op een gegeven moment kwamen we in een park, en mijn pony weet dat hij daar hard mag.. dus die ging ook, en goed hard. Het paard waar ik op reed kon nogal raar uit de hoek komen en was de hele tijd al aan het steigeren en bokken. Toch besloten om er achter aan te gaan, wil het niet op mijn geweten hebben als mijn pony straks met een ander op de grond ligt. Paard was opeens poepiebraaf haha.
Meisje was gelukkig zo slim om hem op een gegeven moment op een grasveld voor een greppel te sturen, anders had ik niet willen weten wat er was gebeurd. (pony is bang voor greppels/slootjes)
Dus ja, ik zou er wel achteraan gaan, maar het ligt een beetje aan de situatie waar je je in bevind.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:27

Ik heb het eens voorgehad op buitenrit met een vriendin. Haar paard was een ex-koers draver. We waren op een lang pad en wilden een rustig galopje doen, maar haar paard gaat ervandoor in zo'n rendraf en ze kreeg hem niet meer gestopt. Ik ben er dan naast gaan galopperen om wat tips te geven en uiteindelijk met mijn paard haar paard de pas wat afgesneden zodat ze hem kon terugnemen. Mijn paard had wel de grootste moeite om in galop die rendraf te volgen :')

Maar goed, dat paard was niet écht op hol maar gewoon heel jolig en niet meer te stoppen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:35

Ik ben er ook een keer een tegengekomen die in volle rengalop opweg was naar stal.. Zonder ruiter.
Ben er eerst ff voor gaan staan om te kijken of hij af wilde remmen maar het doel was toch de stal. (En ik had m'n hond ook nog vast dus ik kon niet zo heel veel)
Paard rende iets verder wel de weg op en er was aan het einde wel een druk kruispunt.
Maar m'n auto stond verderop geparkeerd dus ik met de auto eerst maar naar de ruiter gezocht, deze kwam ik drijfnat tegen (was in de sloot gevallen met paard) en nog een lift aangeboden maar dan zou m'n hele auto nat worden dus ze ging wel lopen.
Ben nog even verder gereden in de richting waar het paard heen ging maar zag hem al op de oprit van de stal staan met wat mensen erbij.
Toen ben ik maar weer naar huis gereden :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 09:23

als je met zijn tweeen bent en de een is on houdbaar dan zeker niet het andere paard mee laten rennen zoals ook in eerdere berichten aangegeven. Het paard wordt dan bevestigd om weg te moeten. Als het andere paard stopt is de kans groot dat het op hol geslagen paard ook zal stoppen.
Als ruiten van een op hol geslagen paard, probeer rustig te blijven en als het mogelijk is het paard op de volte zetten.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 09:33

Ik reed toen ik jonger was een keer op de pony van een vriendin en klapte tegen een boom aan :+
Dus ik viel natuurlijk en de pony wilde wel graag weg geloof ik, ander meisje is er toen met haar paard zonder zadel achteraan geracet en kwam terug met de pony :D