Juryleden: tussen F-A-K halthouden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

Juryleden: tussen F-A-K halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 12:06

Gisteren ben ik met mijn 5jarige gestart in de L1.
Prima proef gereden, was zelf tevreden. Alleen bij 1 onderdeel snapte ik de beoordeling niet goed.

Voor het onderdeel "tussen F-A-K halthouden" had ik als beoordeling een 5, met het commentaar "niet goed verdeeld". Ik denk dat ze hiermee bedoelde dat ik het stuk tussen F a k niet goed heb verdeeld?

Nu probeer ik altijd wel bij A halt te houden, omdat dit netter is naar mijn idee, maar dit keer stond ik inderdaad iets voor A stil, omdat dit nu even zo uitkwam. Maar dit is toch gewoon toegestaan en geen reden om een 5 te geven? Of zit ik er nu naast? Als ik dat had geweten had ik meer mijn best gedaan om precies bij a stil te staan en dan was dat waarschijnlijk ook gewoon gelukt.

Ik zou graag willen weten wat de regels zijn, aangezien ik er dan rekening mee kan houden voor een volgende keer.

Overigens moest ik als een van de laatsten in de klasse starten en was de jury al vertrokken toen ik mijn coupon goed had bekeken. Anders had ik het haar wel even kunnen vragen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 12:09

Enige wat ik kan bedenken is dat je paard misschien zijn gewicht niet goed verdeelde over vier benen.

Een onvoldoende geven als je tussen f a k moet halthouden vind ik vreemd. Ik ga in januari beginnen met de jurycursus, dan zal ik het eens vragen :+

Kahawa

Re: Juryleden: tussen F-A-K halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 12:26

Ik zou het meer in de overgang zelf zoeken. Aan die letters ligt het niet hoor. Als jij vlak voor de K wilt halthouden dan mag dat.

Was je overgang vloeiend en progressief? Als je netjes terugkomt naar stap, maar vanuit de stap heel abrupt remt naar het halt dan is dat ook niet goed verdeeld.

Maar ik denk dat het gewoon is wat Aranel zegt.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 14:05

Aranel schreef:
Enige wat ik kan bedenken is dat je paard misschien zijn gewicht niet goed verdeelde over vier benen.

Ik vermoed eerder dat ja.

Maar een jurylid kun je ook vragen aan stellen hoor, of had je die mogelijkheid niet?
Edit: na de rubriek natuurlijk..

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 14:57

Kijk, dat zou natuurlijk ook kunnen! Verkeerde interpretatie van het commentaar..

Niobe, zie het laatste stukje van de openingspost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:14

Erg onduidelijk commentaar, zou idd kunnen zijn dat ze bedoelt gewicht niet goed verdeeld over 4 benen, maar dat met je dan duidelijker formuleren. De verdeling tussen de letters zou het niet mogen zijn, je mag namelijk op dat hele stuk halthouden.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:17

Misschien dat je de overgang terug progressief reed en de overgang voorwaarts heel abrupt, of andersom? Dat ze het nog zo bedoelt? Maar in ieder geval wel commentaar dat veel aan de verbeelding overlaat :=
Het meest logische in jouw geval is denk ik de verdeling van het gewicht ja.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:22

nina88 schreef:
Kijk, dat zou natuurlijk ook kunnen! Verkeerde interpretatie van het commentaar..

Volgens mij stond dat er toen ik mijn reactie plaatste er echt nog niet :=
Maar dat zal wel aan mij liggen..

Ik denk dat dit jurylid er ook van overtuigd was dat het een duidelijke formulering (formulatie? ik weet het even niet :=) was, maar voor een ander kan dat gewoon anders overkomen. Heb ik zelf ook weleens, helaas.. Maar ik blijf wel een tijdje na de rubriek/uitslag/uitdeling van coupons voor vragen.
Soms gaat het ook even zo snel tijdens het jureren dat ik even de juiste bewoording niet weet en iets zeg wat er het dichtst in de buurt komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:02

Niobe schreef:
nina88 schreef:

Volgens mij stond dat er toen ik mijn reactie plaatste er echt nog niet :=
Maar dat zal wel aan mij liggen..

Het antwoord is niet bewerkt, dus ik denk het wel :+

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:48

In het proevenboekje staat bij de omschrijving van het halthouden dat het paard in de L nog niet vierkant hoeft te staan maar wel het gewicht goed over vier benen verdeeld moet hebben. Ik denk dus ook dat het hier op slaat. Heb boekje niet bij de hand dus kan geen blz. noemen.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 01:05

Dat klinkt inderdaad vrij logisch Martie, bedankt!

Ik heb mijn bericht inderdaad niet bewerkt Niobe, dus het stond er al wel, maar dat is geen probleem hoor! Het kan zijn dat je er overheen gelezen hebt.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat het soms lastig is om de juiste bewoording te vinden, als je snel verder moet naar het volgende onderdeel.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 01:30

Ik heb bij dit onderdeel ook wel eens een 4 of 5 gehad, weet ik niet meer zeker.
en toen stond er op m'n protocool: Niet bij A... Tja, vond dat wel vreemd, tuurlijk is het wel netter.
Maar het scheelde me toen geen winstpunt dus had er toen niks mee gedaan,,

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 01:35

Ben je misschien vóór F al je paard terug gaan nemen? Dus dat je gewoon iets te vroeg de oefening 'halthouden' bent begonnen? Zou me nl. niet verbazen, omdat je al voor de A stilstond.
De bedoeling van de oefening is dat je vanaf F mag beginnen met je paard terugnemen tot halt, en moet voor K uitgevoerd zijn.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 02:13

nina88 schreef:
Dat klinkt inderdaad vrij logisch Martie, bedankt!

Ik heb mijn bericht inderdaad niet bewerkt Niobe, dus het stond er al wel, maar dat is geen probleem hoor! Het kan zijn dat je er overheen gelezen hebt.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat het soms lastig is om de juiste bewoording te vinden, als je snel verder moet naar het volgende onderdeel.

Toch maar eens een leesvakje op mijn bril laten aanmeten dan :=

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 02:19

Nee, dat was niet het geval. Je rijdt een lijntje middenstap tot F en vervolgens is het tussen fak halthouden. Dus zo ingewikkeld is het niet om voor a tot stilstand te komen.

Het is overigens ook niet zo dat ik onervaren ben, om misverstanden te voorkomen.
Rij al zeker 15 jaar wedstrijdgericht binnen de dressuursport en ben ook al een aantal jaren bedrijfsmatig binnen de hippische sector aan het werk. Heb meerdere paarden uitgebracht en geklasseerd, zowel in eigen beheer als paarden voor andere eigenaren.

Wel moet ik er eerlijk bij zeggen dat dit het eerste paard sinds een jaar of 7 is waarmee ik in de klasse L start. De rest startte ik toevallig allemaal direct M, vanwege leeftijd/trainingsniveau. Dus in die zin kan het zijn dat ik de opdracht niet goed begrepen heb en dat je inderdaad het stuk tussen F en K goed zou moeten verdelen.

Ik kwam dit tegen en werd nieuwsgierig naar de achterliggende gedachte. Soms kom je er achter dat je bepaalde dingen uit gewoonte altijd al verkeerd doet/begrepen hebt. Zou zomaar kunnen dat dit er een van was.
Als voorbeeld: bij a afwenden en arbeidsstap. Moest me er toen ik L ging starten echt even in verdiepen of je nu tijdens de wending, of na de wending de overgang moet maken.

Maar ik denk dat de gewichtsverdeling op de benen inderdaad de meest logische verklaring is. :)