Help

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LoveLSWS

Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 12:44

Hoi allemaal,
Ik heb een verzorg (veulen)
Een ruin of hengst hij is nu ongeveer 2 jaar
Maar ik heb een probleem met hem
Als ik met hem wil lopen/borstelen/uit de stal halen
Is hij bang als ik met hem wil lopen rent hij opeens weg in rengalop
Willen we hem weer pakken als hij is gestopt wil hij weer weg
Ik zie dan altijd dat hij bang is
We zijn de laatste keren niet meer met hem bezig geweest alleen wat geborstelt
Ik heb zelf een idee dat hij niet wil vaststaan ofzo
Hij is volgens mij best lang bij zijn moeder gebleven tot die is gestorven (4 jaar was ze toen Y;( )

Ik zou graag tips willen!
(Geen : pak hem strenger aan want dan is hij alleen nig maar banger ik heb het al een keer rustig geprobeerd en dan is hij al bang!)

Jellybeans

Re: Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 12:48

Heb je dit met de eigenaar besproken?

LoveLSWS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 12:56

Nog niet
Maar de eigenaar is een wat oudere boer
Dus ik denk niet dat hij er iets op weet want mijn verzorgpony is bij hem
Rustiger want hij kan hem iets beter houden dan wij

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 12:57

Sneu dat z'n moeder overleden is.
Maar je weet niet of het een ruin of hengst is? Apart..
Ik denk dat je dit alleen met heel veel geduld kan oplossen. Stapje voor stapje gaan.. Steeds een stukje verder. Doet ie het goed, snoepje geven..

LoveLSWS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 12:58

Ja zou kunnen
Er staat nu inplaats van zijn moeder een mini shet bij hem
En ja ik heb geen idee of het een ruin of hengst is
Eerst wat t natuurlijk een hengst maar of i nu een ruin is weet ik niet

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 12:59

als je niet strenger wil zijn is er ook geen oplossing te bedenken. hij is niet bang hij is een spelletje aan het spelen met je. 1,5 tot 2 jaar worden het ineens een soort uitvindertjes en proberen ze alles uit ook de verzorgers/eigenaren. hij loopt echt niet weg omdat hij bang is maar door zijn doen alsof trap jij er duidelijk toch in. dit is ook een belangrijke leeftijd wat opvoeding betreft want hier valt en staat het mee en als jij en de eigenaar het nu goed aanpakken heeft een eventuele nieuwe eigenaar later er ook meer aan. als je dit laat verzwakken heb je straks een heel vervelend 3 jarig paard wat met inrijden ook de nodige moeilijkheden gaat geven. als je niet weet (en gezien je 10 bent kan ik me dit goed voorstellen) hoe je een paard op moet voeden moet je hier hulp bij vragen van iemand die er wel verstand van heeft en de kracht er voor heeft om hem eens even terug op zijn plaatst te zetten. ik heb het idee dat dit zon "oh wat is hij zielig" verhaaltje is omdat je denkt dat hij bang is keur jij zijn irritante gedrag gewoon goed. eerlijk gezegd denk ik dat jij banger bent dan hij. want waarschijnlijk stop je ook met borstelen en tutten zodra hij irritant doet op stal. terwijl je dan gewoon door moet gaan en zen gedrag negeren tenzij hij het te bond maakt dan zet je hem eens goed op zijn plek. 2 jaar is nou eenmaal geen makkelijke leeftijd en dat vergt enige ervaring om een paard van die leeftijd op te voeden. want zoals ik al zij.. alles valt of staat er mee voor de toekomst

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 13:00

Een paard word niet op magische wijze gecastreerd. Even aan eigenaar vragen of die ruin of hengst is?
Ik zou alles stapje voor stapje doen. Ga hem borstelen in de weide, laat hem naar jou toe komen, niet omgekeerd.

LoveLSWS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 13:04

ja daar heb je gelijk in ik zal het vragen

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 13:08

lifaya schreef:
Een paard word niet op magische wijze gecastreerd. Even aan eigenaar vragen of die ruin of hengst is?
Ik zou alles stapje voor stapje doen. Ga hem borstelen in de weide, laat hem naar jou toe komen, niet omgekeerd.

ik denk niet dat het er veel toe doet... zowel een ruin als een hengst moet gewoon opgevoed worden. hij speelt gewoon een spelletje met TS en TS vind hem nog zielig ook omdat hij "bang" lijkt te zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 13:11

kijk of je iemand mee kunt nemen die best veel verstand heeft van jonge pony's opvoeden.
denk dat dat toch het beste is..

LoveLSWS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 13:13

Zal ik doen ik ga er denk ook eens met de eigenaar over praten
Mijn vriendin en ik doen samen de 2 ponys

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 14:02

Allereerst is het geen veulen meer, maar een twenter. De imprint-periode is bijna voorbij, dus hij heeft duidelijk structuur nodig. Dat hij uit stal wegrent, kan in willekeurige volgorde zijn dat:

1) Hij (te) lang op stal staat, een jong paard moet veel kunnen bewegen;
2) Niet met verschillende leeftijdgenoten los staat, zodat hij opgevoed wordt;
3) Geen deskundige leiding vanuit de mens krijgt;
4) Klophengst is;
5) Te rijk gevoerd wordt met krachtvoer/brokken;
6) Etc. etc.

Jonge paarden hebben duidelijk leiding nodig en dat is wat anders dan de baas spelen. Op basis van wat je in je OP schreef, zou mijn advies zijn om vooralsnog alleen wat te borstelen en hem verder de hele dag los te laten met vriendjes en vriendinnetjes, of in ieder geval één maatje. Voor de opvoeding adviseer ik je om een ervaren persoon in te schakelen, die naast het opvoeden van dit paard ook jou tips kan geven waar je later zelf mee verder kunt. Er komt veel bij het opvoeden van een jong paard kijken en niet elk paard is hetzelfde. ;)

LoveLSWS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 22:15

Dankje!
Ik denk dat ik aan deze tips het meeste heb
Maar wij zijn er niet vaak en veel hij staat bijna altijd wel buiten
Ik ga denk ook nu lekker borstelen en hem laten lopen enz.
Maar ik ga wel Knuffelen <3 ondankt zijn gedrag heeft hij een hartje van goud /3

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:19

Kijk, en daar word ik nou blij van: dat je ondanks zijn gedrag toch het goede in hem ziet. Want werkelijk geen enkel paard wordt vals geboren, maar vals gemaakt. Met veel geduld, begrip en bewust handelen kom je een heel eind en jij bent daar op deze manier al mee bezig, top! +:)+

LoveLSWS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 16:50

Dankje
Zo is het het is nog wel een kleine topper! Als je hem in rengalop door de wei ziet scheuren zwijmel ik zowat weg <3 hij kan ook erg gek doen *\%/* ik weet zeker als hij wat ouder is word het een goude paardje /3 natuurlijk de shet ook! Das ook wel een duiveks stel die twee! }:) als je ze samen ziet lol trappen 8)7 :# word je echt heel blij!

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:56

Ik zie in je profiel dat je net 10 bent. Heb je al wel ervaring met jonge dieren? Misschien is er iemand in de buurt die je een keertje wil helpen zodat hij er af komt en zodat jij leert hoe je hem op een goede manier kunt aanpakken. Vraag gewoon eens iemand mee te kijken. Succes in elk geval met het jonge dier. Het zou fijn zijn als je hem nog lang kunt verzorgen en nu al een goede band met hem kunt opbouwen.

LoveLSWS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 19:11

Ik heb er geen ervaring mee nee
Ik denk wel dat ik nog lang bij hem ben